[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
1. Az emberiség alapállapota NEM a béke, hanem a háború.

Globálisan talán, de az I.Vh. óta a klasszikus nagy háborúkból bizony nem sok volt. Népirtások annál inkább, de azokat háborúnak nevezni, kicsit erős.

3. Nem az a kérdés, hogy lesz-e háború hanem az, hogy mikor.
Ezzel még úgy ahogy egyet lehet érteni.

4. Nagyon sokba kerül egy megszűnő képesség újraélesztése.
 Amen.

 5. Mindig a gyöngéket támadják meg. 
A pontosabb megfogalmazás, hogy a gyengének tűnőt. Lásd náck vs. SZU vagy a sok balfaszt, akik a jenkiknek üzentek hadat. Pl. mi is...

6. Egy háborút csak akkor indítanak meg ha anyagilag vagy politikailag hosszútávon megéri. Ez attól függ, hogy az ellenségnek milyen hadereje van. Ha Magyarország hadereje gyenge megéri megtámadni. Ha a haderőnk erős, nem éri meg megtámadni, hiába nyernék meg a végén a háborút mondjuk az ukránok.
Erről van szól. Lehet, hogy a haderőnket az erősebb szomszéd is lenyomná egy idő után, csak olyan áron, hogy nem érné meg. Olyan haderő kell, hogy mindenféle balfasz kalandort azért eltántorítson a powerkodástól. Ehhez viszont azért nem kellene olyan irgalmatlanl sok pénz meg tömeghadsereg...

 7. A NATO elvárja, hogy modern haderőnk legyen, és, hogy GDP arányosan egy X összeget költsünk a haderőnkre. Tudtommal mi ezeket az elvárásokat mindig alul teljesítettük. 
Gyak. szinte az egész NATO, csak más a 2% alatti költségből is értelmes mixet volt képes létrehozni. Vagy mert okosabb vagy és/vagy azért, mert a 2% x-szer nagyobb GPD esetén több zsé.

Tudtommal egy kontinensen sem volt még olyan, hogy 50 év alatt mindössze csak 1 háború törjön ki. Európa ebben jelenleg egyedülálló. De ez nem tart örökké… 
Ez megint csak értelmezés kérdése, mert azért volt egy délszláv balhé, csak az egyes értelmezések szerint polgárháború volt annak ellenére, hogy valójában már elszakadt, friss önálló államalakulatok vívták. Ázsiában volt sok kisebb csetepaté, de igazi klasszikus nagy háború ott sem volt sok, ahogy Afrikában nem.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
mondjuk hány olyat láttunk ahol ez finoman szólva se állt meg

"Egy háborút csak akkor indítanak meg ha anyagilag vagy politikailag hosszútávon megéri."

 

" Az emberiség alapállapota NEM a béke, hanem a háború."

Mér van alapállapotunk? 
 
M

molnibalage

Guest
Egyébként én sem értem, hogy mi a ráknak kellene nekünk harci heli. Bármilyen harci helikre költött beszerzés és üzemeltetési zséből olyan csapásmérő arzenált lehet venni a Gripenekhez, hogy összefossa magát az ember. Szó szerint. A Gripenen tudtommal már megtörtént a SDB és JDAM integráició, képesek lennének használni ezeket.

Ha csak 8 darab új helit szerzünk be és rendszeresítéssel 10-12 milliós darabár jön ki - ami röhejesen alulbecsült ár, ilyen harci helikopter nincs még szállítóhelire is irreálisan alacsony ár - akkor ebből mi jön ki?

A kinyíló szárnyassiklóbomba kit a hozzá való buta bombával együtt is kb 50 ezer USD, legalábbis 2 éve ezt az árat láttam. De akkor hazudjunk nagyon és legyen 80k járulékos költségek miatt a darabár. Tárolás, kiképzés, tréning, korrupció, stb. Néhány új heli árából -  nagyságrendileg 500-1000 (!) darab stand off fegyver szerezhető be. A Gripen túlélőképessége nagy átlagban messze meghaladja egy harci heliét és már megvannak, ezen felül szimultán célleküzdés is lehetséges és SORAD/MANPAD zónán kívül.

http://www.mbdainc.com/downloads/diamondback-data.pdf

Azt sem lehet mondani, hogy nem elterjed és éppen csak van belőle.

http://www.spacewar.com/reports/MBDA_Produces_10000th_Diamond_Back_Wing_for_SDB_Program_999.html

Természetesen nem kell neknük 1000 db semmiből. Még, ha lenne is pénz új harci helikre, akkor is inkább fegyvert vennék a Gripenhez, akár még légiharcrakétát is. Első körben főleg buta bombákat, hogy szokják a cuccot és aztán néhány tucat JDAM-at és a repült órák kapcsán is el lehet gondolkozni.

Lehet, hogy kegyetlenül hangzik, de én nem látom értelmét fenntartani a harci helikopteres kultúrát ilyen peremfeltételek esetén. Max. vegetációra lenne pénz, azt meg inkább ne. Tudomásul kell venni, hogy egy ekkora ország nem tud csúcskategóriás vadászgépet és harci helikoptereket is fenntartani és értelmetlen is, ha egyes képességeik redundánsak. Mi nem vagyunk sem Németország, sem az USA. Bármi másra mehet a pénz, szárazföldiek, szállító helik, de harci helire nem.

A tüzérségi fegyvernem fenntartásának a jelenlegi eszközparkot és jövőképet nézve mi értelme van? Miféle valódi suppora lenne képes és milyen reakcióidővel? Igen, ezzel is kihalna a egy kultúra, de ők is csak vegetálnak...
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
khmm.... aki azzal jön az Európában egy háború volt  az mit szól Ciprushoz, Görögországhoz, illl az európai államok gyarmati harcaihoz, Falkland-szigetekhez, ill a világszerte hidegháború alatt és azóta szerteszét küldözgetett katonai tanácsadókhoz?

 

Nem tört ki háború a katonai-politikai tömbök között nyílvánosan az európai földrészen, mert a végén ember se lett volna aki összesöpörjön...

 

Apropó szakember kellene, eszembe jutott egy kérdés: vmi infó arról hogy ezek a khmm... "műanyag_hitech" "helikopterek mennire javíthatók a harctéren?

kell-e mindegyikhez egy számtek kamion, és szerelőműhely--kiegészítve hőkamrás ragasztócsoporttal, ha bekap egy találatot, vagy ennél azért egyszerűbb a dolog?i
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
therob:

„Azon elmélkedtem, hogy meddig repülhetnek még a Mi-2-sek, mert nem mai gépek. Meg ahogy én tudom nem dicsérik agyon.”

Ha volna rá akarat, akkor még nagyon sokáig repülhetnének.

Van aki dicséri, van aki nem, minden esetre nem egy magatehetetlen szerkezet, ahogy egyesek állítják:

https://www.youtube.com/watch?v=_-XJBtZc_YQ

A légimentősöknél sem csak azért szórták ki, ami a médiában el volt hintve, hanem mert erősebb volt az érdek az EC felé.
 

attijump

New Member
2013. március 27.
17
0
1
Ha jol tudom ( honvéd magazin márciusi száma ) lézer bombák már beszerzés alatt vannak! GBU-10,12!!!

Tehát valami talán elkezdödött!

Szerintem szállító heli felfegyverezve +grippen jdam + maverik már jó támagató szerpkörben!!! ( ha lesz ezen fegyverek a raktáron)

Tehát jelen gazdasági harci heli csak álom számunkra! Persze jó lenne de nem realitás manapság!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Ki mondta, hogy ugyanaz a négy párt, vagy egyátalán négy párt lesz továbbra is a parlamentben 2014 után? Ez a teljes parlamenti konszenzus egy porhintés, ide nem ez kell, hanem a teljes nyilvánosság bevonásával zajló, átlátható folyamat. Ausztrál, vagy svájci mintára. A helikopterbeszerzésben nem azt kell a lakosságnak tudnia, hogy mitől jobb egy UH-60-as mint egy Mi-171-es, hanem, hogy az indulók közül pl. az afganisztáni harctérről roncs formájában hazacibált, kézzel átfestett, átütött gyári számú, újnak eladott, ezeréves 3 darab eredetileg spanyol, de valójában olasz helikoptert, a Kajmán-szigeteken bejegyzett "magyar üzletemberek egy csoportja" által ügyvezetett off-shore cégen keresztül egy hajléktalan személyi igazolványával egy 5 éve halott kormánypárti rokon nevében miért akarják 89-szeres áron eladni úgy, hogy azok soha se fognak megérkezni, mert soha nem is léteztek?

 

A lakosságnak, bocsánat, az adófizető állampolgároknak igenis illene tisztában lenni azzal, hogy a különféle ajánlatoknál ki, hány gépet, milyen ipari háttérrel, mennyi időre, milyen munkahelyteremtéssel, milyen üzemeltetési költséggel, milyen kapcsolt finanszírozással, milyen mélységű partnerséggel kínál fel. Tisztázni kéne az úgynevezett "bonyolító", közvetítő cégek feladatát és lehetőségeit. Vagy akár a teljes kizárhatóságukat. Nyilvánossá kell tenni a követelményrendszert és az arra beérkező ajánlatokat is.

 

Azonban pont a jelenlegi kabinet az, amelyik élen jár a titkolózásban, már az 1998-as első regnálása óta. És az azóta eltelt időben őt akkor követő balos kormányok se változtattak az akkor kitalált helyzeten. Titkosítások mindenfelé. Titkosított olajügyek, kormányülések, Gripen beszerzés, ügynökakták, soha nyilvánossá nem tett metróépítés, Megyeri híd, Kőröshegyi völgyhíd, M6-os autópálya. Ellenzékben az Orbánék mániákus titkolózása a leendő kormányprogramjukról, még a választások finisében is. Folytathatnám. Jobb vagy baloldal, egyre megy, de a jelenlegi Orbán kormány legnagyobb hibája a modern kori magyar korrupciót a csillagos égig eszkaláló paranoid titokmániája, ami sajnos előrevetíti a helikopter és szállítógéptender eredményét is.
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 652
16 125
113
Allesmor...........

Ha visszaolvasol, rájöhetsz, szívemből szóltál...... nem is pipa megy, hanem szivar :) :)
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
Lehet, hogy kegyetlenül hangzik, de én nem látom értelmét fenntartani a harci helikopteres kultúrát ilyen peremfeltételek esetén. Max. vegetációra lenne pénz, azt meg inkább ne. Tudomásul kell venni, hogy egy ekkora ország nem tud csúcskategóriás vadászgépet és harci helikoptereket is fenntartani és értelmetlen is, ha egyes képességeik redundánsak. Mi nem vagyunk sem Németország, sem az USA. Bármi másra mehet a pénz, szárazföldiek, szállító helik, de harci helire nem.
khmmm....

mi a véleményed az olyanokról mint a Mi-17 olyan verziója, ami komoly csapásmérő potenciállal is rendelkezik?
khmm... írtam már hogy Gripenek jelenleg egy reptérről bevethetőek... most már lassan  az egyetlen kifutópálya, -- aki föves reptérről, autópályáról vetné be őket, annak sok szerencsét... pálya, fedezékek lassan már (többszáz) kilométerről szétcsaphatók, aztán ha nincs ahonnan felszálljon, utána le lehet rendezni a maradékot.. spec pályaromboló töltet után nem rakják össze azt 24 óra alatt... főleg ha azt a repteret a zalbán légvédelem eszközeivel védjük csak...

remélem nincs igazam...
Nekem beugrik Eben -Emael...

-- alahogy mesleg van egy olyan érzésem, a Gripenfelhasználási tervek azon múlnak, hogy az ellen nem lő vissza, és mind működni fog, esetleges hiba esetén újra betöltjük az utolsó mentett állástól... kicsit Don-kanyar érzésem támadt...
khmmm...
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
947
113
Engem végülis TheRob és Molni véleményei meggyőztek arról, hogy ilyen EC145/Lakota megoldás vagy hasonló nem volna rossz, úgy, hogy egy ezek egy részére fegyvereket is szeretlnének és a Gripenekkel osztoznának a harckocsik elleni feladatokon....
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 652
16 125
113
Hiryu......

offtopic, de talán most elnézik.....

A belgák ugyanarra faragtak rá anno, mint a franciák. Fetisizálták a statikus védelmet. Ez lett Eben-Emael végzete is. A német eje-zászlóaljak egyenként számolták fel az erődöket.

Hiba volna/lenne pl. a kecskeméti repteret pusztán statikus védelemre készíteni. Konfliktus esetén - gondolom - állandó járőrözéssel részben meg lehet előzni a váratlan légicsapást. Taszár, Pápa pedig a széttelepítésre lehet jó. Azért ne féltsük a Griffeket. :)

On....
 
M

molnibalage

Guest
pálya, fedezékek lassan már (többszáz) kilométerről szétcsaphatók,
Aha. És sorold fel a környéken azokat a légierőket, akik erre képesek. Ja, hogy egy sincs és nem is lesz a jelek szerint.. Szóval ez megint olyan, hogy a világon megvalósítható csúcs csapásmérő kapacitás a mérce, ami kb. van jenkiknek, oroszoknak és még talán néhány államnak. Nem ezekre kell felkészülni...

Az ilyen képességet a Taurus KPED és attól felfele eső fegyverek, a Tomahawk, JASSM és H-555 szerű cuccok adják. Ilyennel alig rendelkezik valaki...

ha nincs ahonnan felszálljon, utána le lehet rendezni a maradékot.. spec pályaromboló töltet után nem rakják össze azt 24 óra alatt…
Igen gyakori téveszme az, hogy a kifutók támadása a leghasznosabb. Ez csak nagyon rövid időre bénítja meg a repteret, akkor van értelme, ha 1967 típusú nagy hullámokkal operálsz, tehát a kifutók szétkapása mellett a mindem mást szétkpasz a blokkolt idő alatt. Sokkal súlyosabb, ha a reptér kiszolgáló infrastruktúrát és a személyzetet nyírod ki... Azok nagy átlagban puhább célok, ellenben hiányuk esetén az üzemeltetés nem nagyon megy, vagy nagyon nehezen.

Természetesen a repterek lévédelmét háborús esetben meg kell oldani. Ez SHORAD/MANPAD és esetleg telepített csapatlégvédelemmel mehetne ma itthon.
 
M

molnibalage

Guest
shornet24 said
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Nemzeti konszenzus a helikopter- és szállítórepülőgép-képességről - Videóval frissítve
Én egy S.tucano, pc-9 kategóriát látnék ésszerűnek amivel valamelyest a harci helikoptereket is lehetne pótolni valamelyest az albákat és mindezt sokkal kisebb költségből
És már megint a régi verkli... Tényleg nem értem az ilyen furán gondolkozókat és a forrást szétaprózókat.

Első körben, mi a francnak nekünk COIN gép...? Ezen gépek ára is tíz millió USD nagyságrendben van - ez egy új féligcsupasz szállítóheli ára vagy annak nagyságrendje - mert igen fejlett avionikával bírnak a PGM alkalmazási képesség miatt. Az Albák azért haltak ki, mert szükség sincs rájuk.

Kanadából kiképzett vadászpilóta jön haza, aki ne szubszonikus pónin, hanem telivér harci gépen repüljön az istenfáját már nekije. Bárki más, aki mást mond egyszerűen nem tudom komolyan venni. Nézzed már meg, hogy az USAF, holland, török, stb. vadászpilóta min repül? Szeinted a kiképzett és bevethetőség fenntartani hivatott pilóta szerinted T-38, Hawk vagy más iskolagéppel bohóckodik? Nem. Kettőt találhatsz, hogy miért...

Egy Tucano teljesítménye még egy Albáét sem éri el. Az Alba + MiG-29 vegatálás nem azért volt, mert jó volt, hanem erre telt a rendszeről. Ez a megoldás magyar találmány volt, igazi hungarikum, csak az elbaszott fajtából. Nehogy már ennél rosszabb helyzet visszaállításáért adjunk ki pénzt, mert sírvafakadok.

A harci helikopterek pótlására már megvan a harcosunk, úgy hívják, hogy Gripen. Egyetlen Tucano árából olyan csapásmérő arzenált vehetne kis hazánák, hogy a szomszédos országok túrbó módon gondolkodói rohannának tüntetni, hogy mi célból fegyverkezik Magyarország. Egy Tucano árából ~200 db GBU-39-et lehetne venni. Két gép árából olyan csapásmérő arzenálra fután, hogy a környéken levő országok földi támadó potenciálját kb. zárójelbe lehetne tenni. A többi gép árából meg telne még néhány AMRAAM-ra, ha valaki szükségét érzi, bár én inkább sisakdisplay integrációt látnék szívesen, de ahhoz meg légiharc rakéta nincs, ami ki is használná. Gőzöm sincs, hogy mennyi egy IRID-T, de AIM-9X darabára már 1-2 misinél van.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 312
8 813
113
Ami azt illeti, a Mi-24 sem kissebb célpont, mint pl.: egy UH-60 (hiszen jó nagy gép a MiHu a deszanttér miatt).

A Mi-24P vajon jobb-e egy felfegyverzett szállítónál? Milyen szempontok alapján vizsgálhatjuk?

 

Elrendezés - a szállító helikopterben ugyan egymás mellett ülnek a pilóták, de harci heliben is van erre példa: Ka-52, AH-6.

 

Szerkezet - nyilván fontos, hogy a kiválaszott gép eleve katonai gépnek készüljön, azoknál jobban odafigyelnek arra, hogy egy esetleges sérülés (találat) esetén minnél jobban védje a személyzetet, becsapódásnál elnyelje a energiákat, ... Vagy akár nézhetjük a hajtómű hőjének az elvezetését, egy mai katonai típusnál ez is alap, tehát egy modern katonai szállítónál átveszik azokat amiket a harci helikhez fejlesztettek ki.

 

Védelmi rendszerek - érzékelők, infra vetők, ... mind feltehetőek bármely helikopter-re.

 

Páncélozás (pl.: 50-es calibert kibíró lapátok) - ez szerintem megoldható szállítónál is, elsősorban az erőforrás kérdése, hogy mennyit bír el.

 

Sebesség - ez is elsősorban erőforrás kérdése, de én úgy látom, hogy az új szállítók is alúlról súrolják a 300 km/órát.

 

Külső fegyverzet - a jelenleg felfegyverezhető szállítókra rakható annyi ATGM, mint egy harci helire (AH-60-on láttam már 16 Hellfire-t, de a mi Mi-24P-inkre rakható páncéltörő rakéta mennyiséget bármelyik új szállító elbírja, tehát mennyiségbeli vesztés nem lenne a mostani állapothoz képest).

 

Beépített fegyverzet - ez egy nehéz kérdés: a harci heliken van beépített gépágyú (van pár amin elhagyták, de állítólag rájöttek, hogy hiba volt) - ha csak azt vizsgáljuk, hogy a mostani helyzethez képest történik-e vesztés egy felfegyverzett szállítóval, akkor szerintem nem, mert a Mi-24 két db fix gépágyúja kiváltható gépágyú konténerekkel, és akkor még nem beszéltem a Door Gunner-ről.

Nem tudom, hogy mennyire lehetett pontosan használni a Mi-24-es két fix gépágyúját, de nekem mindig a 24-es csabdája jut eszmbe róluk, ahol a B-25-ösökben volt 4 db fix 30 cal-os browning, amit a pilóta működtetett és azt írták a könyvben, hogy azon kívül, hogy jó érzés volt a pilótának dühében lőni vele, nem sok egyébre volt jó. A Mi-24P két nagy gépágyújának a használata egyébként kicsit káros is a szerkezetre, a nem túl sok lövés után cserélni kell a pilóta fülke mögött lévő szerkezetet.

 

Viszont ami mindenképpen a Mi-24/35 pozitívuma, az a teljesen hermetizált kabin, ABV védelem, és ha katasztrófa védelemre kell a helikopter, akkor ennek viszont lehet, hogy fontos szempontnak kellene lennie!
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 312
8 813
113
Bocs, nem a 24-es csapdája :), hanem a 22-es csapdája jutott eszembe.

Az AH-60 pedig nem elírás, a BattleHawk-ról beszéltem.
 

AIM-120

Member
Szerkesztőségi tag
2011. március 5.
62
0
6
shornet24 said
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Nemzeti konszenzus a helikopter- és szállítórepülőgép-képességről - Videóval frissítve
Én egy S.tucano, pc-9 kategóriát látnék ésszerűnek amivel valamelyest a harci helikoptereket is lehetne pótolni valamelyest az albákat és mindezt sokkal kisebb költségből
Ésszerűtlen lenne, mivel ez további forrásokat vonna el az amúgy is szűkös keretből, tehát nem is megvalósítható. Egyrészt - és erről már volt itt szó - nem váltaná ki 100%-ban a harci helikoptereket és egy sugárhajtóműves, szubszonikus kiképző/könnyű csapásmérőt sem, másrészt pedig teljesen új típust hadrendbe állítani nem olcsó, nem beszélve az üzemeltetésről, még akkor sem, ha mondjuk egy PC-9 nagyságrendekkel olcsóbb, mint a Gripen.

Egyetértek azokkal, akik szerint nem kell erőltetni most a harci helikopteres képességet. Fáj, mert megszoktuk, hogy van Mi-24, de most, 2013-ban ki kell mondani, hogy vége. 1-2 példányt időszakosan üzemben tartani az erőforrások elpocsékolása. Van Gripen, ahhoz kell megfelelő AG fegyverzet, arra ki kell képezni az állományt. A térségben az AIM-120-AGM-65 kombó már így is komoly elrettentő erőt képvisel, ha nem számítjuk Lengyelországot, mivel - szerintem - ők már nem viszonyítási alap, kategóriákkal felettünk járnak. Ha ehhez még rendelkeznénk elegendő mennyiségű JDAM és lézeres bombával, jóval előrébb lennénk, mint ha megrendelnénk (számunkra) csillagászati összegekért kis mennyiségű harci helikoptert, amiket aztán nem tudnánk eleget (vagy semennyit) reptetni. Nem szabad eljátszani ugyanazt, amit már többször sikerül. 2026-ig biztosan lesz JAS-39, primer AG és AA platformként arra kell gyúrni, plusz gyakorlatozásra pedig ott a szimulátor. Repülőnapos menőzés céljából fölösleges bármi egyéb beszerzése.
A legtöbb modern teherszállító helikopter pedig egyébként is multirole, akár az AW-139-ről, akár a Mi-171-ről, akár az UH-60M-ről beszélünk, de ide sorolható az EC645 T2 is. Mindegyikre integrálható vagy már integrálva van megfelelő ATGM fegyver. A nyugatiakra aggatható akár Maverick is, hogy legyen azonosság a Gripenekkel (logisztika szempontjából kedvező), de beszélhetünk az APKWS II-ről, ami sokak szerint - szerintem is - ideális lenne nekünk is: olcsó, precíziós, hatékony. Az AW-139 kapcsán merült fel többször a Spike, ami szintén kiváló ATGM. Az a jó, hogy ezeknél a típusoknál viszonylag rövid idő alatt lehet variálni a függesztményt, tehát egy adott helikopter nem egyfeladatos: egyszer szállító feladatot repült, egyszer közeli támogatót. Túlélőképesség terén valóban nem állnak egy szinten egy Mi-24-el, de kellő mennyiségű és minőségű önvédelmi rendszerrel lehet javítani a helyzeten - hovatovább, nem afganisztáni misszióba készülünk velük.

Szóval jelenleg az a fontos, hogy valamilyen új helikoptertípus álljon szolgálatba, legyen rá képzett hajózó- és karbantartó állomány, akik eleget repülnek vele és ki tudják használni minden képességét. Aztán, ha majd ez a rendszer (primer AA és AG: Gripen, primer SAR, CSAR, MEDEVAC, deszant, teherszállító: multirole helikopter, szekunder AG: multirole helikopter) bejáratottan működik, és az ország gazdasági helyzete megengedi, akkor lehet gondolkodni egy harci helikopteren, de addig nem.

Azoknak pedig, akik az ország védelme és az elrettentés ereje szempontjából tartják fontosnak, hogy vegyünk harci helikoptert, azt tudom mondani: sokkal jobban elrettent bárkit Magyarország megtámadásától az, ha látja, hogy ugyan nincs kifejezetten harci helikopterünk, de amik vannak, azokhoz van profi állomány, akik eleget gyakorolták a páncélosok támadását ahhoz, hogy - a Gripenekkel együtt -  bármikor szétkapjanak bármilyen harckocsioszlopot, mint az, ha van papíron 12 Mi-24/35-ösünk, amikből jó, ha 2 levegőbe tud emelkedni, és azokhoz sincs megfelelő fegyverzet és gyakorlott állomány. Mindössze megfelelő szemléletmód szükséges, és - ha nem is mindjárt, de - más lesz a helyzet.
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
khmm.... nem sorolom fel a légierőket, de hogy blikkmagazinos legyek, ha ungarische légvédelmi rendszerben gondolkodunk, akkor bulvárosan azt mondanám, hogy a szerb Most nem... na jó több sem.

De: átmehetünk a biztpol topikokba, és elkezdhetjük  idézni az egymásra licitáló cikkeket az 5-10-15 éves globális vagy csak európai veszélyforrásokról.... sajnos remélem csak üldözési mániám van, de akad bőven...

 

khm...ha begorumbulnának a pirézek, ki mondta, hogy lopakodó gépekkel indítanának, vagy komplett Blackjack ezredet,  távirányított sárkányrepülőt, hőléggömböt  emelnek ránk?

valami csúnya, ballisztikus pályán érkező meglepetés szóba sem jöhet? ki tudja tíz éven belül ki vásárol be belőlük?

vagy egy  Pebble-sziget és a Pucarák reload?ü

 

ja... helikoptereknél pedig állandóan a civil és polgári védelmi felhasználás a háttérszöveg:

-gondolatom: ha civileknek repdaru kell, béreljenek civil cégtől.

-a pv felhasználás egyet jelent: ha jön az árvíz, cipelje a homokot a gátakra

emiatt javaslatom: nem hagyni szétrohadni a gátakat

hallgatni a szakemberekre, akik évtizede beszélnek a vésztározók szükségességéről

megfelelő kétéltű technikát beszerezni. többet bír mint a kopter

ejtőernyősökkel, mer fasza csávók, nem felzabáltatni a repórát

sogór sánta kutyájából nem honvédelmi tanácsadót csinálni

politikusnak elfogadható mértékűt lopni

stb.
 

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 061
1 669
113
hiryu

 

Korábban is felmerült már legalább szóbeszédként itt is, hogy egy típust alkalmazzon a Honvédség a mentőkkel s akkor nem nevesítve a Bm-mel is. Ez, szerintem kifejezetten járható út, más kérdés, hogy erről nem Hendének kellene beszélni, mert max a honvédségi részéhez van köze, de mint volt fejtegetve, valahogy el kell adni (legalábbis ebben kell bízni).

 

Ami a biztonságpolitikát illeti, a közeljövőben nem valószínű, hogy fillérekért dobálnák a nagy hatótávolságú rakétákat, másrészt a környező országok sem állnak a legfényesebben. Többé-kevésbé ott is "racionalizálás" folyt vagy folyik a haderőt illetően. Másrészt, szerintem hazánknak kicsi az esélye, hogy stratégiai célpont legyen, egy NY vs. Kelet felállást a közeljövőben nem valószínűsítek, legalábbis olyat, ami Európa és Ázsia között lenne (Hidegháborúhoz hasonlatosan).

 

Ami a katasztrófavédelmet illeti, van alapja a helikopternek s akkor ne csupán az árvízt vegyük ide hanem a manapság oly gyakran előforduló bozóttüzeket is. Honi vonatkozásban a légioltás egy új kihívás, nem is általános beszédtéma, de jól szemlélteti, hogy vannak helyek mindkét esetben, ami szárazföldön nem megközelíthető vagy nem sok értelme lenne.

 

Ami a lényegi felhasználást illeti, az ejtőernyősnek is kell/illik gyakorolni és nem hiszem, hogy ez mindennapos esemény lenne hazánkban.

 

A beszerzésre úgy kell gondolni politikai vonatkozásban, hogy nem úgy tűnik, mintha változna bármi is a döntéshozók részéről. Az elkövetkező pár évben sejthetően ugyanez a banda fog székelni fent, tehát az e témát érintő célok számomra inkább álmok. Az összegekről és a beszerzésekről ők fognak dönteni, remélem ésszel. Magyarán "ez van, ezt kell szeretni".