[HUN] Légvédelmi eszközök beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 235
38 827
113
mondjuk 50 méterről tüzelnek vagy annyiról sem. Akkor szerinted van funkciója ennek a berendezésnek?
Honnan veszed hogy 50 méterről tüzelnek???
50 méterről AK-val lelövik kb. a helikoptert! (pl. a pilótát meglövik)

Afganisztánban is igyekeztek 1500-2000 méternél nem menni lejebb mert egy kószatálib leszedi őket RPG-vel vagy megsorozza Dushkával!
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 409
11 441
113
Mondd, te tényleg ennyire....?

Ha a helikopter közelében pár száz méterre is van bármi, azt is érzékeli. Ennyire nehéz a középiskolás geometria ész szögfüggvények?
Ha +/- 45 fokban lát, akkor lesz bármi a látómezőn kívül, ha mondjuk 50 méterről tüzelnek vagy annyiról sem. Akkor szerinted van funkciója ennek a berendezésnek?

Segítek Balázs.
Ha izraeli vagy amerikai gépen van, akkor igen, máskülönben nem. Ha magyaron, akkor főleg nem.
 
M

molnibalage

Guest
Honnan veszed hogy 50 méterről tűzelnek???
Te bakker, te most tényleg ennyire szellemi rövidnadrág vagy?
  1. A helik földöközelben repülnek.
  2. +/- 45 fokos zóna van a prospektus alapján, ahogyan be van építve +/- 45 ok.
Ez alapján miféle holttérről hadoválsz? Ha éppen leszállnak vagy nem fűnyíró, hanem mondjuk 50 méteres repülnek éjszaka, akkor ahhoz, hogy valami holttérben legyen 50 méternél közelebb kell lenni.

Tessék, kb. léptékhelyes.
Sikerül végre megérteni?

xdD2wG4.png


Komolyan mondom agyzsibbasztó, amit előadsz újra és újra.

Segítek Balázs.
Ha izraeli vagy amerikai gépen van, akkor igen, máskülönben nem. Ha magyaron, akkor főleg nem.
Kérek vázold már fel azt a pillanatot, amikor ott a gép alatti holttérből tüzel bári és ott szerepe van a MAWS-nak vagy bármilyen IR érzékelőnek.
Pillanatok alatt szitává lövik a gépet.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 235
38 827
113
Te bakker, te most tényleg ennyire szellemi rövidnadrág vagy?
  1. A helik földöközelben repülnek.
  2. +/- 45 fokos zóna van a prospektus alapján, ahogyan be van építve +/- 45 ok.
Ez alapján miféle holttérről hadoválsz? Ha éppen leszállnak vagy nem fűnyíró, hanem mondjuk 50 méteres repülnek éjszaka, akkor ahhoz, hogy valami holttérben legyen 50 méternél közelebb kell lenni.

Tessék, kb. léptékhelyes.
Sikerül végre megérteni?

xdD2wG4.png


Komolyan mondom agyzsibbasztó, amit előadsz újra és újra.


Kérek vázold már fel azt a pillanatot, amikor ott a gép alatti holttérből tüzel bári és ott szerepe van a MAWS-nak vagy bármilyen IR érzékelőnek.
Pillanatok alatt szitává lövik a gépet.
Nem repülnek 50 méteren! Honnan veszed ezt?!
50 méteren szart sem ér az egész rendszer, mert kézifegyverekkel leszednek - nem rakétákkal!
Konkrét példa, hogy Afganisztánban kézifegyverek hatókörén kívül repültek többnyire gelikopterekkel.
50 méteren tényleg alig van holt tér, de nem is rakéta indítás miatt kell ott aggódni, hanem hogy gépkarabély is leszed!
Én nem értem, mit nem értesz...

Hagyjuk az egészet, mert fölösleges ezen rugózni.
 
M

molnibalage

Guest
Nem repülnek 50 méteren! Honnan veszed ezt?!
Onnan te nagyon te, hogy ha magasan repülsz, akkor minden veszélynek kiteszed magad, gyakorló célpont vagy.
Ez történik, ha magasan repkedsz. A világ végéről lát mindenki és le is lőnek.

Akkor is leszedhetnek, ha alacsonyan, csak elve a horizont peremén szürke szmötyiben, akár terep háttérrel talán nem vesznek észre.
Szerinted ez miért repült ennyire alacsonyan?

50 méteren szart sem ér az egész rendszer, mert kézifegyverekkel leszednek - nem rakétákkal!
Kézifegyverek közelébe nem mennek helik, csak ha nagyon elkúrtak valamit.
De azoknál meg, ha ENNYIRE közel vannak, akkor a MAWS nem számít semmit. Régen szitává lövik a gépet.
Konkrét példa, hogy Afganisztánban kézifegyverek hatókörén kívül repültek többnyire gelikopterekkel.
50 méteren tényleg alig van holt tér, de nem is rakéta indítás miatt kell ott aggódni, hanem hogy gépkarabély is leszed!
Mondom, ha gépkarabély lő rád 50 méterről, akkor azt nem a MAWS fogja észlelni, hanem a becsódásokat a gépen fogod.
Semmit nem segít veszély elkerülésében.
Én nem értem, mit nem értesz...
Hagyjuk az egészet, mert fölösleges ezen rugózni.
Persze, mert láthatólag lövésed sincs a helik használatáról.

Beszélgettem helisekkel.
Csak az utasok miatt mennek fel 500 lábra, ahol szabad és bizonságos. Amúgy meg mennek alacsonyan és gyorsan.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 235
38 827
113
Onnan te nagyon te, hogy ha magasan repülsz, akkor minden veszélynek kiteszed magad, gyakorló célpont vagy.
Ez történik, ha magasan repkedsz. A világ végéről lát mindenki és le is lőnek.

Akkor is leszedhetnek, ha alacsonyan, csak elve a horizont peremén szürke szmötyiben, akár terep háttérrel talán nem vesznek észre.
Szerinted ez miért repült ennyire alacsonyan?


Kézifegyverek közelébe nem mennek helik, csak ha nagyon elkúrtak valamit.
De azoknál meg, ha ENNYIRE közel vannak, akkor a MAWS nem számít semmit. Régen szitává lövik a gépet.

Mondom, ha gépkarabély lő rád 50 méterről, akkor azt nem a MAWS fogja észlelni, hanem a becsódásokat a gépen fogod.
Semmit nem segít veszély elkerülésében.

Persze, mert láthatólag lövésed sincs a helik használatáról.

Beszélgettem helisekkel.
Csak az utasok miatt mennek fel 500 lábra, ahol szabad és bizonságos. Amúgy meg mennek alacsonyan és gyorsan.
legyen igazad, ugorjunk!
High intensity conflictban helikopterrel repülni mindenképp rábaszás.
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
636
908
93
Te bakker, te most tényleg ennyire szellemi rövidnadrág vagy?
  1. A helik földöközelben repülnek.
  2. +/- 45 fokos zóna van a prospektus alapján, ahogyan be van építve +/- 45 ok.
Ez alapján miféle holttérről hadoválsz? Ha éppen leszállnak vagy nem fűnyíró, hanem mondjuk 50 méteres repülnek éjszaka, akkor ahhoz, hogy valami holttérben legyen 50 méternél közelebb kell lenni.

Tessék, kb. léptékhelyes.
Sikerül végre megérteni?

xdD2wG4.png


Komolyan mondom agyzsibbasztó, amit előadsz újra és újra.


Kérek vázold már fel azt a pillanatot, amikor ott a gép alatti holttérből tüzel bári és ott szerepe van a MAWS-nak vagy bármilyen IR érzékelőnek.
Pillanatok alatt szitává lövik a gépet.
A beszélgetés abból indult, hogy egy vadászgépre telepített MAWS meg tudja-e találni azt a NASAMS indítót, ami éppen ellene indít, hogy annak a kordinátáit továbbítsa. Szerinted? AMRAAM és AMRAAM-ER esetén? ER esetén mondjuk 45 km-ről? Sima AMRAAM esetén mondjuk 15 km-ről?
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen
M

molnibalage

Guest
A beszélgetés abból indult, hogy egy vadászgépre telepített MAWS meg tudja-e találni azt a NASAMS indítót, ami éppen ellene indít, hogy annak a kordinátáit továbbítsa. Szerinted? AMRAAM és AMRAAM-ER esetén? ER esetén mondjuk 45 km-ről? Sima AMRAAM esetén mondjuk 15 km-ről?
Ez iszonyatosan sok tényezőtől függ. Mivel jellemzően az emelkedő rakéta full tolóerőn művökő hajtóművét látni, ha kicsit is takarásból volt az indítás, akkor szerintem nem. Ha a gép 8 km magasan repül és puszta közepén indul el egy rakéta 20 km táján, akkor igen.

De ezt se úgy tessék érten, hogy méterre pontosan, hanem egy ellipszis formájú területet.
De ennél nem is kell több, az AESA radar SAR módban odanéz és az EOTS is és majd akkor meglátja, amit látni kell.
Ha van egy kb. 200x100 méteres pontosság, akkor a SAR radaron látszani fog, hogy mi van ott.

Csak ezzel a gond az, hogy a rakéta indítása után mehet mindez...

Szerintem ilyen távolságokról nem - pláne ha földközelben repül.
Ha látja az indítást az érzékelő, akkor elméletileg igen, de a legtöbb MAWS rendszerben nincs helymeghatározó funkció.
Egy F-35 normál esetben nem repül földközelben.
A stealth lényege, hogy ne kelljen.
A modern gépeknél ezt a dedikált funkciót is felejtsed már el.
Az F-35-ön a DAS elsődleges funkciója MAWS-nek lenni. De van neki más is.

Tessék már megérteni a digitális gép működését. N+1 jelet begyűjt és azzal a számítógép azt csinál, amit akar.
Maga a MAWS egy jelet érzékel, semmi több. Aztán azt úgy analizálod, ahogy akarod.

Ha a SW tartalmazza, akkor van ilyen funkció.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Venom85

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 235
38 827
113
A beszélgetés abból indult, hogy egy vadászgépre telepített MAWS meg tudja-e találni azt a NASAMS indítót, ami éppen ellene indít, hogy annak a kordinátáit továbbítsa. Szerinted? AMRAAM és AMRAAM-ER esetén? ER esetén mondjuk 45 km-ről? Sima AMRAAM esetén mondjuk 15 km-ről?
Szerintem ilyen távolságokról nem - pláne ha földközelben repül.
Ha látja az indítást az érzékelő, akkor elméletileg igen, de a legtöbb MAWS rendszerben illetve repülőn nincs indítás helymeghatározó funkció.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 235
38 827
113
Onnan te nagyon te, hogy ha magasan repülsz, akkor minden veszélynek kiteszed magad, gyakorló célpont vagy.
Ez történik, ha magasan repkedsz. A világ végéről lát mindenki és le is lőnek.

Akkor is leszedhetnek, ha alacsonyan, csak elve a horizont peremén szürke szmötyiben, akár terep háttérrel talán nem vesznek észre.
Szerinted ez miért repült ennyire alacsonyan?


Kézifegyverek közelébe nem mennek helik, csak ha nagyon elkúrtak valamit.
De azoknál meg, ha ENNYIRE közel vannak, akkor a MAWS nem számít semmit. Régen szitává lövik a gépet.

Mondom, ha gépkarabély lő rád 50 méterről, akkor azt nem a MAWS fogja észlelni, hanem a becsódásokat a gépen fogod.
Semmit nem segít veszély elkerülésében.

Persze, mert láthatólag lövésed sincs a helik használatáról.

Beszélgettem helisekkel.
Csak az utasok miatt mennek fel 500 lábra, ahol szabad és bizonságos. Amúgy meg mennek alacsonyan és gyorsan.
Ehhez még annyit, hogy helyzet függő hogy milyen magasan repülsz.
Ha az ellenségnek max géppuskája vagy RPG-je van (lásd tálibok) akkor jobban megéri magasabban repülni.
Ha van Manpad vagy komolyabb légvédelem (Don-bass, karabah) akkor jobban megéri alacsonyan repülni.

Szóval nem kell hülyézni, mert más keretrendszerről beszéltünk: mindkettőben van igazság.

Szerintem egyébként helikoptert nagy eséllyel leszedik egy komolyabb konfliktusban, ahol van számottevő légvédelem.
Ha van MAWS ha nincs - szinte mindegy milyen szögben lát. A helikopter egy lassú, sérülékeny célpont így is, úgy is.

Helikopternek akkor lehet szerepe, ha az ellenséges légierőt és légvédelmet nagyrészt elirtották - akkor már "csak" MANPAD-ok és gépfegyverek miatt kell izgulni...
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
636
908
93
Ez iszonyatosan sok tényezőtől függ. Mivel jellemzően az emelkedő rakéta full tolóerőn művökő hajtóművét látni, ha kicsit is takarásból volt az indítás, akkor szerintem nem. Ha a gép 8 km magasan repül és puszta közepén indul el egy rakéta 20 km táján, akkor igen.
Ehhez sok számítás kell.

Szerintem ilyen távolságokról nem - pláne ha földközelben repül.
Ha látja az indítást az érzékelő, akkor elméletileg igen, de a legtöbb MAWS rendszerben illetve repülőn nincs indítás helymeghatározó funkció.
És akkor visszatértünk az elejére, ahol elkezdtük. Ha megtudja állapítani (kiszámolni) egy MAWS egy ballisztikus pályán a találkozási pont felé repülő rakétáról (tehát kb. 10 km a gép előtt lévő pont felé nem egyenesen repülő), hogy azt ő ellene lőtték ki, akkor az indítás helyét is ki kell tudnia számítani! Tehát amit leírsz az nem helytálló.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 392
12 943
113
Utána kéne nézni,hogy van e,és ha van,milyen jellegű MAWS a Viperen.Mert datalinkje van,Jóféle AESA radarja van.Célzókonténer meg függeszthető rá.És ha a zsidók rá tudtak kalapálni egy 30 éve nem gyártott gépre a rendszert,akkor az LM,aminek egy tipusán bizton tudjuk,hogy van,nem hiszem,hogy megoldhatatlan problémának találná rákalapálni a rendszert egyF16ra.......A V korszerűsitési csomagot meg vállalják részben,vagy egészben akármelik F16 változatra kopácsolni.Csak pénz kérdése.
Szóval inkább nem fog ártani a NASAMS személyzetét kiképezni az ilyen helyzetekre is,kidolgozni a megfelelő harceljárásokat,és idejében beszerezni megfelelő álcázó és megtévesztő eszközöket.
És hozzá egy C-RAM képes SPAAG-ot is, minden eshetőségre felkészülve... ;)
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 235
38 827
113
Ha megtudja állapítani (kiszámolni) egy MAWS egy ballisztikus pályán a találkozási pont felé repülő rakétáról (tehát kb. 10 km a gép előtt lévő pont felé nem egyenesen repülő), hogy azt ő ellene lőtték ki, akkor az indítás helyét is ki kell tudnia számítani!
Ilyet egyik MAWS sem tud! (valaki mondjon egy konkrét típusta mi igen!)
Ezeknek a rendszeereknek a többsége annyit tud, hogy melyik irányból jön rakéta (amit, nem is biztos hogy rád lőttek ki) és ennek megfelelően térj ki! Továbbá kilövi az infracsapdákat, dipoljötegeket a rakéta felé - ha ez van beállítva.
Erről szól a MAWS rendszerek többsége!

Mellékelem a H145M MAWS képernyőjét! Ennyit mond, azt kész!
A pilóta meg csináljon amit akar abban a pár másodpercben ami a becsapódásig van!
Baromira nem mond koordinátákat. Azt több műszer össze tudná rakni esetleg, de nem tudok ilyen rendszerről...

 
M

molnibalage

Guest
Ehhez sok számítás kell.
Mihez? Egy irányméréshez és aztán az irány alapján egy vektor húzásához az első észlelés pillanatában?
Ne szórakozzunk már, egy C64 megcsinálja ezt. Csak az korlátozná le, hogy a GPS térkép nagyobb, mint a gép memóriája.
De egy degradált kis 3D felületre az is megcsinálja,
A számítási igénye ennek komolytalan.

A probléma vele, hogy ha nem az első pillanatban érzékeli akkor az egyenes nem ott bökődik le, ahol a cél van.
De tessék.

  1. Ezen úgy lehet segíteni, hogy a DAS érzékelésre rámér a AESA radar. Hála istennek villámygyors, mert nem mecha legyezés van.
  2. Mivel a rakéta kvázi ballisztikus jellegű, akkor extrapolálás pályából és az első IR észlelés metszéspontjából mondhat valami a rendszer, ha eltér, a rakéta sebesség vektor alapján.
  3. Aztán arra oda néz a SAR radar. Ez egy olyan kis területet adhat, hogy egyből a legnagyobb felbontással.
Ezen azért azonosítható egy indító sanszosan.


És akkor visszatértünk az elejére, ahol elkezdtük. Ha megtudja állapítani (kiszámolni) egy MAWS egy ballisztikus pályán a találkozási pont felé repülő rakétáról (tehát kb. 10 km a gép előtt lévő pont felé nem egyenesen repülő), hogy azt ő ellene lőtték ki, akkor az indítás helyét is ki kell tudnia számítani! Tehát amit leírsz az nem helytálló.
Nem a MAWS számolja ki.
Bakker, a MAWS csak egy érzékelő.
A fedélzeti számítógép és szoftver számol.

MAWS = szem
SW + számítógép = agy

Kapaszkodj meg, az ember az agyával lát. Az rakja össze a képet.
A szem csak az érzékelő.
 
M

molnibalage

Guest
Ehhez még annyit, hogy helyzet függő hogy milyen magasan repülsz.
Ha az ellenségnek max géppuskája vagy RPG-je van (lásd tálibok) akkor jobban megéri magasabban repülni.
Ha van Manpad vagy komolyabb légvédelem (Don-bass, karabah) akkor jobban megéri alacsonyan repülni.
COIN környezetben is folyamatos MANPAD veszély van.
Normális ember MAWS + DIRCM nélkül nem küld helit harba még COIN-ba sem
Szóval nem kell hülyézni, mert más keretrendszerről beszéltünk: mindkettőben van igazság.
A fentiek alapján?
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 235
38 827
113

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 235
38 827
113
A helire a MANPAD IR/SHORAD miatt kell. Az meg van.
Nem azt mondtam, hogy nem kell, hanem hogy másoknak többnyire nincs ilyen a környéken. Ez a előny a magyar légvédelem számára - ami a fórum témája.
DIRCM rendszerek többsége túl nagy/nehéz + drága könnyű és közepes helikopterekre - a H145M-re mindenképp. Talán H225M-en lesz - majd meglátjuk.
Egyébként ahol a MANPAD-nál komolyabb légvédelem van, ott a helikopterek jobb ha távol maradnak. Szinte mindegy mit pakolunk rájuk...