Hú ez érdekes interjú volt.
Amit én érdekesnek találtam:
- a fő kiutazási cél a MLRS éleslövészet volt, a Pentagon vezérkari főnökéhez való látogatást csak hozzácsapták. Gondolom, ebben volt némi szervezés, de tényleg - az elmondás alapján - csak informális, illetve protokoll találkozó lehetett.
- Az MLRS rakéták fejlesztésébe pillanthattak picit bele egy éleslövészettel. Ezt egy kicsit külön is kiemelném.
Ugyanis egy kis
kutatómunka után látszik, hogy a Pentagon 2 fő fejlesztési irányban megy el. Az egyik a PrSM, illteve párhuzamosan fejlesztik a GMLRS rendszert is. A PrSM egy 500km-ig skálázható közepes hatósugarú rakéta, míg a GMLRS az a hagyományos buta MLRS rakéta okosított (nagyobb pontosságú) verziója.
A korábbi beszámolókban GMLRS-U éleslövészetről volt szó, ami az Unitary robbanófejre utalhat. Ami egy homogén (nem kazettás) töltet jelent.
Ugyanakkor azt is látni kell, hogy az új fejlesztés nem elsősorban a sima GMLRS rakétára irányul, hanem az
ER-GMLRS, ami már a 70km helyett 135+km-re képes elrepülni. A valódi hatótávolság valahol 135 és 150km között kell legyen, bár röhögnék, ha felmentek volna sutyiban 200km-re (hivatalosan ennyi a módosított cél hatótáv!). Pont ez lehetett az, amiről a lövészeten Maróthékat tájékoztatták.
És ami a kunszt, hogy a fentebb linkelt cikkben elmondják, hogy az új ER-GMLRS rakéta nem lesz lényegesen drágább, mint a mostani GMLRS.
Igazság szerint Maróth erre gondolt, amikor arra célzott, hogy azért nem aktivizáltuk magunkat az ügyben korábban, mert generációváltás van a témában.
Hogy milyen előnyei vannak:
Ez pedig a roadmap:
Megjegyzés:
A AW verzió egy 160.000db wolfram darabot tartalmazó robbanófej. A Unitary pedig az azzal megegyező 200 fontos homogén robbanóanyag.
Ebben a pdf-ben pedig össze van foglalva az irány, ami felé haladnak az amerikai fejlesztések.
Bár nagyon HIMARS irányban mutatnak a szálak, de ne feledjük el, hogy az M270-es platform is
egy igen komoly fejlesztésen esett át, amit az angolok már meg is rendeltek. Ugyebár nekik erre fog épülni a Deep Strike koncepció.
Cserélték a teljes cockpit-et, vezérlő rendszert. A meghajtást korszerűsítették, valamint kapott egy gumihevedert.
És ne feledjük (amit már az magyar MLRS topicba már betettem), hogy a HIMARS autonom variánsa már a tervek szerint 2 kazettát fog hordozni a hagyományos HIMARS 1 kazettájához képest.
Azért az már elég komoly lenne, ha mondjuk 2 kazeta ER-GMLRS-sel felszerelt 6-8 járműves MLRS üteg 150+km-re tud majd csapást mérni. Az 72-96db hajszálpontos rakétát jelent egyetlen feltöltésre. Mindezt gyakorlatilag kevesebb mint 30 fővel.
Az biztos, hogy ez nem lesz olcsó, de ebben irgalmatlan potenciál van.
Persze, ha ezt még meg lehet támogatni némi német, izraeli, vagy svéd fejlesztésű egyéb rakétával (pl.: 122-160mm-es) az csak hab a tortán...
- és végül a GPS probléma:
Eddig számomra nem nagyon volt ez érthető, de asszem kibogoztam.
A Pentagon állandó beszállítója a GlobalFoundries eladta a Fishkill-i üzemét, ahol ezek a csipek készültek. Emiatt ideiglenesen beszállító nélkül maradtak, mert a vevő nem akar tovább ilyen csipeket ott gyártani. Szóval a Pentagon tavaly novemberben döntött egy utolsó nagy megrendelésről az üzemnek 2Mrd USD összegben, de a tényleges megrendelés csak 858M USD volt pénzügyi okokból. A többit márciusban szeretnék lerendelni.
Ha jól értettem Maróthék
ebbe a helyzetbe akarnak beletenyerelni valamilyen hazai gyártóval.
Értem ezalatt, hogy a Pentegonnak felajánlják, hogy diverzifikálja a beszállítói láncát. Ezzel kevésbé lesz kitéve egy stratégiai szegmensben a piaci szereplőknek. Cserébe hozzájutunk a technológiához, illetve részbeszállítói lehetünk a Pentagonnak. Esetleg engedéllyel ki tudunk szolgálni egyéb más országok igényét is.
Gondolom a szituációról Maróth a jelenleg már futó megrendeléseink kapcsán szerzett tudomást, mivel szinte minden eszközbe kell GPS chip, és valószínűleg mindenhol csúszásokat okoz a GPS (és egyéb) chiphiány. És ez nem kevés, mert nem csak olyan darabokról beszélünk, mint egy Lynx IFV, de egy okos tüzérségi lőszerbe is muszáj beletenni. Abból meg Várpalotán lassan majd jó sokat fognak gyártani (reméljük!)
Mivel nálunk is igen komoly gondot jelentett az autóiparban a chiphiány,
emiatt idehaza is komoly beruházások indultak a szegmens kiszolgálására. Gondolom most meg próbálják diverzifikálni a itthon a termelést. Szóval nagy királyság lenne, ha mondjuk a hazai gyárban az autóipari chipek mellett a Pentagon GPS chipjeinek egy részét is nálunk készíthetnék.