<blockquote rel="antigonosz">Ezeket is csereberélik rendesen, biztos egy vagyon egy idő után a szervízelése.
Inkább a lényeg a gyártó kapacitás folyamatos fenntartása.
Ha mondjuk rendelsz 1000 db CV-90-et és az 1000. után nem rendelsz rá, csak javíttatsz, rengeteg munkanélkülit fogsz teremteni, hiszen a gyártó kapacitás, és a teljes ipari háttér nem kell többé. Nincs szükség folyamatos innovációra sem, így később a váltótípus kifejlesztése is lehetetlenné, vagy méregdrágává válik.
Lásd.: Magyar PSZH, még a 60-as években tervezték és gyártották, de mivel a MNH nem rendelt rá folyamatosan, és nem fejlesztett, szépen lassan elavult, és külföldi típussal kellett leváltani (BTR-80) pedig ha folyamatosan fejlesztetttük volna, talán még ma is lenne egy Csepel Autógyár, és egy világhírű PSZH hadijármű.
</blockquote>
Sajnos a VSZ, KGST időszakban ez nem volt ilyen egyszerű/logikus.
Volt magyar 4 tengelyes fejlesztés, PSZH-II (1971). Sok évvel ezelőtt volt róla szó a HT-ben (megnéztem 1993/4. szám, hát ja.. végül is pár éve volt). Akkor korszerűnek számított volna és pont úgy volt, ahogy gondolod, a FUG, PSZH tapasztalatai alapján teljesen logikus módon továbbléptek a fejlesztéssel. Lehet jobb lett volna mint a BTR. Pl. orrmotoros lett volna, kétféle toronnyal, a BMP-1-es tornyával és egy Vidrának hívott toronnyal, 30mm-es és 7,62-es fegyverzettel.
Csak akkor ez sajnos nem így működött. Ahogyan anno központilag leállították a motorkerékpár gyártást (a komolyabb iparágakat szétosztották a keleti blokk országai között), úgy lelőtték ezt a programot is a buszgyártást preferálva. Ennek fényében az utolsó mondatod nem is volt túl messze a megvalósulástól.
Ez a fajta gondolkodásmód, iparpolitika sajnos teljesen általános volt, láttam a Wartburgnál tervezett korszerűbb típusvázlatokat. Tudtak volna nyugati színvonalú kocsikat is tervezni, gyártani, de a politika leállította az "álmodozást".
A csóróság, a hiánygazdálkodás és a korlátolt gondolkodás gyakorlatilag jóvátehetetlen károkat okozott az ipari kultúrában. Ehhez jön hozzá, hogy nálunk mindig extra lelkesedéssel hajtják végre a hülye ötleteket.
Pár mondat a HT cikkből:
<i>"Haszonjárműgyártásunk elsorvasztása maga után vonta a PSZH-gyártás és -fejlesztés fokozatos hanyatlását, majd teljes megszűnését. Ez a negatív irányzat éppen akkor jelentkezett, amikor a legnagyobb hatékonysággal lehetett volna felhasználni a D–442 és a D–944 típusú páncélozott szállító járművek gyártása során szerzett tapasztalatokat a második generációs PSZH–2 kifejlesztésénél. Ha ennek a munkának a folytonossága nem szakad meg, akkor napjainkban sem vetődne fel olyan megoldhatatlan problémaként a Magyar Honvédség és a Magyar Határőrség PSZH-parkjának felújítása, illetve korszerűsítése."</i>
Írták ezt 1993-ban, 23 évvel ezelőtt!!! És utána rendszeresítettünk egy olyan típust, ami gyakorlatilag nem tud többet, mint a '71-es magyar terv. Ez az igazi facepalm!