[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
A PG pilótája Eöri Elek egy pf-et hozott le. Igaz a hajtómű 50-60 %-on ment miután bepompázsolt.
Nem hajtómű-pompázs volt a probléma, hanem turbinalapát-törés. A hajtómű 50-55%-al pörgött, de ez alig több mint az alapgáz, ilyen fordulatszámnál a GSF-redőnyök teljes keresztmetszeten nyitva voltak, így gyakorlatilag nem volt tolóerő.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Mindig is érdekelt ezen eset kapcsán, hogy a tízezres nagyságrendű MiG-21 flotta egyetlen változatával soha senki más nem szállt le álló hajtóművel? Erős kétségeim vannak.
Vámosin kívül álló hajtóművel kényszerleszálltak MiG-21F-13-al Taszáron Répás "Borek" Boldizsár szds. 67 feb. 6.-án, és Eőry Elek a PG berepülő-pilótája majdnem-álló (50-55%-on, majdnem alapgázon működő) hajtóművű 21PF-el Tökölön 74 máj. 12.-én (életem egyik kényszerleszállása volt amit kerítésen belülről élőben nézhettem, a másik a Po-2 volt Budaőrsön szegény Csaszi Karcsi bácsival)).
Ezen kívül többen láttuk (a PG-munkásszálló tetején napozva) egy szovjet 21UM kényszerleszállását álló hajtóművel. Repült a szovjet ezred, 2-3 percenként fel- és leszállások, aztán hirtelen csönd lett, és pár perc múlva jó magasról, meredeken és csöndesen besiklott a géppel Szergej és sikeresen letette. Nem csináltak belőle nagy faxnit, utána gyors egymásutánban leszállt még 3 gép (gondolom akiket elzavartak a bázistól hogy ne legyenek útban), és kb. 10 perc múlva már gurult is a következő gép a startra.
 
M

molnibalage

Guest
Vámosin kívül álló hajtóművel kényszerleszálltak MiG-21F-13-al Taszáron Répás "Borek" Boldizsár szds. 67 feb. 6.-án, és Eőry Elek a PG berepülő-pilótája majdnem-álló (50-55%-on, majdnem alapgázon működő) hajtóművű 21PF-el Tökölön 74 máj. 12.-én (életem egyik kényszerleszállása volt amit kerítésen belülről élőben nézhettem, a másik a Po-2 volt Budaőrsön szegény Csaszi Karcsi bácsival)).
Ezen kívül többen láttuk (a PG-munkásszálló tetején napozva) egy szovjet 21UM kényszerleszállását álló hajtóművel. Repült a szovjet ezred, 2-3 percenként fel- és leszállások, aztán hirtelen csönd lett, és pár perc múlva jó magasról, meredeken és csöndesen besiklott a géppel Szergej és sikeresen letette. Nem csináltak belőle nagy faxnit, utána gyors egymásutánban leszállt még 3 gép (gondolom akiket elzavartak a bázistól hogy ne legyenek útban), és kb. 10 perc múlva már gurult is a következő gép a startra.
Köszi.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 540
113
Vámosin kívül álló hajtóművel kényszerleszálltak MiG-21F-13-al Taszáron Répás "Borek" Boldizsár szds. 67 feb. 6.-án, és Eőry Elek a PG berepülő-pilótája majdnem-álló (50-55%-on, majdnem alapgázon működő) hajtóművű 21PF-el Tökölön 74 máj. 12.-én (életem egyik kényszerleszállása volt amit kerítésen belülről élőben nézhettem, a másik a Po-2 volt Budaőrsön szegény Csaszi Karcsi bácsival)).
Ezen kívül többen láttuk (a PG-munkásszálló tetején napozva) egy szovjet 21UM kényszerleszállását álló hajtóművel. Repült a szovjet ezred, 2-3 percenként fel- és leszállások, aztán hirtelen csönd lett, és pár perc múlva jó magasról, meredeken és csöndesen besiklott a géppel Szergej és sikeresen letette. Nem csináltak belőle nagy faxnit, utána gyors egymásutánban leszállt még 3 gép (gondolom akiket elzavartak a bázistól hogy ne legyenek útban), és kb. 10 perc múlva már gurult is a következő gép a startra.

Hát igen, de ők az instabil fordulatszámmal erölködő Szergej felszállási próbálkozásából se csináltak nagy faxnit és bele is állt az érdi családiházba a gép. De erről talán te tudsz a legtöbbet mesélni.
Én olyan sztorit is hallottam, hogy a PG-be átmentek a szovjet ezredtől az illetékesek, hogy meg tudnák-e nézni az egyik gépüket, mert már eléggé folyik belőle a kerozin.
Mire visszakérdeztek a magyarok, hogy rendben, tolják át a gépet, gondolván, csak pár helyen szivárog, csepeg esetleg az üzemanyag.
-Azt sajna még nem lehet, mert a gép a levegőben van(!) ... majd miután leszállt, a PG-hez gurították, ahol megdöbbenve látták, hogy tisztességgel ömlik belőle a keró.
 
M

molnibalage

Guest
Hát igen, de ők az instabil fordulatszámmal erölködő Szergej felszállási próbálkozásából se csináltak nagy faxnit és bele is állt az érdi családiházba a gép. De erről talán te tudsz a legtöbbet mesélni.
Márminthogy vészfékezni kellett volna és a pilóta hibás döntése és a forszázskollektor együttes kiszakadása miatt lett csak ennyire súlyos az eredmény?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Márminthogy vészfékezni kellett volna és a pilóta hibás döntése és a forszázskollektor együttes kiszakadása miatt lett csak ennyire súlyos az eredmény?
Fel se kellett volna neki szállni, mert első kísérletre hiába tolta a gázt, nem tudta követni a vezérgépét mert nem indult be a forszázs (nem volt meg a szükséges 100% fordulatszám), félre is gurították a betonról, hogy ne legyen útban a következő géppár startjánál. Utána visszaküldték startpozícióba, és némi erőlködés után beindult a forszázs, Szergej felszállt vele - de csak Érdig jutott, ott kiköpött egy 20-30 méteres lángcsóvát, aztán rázuhant a falura. Sz. katapultált és túlélte, alatta nem mindenki.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Hát igen, de ők az instabil fordulatszámmal erölködő Szergej felszállási próbálkozásából se csináltak nagy faxnit és bele is állt az érdi családiházba a gép. De erről talán te tudsz a legtöbbet mesélni.
Én olyan sztorit is hallottam, hogy a PG-be átmentek a szovjet ezredtől az illetékesek, hogy meg tudnák-e nézni az egyik gépüket, mert már eléggé folyik belőle a kerozin.
Mire visszakérdeztek a magyarok, hogy rendben, tolják át a gépet, gondolván, csak pár helyen szivárog, csepeg esetleg az üzemanyag.
-Azt sajna még nem lehet, mert a gép a levegőben van(!) ... majd miután leszállt, a PG-hez gurították, ahol megdöbbenve látták, hogy tisztességgel ömlik belőle a keró.
Hát igen, voltak ilyen dolgok, mert "Elvtársak, a tervet azt hozni kell!". Ha az volt a terv, hogy ma EZ a 12 gép kétszer felszáll, akkor azoknak fel kellett szállni ha esik ha fúj - különben is mi baj lehet elvtársak, hát eddig még senki nem maradt fent!!
 
M

molnibalage

Guest
Ilyenkor szoktam elgondolkozni azt, hogy akkor hol volt a professzionalizmus, ahol ilyenenk megtörténhetnek...?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ilyenkor szoktam elgondolkozni azt, hogy akkor hol volt a professzionalizmus, ahol ilyenenk megtörténhetnek...?
Ők is emberből vannak/voltak, és az emberek időnként hibáznak. Egy utcaseprőnél kicsi a hibázás következménye, egy orvosnál, pilótánál jóval nagyobb, egy repülésvezetőnél is lehet ugyanolyan nagy, csak ő adott pillanatban nem a saját bőrét viszi a vásárra (ő majd másnap, mert a hadseregben egyébként ő is pilóta).
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 540
113
Ilyenkor szoktam elgondolkozni azt, hogy akkor hol volt a professzionalizmus, ahol ilyenenk megtörténhetnek...?
Ne vedd szerecsenmosdatásnak, de ez a hidegháborús nagy hajrá minden résztvevőn úgy jött ki, ahogy, külön megspékelve a lokális kultúrával. A szovjeteknél például nem volt ismert a tisztek urizálása, egyszerűen ez zsigeri szinten hiányzott, ott, ha valaki vétett, akkor nem volt ritka a tettlegességig fajuló jutalmazás, mint legelső előljárói reakció. Na már csak emiatt se látom értelmét a magasztos "professzionalizmust" számon kérni, hiszen még az alapvető kultúrkörnyezet is eltérő. lehetsz profi, de van az egyéni profizmusnál fontosabb is, ez pedig lehet bármi, a harcfeladattól a harckészültségig.
Hogy egy példát mondjak: Fel tudnak zavarni 12 gépet az égbe? Igen? És úgy is, hogy az egyikből ömlik a keró? Ja úgy már nem? És háborúban majd mit fognak csinálni?! Naugye... tessék repülni, mert éles helyzetben majd nem lesz meg a luxus, hogy minden gép 100% hadrafogható...

A pilóták, tisztek urizálása nálunk, illetve alapvetően Európában hagyomány, ez egyfajta kollektív tudatalatti, amit még a 45 utáni munkás-paraszt újradefiniálás se tudott kiírtani. A pilóták tisztek, a tisztek meg csak névleg elvtársak, amúgy urak. És tetszik. vagy sem, sajna a repműszaki a napszámos. És ha ez nem így van, akkor is így van, legfeljebb nem mindenkinél.

Amerikában megint más volt a szemlélet, ott a csapatjátékon van a hangsúly, de sajna a Hidegháborúban ezt még megfejelte a jó öreg cowboy-szemlélet is, ami szintén okozhatott akár a fentebb említett tökölihez hasonló eseteket. De más indíttatásból.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and vilmoci
M

molnibalage

Guest
Ne vedd szerecsenmosdatásnak, de ez a hidegháborús nagy hajrá minden résztvevőn úgy jött ki, ahogy, külön megspékelve a lokális kultúrával. A szovjeteknél például nem volt ismert a tisztek urizálása, egyszerűen ez zsigeri szinten hiányzott, ott, ha valaki vétett, akkor nem volt ritka a tettlegességig fajuló jutalmazás, mint legelső előljárói reakció. .
Mármint adott esetben nem volt írásos nyoma, csak jól pofánverte mondjuk az ezredpk. "úr" a százados "urat"?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 540
113
Mármint adott esetben nem volt írásos nyoma, csak jól pofánverte mondjuk az ezredpk. "úr" a százados "urat"?
Ököllel, a többi felsorakozott tiszt előtt. A sztori szerint Sármelléken, egy keményebb és főfutóeldurranást okozó leszállást követően. Az, hogy ez az illető tiszti presztízsének mit jelent, senkit se érdekel, hiszen katona, csak tiszt. Ez az, ami nálunk pl. elképzelhetetlen.
Amúgy ebből se kell általánosítani, de az is beszédes, hogy a Latviával a zónába buszoztatott hajózó állomány is nálunk dívott, a szovjetek szépen kigyalogoltak a gépekhez, távolságtól függetlenül.

Nyolcvanas évek, Debrecen, szovjet repülőtér, magyar válogatott ejtőernyősök készültek ugrani szovjetek által biztosított Mi-8-asból. Délutáni utolsó Minyó felszállás, mert utána jött a délutáni váltás első sora, a gépeket már kihúzták a zónába. A magyarok már elkészültek az ernyők hajtogatásával, indulnak a géphez, amikor beállt közéjük egy szovjet tiszt, zubbonyban, úgy ahogy a reptéren belül járkálnak, majd az egyik tartaléknak behajtogatott ernyőt magára vette. Kutya se tudta ki ez, mit akar. Beült a deszanttérbe, az oldalsó ülésor alá bevágta a tárnyérsapkáját, majd 4000-ről ugrott egyet a többiekkel, úgy ahogy volt, tiszti egyenruhában. Lent ernyőt lecsatolta, aztán ment beöltözni, majd hajózóban, sisakban jött vissza, még visszaszerezte a már időközben leállított gépből a tányérsapkáját és már ment is beülni az egyik gépbe.
Magyar pilótáknál az "ép ember ép ésszel..." kezdetű strófa miatt ilyen istenkísértés el se képzelhető, a szovjet mácsóizmusba meg ez belefért, bár gondolom, ez inkább csak egy izolált eset. De azért nem semmi, hogy volt olyan, aki a feladatszabó állománygyülés és a gépbe ülés közt még lenyomott egy eje ugrást is. :)
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 598
12 682
113
...Amerikában megint más volt a szemlélet, ott a csapatjátékon van a hangsúly, de sajna a Hidegháborúban ezt még megfejelte a jó öreg cowboy-szemlélet is, ami szintén okozhatott akár a fentebb említett tökölihez hasonló eseteket. De más indíttatásból.

http://indavideo.hu/video/B-52_katasztrofa

Bgs:
"...Info az esetrol: a repulo szemelyzete tobbszor is panaszt tett, hogy a pilota tulsagosan felelotlenul repul es folosleges es veszelyes legiakciokat mutat be. Par nappal a baleset elott adtak be a kerelmuket, hogy ne kelljen vele repulniuk tobbet. Az ugynek nem ertek a vegere, mindenki meghalt...."

Ahol ember van, ott hiúság, meg önfejűség is van. Kérdés az adott rendszerben az elterjedtsége, tűrtsége, támogatottsága.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 540
113
A B-52-es ügy kiváló indikátora az öngerjesztett tévedhetetlenség önveszélyes mivoltának. Az ominózus alakulat kvázi elsőlépcsős volt, ahová bekerülni kiváltságnak számított. Az illető (Arthur Bud Holland) egyúttal pedig pont a harckiképzésért és repbiztonságért(!) felelt. Felette rendfokozatban, beosztásban tehát nem akadt egyetlen előljáró se, aki fel merte volna vállalni a blamát, hogy tudniillik, kecskére bízták a káposztát és a Hidegháború elmúltával az egyik megbokrosodott cowboy még mindig háborítatlanul tolja túl a kemény repüléseket. Inkább homokba dugták a fejüket és minden korábbi jelentést, vagy ügyet eltussoltak. Mert tudták, hogy ez őket is minősíti. Így legalább meghalt nem csak a főbűnös, de az igen bátor magatartást tanúsítva őt tettleg rövid pórázon tartani igyekvő szakmai helyettese és az a nyugállományba igyekvő társuk is, akinek a tiszteletére rendezték ezt a tragédiába torkollt "Fini Flight"-ot...
 

Chimera x

Member
2016. október 19.
36
11
8
Mertem remélni, hogy ez nem így van és én tényleg úgy tudtam, hogy a svédek miatt van ez a döntés.
De az tény, hogy a MiG-21-es kabinja egészen a kivonásig titkos volt, csak a jófene se érti, miért. Pláne úgy volt titkos, hogy már nem volt ember a Földön, aki ne látta volna. Sőt, a MiG-21-es jópár anyaga titkos volt még jóval a kivonás után is.
De ha már itt tartunk, kis hazánkban bőven van még titkolni való. 2008-ban például az An-26-os legtöbb anyaga még titkos volt. Szolnokon a fegyverzetis terem anyaga (tablók, metszetek) nem fotózhatók, mert van rajtuk olyan anyag, ami még mindig titkos.
Namármos, ott nincs olyan anyag, ami nyugati. Azaz mi van ott? Negyven éves szovjet technika. Ami titkos egy NATO ország bázisán.
Ki elöl is titkolózunk? A NATO elől? Ejj, hát ennek az időnek már vége kéne, hogy legyen. Az oroszok elől? A saját, negyven évvel ezelőtti dolgaikat titkoljuk

Az a baj, hogy nincs semmi titkolni való, csak a jó öreg begyepesedett bürokrácia találkozik a katonai gondolkodásmóddal. A parancs az parancs, akkor is, ha Ferenc Jóska adta ki. Ha nem volt visszavonva, akkor az parancs. Punk-tum!


Azt olvastam valahol hogy a bisz-ekben volt egy panel meg kikábelezés az atomfegyverhez.
Szerintem ezt titkolhatták . Az is lehet hogy urban legend csak az egész!