[HUN] Légvédelmi eszközök beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 299
43 527
113

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
663
1 013
93
Minden rakétának megvan a saját egyedi jellemzője,amit egy kellően érzékeny rendszer ki tud szűrni,és egy megfelelő könyvtárral felvértezve be tud azonositani.
És itt jön az F35 egyik nagy előnye.Elég közel mehet a frontvonalhoz,anélkül,hogy kiszurnák a radarok.Passziv érzékelőivel mindenféle rakéta inditását tudja jelezni,és képes a helyük meghatározására.Nemcsak légvédelmi rakétákét,hanem példul sorozatvetőkét is.Datalinken leadja a tüzérségnek,vagy megsemmisiti maga....
Az összfegyver és összhaderőnemi harc egy roppant jó dolog-főleg,ha elég modern cuccaink vannak hozzá.
Ez rendben, de ez nem változtat sokat azon amit írtam. Röppályát kell számolnia, hogy tudja, ellene indították e. Kivéve ha tipikus csapatlégvédelmi rendszer támadja, mert az közvetlenül az ő irányába indul. És szerintem a legtöbb MAWS ennyit tud, eleve erre találták ki. Kifejezetten CAS küldetéseknél használják repülőgépeken. Jó VSHORAD ellen de SHORAD vagy a fölött már nem. Szerintem.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 642
34 396
113
Ez rendben, de ez nem változtat sokat azon amit írtam. Röppályát kell számolnia, hogy tudja, ellene indították e. Kivéve ha tipikus csapatlégvédelmi rendszer támadja, mert az közvetlenül az ő irányába indul. És szerintem a legtöbb MAWS ennyit tud, eleve erre találták ki. Kifejezetten CAS küldetéseknél használják repülőgépeken. Jó VSHORAD ellen de SHORAD vagy a fölött már nem. Szerintem.
Szerintem ez rendszerfüggő.De @molnibalage -nál érdeklődj,nagyságrenddel többet tud nálam a témában.
 
  • Tetszik
Reactions: zulu

Laikus

Well-Known Member
2021. szeptember 2.
126
568
93
Az hogy érzékelik az indítást (pl. H145M rakétaindítás riasztó rendszere az ultraibolya sugárzásra érzékeny, ami a rakétahajtóműből "jön"), attól még nem fogják tudni hol az indító. Max egy irányt tud, de távolságot nem igazán vagyis nem tudja bemérni a lokációt.
Általában a rakéta hatósugara nagyobb mint. hogy lássa az indítót a repülő. Eleve repülőt is jóval messzebbről érzékelik és kezdik el támadni, mint ahogy az MAWS érzékelője elég közel kerülhessen az indítóhoz.
20-30km-ekről, pláne nagyobb magasságban nem hiszem, hogy bármit is kiszúrna.
Szerintem több szerencsés körülmény egyidejű megléte esetén, a MAWS segítségével, akár egy gép is meghatározhatja csupán irányméréssel a légvédelmi rakéta indítási helyét. A rakétát érzékelni kell már az indítás időpontjában és ki kell zárni a légi indítás lehetőségét (pl. az ellenségnek már nincs bevethető harci gépe, az érintett gép a saját radarjával rámér a rakétaindítási irány térségére ahol nem talál ellenséget, külső forrásból teljes légi helyzetképpel rendelkezik). Az indítási irányt – aminek időben történő érzékelés esetén, logikailag földháttérben kell lennie – össze kell vetni a térség 3D térképével.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Szerintem több szerencsés körülmény egyidejű megléte esetén, a MAWS segítségével, akár egy gép is meghatározhatja csupán irányméréssel a légvédelmi rakéta indítási helyét. A rakétát érzékelni kell már az indítás időpontjában és ki kell zárni a légi indítás lehetőségét (pl. az ellenségnek már nincs bevethető harci gépe, az érintett gép a saját radarjával rámér a rakétaindítási irány térségére ahol nem talál ellenséget, külső forrásból teljes légi helyzetképpel rendelkezik). Az indítási irányt – aminek időben történő érzékelés esetén, logikailag földháttérben kell lennie – össze kell vetni a térség 3D térképével.
Igen ez pontosan így van.
Minden korszerű MAWS rendszernek van HFI (Hostile Fire Indication) funkciója - beleértve a H145M en rendszeresített AMPS-M nek is (AN/AAR-60 Block 2 érzékellőkkel)
És nem csak a rakéták inditási helyét tudja beazonosítani (geolocation) de a nagyobb kaliberű tűzfegyverek (sőt, kisebb távolság esetén a kézifegyverek) helyét is meg tudja pontosan állapítani.
Ehhez a paraméterek adottok. A helikopter pontosan tudja a saját koordinátáit, 3D map adott, rakéta indítás v. tűzfegyver érzékelési iránya a helikopterhez képest adott.
Az F-35 DAS rendszere ennél többet is tud:
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 299
43 527
113
Ehhez a paraméterek adottok. A helikopter pontosan tudja a saját koordinátáit, 3D map adott, rakéta indítás v. tűzfegyver érzékelési iránya a helikopterhez képest adott.
Az indító koordinátiahoz kellene tudni a távolságot is, nem csak az irányt. Ez az amit legtöbb indításdetektor nem tud elég pontosan megállapítani ahhoz, hogy után ki lehessen lőni az indítót.
A MAWS rendszerek érzékelési távolsága általában kevesebb, mint a közepes hatótávolságú légvédelmi rendszerek hatótávolsága, vagyis előbb lövik le, mint hogy kiszúrhatná az indítót...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Az indító koordinátiahoz kellene tudni a távolságot is, nem csak az irányt. Ez az amit legtöbb indításdetektor nem tud elég pontosan megállapítani ahhoz, hogy után ki lehessen lőni az indítót.
Ha ismered a saját pozíciódat (a helikopter / repülőgép cm pontosan tudja...), van egy pontos digitális 3D térképed (a helikoptereken / repülőgépeken a navigációs rendszerében ez rendelkezésre áll...), tudod az indítás hozzád képesti irányát (ezt méri a MAWS és ez egy egyenes vonal...) akkor NEM kell tudni a távolságot ahhot hogy meghatárod a célpont helyét.
Ahol az egyenes vonal érinti a 3D térképet ott van az indítás helye. A koordináta kiszámolható.
A MAWS rendszerek érzékelési távolsága általában kevesebb, mint a közepes hatótávolságú légvédelmi rendszerek hatótávolsága, vagyis előbb lövik le, mint hogy kiszúrhatná az indítót...
Csakis a MAWS rendszer érzékelőinek a minőségétől, a helikopter / repülőgép repülési magasságától és az időjárástól függ hogy már egyből indításkor érzékeli e a MAWS a rakétát.
Nyilván ha a rakéta a horizont alól jön, vagy a felhők alól, akkor a MAWS nem fogja kiszúrni már az indítás pillanatában, de repülés közben még megteheti...
Viszont ha a tiszta az idő, a helikopter / repülőgép magasan repül és korszerű a MAWS rendszer szenzora, akkor képes még egy MR SAM et kiszúrni akár már indításnál.
Amúgy a legtöbb MR SAM RF irányítású, vagyis az RWR nek kutya kötelessége figyelmeztetni a pilcsit ha aktív rendszer van a közelben.

aa.jpg

bb.jpg

cc.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Az indító koordinátiahoz kellene tudni a távolságot is, nem csak az irányt.
Légi cél ellen igen, mert nincs semmi adat, ami távot korlátozná.
A földi indítású fegyvernél viszont az irány eltalálja a földfelszínt.
Ha van GPS alapú digitális térképed és saját helyed tudod, akkor voila, elég pontosan mérhető ez is. Már, ha pontosan az indításkor már látja a cucc.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 299
43 527
113
Légi cél ellen igen, mert nincs semmi adat, ami távot korlátozná.
A földi indítású fegyvernél viszont az irány eltalálja a földfelszínt.
Ha van GPS alapú digitális térképed és saját helyed tudod, akkor voila, elég pontosan mérhető ez is. Már, ha pontosan az indításkor már látja a cucc.
Ha az érzékelő vertikálisan is tudja mérni a szöget, akkor igen: tudhat egy kb. lokációt. Eddig nekem az jött le, hogy legtöbb indításdetektor horizontálisan tudja csak megmondani merről jöhet a rakéta, az alapján hogy melyik érzékelő "látta" leginkább a felvillanást...

Egyébként akartam tőled kérdezni: honnantól számít közepes hatótávolságúnak egy légvédelmi rakétarendszer? 25-30km?
 
M

molnibalage

Guest
Ha az érzékelő vertikálisan is tudja mérni a szöget, akkor igen: tudhat egy kb. lokációt. Eddig nekem az jött le, hogy legtöbb indításdetektor horizontálisan tudja csak megmondani merről jöhet a rakéta, az alapján hogy melyik érzékelő "látta" leginkább a felvillanást...

Egyébként akartam tőled kérdezni: honnantól számít közepes hatótávolságúnak egy légvédelmi rakétarendszer? 25-30km?
Miért ne tudna? Miért csak horizontálisan tudná? Honnan jön ez a téveszme...?
Mintha te azt mondanál, hogy ha látsz a falon egy pontot, akkor csak a bal-jobb irányt látnád, de a függőleges nem.

NATO besorolás szerint 25 km felett.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 299
43 527
113
Miért ne tudna? Miért csak horizontálisan tudná? Honnan jön ez a téveszme...?
Mintha te azt mondanál, hogy ha látsz a falon egy pontot, akkor csak a bal-jobb irányt látnád, de a függőleges nem.

NATO besorolás szerint 25 km felett.
A H145M rendszere 115 fokban lát érzékelőnként és 4 darab van belőle. Lefelé ez elég korlátozott látóköre - ha épp egy MANPAD fölött repül el, talán ki sem szúrná az indítást és ebben az esetben kb. 3-5 másodperce lenne a robbanásig.
A fegyver indítás helyének megadására nem is képes - szóval ez a funkció nagyon nem általánosan elterjedt, még ha elvileg lehetséges is.
Talán F-35-höz hasonló "top-notch" gépek tudják ezt a funkciót, de a környékünkön biztos nem így "szagolnák ki" a NASAMS indítókat...leginkább sehogy, pláne ha viszonylag gyakran arrébb teszik őket.
 
M

molnibalage

Guest
A H145M rendszere 115 fokban lát érzékelőnként és 4 darab van belőle. Lefelé ez elég korlátozott látóköre - ha épp egy MANPAD fölött repül el, talán ki sem szúrná az indítást és ebben az esetben kb. 3-5 másodperce lenne a robbanásig.
Ezt megint hogyan hoztad ki...?

  • Ha a heli pont egy MANPAD felett van, akkor a távolság köztük pár tucat vagy max. párszáz méter lenne. Harci zónában a helik földközelben repülnek.
  • Az egy érzékelő 115 fokos látószőge az kúpszöget jelent. Tehát, ha ezt vízszintesen építed be, akkor is +/- 57 fok. De mivel ennyire felfelé nincs értelme figyelni... Akkor ez mondjuk +35-től legyen -85 fok.
De a prospektus ezt írja le:

90° EL x 360° AZ
full spherical coverage

90 fokos helyszög és 360 fokos oldalszög.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 299
43 527
113
Ezt megint hogyan hoztad ki...?

  • Ha a heli pont egy MANPAD felett van, akkor a távolság köztük pár tucat vagy max. párszáz méter lenne. Harci zónában a helik földközelben repülnek.
  • Az egy érzékelő 115 fokos látószőge az kúpszöget jelent. Tehát, ha ezt vízszintesen építed be, akkor is +/- 57 fok. De mivel ennyire felfelé nincs értelme figyelni... Akkor ez mondjuk +35-től legyen -85 fok.
De a prospektus ezt írja le:

90° EL x 360° AZ
full spherical coverage

90 fokos helyszög és 360 fokos oldalszög.
A fotók alapján egy érzékelő sem néz lefelé, de pontosan nem tudom...
Lényeg, hogy ez a "helymeghatározás rakétaindítás alapján" dolog egyelőre a magyar légvédelem szemponjából eléggé irrelváns: senkinek sincs ilyen képessége azok közül akivel összeakadhatunk - egyelőre.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A H145M rendszere 115 fokban lát érzékelőnként és 4 darab van belőle. Lefelé ez elég korlátozott látóköre - ha épp egy MANPAD fölött repül el, talán ki sem szúrná az indítást és ebben az esetben kb. 3-5 másodperce lenne a robbanásig.
A fegyver indítás helyének megadására nem is képes - szóval ez a funkció nagyon nem általánosan elterjedt, még ha elvileg lehetséges is.
Ausztrália - MRH90 es helik (most nyugdíjazzák őket...)
U.olyan 4 db AN/AAR-60 Block II MAWS érzékelők vannak rajta mint a mi H145M gépeinken.
MILDSNH90-3%202_072AC520-BD59-11E4-8837023E22C172F4.jpg

Azt írták róla 7 évvel ezelőtt:
"...The Airbus MILDS missile approach warning system used on Australia’s Tiger and MRH90 helicopters can now also detect small arms fire, thanks to a joint project between Defence Science and Technology Organisation (DSTO) and Airbus Defence and Space.
The MILDS AN/AAR-60 Block II system uses four to five uncooled ultra violet sensors to detect missile exhaust plumes, tracking up to eight targets simultaneously.
Through a software application the Airbus/DSTO team has now added the small arms Hostile Fire Indication (HFI) ability, with the algorithms tested successfully in field trials.
The modification is software only, with no additional equipment needed.
Airbus says the system’s extremely high resolution and rapid processing enable reliable threat identification and virtually eliminate false alarms.
Operating the UV spectrum sidesteps the limitations of other warning technologies such as infra red
..."
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen
M

molnibalage

Guest
A fotók alapján egy érzékelő sem néz lefelé, de pontosan nem tudom...
Lényeg, hogy ez a "helymeghatározás rakétaindítás alapján" dolog egyelőre a magyar légvédelem szemponjából eléggé irrelváns: senkinek sincs ilyen képessége azok közül akivel összeakadhatunk - egyelőre.
  1. Milyen fotók alapján?
  2. A vízszintesen építenék be, akkor is látnak lefelé a FOV miatt.
 
M

molnibalage

Guest
A magyar helikopterek fotói alapján csak elöl és oldalt láthatók érzékelők - aztán lehet hogy lent, a hasán is van egy. A FOV meg 115 fok ami nem sok...Na mindegy.
Mondd, te ennyire nem érted a számokat?
Ha vízszintesen építesz be egy ilyen szenzort, akkor +/- 55 fok közelében lát.
Egy heli, ami talajszinten repül, az szerinted hol lát néhány foknál kisebb szögben BÁRMIT..:?

A marketing anyagban gondolom levágták a már erősen torzító részt és mondták azt, hogy akkor a db ilyen akkor körkörös lefedés és csak 90 fok helyszögben. Egy helinéé magasabban csak AAM indulhatszint mindig kivéve etrém magas hegy, akkor lehet MANPAD felülről is.
Akkor a 90 fok legyen beállítva +30 és -60 fokra.

Amúgy szerinted az érzékelhető nem építető be máshogy, mint ahogy egy adott fotón van?
Valami fekete mágia blokkolja a másféle szögben rögtítés?

Ne haragudj, de nagyon, de nagyon sajátos érzést váltanak ki kommentjeid....
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 299
43 527
113
Amúgy szerinted az érzékelhető nem építető be máshogy, mint ahogy egy adott fotón van?
Konkrétan a H145M-ról beszélek: minden érzékelő talajra merőlegesen áll. Ha a látóterét egy 115fokos kúpnak fogjuk fel, akkor lefelé elég nagy a holttér. Erre mondtad, hogy talaj közelében repülnek és akkor ez nem olyan nagy gond, pedig olyankor kb egy nehézgéppuska is leszedheti őket...

hátsó érzékelők:
elülső érzékelők:

Egyébként meg nem is ez a lényeg. Arról ment a diskurzus, hogy tud-e indítási helyet meghatározni.
Elvileg lehetséges, de nagyon kevés gépben van/lehet ilyen funkció, hogy automatikusan kiköpi az indítás koordinátáit. A pilóták meg nem állnak neki ezt kimatekozni, amikor visít a rendszer, hogy másodperceken belül meghaltok!
 
M

molnibalage

Guest
Konkrétan a H145M-ról beszélek: minden érzékelő talajra merőlegesen áll. Ha a látóterét egy 115fokos kúpnak fogjuk fel, akkor lefelé elég nagy a holttér. Erre mondtad, hogy talaj közelében repülnek és akkor ez nem olyan nagy gond, pedig olyankor kb egy nehézgéppuska is leszedheti őket...

hátsó érzékelők:
elülső érzékelők:

Egyébként meg nem is ez a lényeg. Arról ment a diskurzus, hogy tud-e indítási helyet meghatározni.
Elvileg lehetséges, de nagyon kevés gépben van/lehet ilyen funkció, hogy automatikusan kiköpi az indítás koordinátáit. A pilóták meg nem állnak neki ezt kimatekozni, amikor visít a rendszer, hogy másodperceken belül meghaltok!
Mondd, te tényleg ennyire....?

Ha a helikopter közelében pár száz méterre is van bármi, azt is érzékeli. Ennyire nehéz a középiskolás geometria ész szögfüggvények?
Ha +/- 45 fokban lát, akkor lesz bármi a látómezőn kívül, ha mondjuk 50 méterről tüzelnek vagy annyiról sem. Akkor szerinted van funkciója ennek a berendezésnek?