Dehogy. Nem vagy képben, ennyi csak. Még egy kicsit csinálják a mi Lynx harcjárműveinket a németek ,aztán átvesszük. Nem a 45. géptől, sokkal előbb. Nem gyárt annyit a német anyacég, mert kész lettünk a sorozatgyártásra..
Amikor átvettük, akkor kapcsolunk rá Zalaegerszegen. Már tudnánk, de még nem, csak amikor a német anyacég leadta a nekünk gyártott utolsó gépét.
Maga a folyamat, először összeszerelés. Aztán fejlesztések, majd egész késztermék kifejlesztés. Ehhez idő kell, hogy a szakembergárda ezt meg tudja csinálni.
Mert mindent tanulunk. Itt most az autógyártásból hoztam a tapasztalatot.
A régebb óta itt lévő autógyártók, mind itt fejlesztenek már sok mindent. Csupán ebbe nem lát bele a nagyérdemű.
Biztos vagyok benne, nem ez az 1 csarnok lesz csak a zalai gyár területén pár éven belül, mint ami most ott van és abban készül a Lynx.
Nyugi.
Másról beszélünk! A lényeg tulajdon jog és a know-how, amiből a Lynx esetén nulla mienk!
Ha holnap azt mondaná Papperger, hogy viszi az egészet Ugandába, mert II. Idi Amin skót király rendelt belőle 5000-et, akkor mi csak nézünk mint hal a szatyorban! Szélső eset, de
jogilag megtehetné az RM, míg valóban magyar hadipar esetén nem menne a gyár sehová! A KF51 estén is tőlünk vár 300 milliót Papperger, de ugyanúgy ajánlgatja Ukrajnának meg kb. mindenkinek - pedig az ukrán gyártás vagy export vörös posztó kb. mostani magyar kormánynak.
Egy ipar attól lesz magyar hogy a többségben magyar menedzsment, magyar többségi tulajdonosok illetve az ország gazdasági és más érdekeit figyelembe véve dönt. Ez utóbbi a hadiparnál kiemelten fontos lenne. Ezek az RM együttműködések, pláne amíg mi vagyunk a kisebbségi tulajdonosok soha nem fogják meg termeteni a magyar hadipart. Az autó iparban sem jöttek létre magyar autógyárak, bár az egy nehéz piac új belépőknek. Hadiparnál annyi előny lenne hogy van egy fix állami igény vagyis egy garantált vásárló.
Ez az összeszerelés az első lépesnek még elmegy, de ebből tovább kellene tudni lépni. Én erről beszéltem!
Nagyokkal szemben nincs esélyünk: egy tőkeerős RM vagy Patria nem fogja nekünk eladni a jogokat is. Ezért érdemes kisebb országok cégeivel próbálkozni. A HDS-nél is ez történt, bár az áttelepítésről nagy a csend.
A HDS-hez hasonlóan meg lehetne venni a Lazanskit gyártó üzemet, vagy céget. Nem feltétlen kell nekünk az egész Yugoimport, csak az ami képes magyar székhellyel gyártani egy használható 8x8-ast, ami egyszerűbb mint egy Lynx vagy harckocsi, de 2x annyi kell belőle! Ebbe érdemes pénzt tenni, mert végén miénk a termék, többségi tulajdont szerezhetünk az azt gyártó és forgalmazó cégben. A szerbek meg kapnak egy valag pénzt érte meg hasznot a későbbi eladásból. Lényegében az RM-Magyar állam szitu, csak ezúttal végre valahára fordítva lehetne!
Így lesz magyar hadipar és nem úgy hogy másod hegedűsük vagyunk mindig az RM mellett, aki sokszor a magyar érdekekkel ellentétesen üzletel! (pl. gyártást mindenkinek - még az ukránoknak is)
Ez a Lazanski csak egy lehetséges példa! Megvehetnék más kisebb fegyvergyártókat tokkal vonóval a know-how miatt. Pl. ott a szlovén
Valhalla turrets. Szerintem pár tízmillió euróért megvehető: a fejlesztő iroda akár maradhat ott egy darabig, a gyárat meg át lehet hozni - 50-100 fős üzem lenne az egész kb.
A jövőbeni összes harcjárműre kerülhetne magyar RCWS!