[HUN] Légvédelmi eszközök beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Ez a szettelepites sok helyre kb. akkora baromság, mintha a US Navy kitálalná, hogy nem jo az az egy jol vedett CVN, legyen helyette 10 gépes kis CV, de ugy, hogy kíséretet nem tud adni melle.

Ennek hol van ertelme? Hiaba mozog, ha kvázi vedtelen. Ismert pozíciójú helyekre szettelepulni hulyeseg, ha nem tudod azokat vedeni.

Az airstrip uzem gyakorlas az a vegszukseg esete. Bar azt sem magyarázta el meg nekem senki, hogy ha pl. a bazis repterrol mar nem lehet felszállni, akkor oda hogyan kerulnek gepek. Vagy ki, mivel es hogyan mozgat annyi kerot es fegyvert es hol vannak ehhez az eszkozok. Vagy 0 ILS es palyafeny mellett rossz idoben hogyan repulnek?

Itthon rádásul nincs nagyon olyan ut, ahova le tuda szállni a Gripen. Aszfalt nem jo, a betonos autout es pályán nincs tablasitatlan szakasz. Eleve vicces, mert ilyen uzemhez le kell zarni az utat. Kettot lehet talalni, hogy ha nincs civil forgalom egy autplayan, akkor miert nincs. Egy SAR vagy ahhoz hasonlo AG radar uzemmoddal tiszán latszik, hogy van e forgalom a palyan vagy nincs...

Stb stb.

Be kell vedeni CM es dron ellen Kecsot es csa. Bunker, AHEAD lőszeres AAA es SAM. Ezen attorni azert elég megfeszulos mutatvany.

Ehhez képest egy vedtelen airstrip az vicc...
Értem, és egy HIMARS támadás ellen mit csinálsz? Mert pl. a NASAMS erre alkalmatlan, és a Patriotra max. nedves utalások szintjén került elő.
Nem a bunkert fogják ilyen esetben támadni, hanem a "stripet". 3-4 találat minimum 1 hétre a földön tartja a teljes flottádat. Az pedig nagyon sok!!!
Az összes szükségrepteret meg kicsit nehéz lenne HIMARSolni, nem. Kecsó ideális helyen van légirendészethez, de nagyjából az összes környező országból elérhető HIMARS távolságból.
 
  • Tetszik
Reactions: Ratamahata

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 815
2 598
113
Szükség reptér, újra fegyverzés, konténer??? Láttál te már működő katonai repteret egyáltalán?? Műszakiakat meg majd rajzolunk hozzájuk. Fegyverzet mi van a Griffekhez? Azt hogyan viszed akárhova?? Egyébként azt a nemzetközi katonai konvojt ami Taszárra tartott hol lelted?? Vagy mit vitt? Kit? Minek? Hova??
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Hát ez tényleg gyönyörű reklámfilm. Ennek alapján te tényleg azt képzeled, hogy ami X módon működik Svédországban/a reklámban, az ugyanúgy X és nem X/2 vagy X/3 módon működik Magyarországon is?!! Szerinted van annyi üzemeltető műszaki és fegyveres szakági a magyar Griffek mellett, hogy akár csak 2-3-felé széttelepítve azok működőképesek és harcképesek legyenek?!! Én elhiszem hogy a svédeknél ez működőképes LEHET, még az USA-nál is, csak azok "hangyányival" több pénzből gazdálkodnak, tehát nálunk jobban meg tudják fizetni az állományt - mégis nekik is vannak létszámproblémáik. Nekünk meg még nagyobbak ...
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 290
4 767
113
Ha nálunk kialakítanának ilyen - a levegőből jól azonosítható - útszakaszokat, az védett lenne HIMARS ellen? Vagy néhány GPS irányítású fegyver ellen? Mert a gyári reklámfilmben ez nincs benne, nyilván svéd méretekben nem vetődik fel a kérdés, de ha Kecskemét elérhető, akkor bármi más is...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Hát ez tényleg gyönyörű reklámfilm. Ennek alapján te tényleg azt képzeled, hogy ami X módon működik Svédországban/a reklámban, az ugyanúgy X és nem X/2 vagy X/3 módon működik Magyarországon is?!! Szerinted van annyi üzemeltető műszaki és fegyveres szakági a magyar Griffek mellett, hogy akár csak 2-3-felé széttelepítve azok működőképesek és harcképesek legyenek?!! Én elhiszem hogy a svédeknél ez működőképes LEHET, még az USA-nál is, csak azok "hangyányival" több pénzből gazdálkodnak, tehát nálunk jobban meg tudják fizetni az állományt - mégis nekik is vannak létszámproblémáik. Nekünk meg még nagyobbak ...
Érdeklődve kérdezem, hogy ma, ebben a pillanatban nem két kontingens üzemelteti a gépeket?
Ugyebár 4 gép kint van Litvániában. A többi pedig Pápán. Ez nem 2 felé széttelepítés?
 
M

molnibalage

Guest
Érdeklődve kérdezem, hogy ma, ebben a pillanatban nem két kontingens üzemelteti a gépeket?
Ugyebár 4 gép kint van Litvániában. A többi pedig Pápán. Ez nem 2 felé széttelepítés?
Bakker, egy uzemelo katonai repterre települnek ki, nem a pusztaba. Es igen, az elso BAP idejen is feszitett üzem volt.

A tobbire majd este otthonról...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Ha nálunk kialakítanának ilyen - a levegőből jól azonosítható - útszakaszokat, az védett lenne HIMARS ellen? Vagy néhány GPS irányítású fegyver ellen? Mert a gyári reklámfilmben ez nincs benne, nyilván svéd méretekben nem vetődik fel a kérdés, de ha Kecskemét elérhető, akkor bármi más is...
És honnan fogja tudni az ellenség, hogy hova lőjön? Ahhoz azért elég drága egy HIMARS rakéta, hogy találomra elkezdjenek vele lövöldözni. Vagy minden katonaság által valaha használt repülőtér mellé küldenek egy tüzérségi felderítőt vagy egy JTAC osztagot?
A svédeknél is meg tudnák oldani az oroszok - merthogy a svédek elsősorban ellenük készülnek -, hogy cirkálórakétákkal támadják a reptereiket. Pont ezért találták ki ezt az eljárást.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Bakker, egy uzemelo katonai repterre települnek ki, nem a pusztaba. Es igen, az elso BAP idejen is feszitett üzem volt.

A tobbire majd este otthonról...
Szerinted egy ellenséges támadás esetén mennyire lenne feszített az üzem? Akkor nincs eltáv, nincs otthon alvás. Ott szolgálat van... Akkor mennyivel is lenne több műszaki?
Ami pedig azt illeti, egy modern háborúban nem lesznek elhúzódó légifölény csatározások. Pláne nem 14db Gripennel. Nem akarok senkit sem elkeseríteni, de nagy siker lenne szerintem, ha az első nap végére 10 felett állna a a rendelkezésünkre a jelenlegi 14 gépből. Nekünk azt kell elérni, hogy az első 2-3 napban minél több gép maradjon meg, és fel is tudjon szállni, és ne azt nézzék a pilóták a pálya széléről, hogy milyen király medencéket lehetne csinálni az futópályán éktelenkedő aknákból . Ezt viszont csak akkor lehet elérni, ha nem "ülő kacsaként" várja a teljes földi személyzet a gépeink visszatérését Kecskeméten. Mert ha így lesz, akkor nagyjából a földi személyzet felétől búcsúzhatunk el, a már fentebb is említett rakétatüzérségi tűzcsapás után.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Érdeklődve kérdezem, hogy ma, ebben a pillanatban nem két kontingens üzemelteti a gépeket?
Ugyebár 4 gép kint van Litvániában. A többi pedig Pápán. Ez nem 2 felé széttelepítés?
Pápa egy eddig is, folyamatosan üzemelő és megfelelően karbantartott katonai bázis, meg ahova mentek a Baltikumba az is. Mindkét áttelepülés előzetesen tervezett és szervezett volt, ráadásul kizárólag légiharc-fegyverzetet kellett vinniük, se bombát se földi célok elleni rakétát, se kerozint nem kellett hozzá mozgatni, nem kényszerhelyzetű, háborús fenyegetettségű megoldás volt. Kecsón saját bázison üzemeltek, mégis sok probléma volt a pálya minőségével (ezért folyik most a "tatarozás" ott), és a rossz minőségű pálya miatt sok futómű-probléma volt, kishíján elveszítettünk egy gépet (így is épp eléggé összetört!), és el is veszítettünk egy pilótát ez miatt. Te meg széttelepítenéd őket olyan VOLT bázisokra, amiken évtizedek óta nulla a karbantartás, csak a beton repedezik és a gaz veri fel az egészet ...?!! Még ha a pálya használható lenne is, tartálykocsikból kellene tankolni a gépeket a bázistól olyan távolságban ahova a Griff 20 perc alatt odaér (ha egyáltalán odaér háborús körülmények között!), a földi támogató csoport meg min 3-6 óra alatt ér oda a többi fegyverzettel meg az egyéb cuccokkal ... és néhány tankolásra elegendő keróval.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Érdeklődve - és idő hiányában kissé távolról - követve a beszélgetést… talán hasznos lenne tisztázni:
- hogy a mostani Air Policy képes 14 Gripen esetében talán tényleg fölösleges bármilyen széttelepítésen gondolkozni. Hogy úgy mondjam tök mindegy.. 14 géppel meg 40 AMRAAM-mal nem igazán kerülhetünk olyan helyzetbe hogy ez szempont legyen.
- hogy ha egy a jelenlegi állapothoz képest fejlettebb, jövőbeni állapotból indulunk ki ahol ez már szempont lehet, akkor milyen fenyegetés esetén lenne célszerű széttelepíteni a gépeket?
Oroszok? Iskander és / vagy Kalibr salvo Kecskemétre?
Románok? ATACAM?
Ha széttelepíted a gépeket kinek van ahhoz megfelelő technikája (drónok, műholdak) hogy felderítse a gépek tényleges (nem a lehetséges!) telepítési helyét és ott csapást mérjen rájuk? (szeintem az USA-n kívűl nagyjából senkinek…)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Érdeklődve - és idő hiányában kissé távolról - követve a beszélgetést… talán hasznos lenne tisztázni:
- hogy a mostani Air Policy képes 14 Gripen esetében talán tényleg fölösleges bármilyen széttelepítésen gondolkozni. Hogy úgy mondjam tök mindegy.. 14 géppel meg 40 AMRAAM-mal nem igazán kerülhetünk olyan helyzetbe hogy ez szempont legyen.
- hogy ha egy a jelenlegi állapothoz képest fejlettebb, jövőbeni állapotból indulunk ki ahol ez már szempont lehet, akkor milyen fenyegetés esetén lenne célszerű széttelepíteni a gépeket?
Oroszok? Iskander és / vagy Kalibr salvo Kecskemétre?
Románok? ATACAM?
Ha széttelepíted a gépeket kinek van ahhoz megfelelő technikája (drónok, műholdak) hogy felderítse a gépek tényleges (nem a lehetséges!) telepítési helyét és ott csapást mérjen rájuk? (szeintem az USA-n kívűl nagyjából senkinek…)
Pontosan ezaz! A műholdas felderítésnek, elemzésnek is van egy időtényezője. Amire az adatokat kiértékelik, a gépek már újra repülhetnek, a földi személyzet meg távozott.
Mégegyszer mondom, nem széttelepítésről van szó!
Nem végeznek nagyjavításokat a gépeken. Csak azt, ami a kis videóban is látható. Újrafegyverzés, kerozin, csókolom.
Ez annyit jelent, hogy háborús helyzetben a földi személyzet mobil a gép az irányítástól kapja meg, hogy hol kell leszállnia. Ha egy pálya "kompromittálódik" azonnal mennek tovább. Bár nem úgy néz ki, de ez a műszakiak érdeke is. Nem egy fix repülőtéren a hangárban fogja várni, hogy az a fejére szakadjon.
Ezek nem állandó repülőterek, még ha régen azok is voltak. A kutyát nem érdekli, hogy romos a főépület, nincs folyóvíz meg budi. Max 1-1,5 órán belül mindenki távozik. A gépek szempontjából annyi a lényeg, hogy egy elfogadható minőségű pálya álljon rendelkezésre.
 
M

molnibalage

Guest
Pontosan ezaz! A műholdas felderítésnek, elemzésnek is van egy időtényezője. Amire az adatokat kiértékelik, a gépek már újra repülhetnek, a földi személyzet meg távozott.
Mégegyszer mondom, nem széttelepítésről van szó!
Nem végeznek nagyjavításokat a gépeken. Csak azt, ami a kis videóban is látható. Újrafegyverzés, kerozin, csókolom.
Ez annyit jelent, hogy háborús helyzetben a földi személyzet mobil a gép az irányítástól kapja meg, hogy hol kell leszállnia. Ha egy pálya "kompromittálódik" azonnal mennek tovább. Bár nem úgy néz ki, de ez a műszakiak érdeke is. Nem egy fix repülőtéren a hangárban fogja várni, hogy az a fejére szakadjon.
Ezek nem állandó repülőterek, még ha régen azok is voltak. A kutyát nem érdekli, hogy romos a főépület, nincs folyóvíz meg budi. Max 1-1,5 órán belül mindenki távozik. A gépek szempontjából annyi a lényeg, hogy egy elfogadható minőségű pálya álljon rendelkezésre.
Te neked kurvára fogalmad nincs a bevetes tervezesrol.
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Pápa egy eddig is, folyamatosan üzemelő és megfelelően karbantartott katonai bázis, meg ahova mentek a Baltikumba az is. Mindkét áttelepülés előzetesen tervezett és szervezett volt, ráadásul kizárólag légiharc-fegyverzetet kellett vinniük, se bombát se földi célok elleni rakétát, se kerozint nem kellett hozzá mozgatni, nem kényszerhelyzetű, háborús fenyegetettségű megoldás volt. Kecsón saját bázison üzemeltek, mégis sok probléma volt a pálya minőségével (ezért folyik most a "tatarozás" ott), és a rossz minőségű pálya miatt sok futómű-probléma volt, kishíján elveszítettünk egy gépet (így is épp eléggé összetört!), és el is veszítettünk egy pilótát ez miatt. Te meg széttelepítenéd őket olyan VOLT bázisokra, amiken évtizedek óta nulla a karbantartás, csak a beton repedezik és a gaz veri fel az egészet ...?!! Még ha a pálya használható lenne is, tartálykocsikból kellene tankolni a gépeket a bázistól olyan távolságban ahova a Griff 20 perc alatt odaér (ha egyáltalán odaér háborús körülmények között!), a földi támogató csoport meg min 3-6 óra alatt ér oda a többi fegyverzettel meg az egyéb cuccokkal ... és néhány tankolásra elegendő keróval.
Ha háborús helyzetben Kecsón maradnak, akkor nem 1 gépet fogunk elveszíteni, hanem 14-et!
3-6 óra? 6 óra? Annyi idő alatt egy 80-nal közlekedő teherautó Kecskemétről minden irányban elhagyja az országot!
Figyu ennél azért sokkal közelebb is vannak repülőterek. :eek:
Én háborús készültség (!) esetén azonnal elindítanám az egyik földi csoportot. Egy folyamatos körjáratra a kényszer leszállók között. Az irányítás mindig tudja, hogy hol vannak. Váltás is megoldható 8-10 óránként. Ez csak gázolajba kerül, viszont azt a rugalmasságot megadja a gépeinknek, hogy akkor is le tudnak szállni újra fegyverezni, ha Kecskemétet lebombázzák/szétlövik, ami gyakorlatilag 100% .
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 488
16 417
113
Ha háborús helyzetben Kecsón maradnak, akkor nem 1 gépet fogunk elveszíteni, hanem 14-et!
3-6 óra? 6 óra? Annyi idő alatt egy 80-nal közlekedő teherautó Kecskemétről minden irányban elhagyja az országot!
Figyu ennél azért sokkal közelebb is vannak repülőterek. :eek:
Én háborús készültség (!) esetén azonnal elindítanám az egyik földi csoportot. Egy folyamatos körjáratra a kényszer leszállók között. Az irányítás mindig tudja, hogy hol vannak. Váltás is megoldható 8-10 óránként. Ez csak gázolajba kerül, viszont azt a rugalmasságot megadja a gépeinknek, hogy akkor is le tudnak szállni újra fegyverezni, ha Kecskemétet lebombázzák/szétlövik, ami gyakorlatilag 100% .

Gondoltam írok egy hosszabb észrevételsort (valami nagyon hasonló témáról fordítok éppen cikket), de rájöttem, arra nincs időm. Azért néhány gondolat:
Vedd figyelembe, hogy a repülőgép egy iszonyat komplex valami, azt repképesen tartani jókora erőfeszítés - és most a repóra/munkaóra adatot úgy vedd, hogy az normál üzemre, felszerelt reptérre van megadva. Olyan spec. szerszámok, tesztberendezések, stb. kellenek, amiket nem hurcolászol mindenfelé. És kellenek, némelyik naponta, némelyik gyakori meghibásodásra, stb... okkal van légibázis és azokon a műszakiak hangárjai. És akkor még nem beszéltem az ellátásról, az emberek etetése, alkatrészek, fuel, ezekot mindenhová eljuttatni, mert felhalmozni mindent nem lehet...
A legnagyobb hiba ezzel az érvelésreendszerrel mégis az, hogy itt valami surprice war scenario van. Olyan ma nincs, főleg itt Európában. Harckészültség emelése sem varázsütésre megy - kérdezd meg itt bármilyen katonát. Behívások vannak, megváltozik a maintenance rota, készletfelhalmozás, stb... ez pedig látható. A titkosszolgálatok erre vannak - komolyan, a facebook tele lenne postolva a megnövekedett aktivitással a bázisok körül, a bevonuló katonákról.
Egy haderő a másikkal azonos szintre emel, aminek pedig része a készültség emelése, a counter mozgások. Nem várják be a salvot, mert ha az ellen eléri azt a szintet, hogy a raksijait kilövőn tartja, úgy reagál az cél is. Nincs surprice attack, képtelenség egy valamire való haderő ellen. A kamerák és információ korát éljük, egy tankot nem festhetsz le egy nyitott országban anélkül, hogy valami HTKA szerű oldal ne írna róla :D
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 290
4 767
113
Én háborús készültség (!) esetén azonnal elindítanám az egyik földi csoportot. Egy folyamatos körjáratra a kényszer leszállók között. Az irányítás mindig tudja, hogy hol vannak. Váltás is megoldható 8-10 óránként
Az ellenség meg tétlenül nézi, ahogy a műszaki csoport körbejár az országban? Ha támadnak, azt előzetes felderítés után fognak, az első csapás után is lesz felderítés. És biztos hiányolni fogják a Kecskemétről felszállt gépeket. Elég a szóba jöhető útszakaszok mellé egy telefonnal felszerelt katona/polgári személy, stb. , aki jelzi, hogy arra tart a műszaki csoport. Jöhet az "áldás".
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Gondoltam írok egy hosszabb észrevételsort (valami nagyon hasonló témáról fordítok éppen cikket), de rájöttem, arra nincs időm. Azért néhány gondolat:
Vedd figyelembe, hogy a repülőgép egy iszonyat komplex valami, azt repképesen tartani jókora erőfeszítés - és most a repóra/munkaóra adatot úgy vedd, hogy az normál üzemre, felszerelt reptérre van megadva. Olyan spec. szerszámok, tesztberendezések, stb. kellenek, amiket nem hurcolászol mindenfelé. És kellenek, némelyik naponta, némelyik gyakori meghibásodásra, stb... okkal van légibázis és azokon a műszakiak hangárjai. És akkor még nem beszéltem az ellátásról, az emberek etetése, alkatrészek, fuel, ezekot mindenhová eljuttatni, mert felhalmozni mindent nem lehet...
A legnagyobb hiba ezzel az érvelésreendszerrel mégis az, hogy itt valami surprice war scenario van. Olyan ma nincs, főleg itt Európában. Harckészültség emelése sem varázsütésre megy - kérdezd meg itt bármilyen katonát. Behívások vannak, megváltozik a maintenance rota, készletfelhalmozás, stb... ez pedig látható. A titkosszolgálatok erre vannak - komolyan, a facebook tele lenne postolva a megnövekedett aktivitással a bázisok körül, a bevonuló katonákról.
Egy haderő a másikkal azonos szintre emel, aminek pedig része a készültség emelése, a counter mozgások. Nem várják be a salvot, mert ha az ellen eléri azt a szintet, hogy a raksijait kilövőn tartja, úgy reagál az cél is. Nincs surprice attack, képtelenség egy valamire való haderő ellen. A kamerák és információ korát éljük, egy tankot nem festhetsz le egy nyitott országban anélkül, hogy valami HTKA szerű oldal ne írna róla :D
Ez tök jó, és értem is. Ezért írtam, hogy ezek nem kitelepülő repterek, ezek csak az újrafegyverzést teszik lehetővé. Itt nem napokról, hetekről beszélünk! Itt az első 1, max. 2 napról beszélünk. Ennyi idő alatt el kell dölnie bármilyen szomszédos országgal a légifölény kérdése. Mert ennyi idő alatt vagy a rakétákból, vagy a gépekből fogunk kifogyni. Abban gondolom megegyezhetünk, hogy a Magyar Légierőnek védelemre kell berendezkednie. Az nyilvánvaló, hogy ha sor kerülne fegyveres összetűzésre, előzőleg lenne azért ráutaló magatartás. Azonban amikor a támadó ellenség megindítja az akciót, akkor minden nagyon gyorsan fog történni (legalább is erre kell felkészülni). Minden épeszű támadó fél azzal kezd, hogy megpróbálja a légifölényt kivívni. Ha megteheti, akkor már az elején megpróbálja a Gripenjeinket harcképtelenné tenni, vagy a földön tartani. Ehhez az elérhető legtöbb gépet beveti.
Ha eddig a pontig nem telepítettük át a gépeket a támadási irányból az ország másik végére, akkor nagy a baj. Amint viszont megindul a légi támadás is az ország ellen, a gépeinknek minél többet kell a levegőben lenniük. Ebben segíthet egy vagy több tanker gép, de az ellövöldözött rakéták pótlásáért mindenképpen le kell szállni. És itt jön közbe az, hogy hova? Szerintem az anyabázis használata egy elhibázott döntés. Ha csak az a baj, hogy kifogyott a rakéta azt villámgyorsan lehet pótolni máshol is.
Ha bármilyen sérülés, meghibásodás lép fel a gépeken, akkor egyértelműen települt reptérre kell irányítani a gépet, de az a gép a CAP szempontjából már különben sem releváns. Ott már egy hosszabb javítás néz ki, és mire azt kivitelezik, lehet, hogy a légifölény már el is dőlt.