[HUN] Légvédelmi eszközök beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
663
1 013
93
Az AMRAAM-ER esetében inkább 35-40km lehet, amire az mondható, hogy erről a távról kis eséllyel lóg meg az ellenséges repülő...
Mindkét rendszer (NASAMS, Spyder) nagy előnye, hogy a célpont nem tudja hol van és mikor indít ellene. Ezért a hmz elvileg igen közel van a kinematikai lőtávhoz. Miért kezdene kifordulni vagy manőverezni?
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 299
43 527
113
Mindkét rendszer (NASAMS, Spyder) nagy előnye, hogy a célpont nem tudja hol van és mikor indít ellene. Ezért a hmz elvileg igen közel van a kinematikai lőtávhoz. Miért kezdene kifordulni vagy manőverezni?
Rakéta indítás/közeledés érzékelő? :)
A végfázisban meg már maga rakéta is radarozik, bár akkor már másodpercek vannak csak hátra...
 
  • Tetszik
Reactions: Negan

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 642
34 396
113
Szerintem a NASAMS is jó vétel volt: szét telepítve elég jól lefedheti az országot illetve az "alap rakétái" gond nélkül használhatók a Gripenen - ez döntő szempont lehetett. Elég nagy a tovább fejlesztési potenciál is benne: bármilyen nyugati rakéta integrálható bele. Pl. amint elkészül az AMRAAM váltó típusa a JTAM, szinte biztos hogy minimális fejlesztéssel, szoftver upgraddel indítható lesz a NASAMS-ből. A NATO-n belüli elterjedtsége is logisztikai előnyt jelent szövetségi műveletekben: bárkitől kaphatunk indítókat, rakétákat ha kell. A csehek eléggé egyedül lesznek a Spyderjükkel - még ha annak talán nagyobb is ható távolsága.

Azt hogy olcsóbb az honnan tudjuk?
A magyar NASAMS mennyiségei nem igazán ismertek, szóval nem tudjuk összemérni a cseh beszerzéssel.
Spyder és a NASAMS lényegében ugyan olyan struktúrájú rendszerek.Bármelyikbe beleintegrálható elvileg bármilyen önirányitott rakéta,ami egyszerűen belefér.(csak érdekességként,hogy az első ilyen rendszerű rendszert a szovjetek kezték fejleszteni az R77-re alapozva,amihez fejlesztették eredetileg a torlósugaras R77 változatot-de soha nem lett befejezve a rendszer).És a Spyder rakétáit is rá lehet integrálni akármelyik nyugati szabványú gépre (söt,a román MiG21re is integrálva van a Phyton 3),a Gripenre is.Ez csakszándék és pénz kérdése.Elvileg akár közös,kevert rendszerbe is lehet integrálni a NASAMS és Spyder inditókat,csak szándék kérdése-meg persze pénz
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 642
34 396
113
Mindkét rendszer (NASAMS, Spyder) nagy előnye, hogy a célpont nem tudja hol van és mikor indít ellene. Ezért a hmz elvileg igen közel van a kinematikai lőtávhoz. Miért kezdene kifordulni vagy manőverezni?
MAWS-persze csak amelyik gépen van olyan
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
663
1 013
93
Rakéta indítás/közeledés érzékelő? :)
A végfázisban meg már maga rakéta is radarozik, bár akkor már másodpercek vannak csak hátra...

MAWS-persze csak amelyik gépen van olyan
MAWS vajon milyen távolságból érzékelheti a rakétát? Ez nyilván változó, pl. időjárás függő. De ne feledjük, hogy a rakétát az út jelentős részében már csak a lendület hajtja! Tehát a MAWS nem látja. Főleg egy nagyobb hatótávolságú rendszernél ez már jelentős tényező. Könnyen lehet, hiába van MAWS, az semmit nem vesz észre.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Aladeen

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 642
34 396
113
MAWS vajon milyen távolságból érzékelheti a rakétát? Ez nyilván változó, pl. időjárás függő. De ne feledjük, hogy a rakétát az út jelentős részében már csak a lendület hajtja! Tehát a MAWS nem látja. Főleg egy nagyobb hatótávolságú rendszernél ez már jelentős tényező. Könnyen lehet, hiába van MAWS, az semmit nem vesz észre.
Hát,azért minnél nagyobb hatótávú egy rendszer,annál nagyobb is,meg gyorsabbnak is kell lennije.Vagyis annál nagyobbhajtómű kell rá,ami messzebbről érzékelhető,illetve a rakéta maga is felmelegszik,miközben nagy sebességgel halad a lékkörben.Vagyis megfelelő körülmények között egy IR MAWS bizony elég messziről tudja érzékelni.
2 gépről olvastam,ami rendelkezik ilyen rendszerrel,az F35,és a (nem röhögni) Kfir C10 (block 60 korai változata a kolumbiai légierőnél).Ezek 360 fokban figyelő IR érzékelőkkel vannak ellátva.Reklám szerint mindkét gép ki tudja bizonyos távolságig szúrni a rakéta inditást,és 1-2 gép is elég pontosan bemérni,hogy azonnali válaszcsapást inditsanak az inditóra (persze,csak ha van rajtuk hozzá megfelelő fegyverzet-de datalinken átadhatják más pusztitó eszközöknekis a célkoordinátáit).Higy ez milyen távra lehetséges,az erősen időjárásfüggő.F35 állitólag 80+ km-ről is képes rá.
Elvileg a Gripen E is képes lesz ilyenre.Bár van ellentétes infó is.Nemtudom.Kinai gépekről is sejditenek ilyen képességet,de ez sem biztos infó.Több régebbi tipuson is van főleg hátrafelé néző rakétaközeledés jelző,és van helikopterekre épithető kisebb rendszerek is.
Szóval modern gépek ellen a NASAMS sincs annyira 100%-ig biztonságban......
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
663
1 013
93
Hát,azért minnél nagyobb hatótávú egy rendszer,annál nagyobb is,meg gyorsabbnak is kell lennije.Vagyis annál nagyobbhajtómű kell rá,ami messzebbről érzékelhető,illetve a rakéta maga is felmelegszik,miközben nagy sebességgel halad a lékkörben.Vagyis megfelelő körülmények között egy IR MAWS bizony elég messziről tudja érzékelni.
2 gépről olvastam,ami rendelkezik ilyen rendszerrel,az F35,és a (nem röhögni) Kfir C10 (block 60 korai változata a kolumbiai légierőnél).Ezek 360 fokban figyelő IR érzékelőkkel vannak ellátva.Reklám szerint mindkét gép ki tudja bizonyos távolságig szúrni a rakéta inditást,és 1-2 gép is elég pontosan bemérni,hogy azonnali válaszcsapást inditsanak az inditóra (persze,csak ha van rajtuk hozzá megfelelő fegyverzet-de datalinken átadhatják más pusztitó eszközöknekis a célkoordinátáit).Higy ez milyen távra lehetséges,az erősen időjárásfüggő.F35 állitólag 80+ km-ről is képes rá.
Elvileg a Gripen E is képes lesz ilyenre.Bár van ellentétes infó is.Nemtudom.Kinai gépekről is sejditenek ilyen képességet,de ez sem biztos infó.Több régebbi tipuson is van főleg hátrafelé néző rakétaközeledés jelző,és van helikopterekre épithető kisebb rendszerek is.
Szóval modern gépek ellen a NASAMS sincs annyira 100%-ig biztonságban......
Ez nagyon időjárásfüggő lehet. Elég széles skálán mozoghat ez a távolság.
Annyira nincs biztonságban sem a NASAMS sem a Spyder, hogy egy jól felszerelt ellen az indítás után már könnyen lehet tudja is hol az indító, ha az nincs nagyon messze tőle. Tehát indítás után azonnal tovább kell állnia vagy megszórják minden jóval. Ezért kell, hogy az indítóink egy része láncos technikán legyen. Mondjuk Lynx alvázon.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 642
34 396
113
Ez nagyon időjárásfüggő lehet. Elég széles skálán mozoghat ez a távolság.
Annyira nincs biztonságban sem a NASAMS sem a Spyder, hogy egy jól felszerelt ellen az indítás után már könnyen lehet tudja is hol az indító, ha az nincs nagyon messze tőle. Tehát indítás után azonnal tovább kell állnia vagy megszórják minden jóval. Ezért kell, hogy az indítóink egy része láncos technikán legyen. Mondjuk Lynx alvázon.
Ez már másnak is eszébe jutott.
konsepskisse-shorad-fu.jpg.jpg

Spyder meg teherautóra van épitve
 
  • Tetszik
Reactions: Vlad and zulu

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 299
43 527
113
Ez már másnak is eszébe jutott.
konsepskisse-shorad-fu.jpg.jpg

Spyder meg teherautóra van épitve
Az hogy érzékelik az indítást (pl. H145M rakétaindítás riasztó rendszere az ultraibolya sugárzásra érzékeny, ami a rakétahajtóműből "jön"), attól még nem fogják tudni hol az indító. Max egy irányt tud, de távolságot nem igazán vagyis nem tudja bemérni a lokációt.
Általában a rakéta hatósugara nagyobb mint. hogy lássa az indítót a repülő. Eleve repülőt is jóval messzebbről érzékelik és kezdik el támadni, mint ahogy az MAWS érzékelője elég közel kerülhessen az indítóhoz.
20-30km-ekről, pláne nagyobb magasságban nem hiszem, hogy bármit is kiszúrna.
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
663
1 013
93
Az hogy érzékelik az indítást (pl. H145M rakétaindítás riasztó rendszere az ultraibolya sugárzásra érzékeny, ami a rakétahajtóműből "jön"), attól még nem fogják tudni hol az indító. Max egy irányt tud, de távolságot nem igazán vagyis nem tudja bemérni a lokációt.
Általában a rakéta hatósugara nagyobb mint. hogy lássa az indítót a repülő. Eleve repülőt is jóval messzebbről érzékelik és kezdik el támadni, mint ahogy az MAWS érzékelője elég közel kerülhessen az indítóhoz.
20-30km-ekről, pláne nagyobb magasságban nem hiszem, hogy bármit is kiszúrna.
Egy ilyen rakéta ballisztikus pályán mozog és nem a cél irányába repül, hanem a találkozási pont felé vagy az elé valamennyivel. Tehát a MAWS- nak, DAS-nak olyan fejletnek kellenie, hogy egy teljesen más irányba, más magasságba tartó, nem egyenes vonalban repülő rakétáról is megállapítsa, hogy ellene indították és nem más célra. Ha ezt ki tudja szàmolni akkor az indítás helyét is simán tudnia kell.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 299
43 527
113
Ha ezt ki tudja szàmolni akkor...
Ez a lényeg! :)
Ezt még a fejlettebb gépek sem igazán tudják, nem hogy amivel a mi NASAMS-ünk szembe kerülhet...
Talán valami nagy hatótóvolsú tüzérségi radar tudná meg mondani az indítás helyét - már ha látja a rakétát a felszálló ágban amikor még nem manőverezik nagyon, de az se biztos...

Egyébként nem vagyok a barkácsolás híve, de ha nagyon kell, akkor saját kivitelezésben rátesszük az indítót egy toronymentesített T-72 alvázra és máris van önjáró csapatlégvédelmünk. Lynx alapon elegánsabb lenne, de túl drága...
 
  • Hűha
Reactions: LMzek 2.0

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
663
1 013
93
Ez a lényeg! :)
Ezt még a fejlettebb gépek sem igazán tudják, nem hogy amivel a mi NASAMS-ünk szembe kerülhet...
Talán valami nagy hatótóvolsú tüzérségi radar tudná meg mondani az indítás helyét - már ha látja a rakétát a felszálló ágban amikor még nem manőverezik nagyon, de az se biztos...

Egyébként nem vagyok a barkácsolás híve, de ha nagyon kell, akkor saját kivitelezésben rátesszük az indítót egy toronymentesített T-72 alvázra és máris van önjáró csapatlégvédelmünk. Lynx alapon elegánsabb lenne, de túl drága...
De ha az indítás helyét nem tudja kiszámolni akkor a találkozási pontot sem. Tehát, hogy létezik-e találkozási pont. Így azt sem tudja, hogy a rakéta ellene irányul e vagy sem. Minden rakétára nem jelezhet, vagy ha igen, akkor reguláris háborúban teljesen hasznavehetetlen egy ilyen rendszer. Ott mindenféle indítás történik egy időben.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 642
34 396
113
Valószínűleg így fog kinézni, ha ez a projekt befejeződik. Mivel a Nasamot választották a Spyder System helyett, minden lehetőséget meg kell ragadni, és a mozgósított csapatoknak adott rendszert az Iris rakétákkal kell rendelni.

giphy.gif
Ez a tiétek,türkis rendszer.Van még pár hasonló,kinaiak is csináltak egyet a PL12 rakétára.
 
  • Tetszik
Reactions: Vlad

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 642
34 396
113
Az hogy érzékelik az indítást (pl. H145M rakétaindítás riasztó rendszere az ultraibolya sugárzásra érzékeny, ami a rakétahajtóműből "jön"), attól még nem fogják tudni hol az indító. Max egy irányt tud, de távolságot nem igazán vagyis nem tudja bemérni a lokációt.
Általában a rakéta hatósugara nagyobb mint. hogy lássa az indítót a repülő. Eleve repülőt is jóval messzebbről érzékelik és kezdik el támadni, mint ahogy az MAWS érzékelője elég közel kerülhessen az indítóhoz.
20-30km-ekről, pláne nagyobb magasságban nem hiszem, hogy bármit is kiszúrna.
@molnibalage biztos fejből megmondja néked az F35 MAWSjának a becsült/nyilvános adatait.Én még a kefirét se :cool: .Két gép datalinkel simán kiháromszögeli az inditás helyét.De azt hiszem,az F35é össze van kötve az orra alatti szenzorcsomaggal,plusz a lokátorral is rámérhet,az egymagában is be tudja mérni.Aztán dob rá valami modern cuccot,esetleg olyat,ami rendelkezik önkereső fejjel,és még a már összecsomagolt inditót is utol tudják érni.Vagy leadja a messzehordó tüzérségnek-egy NASAMS ha a csapatokat védi,bent lesz a messzehordó tüzérség lötávjában.
Szóval valójában a NASAMS se csodaszer.Semmi sem az.Minden eszköz bevetéséhez kell a harcászati szaktudás is a bevetéséhez.És megfelelő harcászattal minden eszközzel fel lehet venni a harcot.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 642
34 396
113
De ha az indítás helyét nem tudja kiszámolni akkor a találkozási pontot sem. Tehát, hogy létezik-e találkozási pont. Így azt sem tudja, hogy a rakéta ellene irányul e vagy sem. Minden rakétára nem jelezhet, vagy ha igen, akkor reguláris háborúban teljesen hasznavehetetlen egy ilyen rendszer. Ott mindenféle indítás történik egy időben.
Minden rakétának megvan a saját egyedi jellemzője,amit egy kellően érzékeny rendszer ki tud szűrni,és egy megfelelő könyvtárral felvértezve be tud azonositani.
És itt jön az F35 egyik nagy előnye.Elég közel mehet a frontvonalhoz,anélkül,hogy kiszurnák a radarok.Passziv érzékelőivel mindenféle rakéta inditását tudja jelezni,és képes a helyük meghatározására.Nemcsak légvédelmi rakétákét,hanem példul sorozatvetőkét is.Datalinken leadja a tüzérségnek,vagy megsemmisiti maga....
Az összfegyver és összhaderőnemi harc egy roppant jó dolog-főleg,ha elég modern cuccaink vannak hozzá.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 299
43 527
113
Minden rakétának megvan a saját egyedi jellemzője,amit egy kellően érzékeny rendszer ki tud szűrni,és egy megfelelő könyvtárral felvértezve be tud azonositani.
És itt jön az F35 egyik nagy előnye.Elég közel mehet a frontvonalhoz,anélkül,hogy kiszurnák a radarok.Passziv érzékelőivel mindenféle rakéta inditását tudja jelezni,és képes a helyük meghatározására.Nemcsak légvédelmi rakétákét,hanem példul sorozatvetőkét is.Datalinken leadja a tüzérségnek,vagy megsemmisiti maga....
Amíg legmodernebb harci repülőgép a környékünkön az F-16 Viper, addig a NASAMS is elég hatékony lesz.... ;)

Az összfegyver és összhaderőnemi harc egy roppant jó dolog-főleg,ha elég modern cuccaink vannak hozzá.
Maróth is az mondta legutóbb a rádióban: az alapok megvannak (rendelve), most jön az összekötés, összehangolás!
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 642
34 396
113
Amíg legmodernebb harci repülőgép a környékünkön az F-16 Viper, addig a NASAMS is elég hatékony lesz.... ;)


Maróth is az mondta legutóbb a rádióban: az alapok megvannak (rendelve), most jön az összekötés, összehangolás!
Utána kéne nézni,hogy van e,és ha van,milyen jellegű MAWS a Viperen.Mert datalinkje van,Jóféle AESA radarja van.Célzókonténer meg függeszthető rá.És ha a zsidók rá tudtak kalapálni egy 30 éve nem gyártott gépre a rendszert,akkor az LM,aminek egy tipusán bizton tudjuk,hogy van,nem hiszem,hogy megoldhatatlan problémának találná rákalapálni a rendszert egyF16ra.......A V korszerűsitési csomagot meg vállalják részben,vagy egészben akármelik F16 változatra kopácsolni.Csak pénz kérdése.
Szóval inkább nem fog ártani a NASAMS személyzetét kiképezni az ilyen helyzetekre is,kidolgozni a megfelelő harceljárásokat,és idejében beszerezni megfelelő álcázó és megtévesztő eszközöket.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen