Ahogy vesszük.Mikor a Mihu restaurálást ünnepelték,a harci helikopter (érsd csatahelikopter) képesség felújitását ünnepelték.Ha nem akarják szép csendben újra elvesziteni (mondjuk ebben már van fityiszes gyakorlatuk),akkor kell valami.
Szerintem erre az AH60 lenne ideális.Ismerve a politikai seggnyalást,viszont az Airbus vonal a valószinübb.Ez viszont meglepő módon kétesélyes.A nyilvánvaló a Tiger Mk III,de az Airbus beszállt a Denel AH2 modernizációba-és a H215/225M elemeit és a HForce részegységeit használják fel hozzá (bár még képlékeny,hogy tényleg végigmegy e a program) Eredetileg meg az Oryx(helyi változatú Super Puma) fődarabjaira épűl a gép-lényegében francia gyártás a gép fele
De aztán az isten tudja,hogy mik a tervek (szerintem van terv,de ad hoc a teljesülése-politika),és mi lesz amire pénz is lesz.Ez a virusválság keményen odabax mindennek.
Szóval egy jó darabig én is azt favorizáltam volna, hogy vásároljunk be Guardianból, vagy az Airbus üzlet után a Tigerből.
Előbbi probléma nélküli, viszont elég drága. Utóbbinak meg sajnos leállították a gyártását. Az ausztrálok programjához sem tudnak újakat gyártani, ezért a H145M-et ajánlották felfegyverzett felderítői feladatra. (Mondjuk náluk annak is hívják a Tigert)
Az ausztrálok ha feladják vele a küzdelmet, simán átvehetnénk őket, mert eddig alig voltak használva, és van rá esély, hogy leadják. Ugyanakkor állítólag már csak a politika forszírozza ezt, mert a hírek szerint az Airbus megoldotta a problémáit, és 2-3 éve probléma nélkül üzemelnek. Mindenesetre a cseréjükre tendert írtak ki. De lehet, hogy csak upgradelik őket, meg vesznek hozzá H145M-et. (Ez a variáció lenne az olcsóbb)
Ezen felül az MkIII upgrade egyik fő célja, hogy egységesítsék az ÖSSZES eddig elkészített gépet, és ezzel a logisztikai rémálomnak is vége lehet, ami brutálisan befolyásolta a hadrafoghatóságot.
Szóval akárki akármit mond, szerintem az MKIII után igenis érdemes lesz velük foglalkozni, még ha az "amcsi pompomlányok" hisztiznek is miatta a fórumon. Különösen, hogy H145M fülkéje szinte teljesen megegyezik a Tigerével. A BW is most azért vesz H145M-eket, hogy a közel azonos avionika miatt a Tigernél olcsóbban fogják a BW pilótáit nagyobb repülési óraszámhoz juttatni.
Ugyanakkor magukhoz a dedikált harci helikopterekhez már nem annyira ragaszkodom, mivel látom, hogy mikre képesek például a török drónok (amik azért nem a non plus ultra, de egy tisztességesen megoldott mérnöki házidolgozatok), valamint, hogy milyen háttérfejlesztések folynak a C4-es rendszerekben.
A könnyű felderítő, és csapatszállító, deszant műveleteket végrehajtani képes gépekről már gondoskodtunk.
Ami szerintem még érkezhetne, az 4-8db CH-47, amivel akár nagyobb szállításokat, és komolyabb csapatmozgásokat is meg tudnánk oldani. Ha tényleg létrejön még egy könnyű dandár, akkor ott azért nagyon nem lenne baj, ha lenne némi légiszállítási kapacitás is. A jelenlegi 36 gép szerintem KRD igényeire elegendő lehet, de több feladatot már nem osztanék rájuk.
A többit privátban.