Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Persze hogy bárki megveheti! Tegnap vettem kettőt a Szuzukira.Elbit PAWS,bárki megrendelheti,mire akarja
https://elbitsystems.com/media/PAWS-2.pdf
Ez rendben, de ez nem változtat sokat azon amit írtam. Röppályát kell számolnia, hogy tudja, ellene indították e. Kivéve ha tipikus csapatlégvédelmi rendszer támadja, mert az közvetlenül az ő irányába indul. És szerintem a legtöbb MAWS ennyit tud, eleve erre találták ki. Kifejezetten CAS küldetéseknél használják repülőgépeken. Jó VSHORAD ellen de SHORAD vagy a fölött már nem. Szerintem.Minden rakétának megvan a saját egyedi jellemzője,amit egy kellően érzékeny rendszer ki tud szűrni,és egy megfelelő könyvtárral felvértezve be tud azonositani.
És itt jön az F35 egyik nagy előnye.Elég közel mehet a frontvonalhoz,anélkül,hogy kiszurnák a radarok.Passziv érzékelőivel mindenféle rakéta inditását tudja jelezni,és képes a helyük meghatározására.Nemcsak légvédelmi rakétákét,hanem példul sorozatvetőkét is.Datalinken leadja a tüzérségnek,vagy megsemmisiti maga....
Az összfegyver és összhaderőnemi harc egy roppant jó dolog-főleg,ha elég modern cuccaink vannak hozzá.
Szerintem ez rendszerfüggő.De @molnibalage -nál érdeklődj,nagyságrenddel többet tud nálam a témában.Ez rendben, de ez nem változtat sokat azon amit írtam. Röppályát kell számolnia, hogy tudja, ellene indították e. Kivéve ha tipikus csapatlégvédelmi rendszer támadja, mert az közvetlenül az ő irányába indul. És szerintem a legtöbb MAWS ennyit tud, eleve erre találták ki. Kifejezetten CAS küldetéseknél használják repülőgépeken. Jó VSHORAD ellen de SHORAD vagy a fölött már nem. Szerintem.
Szerintem több szerencsés körülmény egyidejű megléte esetén, a MAWS segítségével, akár egy gép is meghatározhatja csupán irányméréssel a légvédelmi rakéta indítási helyét. A rakétát érzékelni kell már az indítás időpontjában és ki kell zárni a légi indítás lehetőségét (pl. az ellenségnek már nincs bevethető harci gépe, az érintett gép a saját radarjával rámér a rakétaindítási irány térségére ahol nem talál ellenséget, külső forrásból teljes légi helyzetképpel rendelkezik). Az indítási irányt – aminek időben történő érzékelés esetén, logikailag földháttérben kell lennie – össze kell vetni a térség 3D térképével.Az hogy érzékelik az indítást (pl. H145M rakétaindítás riasztó rendszere az ultraibolya sugárzásra érzékeny, ami a rakétahajtóműből "jön"), attól még nem fogják tudni hol az indító. Max egy irányt tud, de távolságot nem igazán vagyis nem tudja bemérni a lokációt.
Általában a rakéta hatósugara nagyobb mint. hogy lássa az indítót a repülő. Eleve repülőt is jóval messzebbről érzékelik és kezdik el támadni, mint ahogy az MAWS érzékelője elég közel kerülhessen az indítóhoz.
20-30km-ekről, pláne nagyobb magasságban nem hiszem, hogy bármit is kiszúrna.
Igen ez pontosan így van.Szerintem több szerencsés körülmény egyidejű megléte esetén, a MAWS segítségével, akár egy gép is meghatározhatja csupán irányméréssel a légvédelmi rakéta indítási helyét. A rakétát érzékelni kell már az indítás időpontjában és ki kell zárni a légi indítás lehetőségét (pl. az ellenségnek már nincs bevethető harci gépe, az érintett gép a saját radarjával rámér a rakétaindítási irány térségére ahol nem talál ellenséget, külső forrásból teljes légi helyzetképpel rendelkezik). Az indítási irányt – aminek időben történő érzékelés esetén, logikailag földháttérben kell lennie – össze kell vetni a térség 3D térképével.
Az indító koordinátiahoz kellene tudni a távolságot is, nem csak az irányt. Ez az amit legtöbb indításdetektor nem tud elég pontosan megállapítani ahhoz, hogy után ki lehessen lőni az indítót.Ehhez a paraméterek adottok. A helikopter pontosan tudja a saját koordinátáit, 3D map adott, rakéta indítás v. tűzfegyver érzékelési iránya a helikopterhez képest adott.
Ha ismered a saját pozíciódat (a helikopter / repülőgép cm pontosan tudja...), van egy pontos digitális 3D térképed (a helikoptereken / repülőgépeken a navigációs rendszerében ez rendelkezésre áll...), tudod az indítás hozzád képesti irányát (ezt méri a MAWS és ez egy egyenes vonal...) akkor NEM kell tudni a távolságot ahhot hogy meghatárod a célpont helyét.Az indító koordinátiahoz kellene tudni a távolságot is, nem csak az irányt. Ez az amit legtöbb indításdetektor nem tud elég pontosan megállapítani ahhoz, hogy után ki lehessen lőni az indítót.
Csakis a MAWS rendszer érzékelőinek a minőségétől, a helikopter / repülőgép repülési magasságától és az időjárástól függ hogy már egyből indításkor érzékeli e a MAWS a rakétát.A MAWS rendszerek érzékelési távolsága általában kevesebb, mint a közepes hatótávolságú légvédelmi rendszerek hatótávolsága, vagyis előbb lövik le, mint hogy kiszúrhatná az indítót...
Légi cél ellen igen, mert nincs semmi adat, ami távot korlátozná.Az indító koordinátiahoz kellene tudni a távolságot is, nem csak az irányt.
Ha az érzékelő vertikálisan is tudja mérni a szöget, akkor igen: tudhat egy kb. lokációt. Eddig nekem az jött le, hogy legtöbb indításdetektor horizontálisan tudja csak megmondani merről jöhet a rakéta, az alapján hogy melyik érzékelő "látta" leginkább a felvillanást...Légi cél ellen igen, mert nincs semmi adat, ami távot korlátozná.
A földi indítású fegyvernél viszont az irány eltalálja a földfelszínt.
Ha van GPS alapú digitális térképed és saját helyed tudod, akkor voila, elég pontosan mérhető ez is. Már, ha pontosan az indításkor már látja a cucc.
Miért ne tudna? Miért csak horizontálisan tudná? Honnan jön ez a téveszme...?Ha az érzékelő vertikálisan is tudja mérni a szöget, akkor igen: tudhat egy kb. lokációt. Eddig nekem az jött le, hogy legtöbb indításdetektor horizontálisan tudja csak megmondani merről jöhet a rakéta, az alapján hogy melyik érzékelő "látta" leginkább a felvillanást...
Egyébként akartam tőled kérdezni: honnantól számít közepes hatótávolságúnak egy légvédelmi rakétarendszer? 25-30km?
A H145M rendszere 115 fokban lát érzékelőnként és 4 darab van belőle. Lefelé ez elég korlátozott látóköre - ha épp egy MANPAD fölött repül el, talán ki sem szúrná az indítást és ebben az esetben kb. 3-5 másodperce lenne a robbanásig.Miért ne tudna? Miért csak horizontálisan tudná? Honnan jön ez a téveszme...?
Mintha te azt mondanál, hogy ha látsz a falon egy pontot, akkor csak a bal-jobb irányt látnád, de a függőleges nem.
NATO besorolás szerint 25 km felett.
Ezt megint hogyan hoztad ki...?A H145M rendszere 115 fokban lát érzékelőnként és 4 darab van belőle. Lefelé ez elég korlátozott látóköre - ha épp egy MANPAD fölött repül el, talán ki sem szúrná az indítást és ebben az esetben kb. 3-5 másodperce lenne a robbanásig.
A fotók alapján egy érzékelő sem néz lefelé, de pontosan nem tudom...Ezt megint hogyan hoztad ki...?
De a prospektus ezt írja le:
- Ha a heli pont egy MANPAD felett van, akkor a távolság köztük pár tucat vagy max. párszáz méter lenne. Harci zónában a helik földközelben repülnek.
- Az egy érzékelő 115 fokos látószőge az kúpszöget jelent. Tehát, ha ezt vízszintesen építed be, akkor is +/- 57 fok. De mivel ennyire felfelé nincs értelme figyelni... Akkor ez mondjuk +35-től legyen -85 fok.
90° EL x 360° AZ
full spherical coverage
90 fokos helyszög és 360 fokos oldalszög.
Ausztrália - MRH90 es helik (most nyugdíjazzák őket...)A H145M rendszere 115 fokban lát érzékelőnként és 4 darab van belőle. Lefelé ez elég korlátozott látóköre - ha épp egy MANPAD fölött repül el, talán ki sem szúrná az indítást és ebben az esetben kb. 3-5 másodperce lenne a robbanásig.
A fegyver indítás helyének megadására nem is képes - szóval ez a funkció nagyon nem általánosan elterjedt, még ha elvileg lehetséges is.
A fotók alapján egy érzékelő sem néz lefelé, de pontosan nem tudom...
Lényeg, hogy ez a "helymeghatározás rakétaindítás alapján" dolog egyelőre a magyar légvédelem szemponjából eléggé irrelváns: senkinek sincs ilyen képessége azok közül akivel összeakadhatunk - egyelőre.
A magyar helikopterek fotói alapján csak elöl és oldalt láthatók érzékelők - aztán lehet hogy lent, a hasán is van egy. A FOV meg 115 fok ami nem sok...Na mindegy.
- Milyen fotók alapján?
- A vízszintesen építenék be, akkor is látnak lefelé a FOV miatt.
Mondd, te ennyire nem érted a számokat?A magyar helikopterek fotói alapján csak elöl és oldalt láthatók érzékelők - aztán lehet hogy lent, a hasán is van egy. A FOV meg 115 fok ami nem sok...Na mindegy.
Konkrétan a H145M-ról beszélek: minden érzékelő talajra merőlegesen áll. Ha a látóterét egy 115fokos kúpnak fogjuk fel, akkor lefelé elég nagy a holttér. Erre mondtad, hogy talaj közelében repülnek és akkor ez nem olyan nagy gond, pedig olyankor kb egy nehézgéppuska is leszedheti őket...Amúgy szerinted az érzékelhető nem építető be máshogy, mint ahogy egy adott fotón van?
Mondd, te tényleg ennyire....?Konkrétan a H145M-ról beszélek: minden érzékelő talajra merőlegesen áll. Ha a látóterét egy 115fokos kúpnak fogjuk fel, akkor lefelé elég nagy a holttér. Erre mondtad, hogy talaj közelében repülnek és akkor ez nem olyan nagy gond, pedig olyankor kb egy nehézgéppuska is leszedheti őket...
hátsó érzékelők:
elülső érzékelők:
Egyébként meg nem is ez a lényeg. Arról ment a diskurzus, hogy tud-e indítási helyet meghatározni.
Elvileg lehetséges, de nagyon kevés gépben van/lehet ilyen funkció, hogy automatikusan kiköpi az indítás koordinátáit. A pilóták meg nem állnak neki ezt kimatekozni, amikor visít a rendszer, hogy másodperceken belül meghaltok!