most jön az új félév.
én engedném egy tanuló mérnökcsapatnak hogy katonák igényei alapján elkészítsenek egy részleges modernizációt konceptióba elsőnek.
civíl piacról elérhető eszközökkel.
torony mozgatás kvázi távirányítású fegyvertornyot létrehozva így hely szabadúlna fel az irányzói szék alatt ahova tárolót lehetne beintegrálni. kivagdostatnám a sok fölösleges akadályozó tényezőt pl gépkarabélyok rögzítő helyeit a desszanttérbe.
tennék rá egy egyszerű olcsó hőkamerát amit összekötnék a toronyvezérléssel és a pk egy gombnyomással rá tudja fordítani a tornyot a célra. (nem kellene drága hőkamera csak legyen valami.)
csupa olyan eszközt tennék rá aminek a nagyrészét késöbb más járművek militarizálásánál használni lehet. (a hőkamerát pl a késöbbiekben be lehetne építeni páncélozott pickupokba vagy speciális teherautókra egyéb kisegítő járművekre.)
a kompjuterizáltságot egy laptoppal oldanám meg ami mint a hiradó panel kivehető ... a tűzvezető rendszertől mindenig ezen a laptopon tárolnám minden gépnek saját laptopal.
Itt mindenki hülyének nézett, hogy vennék rájuk új fegyverzetet. Én, aki annyira imádom a BTR....
Pedig még imádhatnám is, de használtam, és utaztam is benne, ami elég sokat ront a review pontozásomon.
Ugyanakkor egy modern RCW torony azért nem lenne pénzkidobás rá, mert - mint ahogy írtad is - ezek a tornyok később (a kivonáskor) átszerelhetők lennének 4x4-es Gidránra, vagy NMS-re. Ráadásul egy menetben meg lenne oldva az érzékelő modernizáció (digitális optika, és éjjellátó), az elhasznált fegyverzet cseréje, és egyben NATO-sítása is. Ezzel egy füst alatt pedig megoldódna a lőszer beszerzésének kérdése is. Arról nem is beszélve, hogy egy valamire való RC torony már rendelkezik ATGM indítási lehetőséggel is. Ez pedig igen komoly képességfejlesztést jelentene.
Ráadásul ha a teljes fegyverrendszert egy mozdulattal modulárisan átpakolhatjuk róla, akkor meg kész nyereség.
Az meg, hogy kiadni civil tervezőknek valamelyik hulladék rohadó darabot nyírtelekről már régóta dédelgetett ötletem.
Adni mellé 50-100M Forintot, meg egy ígérvényt, hogy ha ennyiből megoldják a modernizációt, akkor 400db BTR-en csinálhatják meg ugyan azt.
És nem kell vadiúj motort, meg váltót beleszerelni. Lehet bontott kamion alkatrészeket is lomizni. A protónak mindegy. (Használt MAN TGS motorok 5-10000 euro magasságában
elérhetőek) Ráadásul egy EURO 6-os motor beszerelésére - környezetvédelmi alapon - még pályázati pénzből is meg lehetne oldani.
Motor, váltó, nagy akku, vagy egy kis APU, ha elfér egy kisebb motor mellett a motortérben. Új egyedi fékrendszer, de természetesen ott is meglévő, tömeg alkatrészekből. Az átgumizás meg alap. A kérdés egyedül az, hogy az osztómű hogy fogja bírni a nagyobb teljesítményt. Szerintem 100M-ból ki kell jöjjön mérnöki munkával, dokumentálva, alkatrész költségekkel együtt is! Aztán Porkoláb is elmondhatja, hogy innováltunk!
Ha jól sikerül, akkor ugyan ezt meg lehet csinálni egy hibridizációs projektben is, ugyan olyan költségkerettel. Így el lehet hagyni az osztóművet is!
Már a sima RCW torony is sokat jelentene a belső hely szempontjából, de az osztómű nélkül meg táncolni is lehetne benne. Ha már nagyon belelendültünk az innoválásba, akkor meg a waterjet hajtóművet is ki lehet dobni belőle, és helyette 2 ilyet kell feltenni rá elektromos, vagy hidraulikus motorral meghajtva.
Ha tényleg fasz@ lesz a végeredmény, akkor 400-600 db-ra megcsinálni, már üzletnek sem utolsó. Ráadásul ebben a mennyiségben már - ha kivonjuk őket - egységes csomagként is könnyebb eladni.