Ki kell pucolni a motorteret, kivágni a nem oda illő és útban lévő dolgokat. Új motortartó elemek kellenek, a nagyobb nyomaték miatt lehet az alvázat is erősíteni kell.
Az az alap, hogy nem 2x olyan erős motort kell beleaprítani, hanem csak 20-30%-kal erősebbet.
Másrészt nem gondolom, hogy egy ilyen soros 6 hengeres motor nagyobb igénybevételt jelentene, mint egy V8. Ugye utóbbinál a szögben álló dugattyúk hatásai jelentős problémát jelentenek.
Az új motor miatt a karbantartási nyílások behegesztése, újak vágása.
Nem igazán vannak ilyen nyílások, max a test alján. Elég tág a hely a motortérben,
Az új motorhoz méretezett hűtőradiátor, annak beletervezése, felszerelési helyeinek kialakítása további kb. 5000 euró.
Szerintem a hűtéshez nem biztos, hogy hozzá kell nyúlni. A modernebb motornak kisebb lesz a hővesztesége. Elvileg a BTR-nek nem igazán jó a hűtése, de mentőötletnek azt szokták alkalmazni, hogy a "kopoltyúkat kinyitják". De azt gondolom, hogy a motorral együtt minden motorszállítótól lehet hűtőt is betervezni.
Az új motor hozzá csatolt kuplung és váltórendszerrel lett eredetileg elgondolva.
Feltétlenül így kell lennie. Ráadásul mindenképpen automata váltóval kell a BTR váltóját cserélni.
A BTR kialakítása nem ilyen, a váltó az ülések alatt.
Ööö itt azért már nyilvánvaló volt, hogy nem nagyon ismered a típust. A váltó a motortérben van. Az osztómű nyúlik be a deszanttérbe, és a középen lévő
padok alatt van. A feladata, hogy a motortérből lejövő teljesítményt szétossza, és irányítsa a járművön belül.
Az osztóműben irányítod a hajtást a különböző segédberendezésekre is. Pl. a waterjet meghajtás is innen kapja a hajtást, vagy a gép elején lévő csörlő is.
De innen van leosztva a hajtás a 4 tengelyre is. Ezeknek különböző üzemmódjai vannak.
Teljesen nyilvánvaló, hogy mind a jet hajómű, mind a csörlő kiváltható lenne elektromos, vagy hidraulikus megoldásokkal. Ezáltal az eredeti osztómű egyszerűsíthető lenne. Szerintem így lehetne az osztóművet egyszerűsíteni, kisebbre venni.
Ennek lenne némi költsége, de szerintem jelentős hely szabadulhatna fel, ha az osztómű házát újra gyártatnák. (50-100-as tételben valószínűleg egy 3d fémnyomtatott megoldás is bevállhat). Szintén egy 3D szkennelési eljárással pillanatok alatt kisebbre lehetne venni, majd az elkészült fileból órák alatt új osztóműházat lehet nyomtatni.
Naívan elképzeljük, hogy az eredeti váltó bírja az emelkedett nyomatékot, teljesítményt (amúgy nem fogja).
Nem semmiképp. A váltót egy egységben kell cserélni a motorral, tekintve, hogy milyen ocsmány a BTR vezethetősége a jelenlegi kuplung rendszerrel (gyakran duplakuplungolást igényel), enélkül teljesen értelmetlen bármibe belekezdeni.
Az új kuplungot magába foglaló, és az új motor a régitől különböző nyomatékgörbéje miatti áttételt tartalmazó, a BTR eredeti tengelyéhez illeszkedő hajtáslánc elem tervezése, gyártása, beszerelése szintén legyen 5000 euró/db.
Nem egészen. Gyanítom, hogy itt is kevered a váltót, meg az osztóművet. A váltót egyszerűen meg kell venni a motorral együtt. Azzal együtt illesztve.
Ezeket nem szabad különválasztani. A motortérbe fog ez kerülni. Erre ne számolj külön költséget. A kettőnek együtt kell helyet keríteni.
De nem ússzuk meg ennyiből, mint mondtam, naívak vagyunk, mikor azt feltételezzük, hogy a hajtáslánc többi eleme bírja a nyomatékot. Faboo mondott egy váltót is, 49000 euró az ára. Az ülések alatt van, jó lenne ha nem ott lenne, hiszen a küzdőtérből vesz el. Ha mégis ott marad, 65-75 ezer euróba biztos fájna a beleszabása.
Itt is kevered a váltót az osztóművel. Az osztóművet csak abban az esetben van értelme áthelyezni, elhagyni, ha - mint ahogy korábban írtam - soros hibrid rendszerre tervezik át a mérnökök. Egy ilyen átalakítás - még ha drágább is lenne - biztosan sokat dobna minden téren az egész konstrukción.
Ha nem ott marad a váltó, mehet a motortérbe vagy ahhoz közelebb kb ugyanennyiért, ám ekkor ha a differenciálművek bírják is a nyomatékot, akkor is áttervezésre van szükség alul is, hiszen máshol van a bekötés. A teljes erőátvitel, kormánymű csere így 250-300 ezer euróba biztos kerül.
Az osztóművet nem mozgathatod. Az egy viszonylag nagy dolog, ráadásul minden tengellyel össze van kötve. Ha belenyúlsz a difik bekötésébe, kardánok elhelyezésébe, ott azért lehetnek csodák....
Kissebbre biztos lehet venni, de inkább csak kihagyni lehet, és nem áthelyezni.