Egy NASAM 2 osztály így néz ki:
12 (egyenként 6 AMRAAM rakétát tartalmazó) indítóállványból, 8 radarból, egy FDC-ből, egy passzív elektro-optikai és infravörös szenzorból és egy harcászati vezetési pontból áll.
forrás[
Ehhez képest a finnek nézd meg, hogy hány radarral és indítóval bírnak. Sehol nem láttam még standard NASAMS osztály méretet. Mindenki annyit vesz, amennyit akar. 12 db indítóhoz és 1 db FDC-hez a 8 db radar teljesen aránytalan az én szemeben. Eleve limitált az FDC radar és indító távolság, ha csak földről sugárzol a radarhorizont miatt...
Sokkal ésszerűbb lenne 12 db indító mellé 2 db FDC és mindösszesen 4-5 db Sentinel. Kb. 4 db indítóként reális 1 db radar és minden 4 db radarból 1 tartalék / mozog vagy 5-ből 2.
Nagyon fontos! Ez mobil, tehát oda küldöd ahova akarod. És nem kell az egész osztálynak 1 helyen lennie. Darabolható is, ütegekre, mint ahogy egyes országok csak részeit veszik meg.
Te most tényleg nekem magyarázod a NASAMS-ot, amikor a HTÖ-ben az van, ami...?
A bibi az, hogy pusztán sok szutyok települési helyre annyi NASAMS2 kéne, ami kb. két fullos dandár rövid/közepes SAM légvédelme (AIM-120/ESSM Block II.)
Amint értesítik Kecskemétet egy valós támadásról, az első dolog, hogy emelik az összes gépet. A második, hogy oda semmiképp nem mehetnek vissza. Mert ott fogja az ellenség legelőször keresni őket.
És? Ha SAM és AAA CIWS védi és betonbunkerek, akkor áruld már el, hogy mi a veszélyesebb? Visszamenni egy védett "várba" vagy kimenni pusztába...?
Utána Szolnokon és Pápán. Ha a műszakiak kirajzanak Kecskemétről a Szerjózsa minden irányában, akkor az ellenség honnan fogja tudni, hogy melyik másik szükség bázisra fognak leszállni a Gripenek újratölteni, újrafegyverezni?
Basszus és 14 db géphez akkor kell 3x14 gépes műszaki mennyiség? Mert ebből és későbbi kommentjeidből ez jön le. Vagy az, hogy a földiek fénysebességgel teleportálnak minden elhagyott és szerinted használható szutyok betoncsík között....
Mert használható útszakaszunk vadászgépek fogadására nincs.
Nincs betonút sehol, ami van, az kevés autópálya az se nem sík, se nem táblamentesített. Még, ha tábla sem lenne, akkor ezeket felderítése nem annyira problémás több eszközzel sem. SAR vagy DBS módszerrel az alig pár totálisan elméleti helyen meg látni, hogy van-e autóforgalom vagy nincs, ha intel csak azt jelzi, hogy ezeken kell-e egyáltalán keresni őket vagy sem.
Egyszerre az összeset nem tudják lebombázni.
Nem is kell egyszerre az összeset. Egyiket a másik után. Mert védeni szarral sem tudod azokat. Kecsó meg többrétegű védelmet kaphat.
Értem, és egy HIMARS támadás ellen mit csinálsz? Mert pl. a NASAMS erre alkalmatlan, és a Patriotra max. nedves utalások szintjén került elő.
Emlékeim szerint meg lett vitatva, hogy a HIMARS-hoz nincs PEN harci rész vagy az elégtelen a HAS ellen.
Nem a bunkert fogják ilyen esetben támadni, hanem a "stripet". 3-4 találat minimum 1 hétre a földön tartja a teljes flottádat.
Egy napig sem, ha nem impotens hülye a reptér üzemeltetője. Ezen felül kinek van ma HIMARS-a a környéken? Romániának majd lesz, de visszavágták a mennyiséget, de durván.
Az összes szükségrepteret meg kicsit nehéz lenne HIMARSolni, nem.
És mi a f*sznak kell HIMARS? Egy védtelen reptér ellen? Egy öngyilkos RC drón is odarepül vagy egy SF által odavitt quadcopter, berepül a Gripen szívócsatornába fél kg robbanóanyaggal és utána az a gép nem megy sehova. Kicsit egysíkúan gondolkodsz.
Bakker az szovjetek Afganisztánban a heli és járművek nélküli felkelők ellen nem tudták biztosítani a repteret és MANPAD-ozták le a gépeket. Na, akkor egy pár kilós drónt elvinni az aztán ma tényleg "művészet"... Viszont ez ellen is véd a HAS...
Miről? Egy marketing videóval kapcsolatban? A legelső félkomoly műszaki hiba után lőttek az ilyen airstip üzemnek vagy a legelső harci sérülést követően...
Hát ez tényleg gyönyörű reklámfilm. Ennek alapján te tényleg azt képzeled, hogy ami X módon működik Svédországban/a reklámban, az ugyanúgy X és nem X/2 vagy X/3 módon működik Magyarországon is?!! Szerinted van annyi üzemeltető műszaki és fegyveres szakági a magyar Griffek mellett, hogy akár csak 2-3-felé széttelepítve azok működőképesek és harcképesek legyenek?!! Én elhiszem hogy a svédeknél ez működőképes LEHET, még az USA-nál is, csak azok "hangyányival" több pénzből gazdálkodnak, tehát nálunk jobban meg tudják fizetni az állományt - mégis nekik is vannak létszámproblémáik. Nekünk meg még nagyobbak ...
Ez a másik fele. Az F-15-tel is demóztak 20 perces turnaroundot Irakban 1991-ben. Oszt azért mégsem airstripről üzemeltek....
És honnan fogja tudni az ellenség, hogy hova lőjön?
Lásd fent. Nincs hova kitelepülni, potenciálisan ma Kecsó, Pápa és Szolnok van katonai reptér. Civil Ferihegy, Tököl, Sármellék és Debrecen, ha jól emlékszem. Útszakasz nincs, a többi reptér le van pusztulva. Ezek egy részét helivel fel lehet deríteni vagy drónnal, mert légvédelem az semmi. Full NVG-s román Puma bejön, kitesz 20 km-re egy SF-est a reptéről éjszaka. Az gyalogol egy kicsi, útjára enged egy 4 kg-os quadcoptert. Ennyi. Bakker a hidegháború alatt is voltak mélységi felderítők sokkal sűrűbb légtérben és radar hálózat mellett... NVG nélkül...
Vagy minden katonaság által valaha használt repülőtér mellé küldenek egy tüzérségi felderítőt vagy egy JTAC osztagot?
Nem kell, lásd fent.
A svédeknél is meg tudnák oldani az oroszok - merthogy a svédek elsősorban ellenük készülnek -, hogy cirkálórakétákkal támadják a reptereiket. Pont ezért találták ki ezt az eljárást.
Melyik részét nem érted annak, hogy ezt beszántották és alig pár reptér üzemel...? Basszus linkeltem róla anno anyagot. Te tényleg ennyire fullba tolod...?
Szerinted egy ellenséges támadás esetén mennyire lenne feszített az üzem? Akkor nincs eltáv, nincs otthon alvás. Ott szolgálat van... Akkor mennyivel is lenne több műszaki?
Basszus erről beszélek. Békeidőben nem megy a három helyen tartós jelenlét, hogy abból 0 db airstrip, de te már arról fantáziálsz, hogy a 14 db gép szétmegy 5 helyre. Röhej.
Pápa egy eddig is, folyamatosan üzemelő és megfelelően karbantartott katonai bázis, meg ahova mentek a Baltikumba az is. Mindkét áttelepülés előzetesen tervezett és szervezett volt, ráadásul kizárólag légiharc-fegyverzetet kellett vinniük, se bombát se földi célok elleni rakétát, se kerozint nem kellett hozzá mozgatni, nem kényszerhelyzetű, háborús fenyegetettségű megoldás volt. Kecsón saját bázison üzemeltek, mégis sok probléma volt a pálya minőségével (ezért folyik most a "tatarozás" ott), és a rossz minőségű pálya miatt sok futómű-probléma volt, kishíján elveszítettünk egy gépet (így is épp eléggé összetört!), és el is veszítettünk egy pilótát ez miatt. Te meg széttelepítenéd őket olyan VOLT bázisokra, amiken évtizedek óta nulla a karbantartás, csak a beton repedezik és a gaz veri fel az egészet ...?!! Még ha a pálya használható lenne is, tartálykocsikból kellene tankolni a gépeket a bázistól olyan távolságban ahova a Griff 20 perc alatt odaér (ha egyáltalán odaér háborús körülmények között!), a földi támogató csoport meg min 3-6 óra alatt ér oda a többi fegyverzettel meg az egyéb cuccokkal ... és néhány tankolásra elegendő keróval.
Igen, szerint a földiek bárhova odateleportálnak. A bevetés tervezésről meg 0 fogalma van, hogy amikor a gép felszáll, akkor nem úgy teszi, hogy "majd valahol leszáll".