[HUN] Helikopterbeszerzés

A Ka-52-es mindenben jobb, fejlettebb, mint a Mi-28N, de messze zajosabb és a koax elrendezés ellenére nem manőverezik lényegesen jobban, vagyis inkább teljesen ugyanúgy.

2x több gépágyúlőszer, de nem olyan nagy szögben képes tüzelni, 6 felfüggesztőpilon, de Atakából kevesebb fér rá, alapból van beépített radarja és a MAWS+DIRCM rendszer (Prezigyent-Sz) már a szériagépeken is van, de a páncélzata gyérebb. Bár ez utóbbi az AH-64-es iraki vendégszereplése óta statisztikailag nem hátrány és a Ka-52-es páncélvédelme az Apache családnál jobb.

A koax rendszer miatt a fordulóköre kisebb, de a bedöntési fok egy irányban (feltehetően) korlátozott. Katapultülése van, de élesben még soha nem vette igénybe senki, se ezen, se az 50-esen. Ka-50-essel egy ismert lezuhanás van, ott nem volt esély a katapultálásra, orral állt bele szerencsétlen ezredes a betonba, meg is halt egyböl. Ka-52-essel két lezuhanásról tudok, ezeknél se volt katapultálás, az egyiknél a mentőalakulatok késlekedése is közrejátszott a tragédiában, míg a másiknél senki se veszette életét, de megsérültek.

A Mi-28-asnál volt egy géptöréses földrezuhanás függeszkedésből, az energialenyelő rendszer jól vizsgázott, mert a személyzet zúzódásokkal megúszta és amennyire én tudom a gépet- bár az gyakorlatilag a faroktartó gerendánál kettétört - újra repülőképesé tették.
És volt egy nagy sebességű földnek csapódás, itt a gépszemélyzet egyik tagja halt bele sérüléseibe.

Vegyes a kép. A klasszikus Kamov-koax helyett az 52-esre már valami kompaktabb és halkabb rendszert kéne fejleszteni. Ilyenre amúgy vannak már elképzelések. A valóságban a Sikorsky X2-esén látott megoldáshoz hasonló lehet a nyerő.
 
Szóval egyetlen egy dolog amiben lemarad a Kamov bármi mással szemben az az, hogy zajosabb? Eléggé vállalható kompromisszumnak tűnik, ha minden másban jól szerepel.
Emellett ha leállnának a hajtóművek, a dupla rotor forgása valószínűleg jobban lassítani tudja az ereszkedő / zuhanó madárkát, mint a szimpla. Esetleg a rotorok áttervezésével elérhetnek némi javulást, még láttam valamelyik helikopternél, hogy a lapátvégeket átalakították, mert a lapát vége már átlépte a hangsebességet, de ezekkel a spéci végekkel valahogy lecsökkentették a zajt.
 
Mindegy milyen, csak legyen harci :)
Addig is mindenkinek egy ilyen kellemest:
eggs.jpg
 
Allesmor Obranna: miért hangosabb a koax elrendezés? A helikopter fő zajforrása nem a farokrotor? Még akkor is, ha döntött és x elrendezésű?
 
<blockquote rel="pela3">Az fényképbolt barátom... :D
Csak semmi fotóbolt, ezt kőkemény paintben csináltam :D Gondoltam kicsit örüljön alfa, ha csak ennyi kell neki, hogy legyenek rajtuk magyar felségjelzések. Mert a valóságban ezekből egyhamar nem lesz rendszeresítve.
De komlyra fordítva a szót, a szállítóheli-beszerzés életképes változata szerintem úgy nézne ki, hogy amilyen Mi-8/17-esek vannak raktáron, azt az oroszokkal vagy bárki más szakértővel felujíttatni. Gondolok itt azokra a gépekre amelyekben van még elég repóra, hogy megérje a nagyjavítás. És 3-5 évvel a repórák elfogyása előtt meg kiírni a tendert a cseretípusra, hogy mire ezek elfogynak, arra a másikra legyen kiképezve a személyzet és legyenek leszállítva a gépekből az első darabok legalább.
A harci heliknél szerintem nincs nagyon amit nagyjavítani, így ott a tendert ki kellene írni kb azonnal, és a végén venni Ka-52-eseket, mert most az oroszoknál hamar végigmenne a dolog a döntéshozókon, és a paksi üzlet meg a kormányfők jó kapcsolata (és főleg Martonyi elhúzása) miatt talán az ár is baráti lenne.
</blockquote>

Nem arról volt szó s végül megegyezés(?) egy eldurvult vitában, hogy mondhatni egyfeladatú harci helikopterre nincs szükségünk?
Vagy pontosabban; lehetne, de csak akkor, ha már vannak rendes szállító/többfeladatú helikoptereink - na meg gazdasági potenciálunk...
 
<blockquote rel="joker"><blockquote rel="pela3">Az fényképbolt barátom... :D
Csak semmi fotóbolt, ezt kőkemény paintben csináltam :D Gondoltam kicsit örüljön alfa, ha csak ennyi kell neki, hogy legyenek rajtuk magyar felségjelzések. Mert a valóságban ezekből egyhamar nem lesz rendszeresítve.
De komlyra fordítva a szót, a szállítóheli-beszerzés életképes változata szerintem úgy nézne ki, hogy amilyen Mi-8/17-esek vannak raktáron, azt az oroszokkal vagy bárki más szakértővel felujíttatni. Gondolok itt azokra a gépekre amelyekben van még elég repóra, hogy megérje a nagyjavítás. És 3-5 évvel a repórák elfogyása előtt meg kiírni a tendert a cseretípusra, hogy mire ezek elfogynak, arra a másikra legyen kiképezve a személyzet és legyenek leszállítva a gépekből az első darabok legalább.
A harci heliknél szerintem nincs nagyon amit nagyjavítani, így ott a tendert ki kellene írni kb azonnal, és a végén venni Ka-52-eseket, mert most az oroszoknál hamar végigmenne a dolog a döntéshozókon, és a paksi üzlet meg a kormányfők jó kapcsolata (és főleg Martonyi elhúzása) miatt talán az ár is baráti lenne.
</blockquote>

Nem arról volt szó s végül megegyezés(?) egy eldurvult vitában, hogy mondhatni egyfeladatú harci helikopterre nincs szükségünk?
Vagy pontosabban; lehetne, de csak akkor, ha már vannak rendes szállító/többfeladatú helikoptereink - na meg gazdasági potenciálunk...
</blockquote>

Szó lehet ha volt, megegyezés azt kétlem (mert az itt ritka). Ez az én véleményem volt, hogy mit látnék jó lépésnek. A gazdsági potenciálra várhatsz. Több potenciál van abban, ha gyorsan lelép Martonyi és még marad a jó kapcsolatból valami az oroszokkal.
 
Volt szerencsém élőben is hallani mind az 50-est, mind az 52-est, különbség amúgy nincs, nagyon kelepelnek. Személyes véleményem, hogy ha már koax, a jó öreg Ka-26-os a csillagmotorokkkal megspékelve a legjobb hangú gép, a gázturbinás Ka-226-as elég halk, azaz lehet relatíve halk koax helikopter is építeni. A Ka-50/52-es azonban nem ilyen:

https://www.youtube.com/watch?v=N6fIRBFwfss

Hogy ez miért lett ilyen kelepelős-berregős, azt nem tudom, de tudománytalan elméletem nekem is van. Aki már hallott Apache vagy Blackhawk helikoptereket repülni, azt tudja, hogy bizonyos sebességnél, bizonyos elhaladási szög mellett ezek a gépek is eléggé hangosak és mind a kettőnek csapott lapátvége van.
A koax Kamovoknál a fő zajforrás a minden kontrarotáló légcsavar illetve forgószárny fő jellegzetessége, azaz az egymás előtt elhaladó lapátok okozta speciális vibráció egyesülhet a csapott lapátvégeknél jelentkező sajátos áramkép okozta hanghatással.
 
Allesmor Obranna: Én is láttam, hallottam már mindkettőt élőben, többször is. De nem tűnt fel hogy hangosabb lenne,csak hogy más a hangja. Legközelebb majd jobban megfigyelem.
 
Szóval összefoglalva, vettünk 3 db MI-8 helikoptert 2 milliárd Forintért ? Bagatel. Szóval azért még is csak fejlödik a Honvédség és meglepő módon. Nem az elvárt színtre félre értés ne essék , nem dölök hátra és azt mondom na ez már erdemény, de ez már valami.
 
Az mno.hu szerint már a helitender is "nemzeti". Eszerint az abban beszerzett gépek eljutnak majd a Székelyföldre és a Felvidékre is? :-) Csak nehogy Kárpátalján is kelljen intézkedniük...
 
Kicsit offolok, de én is hozzászólnék a hangos helikopterekhez. Én napi szintem hallom itt a helikoptereket, van hogy éjjel is és meglepő módon a legzajosabb:

6i6e.jpg


Aztán ő következik:

5s0o.jpg


És a dobogó harmadik fokán:

izqu.jpg


Meglepően halk:

devd.jpg


Ezt a négyest otthon is meghallgatnám, ékalaku felségjellel! :D :D

ui: álmodni szabad, nem? :D
 
Így videón kellemes a Minyó. Mikor hasaltunk a börgöndi füvön, mert "fűnyíróban" csapott le a berepültető nyűgözőre, kicsit más volt a véleményünk... Ha éles a helyzet, akkor inkább a csillagmotoros Ka-26.:-) Szebb a hangja, még ha permetező adapter van is rajta és éppen Bi-58EC-t szór is a nyakadba. Több az esélyed....:-)