Hát,azért minnél nagyobb hatótávú egy rendszer,annál nagyobb is,meg gyorsabbnak is kell lennije.Vagyis annál nagyobbhajtómű kell rá,ami messzebbről érzékelhető,illetve a rakéta maga is felmelegszik,miközben nagy sebességgel halad a lékkörben.Vagyis megfelelő körülmények között egy IR MAWS bizony elég messziről tudja érzékelni.
2 gépről olvastam,ami rendelkezik ilyen rendszerrel,az F35,és a (nem röhögni) Kfir C10 (block 60 korai változata a kolumbiai légierőnél).Ezek 360 fokban figyelő IR érzékelőkkel vannak ellátva.Reklám szerint mindkét gép ki tudja bizonyos távolságig szúrni a rakéta inditást,és 1-2 gép is elég pontosan bemérni,hogy azonnali válaszcsapást inditsanak az inditóra (persze,csak ha van rajtuk hozzá megfelelő fegyverzet-de datalinken átadhatják más pusztitó eszközöknekis a célkoordinátáit).Higy ez milyen távra lehetséges,az erősen időjárásfüggő.F35 állitólag 80+ km-ről is képes rá.
Elvileg a Gripen E is képes lesz ilyenre.Bár van ellentétes infó is.Nemtudom.Kinai gépekről is sejditenek ilyen képességet,de ez sem biztos infó.Több régebbi tipuson is van főleg hátrafelé néző rakétaközeledés jelző,és van helikopterekre épithető kisebb rendszerek is.
Szóval modern gépek ellen a NASAMS sincs annyira 100%-ig biztonságban......