[HUN] Airbus A319

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
17 005
29 530
113
Nem, nem írtam, hogy tankert kell venni. Pusztán gondolatkísérlet volt. Szerinted Mo-nak felesleges a tanker. Rudi és én érveltünk, hogy ez miért nem igaz. Ettől még kb. fejbecsapnám, aki ezt tenné a beszerzési lista tetejére.

Nem tették oda. A miniszteri kijelentés alapján hozzácsapták valamihez, ami amúgy is szükséges. A kijelentés alapján nyilván döntés született, hogy kell, a finanszírozás még politikai kérdés a szerződés aláírásáig. Így nem az a kérdés, hogy kell-e, vagy sem, hanem hogy mi a legolcsóbb megoldás. Az egyiket, a Airbusra épülő MRTT-t már elvetettük az A319 beszerzéssel. Az ok egyszerű: olcsón tudtunk utasszállítót venni, viszont sajnos olyat, aminet az MRTT átalakítása nem lett volna előnyös, mert maga a gép kicsi ehhez. Tehát maradt a rámpás teherszállító. Szerencsénk van, minden szükséges méretű típus elérhető ilyen konfigurációban is, anélkül, hogy az a használati értékét csökkentené mint teherszállító gép. A tanker az bevetési profil ezeknél a gépeknél, tehát olyan beszerzés, amit hiba lenne nem alapból realizálni, mert ha most nem, akkor ki tudja mikor! Nyilván ez az oka annak, hogy a vezérkar és a miniszter is alapkövetelménynek tekinti a rámpás teherszállítónál.
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
17 005
29 530
113
????
Volt kijelentés arról, hogy veszünk tankert?

Igen, Benkő szavai fejlebb is idézve voltak, de akkor mégegyszer:

Még vezérkari főnökként nyilatkozta, hogy:
“olyan gépek beszerzésére is szükség van, melyek teherszállításra is alkalmas, mely technikai eszközöket tud cipelni és deszantolni, továbbá ha kell, légi utántöltési feladatot is végre tud hajtani"

Majd pedig miniszterként, hogy:
"Benkő Tibor leszögezte: további, kifejezetten katonai igények alapján épült szállító repülőgépek beszerzését is tervezik, olyan gépeket akarnak hadrendbe állítani, melyek nagyobb méretű technikai eszközöket vehetnek fedélzetükre, és képesek azokat deszantolni, továbbá ha kell, légi utántöltési feladatot is végre tudnak hajtani."

Ez utóbbiban már a második kiemelt rész is fontos. Gyakorlatilag innentől ismert, hogy milyen méretű és típusú gépek jöhetnek szóba. És még mondott valamit, ugyabban az interjúban, közvetlenül az után, hogy a gépkeről beszélt, mintha még erre vonatkozna:
"Magyarország nincs kötelezve arra, hogy a hadieszközöket kizárólag NATO-tagállamtól szerezzen be, minden hadseregnél a kívánt képességek megléte az elsődleges szempont – hangsúlyozta a lehetséges beszerzési források kapcsán a vezérkari főnök."

Ez alapján a vezérkar és a minisztérium ezt láthatja maga előtt konkrétan:
maxresdefault.jpg

9495_resize_620_380_true_false_null.jpg
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 158
9 342
113
egyébként nem értem, hogy a C27/CASA miért nem lenne jó taktikai szállítógép nekünk. Illetve a CASA törzsátmérője miatt nekem sem szimpatikus, Hazánknak nincsenek globális érdekszférái (csak szövetségi rendszerben). Magát a katonapolitikát és politikát is a úgy alakítanám, hogy hazánkhoz közeli helyeken legyenek katonáink a szövetségi rendszerben, vagy kétoldali szerződés alapján. tehát ne Afganisztánban, Irakban. Nekem ezért tetszik a csehek szövetségi politikája. Ők nincsenek ennyire távol viszont hatékonyan használják ki a légihaderőt. Ergo ha nincs ilyen távolságban missziós tevékenység, akkor nem kell hadászati (illetve, harcászati-hadászati - mert a C130-as és talán a KC390-es is mindkettőre megfelelő)..A C27J szerintem a szállítandó erő, fegyverzet teherárú tekintetében megfelelő lenne. Egyetlen bibit látok, ez pedig a griff kitelepülő konténer.. és itt a probléma, hogy ez a KC390/C-130-hoz megfelelő. Kérdés, hogy ilyen drgága szállítókapacítás kell-e nekünk. Én szerintem viszont a gyártási ütemtervet nézve a KC390.-re min 3, de inkább 4 év lenne a várakozási idő. Akkor meg marad, használt új C-130.. Igen Gábor is 4-et számítana be, hogy beférne.. Nos előnye lenne, hogy bérbe tudná adni más haderőnek is mint szállító kapacítást a honvédség, hátránya, hogy szükségtelen kapacítás, mert egyszerűen nincs annyi szállítási feladat - méretben, tömegben - amely indukálná ezt a méretet és mennyiséget.. Egybként eje ugratás gyakorlásra, tökéletesen elég lenne néhány ANCSA, vagy L-410, azért nem irok Pilatust, mert viszonylag drága..
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Nem tették oda. A miniszteri kijelentés alapján hozzácsapták valamihez, ami amúgy is szükséges. A kijelentés alapján nyilván döntés született, hogy kell, a finanszírozás még politikai kérdés a szerződés aláírásáig. Így nem az a kérdés, hogy kell-e, vagy sem, hanem hogy mi a legolcsóbb megoldás. Az egyiket, a Airbusra épülő MRTT-t már elvetettük az A319 beszerzéssel. Az ok egyszerű: olcsón tudtunk utasszállítót venni, viszont sajnos olyat, aminet az MRTT átalakítása nem lett volna előnyös, mert maga a gép kicsi ehhez. Tehát maradt a rámpás teherszállító. Szerencsénk van, minden szükséges méretű típus elérhető ilyen konfigurációban is, anélkül, hogy az a használati értékét csökkentené mint teherszállító gép. A tanker az bevetési profil ezeknél a gépeknél, tehát olyan beszerzés, amit hiba lenne nem alapból realizálni, mert ha most nem, akkor ki tudja mikor! Nyilván ez az oka annak, hogy a vezérkar és a miniszter is alapkövetelménynek tekinti a rámpás teherszállítónál.
Ebben a gondolatmenetben látok némi problémát.A valódi katonai szállitoknak van dolga harchelyzetben,mint katonai szállitó.Annyira sokat nem tudunk venni,hogy más legyen a helyzet.Az utasszállitóink-nem nevezném csapatszállitónak az olyan gépet,ami nem képes a csapatokat harcképes állapotban kirakni-viszont plankban ácsorognak...
Bár az is lehet,hogy nagyon is lenne dokguk.A vezetés menekülne velük...
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
17 005
29 530
113
2020-tól érkezhetnének a KC390-es gépek. 2019-től szállítanak a brazil légierőnek és a max négy gépes magyar igényt simán előresorolják majd, a brazil légierő nem fog problémát támasztani a hazai ipar támogatásához. Az olyan értelmetlen és ide nem való jelzőkkel, hogy "drága" pedig ne dobálódzunk már a C-130/KC390 közepes kategória esetében. A C-130 a világ legelterjedtebb szállítógépe, a latin-amerikai és afrikai országok se rokkannak bele és a KC390 pedig a vetélytársának tervezett váltótípus, szal nincsenek itt drága üzemeltetési költségek!

640px-World_operators_of_the_C-130_Hercules.svg.png


A jelenlegi misszók szállítási kapacitása pedig bőven ígényli a közepes kategóriát, a szolnokiak potenciális igényei pedig a honvédelmit.
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 573
8 435
113
Igen, Benkő szavai fejlebb is idézve voltak, de akkor mégegyszer:

Még vezérkari főnökként nyilatkozta, hogy:
“olyan gépek beszerzésére is szükség van, melyek teherszállításra is alkalmas, mely technikai eszközöket tud cipelni és deszantolni, továbbá ha kell, légi utántöltési feladatot is végre tud hajtani"

Majd pedig miniszterként, hogy:
"Benkő Tibor leszögezte: további, kifejezetten katonai igények alapján épült szállító repülőgépek beszerzését is tervezik, olyan gépeket akarnak hadrendbe állítani, melyek nagyobb méretű technikai eszközöket vehetnek fedélzetükre, és képesek azokat deszantolni, továbbá ha kell, légi utántöltési feladatot is végre tudnak hajtani."

Ez utóbbiban már a második kiemelt rész is fontos. Gyakorlatilag innentől ismert, hogy milyen méretű és típusú gépek jöhetnek szóba. És még mondott valamit, ugyabban az interjúban, közvetlenül az után, hogy a gépkeről beszélt, mintha még erre vonatkozna:
"Magyarország nincs kötelezve arra, hogy a hadieszközöket kizárólag NATO-tagállamtól szerezzen be, minden hadseregnél a kívánt képességek megléte az elsődleges szempont – hangsúlyozta a lehetséges beszerzési források kapcsán a vezérkari főnök."

Ez alapján a vezérkar és a minisztérium ezt láthatja maga előtt konkrétan:
maxresdefault.jpg

9495_resize_620_380_true_false_null.jpg
És 2022-23 ig mivel hidalod át a kieső An-26 ot. Egy széria gyártás beinditássa rengeteg buktatóval jár. A brazil légierőnek szánt első változatok is szinte de biztos hogy késni fognak.
Ez a gép legfeljebb 3-4 év múlva talán készen lesz teljes széria gyártásra.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 891
82 475
113
Olvass vissza, kezdetben nekem is ez tűnt reálisnak, talán egy éve vitáztam is emiatt. Akkor írta valaki a túl alacsony sebességét. Feljebb már én is betettem a szóbajöhető típusok sebességét és a CASA és Spartan gépek kiesnek, azokkal nem lehet biztonságosan Gripent tankolni, légi utántölthető helikoptereink pedig nem lesznek és amúgy is kicsit drága lenne csak helikopterekre légi-utántöltőt fenntartani.

Magyarországnak nincs szüksége olyan kicsi teherszállítóra mint a CASA amúgy se. Túl nagy ahhoz, hogy ejtőernyős ugratásra, kis méretű szállításokhoz réskitöltő legyen, arra a Let410NG lenne alkalmas, de nagyon kicsi ahhoz, hogy a missziós járműveket 4x4 és 8x8 méretben szállítani tudja, míg honvédelmi feladatkörben ugyanezeket a járműveket desszantolni is tudja. Márpedig ezt megfogalmazta a vezérkar és a minisztérium is mint követelményt. Nagyon helyesen hangsúlyozva, hogy egyformán fontos szempont a NATO-n belüli szerepvállalás és a honvédelmi feladatok ellátása.

Magyarország számára, a kitűzött célok eléréséhez a C-130J és KC390 méretű és képességű közepes szállítórepülők az ideálisak, hozzávetőleg négy példányban. Megjegyzem a Zord szerint erre fordítani tervezett összegbe a jelenlegi beszerzések után még négy darab fér bele ebből a kategóriából, meg marad egy kis apró.

A csehek miért vesznek még 2 db C-295-öst a meglévő 4 mellé?
Nem számolnak a KC-390-nel már vagy hogy időben megkapják?
Eddig hogyan vitték a Gripen kitelepülő konténert?
Miért van szükségük ennyi szállítógépre?

https://www.janes.com/article/81470/czech-mod-plans-to-procure-two-additional-c-295s
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
És 2022-23 ig mivel hidalod át a kieső An-26 ot. Egy széria gyártás beinditássa rengeteg buktatóval jár. A brazil légierőnek szánt első változatok is szinte de biztos hogy késni fognak.
Ez a gép legfeljebb 3-4 év múlva talán készen lesz teljes széria gyártásra.
Még akkor sem.Brazilok most ültek seggre.Azonkivül tök felesleges nekünk egy ekkora kapacitás.Ha minden más megvan már,akkor legyen,mert megvan hozzá az a légidesszant alakulat is,ami kihasználja a teherbirását.Meg azok az egyébb alakululatok,amiknek szükségük van erre a kategóriára.De ezek seholnincsennek
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
17 005
29 530
113
És 2022-23 ig mivel hidalod át a kieső An-26 ot. Egy széria gyártás beinditássa rengeteg buktatóval jár. A brazil légierőnek szánt első változatok is szinte de biztos hogy késni fognak.
Ez a gép legfeljebb 3-4 év múlva talán készen lesz teljes széria gyártásra.

Az Airbusokkal és a Falconnal. Ha pedig valami komolyabb szállítás van, akkor ott van a pápai keret. Továbbá fél éves késés van csak a programon és jövőre kapják az első szériagépeket a brazilok. Ezeket a hülyeségeket az ujjatokból szopjátok, miközben elég lenne ellátogatni a gyártó oldalára és ott van a késésről minden információ!
 
  • Tetszik
Reactions: Pal

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
17 005
29 530
113
A csehek miért vesznek még 2 db C-295-öst a meglévő 4 mellé?
Nem számolnak a KC-390-nel már vagy hogy időben megkapják?
Eddig hogyan vitték a Gripen kitelepülő konténert?
Miért van szükségük ennyi szállítógépre?
https://www.janes.com/article/81470/czech-mod-plans-to-procure-two-additional-c-295s

Nyilván nem számolnak, mert már vette CASA-t és ennyire van keretük. Mi viszont még nem vettünk semmit, így nincs értelme hülyeségekre pazarolni a pénzünket! Továbbá valószínűleg azért van szükségük hat CASA-ra, mert nincs helyett három Herculesük. Túl korán vásároltak és most beszorultak a C-295-be. Mi szerencsére tökölődtünk és így most ideálisan vásárolhatunk! Néha ennek is megvan az előnye.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 158
9 342
113
Nyilván nem számolnak, mert már vette CASA-t és ennyire van keretük. Mi viszont még nem vettünk semmit, így nincs értelme hülyeségekre pazarolni a pénzünket! Továbbá valószínűleg azért van szükségük hat CASA-ra, mert nincs helyett három Herculesük. Túl korán vásároltak és most beszorultak a C-295-be. Mi szerencsére tökölődtünk és így most ideálisan vásárolhatunk! Néha ennek is megvan az előnye.

Így mondhatnánk, hogy a szlovákok, csehek, bolgárok, litvánok, mind beszorultak a saját taktikai szállítógépeihez...Persze mindenki hülye az ottani katonák között.

(A Románok átvették a nekünk felajánlott Herky-ket, aztán mind a 4-et nagyjavították, volt olyan köztük, hogy az egész függőleges vezérsíkot stb. cserélni kellett.
Általában 1 max. kettő hadrfogható. Többször jártam Otopenin. Ott kézzel húztam ki a szegecseket a szárnyából !!! Az egyik vagy vagy egy évig nem repült. de ők is vettek C27-est és ott vannak még az AN-30-asok is.

A lengyeleknek + kellett venni egy 5. példányt ha jól emlékszem éppen a hadrafoghatóság miatt. Néhány éve mikor megkapták a C-130-st már építették a hangárt Powitzban (azóta már átadták) a leendő B767 méretű tankerüknek..) és tele vannak még C295-el és Bryzával..

De ezek nálunk jóval nagyobb országok, mondhatni középhatalmak.. A románoknak ott van még a Moldova is,

Viszont eje ugratáshoz és taktikai gépnek olcsóbb üzemeltetéssel ott van a Lengyel Bryza is,a mi szintén jó lenne V-4es katonapolitikának. Azt se felejstük el, hogy nekünk nem kell eje ugratáshoz bazi nagy gép, mert nem lesz 100 fős eje deszántunk, ami kell a kmd-t taktikai ugratáshoz gép..
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and tonyo

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Nyilván nem számolnak, mert már vette CASA-t és ennyire van keretük. Mi viszont még nem vettünk semmit, így nincs értelme hülyeségekre pazarolni a pénzünket! Továbbá valószínűleg azért van szükségük hat CASA-ra, mert nincs helyett három Herculesük. Túl korán vásároltak és most beszorultak a C-295-be. Mi szerencsére tökölődtünk és így most ideálisan vásárolhatunk! Néha ennek is megvan az előnye.
Megkérdezném mégegyszer,mi az ördögnek ez a szállitási kapacitás?Intrvenciós hadtested is van hozzá?Talán elösször legyen egy épkézláb honvédelmi erő.Ez a griprn kitelepülési konténer egy gumicsont.Nincs akkora gépállományunk,és olyan harckészségünk,hogy érdemben foglakozni kellene a kérdéssel.Balti államokhoz való látványkitelepüléshez össze lehet állitani egy csomago-gyakorlat már bizonyitotta
 

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 018
1 519
113
Látom játszani akarod te is az okos Rébusz bácsit és dobálózni olyak közsgáz fogalmakkal, ami kb. értelmezhetetlen lízingelt harci gépre, nem nem éppen tipikus termék.

De első körben a következőket kérdezem és mondom.
  • Elolvastad legalább a FAQ-t? Mert láthatod, hogy egyformán hanyagoltam el mindkettőnél.
  • Az F-16C-ért az USAF anno kicsengetett mai áron újonnan úgy 60M USD-t és aztán a flotta éves fajlagos repóra költsége mindennel együtt visszafajlagosítva 30k USD sincs. A Gripen meg került 2-3-szor ennyibe úgy, hogy a svédek szerint ez az olcsó vadászgép.
Bocs, de nincs olyan közgáz trükk - a pofátlan hazugságon kívül - amivel ezt elmismásolod...
Amit leirtal az olyan egy kozgazdasznak mint neked ha en azt irnam, hogy pi = 3,48... ennyit errol. Ha az erzelmeid azt diktaljak, hogy a lizing rossz otlet volt anyagi szempontbol, akkor nyilvan ugy van. Foleg miutan a szocik ujratargyaltak a szerzodest...
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 290
4 768
113
Amit leirtal az olyan egy kozgazdasznak mint neked ha en azt irnam, hogy pi = 3,48... ennyit errol. Ha az erzelmeid azt diktaljak, hogy a lizing rossz otlet volt anyagi szempontbol, akkor nyilvan ugy van. Foleg miutan a szocik ujratargyaltak a szerzodest...
Nem a szocik hosszabbították meg 2026-ig, ha jól emlékszem...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and torsen

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 018
1 519
113
A Románok átvették a nekünk felajánlott Herky-ket, aztán mind a 4-et nagyjavították, volt olyan köztük, hogy az egész függőleges vezérsíkot stb. cserélni kellett.
Általában 1 max. kettő hadrfogható. Többször jártam Otopenin. Ott kézzel húztam ki a szegecseket a szárnyából !!! Az egyik vagy vagy egy évig nem repült. de ők is vettek C27-est és ott vannak még az AN-30-asok is.
Persze nem repult, ha kihuzogattad a szegecseket a szarnyabol... :D
Remelem kaptal erte valamilyen kituntetest, te tettel eddig a legtobbet az utobbi evtizedekben a kezepso-keleti orszagresz felszabaditasaert. Remelem mesz meg parszor. ;)
 
T

torsen

Guest
Amit leirtal az olyan egy kozgazdasznak mint neked ha en azt irnam, hogy pi = 3,48... ennyit errol. Ha az erzelmeid azt diktaljak, hogy a lizing rossz otlet volt anyagi szempontbol, akkor nyilvan ugy van. Foleg miutan a szocik ujratargyaltak a szerzodest...

Most szépen néznénk ki a Gripen A/B-kel!
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
17 005
29 530
113
Így mondhatnánk, hogy a szlovákok, csehek, bolgárok, litvánok, mind beszorultak a saját taktikai szállítógépeihez...Persze mindenki hülye az ottani katonák között.

Mások az elképzeléseik. A honvédelmi stratégiájukban nem számolnak légi szállítású erőkkel és azok járműveinek desszantolásával, stb. Mi igen, nekünk szükségünk van rá. Ahogy mi komolyabban vesszük a cserbenhagyásaink történetét is a magyar hadtörténetben és szükség esetén azzal is számolunk, hogy jelentékeny saját erőket kell evakuálnunk valamely misszióból úgy, hogy előbb desszantolunk oda erőket, hogy azok meg tudják teremteni a kivonuláshoz szükséges teret (ne az legyen már, hogy "Beülünk a BTR-be, aztán irány valahogy észak!"). Stb. Ezer okunk van rá, hogy egy kis méretű, közepes gépekre alapozott légiszállítási kapacitást felállítsunk.

Vajon Ausztria miért üzemeltet kettő C-130-at, ahogy Belgium tizenegyet, Dánia négyet, Norvégia négyet, Portugália négyet vagy éppen Svédország ötöt!

Hasonló okoknál fogva úgy vélik, hogy a légiszállítási kapacitásra szüksége van a fegyveres erejüknek és a nevetségesnél nagyobb méretű járműveket szállítani nem tudó kisgépek, mint a C-295 nem megfelelőek erre a célra, még akkor sem, ha más okból amúgy tartanak ilyen gépeket is rendszerben.

Mi nem vagyunk elég gazdagok a párhuzamos üzemeltetéshez, így nem éri meg a C-130J/KC390 szintje alatt beszereznünk.

Azt se felejstük el, hogy nekünk nem kell eje ugratáshoz bazi nagy gép, mert nem lesz 100 fős eje deszántunk, ami kell a kmd-t taktikai ugratáshoz gép..

De, van és lesz is. Pontosan, hogy komoly légidesszant operációkhoz vásárolunk majd, az alapján, mint Benkő kijelölt követelménynek. Számolunk a számottevő légidesszanttal a stratégiánkban. A nagyszámú, felfegyverezhető könnyű szállítóhelikopter és Szolnok dandárrá előléptetése is erre utal!