[HUN] Légvédelmi eszközök beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
Ez az egesz olyan, mintha PH oreg komenista repteresekkel probalna vitatkozni, akik elakadtak a MiG-21-es idoknel... :)
Viccet felreteve gondolkozzatok egy kicsit: egy ilyen kicsi, korbe teljesen nyitott orszagnak az *egyetlen* eselye tulelni 2-3 napot legalabb egy tucat gepet megorizve (mondjuk 30-40-bol), ha 1. keszenletben tart egy utokepes legvedelmet, amely sulyosan megdragitana a berepulest es 'raketazassal' is el tud banni 2. ugy csinal a legierejevel, mint a svedek ill. amit PH ir.
Minden mas esetben az (ukran, roman) aggresszor leradirozza oket a terkeprol az elso par oraban.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár
K

kamm

Guest
Az ellenség meg tétlenül nézi, ahogy a műszaki csoport körbejár az országban? Ha támadnak, azt előzetes felderítés után fognak, az első csapás után is lesz felderítés. És biztos hiányolni fogják a Kecskemétről felszállt gépeket. Elég a szóba jöhető útszakaszok mellé egy telefonnal felszerelt katona/polgári személy, stb. , aki jelzi, hogy arra tart a műszaki csoport. Jöhet az "áldás".
Hat persze, ez kb annyira eletszeru marhasag, mint azt feltelezni melle, hogy kozben a hazai elharitas minderrol semmit nem tud... FYI meg kellene nezned azt a Saab videot lassan, semmi muszaki csoport nincs benne, hanem egy vagy ket teherauto 3-4 emberrel, semmi tobb. Ebbol konkretan mondjuk akar 20-25-ot is keszenletben tudunk tartani, nem tetel.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 290
4 768
113
És nem lesz a 20, vagy 25 helyszínre olyan, aki jelzi a teherautók érkezését? Vagy csak simán a szóba jöhető, azért jól felismerhető és véges számú útszakaszt is beveszik az első csapás célpontjai közé. Értem a koncepciót, de nem látom az életszerűségét egy ilyen kis területen, mint Magyarország.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Gondoltam írok egy hosszabb észrevételsort (valami nagyon hasonló témáról fordítok éppen cikket), de rájöttem, arra nincs időm. Azért néhány gondolat:
Vedd figyelembe, hogy a repülőgép egy iszonyat komplex valami, azt repképesen tartani jókora erőfeszítés - és most a repóra/munkaóra adatot úgy vedd, hogy az normál üzemre, felszerelt reptérre van megadva. Olyan spec. szerszámok, tesztberendezések, stb. kellenek, amiket nem hurcolászol mindenfelé. És kellenek, némelyik naponta, némelyik gyakori meghibásodásra, stb... okkal van légibázis és azokon a műszakiak hangárjai. És akkor még nem beszéltem az ellátásról, az emberek etetése, alkatrészek, fuel, ezekot mindenhová eljuttatni, mert felhalmozni mindent nem lehet...
A legnagyobb hiba ezzel az érvelésreendszerrel mégis az, hogy itt valami surprice war scenario van. Olyan ma nincs, főleg itt Európában. Harckészültség emelése sem varázsütésre megy - kérdezd meg itt bármilyen katonát. Behívások vannak, megváltozik a maintenance rota, készletfelhalmozás, stb... ez pedig látható. A titkosszolgálatok erre vannak - komolyan, a facebook tele lenne postolva a megnövekedett aktivitással a bázisok körül, a bevonuló katonákról.
Egy haderő a másikkal azonos szintre emel, aminek pedig része a készültség emelése, a counter mozgások. Nem várják be a salvot, mert ha az ellen eléri azt a szintet, hogy a raksijait kilövőn tartja, úgy reagál az cél is. Nincs surprice attack, képtelenség egy valamire való haderő ellen. A kamerák és információ korát éljük, egy tankot nem festhetsz le egy nyitott országban anélkül, hogy valami HTKA szerű oldal ne írna róla :D
Szép, de nem igaz. Izraelt is váratlanul támadták meg, és grúz háború is meglepte az oroszokat. Mindkét ország elég felkészült kémekkel rendelkezik.
A Jom Kippur háború kitörése előtti napon csökkentette a háború kitörésének valószinűségét a hírszerzés közepesről alacsonyra. A Tet offenzíva is a semmiből jött.
 
  • Tetszik
Reactions: Celebra
M

molnibalage

Guest
Egy NASAM 2 osztály így néz ki:
12 (egyenként 6 AMRAAM rakétát tartalmazó) indítóállványból, 8 radarból, egy FDC-ből, egy passzív elektro-optikai és infravörös szenzorból és egy harcászati vezetési pontból áll.
forrás[
Ehhez képest a finnek nézd meg, hogy hány radarral és indítóval bírnak. Sehol nem láttam még standard NASAMS osztály méretet. Mindenki annyit vesz, amennyit akar. 12 db indítóhoz és 1 db FDC-hez a 8 db radar teljesen aránytalan az én szemeben. Eleve limitált az FDC radar és indító távolság, ha csak földről sugárzol a radarhorizont miatt...

Sokkal ésszerűbb lenne 12 db indító mellé 2 db FDC és mindösszesen 4-5 db Sentinel. Kb. 4 db indítóként reális 1 db radar és minden 4 db radarból 1 tartalék / mozog vagy 5-ből 2.
m1O9pXe.png

Nagyon fontos! Ez mobil, tehát oda küldöd ahova akarod. És nem kell az egész osztálynak 1 helyen lennie. Darabolható is, ütegekre, mint ahogy egyes országok csak részeit veszik meg.
Te most tényleg nekem magyarázod a NASAMS-ot, amikor a HTÖ-ben az van, ami...?
A bibi az, hogy pusztán sok szutyok települési helyre annyi NASAMS2 kéne, ami kb. két fullos dandár rövid/közepes SAM légvédelme (AIM-120/ESSM Block II.)

Amint értesítik Kecskemétet egy valós támadásról, az első dolog, hogy emelik az összes gépet. A második, hogy oda semmiképp nem mehetnek vissza. Mert ott fogja az ellenség legelőször keresni őket.
És? Ha SAM és AAA CIWS védi és betonbunkerek, akkor áruld már el, hogy mi a veszélyesebb? Visszamenni egy védett "várba" vagy kimenni pusztába...?

Utána Szolnokon és Pápán. Ha a műszakiak kirajzanak Kecskemétről a Szerjózsa minden irányában, akkor az ellenség honnan fogja tudni, hogy melyik másik szükség bázisra fognak leszállni a Gripenek újratölteni, újrafegyverezni?
Basszus és 14 db géphez akkor kell 3x14 gépes műszaki mennyiség? Mert ebből és későbbi kommentjeidből ez jön le. Vagy az, hogy a földiek fénysebességgel teleportálnak minden elhagyott és szerinted használható szutyok betoncsík között....
Mert használható útszakaszunk vadászgépek fogadására nincs.

Nincs betonút sehol, ami van, az kevés autópálya az se nem sík, se nem táblamentesített. Még, ha tábla sem lenne, akkor ezeket felderítése nem annyira problémás több eszközzel sem. SAR vagy DBS módszerrel az alig pár totálisan elméleti helyen meg látni, hogy van-e autóforgalom vagy nincs, ha intel csak azt jelzi, hogy ezeken kell-e egyáltalán keresni őket vagy sem.

Egyszerre az összeset nem tudják lebombázni.
Nem is kell egyszerre az összeset. Egyiket a másik után. Mert védeni szarral sem tudod azokat. Kecsó meg többrétegű védelmet kaphat.

Értem, és egy HIMARS támadás ellen mit csinálsz? Mert pl. a NASAMS erre alkalmatlan, és a Patriotra max. nedves utalások szintjén került elő.
Emlékeim szerint meg lett vitatva, hogy a HIMARS-hoz nincs PEN harci rész vagy az elégtelen a HAS ellen.

Nem a bunkert fogják ilyen esetben támadni, hanem a "stripet". 3-4 találat minimum 1 hétre a földön tartja a teljes flottádat.
Egy napig sem, ha nem impotens hülye a reptér üzemeltetője. Ezen felül kinek van ma HIMARS-a a környéken? Romániának majd lesz, de visszavágták a mennyiséget, de durván.

Az összes szükségrepteret meg kicsit nehéz lenne HIMARSolni, nem.
És mi a f*sznak kell HIMARS? Egy védtelen reptér ellen? Egy öngyilkos RC drón is odarepül vagy egy SF által odavitt quadcopter, berepül a Gripen szívócsatornába fél kg robbanóanyaggal és utána az a gép nem megy sehova. Kicsit egysíkúan gondolkodsz.
Bakker az szovjetek Afganisztánban a heli és járművek nélküli felkelők ellen nem tudták biztosítani a repteret és MANPAD-ozták le a gépeket. Na, akkor egy pár kilós drónt elvinni az aztán ma tényleg "művészet"... Viszont ez ellen is véd a HAS...

Miről? Egy marketing videóval kapcsolatban? A legelső félkomoly műszaki hiba után lőttek az ilyen airstip üzemnek vagy a legelső harci sérülést követően...

Hát ez tényleg gyönyörű reklámfilm. Ennek alapján te tényleg azt képzeled, hogy ami X módon működik Svédországban/a reklámban, az ugyanúgy X és nem X/2 vagy X/3 módon működik Magyarországon is?!! Szerinted van annyi üzemeltető műszaki és fegyveres szakági a magyar Griffek mellett, hogy akár csak 2-3-felé széttelepítve azok működőképesek és harcképesek legyenek?!! Én elhiszem hogy a svédeknél ez működőképes LEHET, még az USA-nál is, csak azok "hangyányival" több pénzből gazdálkodnak, tehát nálunk jobban meg tudják fizetni az állományt - mégis nekik is vannak létszámproblémáik. Nekünk meg még nagyobbak ...
Ez a másik fele. Az F-15-tel is demóztak 20 perces turnaroundot Irakban 1991-ben. Oszt azért mégsem airstripről üzemeltek....

És honnan fogja tudni az ellenség, hogy hova lőjön?
Lásd fent. Nincs hova kitelepülni, potenciálisan ma Kecsó, Pápa és Szolnok van katonai reptér. Civil Ferihegy, Tököl, Sármellék és Debrecen, ha jól emlékszem. Útszakasz nincs, a többi reptér le van pusztulva. Ezek egy részét helivel fel lehet deríteni vagy drónnal, mert légvédelem az semmi. Full NVG-s román Puma bejön, kitesz 20 km-re egy SF-est a reptéről éjszaka. Az gyalogol egy kicsi, útjára enged egy 4 kg-os quadcoptert. Ennyi. Bakker a hidegháború alatt is voltak mélységi felderítők sokkal sűrűbb légtérben és radar hálózat mellett... NVG nélkül...

Vagy minden katonaság által valaha használt repülőtér mellé küldenek egy tüzérségi felderítőt vagy egy JTAC osztagot?
Nem kell, lásd fent.

A svédeknél is meg tudnák oldani az oroszok - merthogy a svédek elsősorban ellenük készülnek -, hogy cirkálórakétákkal támadják a reptereiket. Pont ezért találták ki ezt az eljárást.
Melyik részét nem érted annak, hogy ezt beszántották és alig pár reptér üzemel...? Basszus linkeltem róla anno anyagot. Te tényleg ennyire fullba tolod...?

Szerinted egy ellenséges támadás esetén mennyire lenne feszített az üzem? Akkor nincs eltáv, nincs otthon alvás. Ott szolgálat van... Akkor mennyivel is lenne több műszaki?
Basszus erről beszélek. Békeidőben nem megy a három helyen tartós jelenlét, hogy abból 0 db airstrip, de te már arról fantáziálsz, hogy a 14 db gép szétmegy 5 helyre. Röhej.

Pápa egy eddig is, folyamatosan üzemelő és megfelelően karbantartott katonai bázis, meg ahova mentek a Baltikumba az is. Mindkét áttelepülés előzetesen tervezett és szervezett volt, ráadásul kizárólag légiharc-fegyverzetet kellett vinniük, se bombát se földi célok elleni rakétát, se kerozint nem kellett hozzá mozgatni, nem kényszerhelyzetű, háborús fenyegetettségű megoldás volt. Kecsón saját bázison üzemeltek, mégis sok probléma volt a pálya minőségével (ezért folyik most a "tatarozás" ott), és a rossz minőségű pálya miatt sok futómű-probléma volt, kishíján elveszítettünk egy gépet (így is épp eléggé összetört!), és el is veszítettünk egy pilótát ez miatt. Te meg széttelepítenéd őket olyan VOLT bázisokra, amiken évtizedek óta nulla a karbantartás, csak a beton repedezik és a gaz veri fel az egészet ...?!! Még ha a pálya használható lenne is, tartálykocsikból kellene tankolni a gépeket a bázistól olyan távolságban ahova a Griff 20 perc alatt odaér (ha egyáltalán odaér háborús körülmények között!), a földi támogató csoport meg min 3-6 óra alatt ér oda a többi fegyverzettel meg az egyéb cuccokkal ... és néhány tankolásra elegendő keróval.
Igen, szerint a földiek bárhova odateleportálnak. A bevetés tervezésről meg 0 fogalma van, hogy amikor a gép felszáll, akkor nem úgy teszi, hogy "majd valahol leszáll".
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pocok75

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
És nem lesz a 20, vagy 25 helyszínre olyan, aki jelzi a teherautók érkezését? Vagy csak simán a szóba jöhető, azért jól felismerhető és véges számú útszakaszt is beveszik az első csapás célpontjai közé. Értem a koncepciót, de nem látom az életszerűségét egy ilyen kis területen, mint Magyarország.
Túl sok az olyan út,ahova leszállhat egy gép.Egyszerűen nincs a környezetünkben senkinek akkora csapásmérő kapacitása,hogy mindent lefogjon.Háborús helyzetben korlátozni lehet a civil mozgást és kommunikációt.Álcázással és megtévesztéssel be lehet csapni,és túl is lehet terhelni az ellen felderitését,illetve elemző-feldolgozó rendszerét.Maga a "kitelepülés" is alapbol egy ilyen plusz terhelést jelent,ráadásul a csapásmérő kapacitást is megosztja.Persze az usák kapacitással szemben nem sokat ér,de a környező országokkal szemben van értelme a dolognak.Persze csak jol szervezett formában.
 
M

molnibalage

Guest
Ha széttelepíted a gépeket kinek van ahhoz megfelelő technikája (drónok, műholdak) hogy felderítse a gépek tényleges (nem a lehetséges!) telepítési helyét és ott csapást mérjen rájuk? (szeintem az USA-n kívűl nagyjából senkinek…)
Nos, a nagy hatótávolságú radarok miatt még az is látszik, hogy hol kezd süllyedni a gép. Amíg azok üzemelnek, akkor látható, hogy melyik reptér közelében száll le a gép hacsak nem szúrod magad azzal tökön, hogy végig low level. Annak értelme nem lenne.

A kevés potenciális helyszín néhány mélységi felderítővel és drónnal tartható. Vagy magyarul beszélő itt élő ügynök is megteszi...
A célok meg védtelenek. Egy többrétegű védelmi Kecsó meg nem az.

Pontosan ezaz! A műholdas felderítésnek, elemzésnek is van egy időtényezője. Amire az adatokat kiértékelik, a gépek már újra repülhetnek, a földi személyzet meg távozott.
Mégegyszer mondom, nem széttelepítésről van szó!
Nem végeznek nagyjavításokat a gépeken. Csak azt, ami a kis videóban is látható. Újrafegyverzés, kerozin, csókolom.
Ez annyit jelent, hogy háborús helyzetben a földi személyzet mobil a gép az irányítástól kapja meg, hogy hol kell leszállnia. Ha egy pálya "kompromittálódik" azonnal mennek tovább. Bár nem úgy néz ki, de ez a műszakiak érdeke is. Nem egy fix repülőtéren a hangárban fogja várni, hogy az a fejére szakadjon.
Ezek nem állandó repülőterek, még ha régen azok is voltak. A kutyát nem érdekli, hogy romos a főépület, nincs folyóvíz meg budi. Max 1-1,5 órán belül mindenki távozik. A gépek szempontjából annyi a lényeg, hogy egy elfogadható minőségű pálya álljon rendelkezésre.
Basszus nálad teleportálnak a földiek? 1 sec alatt pakolnak és 300 km/h-val mozognak a földön, hogy elé mennek minden Gripennek, az összes fegyverzettel és kiszolgáló hóbelevanccal?

Az első műszaki hibánál vége a "csókolom" résznek. Az is külön móka, hogy mivel viszed a sok kerót? Egy bevetésen elmegy akár 4500 liter/gép. Per gép. Az egész országban katonai kerót tudod te, hogy milyen kevés helyen tárolnak...?

Ha háborús helyzetben Kecsón maradnak, akkor nem 1 gépet fogunk elveszíteni, hanem 14-et!
3-6 óra? 6 óra? Annyi idő alatt egy 80-nal közlekedő teherautó Kecskemétről minden irányban elhagyja az országot!
Figyu ennél azért sokkal közelebb is vannak repülőterek. :eek:
Én háborús készültség (!) esetén azonnal elindítanám az egyik földi csoportot. Egy folyamatos körjáratra a kényszer leszállók között. Az irányítás mindig tudja, hogy hol vannak. Váltás is megoldható 8-10 óránként. Ez csak gázolajba kerül, viszont azt a rugalmasságot megadja a gépeinknek, hogy akkor is le tudnak szállni újra fegyverezni, ha Kecskemétet lebombázzák/szétlövik, ami gyakorlatilag 100% .
Hova? A fenti helyeken vannak ma megfelelő állapotú felszállópályák. Útszakasz 0 alkalmas.

Gondoltam írok egy hosszabb észrevételsort (valami nagyon hasonló témáról fordítok éppen cikket), de rájöttem, arra nincs időm. Azért néhány gondolat:
Vedd figyelembe, hogy a repülőgép egy iszonyat komplex valami, azt repképesen tartani jókora erőfeszítés - és most a repóra/munkaóra adatot úgy vedd, hogy az normál üzemre, felszerelt reptérre van megadva. Olyan spec. szerszámok, tesztberendezések, stb. kellenek, amiket nem hurcolászol mindenfelé.
Ezek nem zavarják össze sem a "kiváló minőségű" magyar alsóbbrendű utak.

A legnagyobb hiba ezzel az érvelésreendszerrel mégis az, hogy itt valami surprice war scenario van. Olyan ma nincs, főleg itt Európában. Harckészültség emelése sem varázsütésre megy - kérdezd meg itt bármilyen katonát. Behívások vannak, megváltozik a maintenance rota, készletfelhalmozás, stb... ez pedig látható. A titkosszolgálatok erre vannak - komolyan, a facebook tele lenne postolva a megnövekedett aktivitással a bázisok körül, a bevonuló katonákról.
Ezt nem érti meg. Hogy a hh '60-as és '70-es években elképzelt svéd módi az akkor komm. szinten volt. Ma meg 2019 van. Ha fingasz egyet 5 sec múlva felmegy a netre és mindenki tud róla. Egy quadcoper oda nem lát be ma, ahova csak nagyon nem akarják.

A kamerák és információ korát éljük, egy tankot nem festhetsz le egy nyitott országban anélkül, hogy valami HTKA szerű oldal ne írna róla :D
Erős túlzással igen. 1999-ben a szerbek TV-ben nézték, ahogy felszáll az ellen Avianoból. Nem felvételről, élőben.

Az ellenség meg tétlenül nézi, ahogy a műszaki csoport körbejár az országban? Ha támadnak, azt előzetes felderítés után fognak, az első csapás után is lesz felderítés. És biztos hiányolni fogják a Kecskemétről felszállt gépeket. Elég a szóba jöhető útszakaszok mellé egy telefonnal felszerelt katona/polgári személy, stb. , aki jelzi, hogy arra tart a műszaki csoport. Jöhet az "áldás".
Nincs ilyen útszakasz. Ha meg a kevés alternatív repteret nézzük pár filléres drón megoldja. Az sem baj, ha egyirányú az út.

Túl sok az olyan út,ahova leszállhat egy gép.Egyszerűen nincs a környezetünkben senkinek akkora csapásmérő kapacitása,hogy mindent lefogjon.Háborús helyzetben korlátozni lehet a civil mozgást és kommunikációt.Álcázással és megtévesztéssel be lehet csapni,és túl is lehet terhelni az ellen felderitését,illetve elemző-feldolgozó rendszerét.Maga a "kitelepülés" is alapbol egy ilyen plusz terhelést jelent,ráadásul a csapásmérő kapacitást is megosztja.Persze az usák kapacitással szemben nem sokat ér,de a környező országokkal szemben van értelme a dolognak.Persze csak jol szervezett formában.
Hol...? Bakker linkelnéd ezeket az útszakaszokat? Hol van kellő teherbírású, egyenes és sík betonút, ahol semmi nem szedi szét a Gripent leszállás után és éjszakai és rossz időben is mehet ez...?


És kb. most fogyott el az erőm. Inkább megyek Dragon Age-t tolni, azt talán még szórakoztató. Vagy Csernobil sorozatot, bár talán az sem lesz már az.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
És nem lesz a 20, vagy 25 helyszínre olyan, aki jelzi a teherautók érkezését? Vagy csak simán a szóba jöhető, azért jól felismerhető és véges számú útszakaszt is beveszik az első csapás célpontjai közé. Értem a koncepciót, de nem látom az életszerűségét egy ilyen kis területen, mint Magyarország.
Figyelj, én gyerekkoromban elég gyakran jártam el a Klementina-i orosz bázis mellett vonattal. Az volt a durva, hogy semmi nem látszik belőle. 1km-re van a fővonaltól, de a 2 erdősáv olyan szinten elfedi, hogy semmit sem látsz. Mindig az ablakra tapadva figyeltem, de semmi.
1-etlen egyszer sikerült egy gépet elcsípnem felszállás közben. Nagyon korán reggel volt - napfelkelte környékén - de a 2 méteres utánégető csóvát és a hangot csak akkor láttam/hallottam meg, amikor már kiemelkedett az erdősáv felé.
De ha csak azt nézed, hogy csak a Klementina repteret 3 irányból közelítheted meg (3-as főút, szentistváni útról, és a Mezőkeresztes felöl) akkor az legalább 3 felderítőt igényel. De biztos vagyok benne, hogy ahogy melegedne a helyzet, a katonai rendészet meg tudná oldani, hogy szépen csendben megtisztítsák a környéket a környéken telefonálgató őgyelgőktől. Annyira a semmi közepén van, hogy ha ott valaki megjelenik, az MÁR gyanús.
Ez csak az egyik ilyen lehetséges helyszín. De ha elkezdenénk utánaszámolni, akkor tényleg 20-25 összejönne.
 
M

molnibalage

Guest
Figyelj, én gyerekkoromban elég gyakran jártam el a Klementina-i orosz bázis mellett vonattal. Az volt a durva, hogy semmi nem látszik belőle. 1km-re van a fővonaltól, de a 2 erdősáv olyan szinten elfedi, hogy semmit sem látsz. Mindig az ablakra tapadva figyeltem, de semmi.
1-etlen egyszer sikerült egy gépet elcsípnem felszállás közben. Nagyon korán reggel volt - napfelkelte környékén - de a 2 méteres utánégető csóvát és a hangot csak akkor láttam/hallottam meg, amikor már kiemelkedett az erdősáv felé.
De ha csak azt nézed, hogy csak a Klementina repteret 3 irányból közelítheted meg (3-as főút, szentistváni útról, és a Mezőkeresztes felöl) akkor az legalább 3 felderítőt igényel. De biztos vagyok benne, hogy ahogy melegedne a helyzet, a katonai rendészet meg tudná oldani, hogy szépen csendben megtisztítsák a környéket a környéken telefonálgató őgyelgőktől. Annyira a semmi közepén van, hogy ha ott valaki megjelenik, az MÁR gyanús.
Ez csak az egyik ilyen lehetséges helyszín. De ha elkezdenénk utánaszámolni, akkor tényleg 20-25 összejönne.
És mondd, a gyerekkorodban milyen gyakori volt a 20-40-es zoom-os vadászgéphez képest filléres quadcopter és GPS rendszer?
 
  • Tetszik
Reactions: migfun and Pocok75

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 237
10 781
113
Néhány éve részt vettem a Dombóvár-Kaposvár vv. tanulmányterveinek elkészítésében, előtte meg Kaposvárra terveztem új teherpályaudvart. A honvédséget is megkerestük, részben a taszári kiágazás, részben a teherpályaudvar kialakítása miatt.
Kaptam nyilatkozatot hogy semmire nem akarják többet használni a taszári repülőteret, semmilyen vágány nem kell nekik, az átadása az önkormányzatnak folyamatban van.
Ha minden igaz 2017-ben elkezdődött a tervezése a repülőtér környezeti kármentesítésének, minden üzemanyag töltő/tároló kapacitás és a vasútvonal elbontásának tervezésével egyben. Emlékeim szerint néhány civil raktárt bérelnek ott.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Kecsó, Pápa és Szolnok van katonai reptér. Civil Ferihegy, Tököl, Sármellék és Debrecen, ha jól emlékszem.
+ a kisebb aszfaltos civil repterek is bőven megfelelnek egy Gripennek mind pályahosszban mint teherbírásban: úgymint Szeged, B.csaba, Pécs, Nyíregyháza
+ szóba jöhetnek olyanok mint Kalocsa, Csákvár, Mezőkövesd, Kunmadaras, K.k.lacháza, Tököl - most csak így fejből…(az hogy némelyiken mostanában gyorsulási versenyeket rendeznek attól még a 30-40 cm vastag betonréteg ott marad)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 915
85 511
113
+ a kisebb aszfaltos civil repterek is bőven megfelelnek egy Gripennek mind pályahosszban mint teherbírásban: úgymint Szeged, B.csaba, Pécs, Nyíregyháza
+ szóba jöhetnek olyanok mint Kalocsa, Csákvár, Mezőkövesd, Kunmadaras, K.k.lacháza, Tököl - most csak így fejből…(az hogy némelyiken mostanában gyorsulási versenyeket rendeznek attól még a 30-40 cm vastag betonréteg ott marad)

Már szolnokra is csak vészhelyzetben szállhat le Grippen...Akkor szerinted a kisebb repterekkel mi a helyzet?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Nos, a nagy hatótávolságú radarok miatt még az is látszik, hogy hol kezd süllyedni a gép. Amíg azok üzemelnek, akkor látható, hogy melyik reptér közelében száll le a gép hacsak nem szúrod magad azzal tökön, hogy végig low level. Annak értelme nem lenne.
Tételezzük fel hogy az a nagy hatósugarú radar a földön van és 200 km-re. A fizika törvényei szerint az a radar 2000 m-nél alacsonyabb célt nem fog látni.
2000 m alatt bármely szóba jöhető leszállóhelyet el lehet érni perceken belül anélkül hogy felesleges kompromisszumot kéne kötni a küldetés rovására

A kevés potenciális helyszín néhány mélységi felderítővel és drónnal tartható. Vagy magyarul beszélő itt élő ügynök is megteszi...
A célok meg védtelenek. Egy többrétegű védelmi Kecsó meg nem az.
Kezd egy kicsit Stirlic szintű történetté válni a dolog..:)
De ha pár poénkodunk akkor képzeljük el azt hogy minden leszállóhely mellett ott lapít a bokorban egy csóró ügynök, napokon keresztül, egy drónnal az ölében és várja hogy leszálljon egy Gripen.
Már szolnokra is csak vészhelyzetben szállhat le Grippen...Akkor szerinted a kisebb repterekkel mi a helyzet?
A Gripen minden olyan szilár burkolatú pályán le tud szállni mi legalább 16m széles és 800m hosszú és legalább 10 tonna a teherbírása
Tudom már volt ez a videó:
Az hogy békeidőben mit szabad és egyébként mit lehet az két teljesen eltérő dolog.

De félreértések elkerülése végett: tényleg kellenénének azok a HAS-ok is Kecsóra...
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Bakker az szovjetek Afganisztánban a heli és járművek nélküli felkelők ellen nem tudták biztosítani a repteret és MANPAD-ozták le a gépeket. Na, akkor egy pár kilós drónt elvinni az aztán ma tényleg "művészet"... Viszont ez ellen is véd a HAS...
Bele is irtad a lényeget. Az orroszok akkor Afganisztánban, azaz ellenséges területen akartak repteret üzemeltetni. Ha jól tudom a Honvédségnek ez nem áll szándékában. :rolleyes:

Lásd fent. Nincs hova kitelepülni, potenciálisan ma Kecsó, Pápa és Szolnok van katonai reptér. Civil Ferihegy, Tököl, Sármellék és Debrecen, ha jól emlékszem.
Akkor szedjük össze
link

És a térképen is.
Az áthúzottak a betonosak. És ezen a térképen talán még nincs is minden rajta.

A Gripennek a elvileg 600+m kell a leszálláshoz, meg 500+ a felszálláshoz.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Már szolnokra is csak vészhelyzetben szállhat le Grippen...Akkor szerinted a kisebb repterekkel mi a helyzet?
A háborús helyzet nem elég vészhelyzet?
De úgy tudom, hogy azért, mert hivatalosan a Szolnoki reptérnek nincs meg a "repülőtéri" minősítése.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 915
85 511
113
A háborús helyzet nem elég vészhelyzet?
De úgy tudom, hogy azért, mert hivatalosan a Szolnoki reptérnek nincs meg a "repülőtéri" minősítése.

Tételezzük fel hogy az a nagy hatósugarú radar a földön van és 200 km-re. A fizika törvényei szerint az a radar 2000 m-nél alacsonyabb célt nem fog látni.
2000 m alatt bármely szóba jöhető leszállóhelyet el lehet érni perceken belül anélkül hogy felesleges kompromisszumot kéne kötni a küldetés rovására

Kezd egy kicsit Stirlic szintű történetté válni a dolog..:)
De ha pár poénkodunk akkor képzeljük el azt hogy minden leszállóhely mellett ott lapít a bokorban egy csóró ügynök, napokon keresztül, egy drónnal az ölében és várja hogy leszálljon egy Gripen.

A Gripen minden olyan szilár burkolatú pályán le tud szállni mi legalább 16m széles és 800m hosszú és legalább 10 tonna a teherbírása
Tudom már volt ez a videó:
Az hogy békeidőben mit szabad és egyébként mit lehet az két teljesen eltérő dolog.

De félreértések elkerülése végett: tényleg kellenénének azok a HAS-ok is Kecsóra...


Mikor láttátok utoljára a felszállópályát?
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Hol...? Bakker linkelnéd ezeket az útszakaszokat? Hol van kellő teherbírású, egyenes és sík betonút, ahol semmi nem szedi szét a Gripent leszállás után és éjszakai és rossz időben is mehet ez...?
Az autópályák aszfalt kopórétege alatt 60cm beton van,simán elbirja a Gripent.Gyorsforgalmi és elsőrendű főutak dettó.Csak olyan szakaszt kell választani,ami 1-2km hosszan egyenes,és nincs rajt felüljáró.A táblák eltávőlithatők.A netet és a mobilhálózatot le lehet zárni.És ez nem tartós üzemről szól,arra alkalmatlan.Háborús vészhelyzeti opció.Kecsónak egyenlőre se légvédelme,se betonfedezéke.Sármelléken megvannak a volt szovjet fedezékek.Legalábbis ősszel még ott voltak,kettőben jártam,most raktárnak használják őket.Teljesen üzemképesek,árú ki-repcsi betólható.
 
M

molnibalage

Guest
Már szolnokra is csak vészhelyzetben szállhat le Grippen...Akkor szerinted a kisebb repterekkel mi a helyzet?
A szentkirályi repnap után javítani kellett a repteret úgy, hogy utánégetőt nem is használt a gép. Akkor komoly terheléssel hogyan szállna fel a Gripen...?
A háborús helyzet nem elég vészhelyzet?
De úgy tudom, hogy azért, mert hivatalosan a Szolnoki reptérnek nincs meg a "repülőtéri" minősítése.
Az fizika és az aszfalt leszarja a háborús helyzetet.
Bele is irtad a lényeget. Az orroszok akkor Afganisztánban, azaz ellenséges területen akartak repteret üzemeltetni. Ha jól tudom a Honvédségnek ez nem áll szándékában. :rolleyes:
Akkor szedjük össze
link

És a térképen is.
Az áthúzottak a betonosak. És ezen a térképen talán még nincs is minden rajta.

A Gripennek a elvileg 600+m kell a leszálláshoz, meg 500+ a felszálláshoz.
Nem tudod a határőrizetet biztosítani, túl hosszú az. Átjön rajta egy heli és ott teszi ki a quadcopteres felderítőt, ahol csak akarja.
Tételezzük fel hogy az a nagy hatósugarú radar a földön van és 200 km-re. A fizika törvényei szerint az a radar 2000 m-nél alacsonyabb célt nem fog látni.
2000 m alatt bármely szóba jöhető leszállóhelyet el lehet érni perceken belül anélkül hogy felesleges kompromisszumot kéne kötni a küldetés rovására
Kezd egy kicsit Stirlic szintű történetté válni a dolog..:)
De ha pár poénkodunk akkor képzeljük el azt hogy minden leszállóhely mellett ott lapít a bokorban egy csóró ügynök, napokon keresztül, egy drónnal az ölében és várja hogy leszálljon egy Gripen.

A Gripen minden olyan szilár burkolatú pályán le tud szállni mi legalább 16m széles és 800m hosszú és legalább 10 tonna a teherbírása
Tudom már volt ez a videó:
Az hogy békeidőben mit szabad és egyébként mit lehet az két teljesen eltérő dolog.

De félreértések elkerülése végett: tényleg kellenénének azok a HAS-ok is Kecsóra...
A radarok konkrét települési helyét nézzük meg, mert a terep nem sík.
Fel nem használt fegyverzettel és esőben is? Ja, nem...

Az F-16 is minimális teherrel megáll 900 méteren száraz pályán fékernyő nélkül. Nem nagy truváj, csak itt is a svéd marketing gépezet tarolt és azt hiszik sokan, hogy hasonlóra más nem képes. F-16CJ supplement 147-148. elektronikus oldalon van.
https://info.publicintelligence.net/HAF-F16-Supplement.pdf

Aztán nézd meg esőben. Ehm...
Vagy megkérjük a pilótát, hogy ne szálljon le vagy az esőt megkérjük, hogy ne essen?

A kérdésem az, hogy utánégető nélkül 5 tonna keróval, 3 tonna fegyverzettel hogy a búbánatba fog felszállni és a többi gép mit csinál a szétcseszett aszfalttal...?

Az autópályák aszfalt kopórétege alatt 60cm beton van,simán elbirja a Gripent.Gyorsforgalmi és elsőrendű főutak dettó.Csak olyan szakaszt kell választani,ami 1-2km hosszan egyenes,és nincs rajt felüljáró.A táblák eltávőlithatők.A netet és a mobilhálózatot le lehet zárni.És ez nem tartós üzemről szól,arra alkalmatlan.Háborús vészhelyzeti opció.Kecsónak egyenlőre se légvédelme,se betonfedezéke.Sármelléken megvannak a volt szovjet fedezékek.Legalábbis ősszel még ott voltak,kettőben jártam,most raktárnak használják őket.Teljesen üzemképesek,árú ki-repcsi betólható.
Ja persze, a felette levő aszfalt meg tükörsimán fog eltűnni a gázsugár után. Facepalm...
Meg az a réteg is biztosan kellően sima... Faceplam no. 2.

Van egy régi videó, ahol a Harrier gázsugara elkapja az aszfaltot és szétszórja.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 237
10 781
113
Az autópályák aszfalt kopórétege alatt 60cm beton van,simán elbirja a Gripent.Gyorsforgalmi és elsőrendű főutak dettó.Csak olyan szakaszt kell választani,ami 1-2km hosszan egyenes,és nincs rajt felüljáró.A táblák eltávőlithatők.A netet és a mobilhálózatot le lehet zárni.És ez nem tartós üzemről szól,arra alkalmatlan.Háborús vészhelyzeti opció.Kecsónak egyenlőre se légvédelme,se betonfedezéke.Sármelléken megvannak a volt szovjet fedezékek.Legalábbis ősszel még ott voltak,kettőben jártam,most raktárnak használják őket.Teljesen üzemképesek,árú ki-repcsi betólható.
Frászt van annyi beton ott! 15-30cm van, az is csak cementtel kevert talaj általában. 40-50cm beton a csak betonból készült útjainkban van, főként az M0-új szakaszán van olyan. A középső elválasztó sáv miatt sehol nincsen nálunk olyan ahol le tudna szállni egy Gripen. Ez felejtsük el, arra szerintem külön tervezni kellett volna előre.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
A szentkirályi repnap után javítani kellett a repteret úgy, hogy utánégetőt nem is használt a gép. Akkor komoly terheléssel hogyan szállna fel a Gripen...?

Az fizika és az aszfalt leszarja a háborús helyzetet.

Nem tudod a határőrizetet biztosítani, túl hosszú az. Átjön rajta egy heli és ott teszi ki a quadcopteres felderítőt, ahol csak akarja.

A radarok konkrét települési helyét nézzük meg, mert a terep nem sík.
Fel nem használt fegyverzettel és esőben is? Ja, nem...

Az F-16 is minimális teherrel megáll 900 méteren száraz pályán fékernyő nélkül. Nem nagy truváj, csak itt is a svéd marketing gépezet tarolt és azt hiszik sokan, hogy hasonlóra más nem képes. F-16CJ supplement 147-148. elektronikus oldalon van.
https://info.publicintelligence.net/HAF-F16-Supplement.pdf

Aztán nézd meg esőben. Ehm...
Vagy megkérjük a pilótát, hogy ne szálljon le vagy az esőt megkérjük, hogy ne essen?

A kérdésem az, hogy utánégető nélkül 5 tonna keróval, 3 tonna fegyverzettel hogy a búbánatba fog felszállni és a többi gép mit csinál a szétcseszett aszfalttal...?


Ja persze, a felette levő aszfalt meg tükörsimán fog eltűnni a gázsugár után. Facepalm...
Meg az a réteg is biztosan kellően sima... Faceplam no. 2.

Van egy régi videó, ahol a Harrier gázsugara elkapja az aszfaltot és szétszórja.
Multkori ilyen vitánál már emlitettem,hogy szorgos magyar katonakezek erről is irtak tanulmányt,cikket.De képeket és videót is belinkeltem.A finn F18 egy elég ótvarosnak látszó utra száll le az egyiken.MiG21el Táborfalván rendszeresen gyakorlatoztak.Sorosként voltam ott-a fűnek semmi különösebb baja nem volt a gázsugártol.Csak ahol felemelték a géppeket,és kzvetlenl érte a forszázs.Aszfaltbol is többféle keverék van.Autópályán elvileg a keményebb,kopásálóbb fajtákat használják.
Frászt van annyi beton ott! 15-30cm van, az is csak cementtel kevert talaj általában. 40-50cm beton a csak betonból készült útjainkban van, főként az M0-új szakaszán van olyan. A középső elválasztó sáv miatt sehol nincsen nálunk olyan ahol le tudna szállni egy Gripen. Ez felejtsük el, arra szerintem külön tervezni kellett volna előre.
Van 60cm beton minden autópálya alatt.És egy oldal 2sáv+leállósáv 9méter széles.Simán elfér rajta a Gripen.