[HUN] Légvédelmi eszközök beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

T

Törölt tag 1586

Guest
Az F-16 is minimális teherrel megáll 900 méteren száraz pályán fékernyő nélkül. Nem nagy truváj, csak itt is a svéd marketing gépezet tarolt és azt hiszik sokan, hogy hasonlóra más nem képes.
A kérdésem az, hogy utánégető nélkül 5 tonna keróval, 3 tonna fegyverzettel hogy a búbánatba fog felszállni és a többi gép mit csinál a szétcseszett aszfalttal...?
A Gripennél tervezési követelmény volt az előretolt bázisról való üzemeltetés..és a gép ezt tudja is.
Az F-16-tal való összehasonlítás ezen a téren erősen karcos…
Megállás: nézd meg milyen fékezési lehetőségei vannak a Gripennek. Elforgatható kacsaszárny, törzsféklap, 4 db kerék, minden kerékben karbon fékbetét és ABS
Felszállás: természetesen fogja használni az utánégetőjét. A betont meg majd kijavítják...
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 053
10 149
113
Multkori ilyen vitánál már emlitettem,hogy szorgos magyar katonakezek erről is irtak tanulmányt,cikket.De képeket és videót is belinkeltem.A finn F18 egy elég ótvarosnak látszó utra száll le az egyiken.MiG21el Táborfalván rendszeresen gyakorlatoztak.Sorosként voltam ott-a fűnek semmi különösebb baja nem volt a gázsugártol.Csak ahol felemelték a géppeket,és kzvetlenl érte a forszázs.Aszfaltbol is többféle keverék van.Autópályán elvileg a keményebb,kopásálóbb fajtákat használják.

Van 60cm beton minden autópálya alatt.És egy oldal 2sáv+leállósáv 9méter széles.Simán elfér rajta a Gripen.
Nincsen. Az Uvaterv-nél legalábbis nem terveztünk olyat annak idején.
https://szte.org.hu/rendezvenyek/ar...Betonburkolatu_-_az_utepites_uj_kihivasai.pdf
Ezt meg nézegesd.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci and fishbed
T

Törölt tag 1586

Guest
A Svéd üzemeltetési koncepció:

Amúgy mindegy hogy Kecsóról vagy valamelyik kisebb placcról, de az a lényeg hogy lehetőség szerint a levegőben tartsák a gépeket és a ne a földön.
A földön minden repülőgép bárhol is van csak egy csábító célpont. Egyedül a levegőben ér valamit.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Nincsen. Az Uvaterv-nél legalábbis nem terveztünk olyat annak idején.
https://szte.org.hu/rendezvenyek/ar...Betonburkolatu_-_az_utepites_uj_kihivasai.pdf
Ezt meg nézegesd.
Jakérem,hát ezért szarok a magyar utak.De az utóbbi időben EU szabvány szerint épülnek a pályák elvileg,és a cementes homok nem birná el a kamionforgalmat.Szóval ha nem loptátok ki,ott kell lennie a betonnak.Sőt,valami szálerősitéses betont is emlegetnek egy ideje,ami szivósabb-de ez nem az én asztalom.Viszont rendszeresen látok utjavitást,és bizony ott a beton.Mondjuk németben szemmel láthatóan vastagabb a betonréteg mint nálunk,az igaz.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Bocsi,öregszem.Táborfalva a lőtér.Valahol másutt legeltették a 21eket.Nem jut eszembe a neve.Ha valaki emlékszik rá,kisegithet
watch
A net nem felejt.Kenyeri
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 373
77 056
113
Jakérem,hát ezért szarok a magyar utak.De az utóbbi időben EU szabvány szerint épülnek a pályák elvileg,és a cementes homok nem birná el a kamionforgalmat.Szóval ha nem loptátok ki,ott kell lennie a betonnak.Sőt,valami szálerősitéses betont is emlegetnek egy ideje,ami szivósabb-de ez nem az én asztalom.Viszont rendszeresen látok utjavitást,és bizony ott a beton.Mondjuk németben szemmel láthatóan vastagabb a betonréteg mint nálunk,az igaz.

Állítólag az a problémája a magyar utaknak,hogy bár szabvány de minden tűréssel van megadva és mindehol a minimumot alkalmazzák(ugye a pénzt a maximumra kapják...).Tehát ha teszem azt az aszfaltréteg 10 és 20cm közt kell,hogy legyen mi 10,1cm-et használunk és miután mindennel ez van perasze,hogy nem fogja bírni.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Jakérem,hát ezért szarok a magyar utak.De az utóbbi időben EU szabvány szerint épülnek a pályák elvileg,és a cementes homok nem birná el a kamionforgalmat.Szóval ha nem loptátok ki,ott kell lennie a betonnak.Sőt,valami szálerősitéses betont is emlegetnek egy ideje,ami szivósabb-de ez nem az én asztalom.Viszont rendszeresen látok utjavitást,és bizony ott a beton.Mondjuk németben szemmel láthatóan vastagabb a betonréteg mint nálunk,az igaz.
Úgy tudom, a német autópályák alapja 60 centi beton. Mindenhol máshol 30 centi. Nálunk is.
 
M

molnibalage

Guest
A Svéd üzemeltetési koncepció:

Amúgy mindegy hogy Kecsóról vagy valamelyik kisebb placcról, de az a lényeg hogy lehetőség szerint a levegőben tartsák a gépeket és a ne a földön.
A földön minden repülőgép bárhol is van csak egy csábító célpont. Egyedül a levegőben ér valamit.
És hol biztonságosabb ez? Egy reptéren, ahol lehetne betonfedezés és AHEAD lőszeres AAA és NASAMAS2 is vagy kint a pusztában a nagy semmi által védve?
Ez a svéd üzemeltetési koncepció, csak múlt időben. Tettem már be linket, hogy a kis reptereik nagy részét évtizeddel vagy évtizedekkel ezelőtt bezárták...
A videó iszonyatosan elavult.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 053
10 149
113
Jakérem,hát ezért szarok a magyar utak.De az utóbbi időben EU szabvány szerint épülnek a pályák elvileg,és a cementes homok nem birná el a kamionforgalmat.Szóval ha nem loptátok ki,ott kell lennie a betonnak.Sőt,valami szálerősitéses betont is emlegetnek egy ideje,ami szivósabb-de ez nem az én asztalom.Viszont rendszeresen látok utjavitást,és bizony ott a beton.Mondjuk németben szemmel láthatóan vastagabb a betonréteg mint nálunk,az igaz.
Nem ide való:
Ez a kilopás az M7 építésről maradt benne a néptudatban, ahol is új finisherekkel húzták a betont, amivel a magyar munkások nem boldogultak, minden nap volt elakadás, ilyenkor a teherautókon lévő betont ki kellett önteni a szemétbe. Ezt a betont adták el az élelmes sofőrök a környéken mindenfelé, és innen lett a néphit hogy kilopják a betont/cementet az útból és ezért lesz szar.
Azért lesz szar mert:
1. át kell adni a választásra
2. nem lehet az alépítményt átépíteni mert sokáig tartana/drága
4. nincsen rendszeres karbantartás, különösen nincsen a vízelvezető rendszer karbantartvaű
(amúgy az autópályáink nem rossz minőségűek)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
watch
A net nem felejt.Kenyeri
Mindegyik magyar vadászezrednek megvolt a saját kijelölt tartalék füves reptere is, Kenyeri az a pápai ezredé volt, a taszáriaké Balatonkiliti, Kecskemété Békéscsaba volt. Ehhez hozzátenném, hogy ezt is csak a MiG-21-el lehetett használni, itt is elő volt írva hogy mennyivel kellett csökkenteni a rugóstagok és a kerekek nyomását. Későbbi tipusok már nem voltak alkalmasak füves üzemeltetésre, legalábbis békeidőben nem volt engedélyezve és gyakorolva sem.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Mindegyik magyar vadászezrednek megvolt a saját kijelölt tartalék füves reptere is, Kenyeri az a pápai ezredé volt, a taszáriaké Balatonkiliti, Kecskemété Békéscsaba volt. Ehhez hozzátenném, hogy ezt is csak a MiG-21-el lehetett használni, itt is elő volt írva hogy mennyivel kellett csökkenteni a rugóstagok és a kerekek nyomását. Későbbi tipusok már nem voltak alkalmasak füves üzemeltetésre, legalábbis békeidőben nem volt engedélyezve és gyakorolva sem.

Sőt az összes itt állomásozó szovjet ezrednek is volt kijelölt füves reptere.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci and fishbed
T

Törölt tag 1586

Guest
És hol biztonságosabb ez? Egy reptéren, ahol lehetne betonfedezés és AHEAD lőszeres AAA és NASAMAS2 is vagy kint a pusztában a nagy semmi által védve?
Ez a svéd üzemeltetési koncepció, csak múlt időben. Tettem már be linket, hogy a kis reptereik nagy részét évtizeddel vagy évtizedekkel ezelőtt bezárták...
A videó iszonyatosan elavult.
A hangsúly szerintem a LEHETNE szón van.
Én egyenlőre még csak halvány utalást sem láttam arra hogy szeretnének építeni HASt, vagy vennének AHEAD lőszeres csöves AAAt,
NASAMS meg talán lesz de az ebből a szempontból talán mindegy mert az nem fog se a gépek védelme szempontjából érdekes kisméretű drónokat, se a futópályát és az állóhelyeket veszélyeztető rakétákat lelövöldözni.

Ha pedig a fenti védelmi eszközök nincsenek akkor szerintem egy katonai reptéren épphogy nagyobb - vagy pont akkora - veszélynek vannak kitéve a gépek mint egy félreeső kis reptéren ahol 10 percre leszállnak újratölteni és fegyverezni….

A Svéd üzemeltetési koncepció a gyors fordulóidőkről szól. Arról hogy egy harci repülőgép a levegőben ér valamit, ezért minimalizálni kell azt az időt amit a gép a földön tölt. Én nem hiszem hogy ez a koncepció elavult lenne.
Az már csak egy plusz lehetőség hogy ha szükség van rá akkor ezt a gyors felkészítést el lehet végezni egy félreeső tartalék leszálló helyen is. Szerintem ez adott esetben taktikai előny lehet ezért fel kell rá készülni.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Különben a multkori ilen vitánál be lettek montirozva a videók,hogy ezt az autópálya üzemet szinte bármelyik géppel meg lehet csinálni,amelyik nem túl nehéz hozzá.Anno az angilusok a nemkicsi TSR-2 gépet úgy tervezték,hogy alkalmas legyen füves üzemre,muszkánál azthiszem a Szu24 is képes rá.
A repterek kiemelt célpontok.Szükségszerű,hogy kell(ene) olyan képesség,hogy vészhelyzeti jelleggel az 1db légibázison kivül is kéesek legyünk harci gépet valameddig üzemeltetni.Még izrael is gyárt és rendszerben tar olyan mobil eszközöket,amivel szükséghelyzetben kitelepült üzemet tudnának csinálni.Pedig nekik van pár jol felszerelt és védett légibázisuk.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Ma már a JP233 nem sláger.És nem is volt egyedüli ilyen,pl francik BAP sorozata.Robotrepülők és harcászati BMek kapnak ilyen harci részt manapság.1db ATACMS rakéta felszállómező-romboló kazettás fejrésszel használhatatlanná tesz egy felszállópályát.De van ilyen harci rész többféle eszközhöz.Még sikló(kazettás)bombákhoz is.
 
M

molnibalage

Guest
Ma már a JP233 nem sláger.És nem is volt egyedüli ilyen,pl francik BAP sorozata.Robotrepülők és harcászati BMek kapnak ilyen harci részt manapság.1db ATACMS rakéta felszállómező-romboló kazettás fejrésszel használhatatlanná tesz egy felszállópályát.De van ilyen harci rész többféle eszközhöz.Még sikló(kazettás)bombákhoz is.
De nem anti runway kazettas reszt. Vagy kerlek mutasd meg tipusjelzessel ezt, mert en nem látok ilyet. Ezen felul nem vagsz haza egy pályát egy ilyennel.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
1db ATACMS rakéta felszállómező-romboló kazettás fejrésszel használhatatlanná tesz egy felszállópályát.
Apró szépséghiba hogy az ATACMS-hez nincs felszállómező-romboló kazettás fejrész…
Sima kazettás fejrész az van, meg van olyan amelyik harckocsi elhárító résztölteteket hordoz de kifejezetten felszállómező-romboló kazettás fejrész az nincs…
A felszállópálya rombolásra talán még a hagyományos 230 kg-os robbanófejjel szerelt Block IV változat lenne alkalmas, de egy 2500m-es kifutót meg gurulóutakat ATACMS rakétákkal felszecskázni azért kicsit drága mulatság lenne…

Egy repteret használhatatlanná tenni standoff módban napjainkban talán a leg olcsóbban 250 kg-os JDAM-ER siklóbombákkal és SDB I-kel lehet
80 / 100 km-ről indíthatóak, egy Gripenen is elfér belőlük 8 db (egy 4 gépes kötelék 32 bombával nem csak a futópályát szecskázhatja fel hanem a gépek állóhelyeit, üza. és fegyver raktárakat, radart, stb. is..)
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
De nem anti runway kazettas reszt. Vagy kerlek mutasd meg tipusjelzessel ezt, mert en nem látok ilyet. Ezen felul nem vagsz haza egy pályát egy ilyennel.
Apró szépséghiba hogy az ATACMS-hez nincs felszállómező-romboló kazettás fejrész…
Sima kazettás fejrész az van, meg van olyan amelyik harckocsi elhárító résztölteteket hordoz de kifejezetten felszállómező-romboló kazettás fejrész az nincs…
A felszállópálya rombolásra talán még a hagyományos 230 kg-os robbanófejjel szerelt Block IV változat lenne alkalmas, de egy 2500m-es kifutót meg gurulóutakat ATACMS rakétákkal felszecskázni azért kicsit drága mulatság lenne…

Egy repteret használhatatlanná tenni standoff módban napjainkban talán a leg olcsóbban 250 kg-os JDAM-ER siklóbombákkal és SDB I-kel lehet
80 / 100 km-ről indíthatóak, egy Gripenen is elfér belőlük 8 db (egy 4 gépes kötelék 32 bombával nem csak a futópályát szecskázhatja fel hanem a gépek állóhelyeit, üza. és fegyver raktárakat, radart, stb. is..)
Van,csak nem rendszeresitették.A tomahawkhoz is készült,meg az európai reülőfedélzeti robotrecsikhez is.A fene tudja,mi jutott el a rendszeresitésig.
akA7Z3Z.jpg
Ezpéldul elkészült a gyakorlatban is,anno rendes filmet is láttam róla.És az Apache robot megkapta a fejrész rá modifikált változatát,az ATACMSsel együt-legalábbis protó szinten.Hh vége egy halom programot elfújt,ha ma nincs a fejrészek listáján,ako ezt is.Bár a JSSMnek is volt tervbevéve kazettás harci rész,dehogy el is készűlt e,nemtudom.BGL családnak volt kazettás változata
De az SDB valóban nagyon jól pótolja.És már annak is van MLRS/HIMARS rakétára aplikált változata.De amilen jó a légvédelmünk,egy gép a francia BAP100sal is simán hazavág egy kifutót.Azthiszem az még gyártásban van,a durandallal együt.
bap.jpg