Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Mindig is érdekelt ezen eset kapcsán, hogy a tízezres nagyságrendű MiG-21 flotta egyetlen változatával soha senki más nem szállt le álló hajtóművel? Erős kétségeim vannak.
Mindig is érdekelt ezen eset kapcsán, hogy a tízezres nagyságrendű MiG-21 flotta egyetlen változatával soha senki más nem szállt le álló hajtóművel? Erős kétségeim vannak.
Nem hajtómű-pompázs volt a probléma, hanem turbinalapát-törés. A hajtómű 50-55%-al pörgött, de ez alig több mint az alapgáz, ilyen fordulatszámnál a GSF-redőnyök teljes keresztmetszeten nyitva voltak, így gyakorlatilag nem volt tolóerő.A PG pilótája Eöri Elek egy pf-et hozott le. Igaz a hajtómű 50-60 %-on ment miután bepompázsolt.
Vámosin kívül álló hajtóművel kényszerleszálltak MiG-21F-13-al Taszáron Répás "Borek" Boldizsár szds. 67 feb. 6.-án, és Eőry Elek a PG berepülő-pilótája majdnem-álló (50-55%-on, majdnem alapgázon működő) hajtóművű 21PF-el Tökölön 74 máj. 12.-én (életem egyik kényszerleszállása volt amit kerítésen belülről élőben nézhettem, a másik a Po-2 volt Budaőrsön szegény Csaszi Karcsi bácsival)).Mindig is érdekelt ezen eset kapcsán, hogy a tízezres nagyságrendű MiG-21 flotta egyetlen változatával soha senki más nem szállt le álló hajtóművel? Erős kétségeim vannak.
Köszi.Vámosin kívül álló hajtóművel kényszerleszálltak MiG-21F-13-al Taszáron Répás "Borek" Boldizsár szds. 67 feb. 6.-án, és Eőry Elek a PG berepülő-pilótája majdnem-álló (50-55%-on, majdnem alapgázon működő) hajtóművű 21PF-el Tökölön 74 máj. 12.-én (életem egyik kényszerleszállása volt amit kerítésen belülről élőben nézhettem, a másik a Po-2 volt Budaőrsön szegény Csaszi Karcsi bácsival)).
Ezen kívül többen láttuk (a PG-munkásszálló tetején napozva) egy szovjet 21UM kényszerleszállását álló hajtóművel. Repült a szovjet ezred, 2-3 percenként fel- és leszállások, aztán hirtelen csönd lett, és pár perc múlva jó magasról, meredeken és csöndesen besiklott a géppel Szergej és sikeresen letette. Nem csináltak belőle nagy faxnit, utána gyors egymásutánban leszállt még 3 gép (gondolom akiket elzavartak a bázistól hogy ne legyenek útban), és kb. 10 perc múlva már gurult is a következő gép a startra.
Vámosin kívül álló hajtóművel kényszerleszálltak MiG-21F-13-al Taszáron Répás "Borek" Boldizsár szds. 67 feb. 6.-án, és Eőry Elek a PG berepülő-pilótája majdnem-álló (50-55%-on, majdnem alapgázon működő) hajtóművű 21PF-el Tökölön 74 máj. 12.-én (életem egyik kényszerleszállása volt amit kerítésen belülről élőben nézhettem, a másik a Po-2 volt Budaőrsön szegény Csaszi Karcsi bácsival)).
Ezen kívül többen láttuk (a PG-munkásszálló tetején napozva) egy szovjet 21UM kényszerleszállását álló hajtóművel. Repült a szovjet ezred, 2-3 percenként fel- és leszállások, aztán hirtelen csönd lett, és pár perc múlva jó magasról, meredeken és csöndesen besiklott a géppel Szergej és sikeresen letette. Nem csináltak belőle nagy faxnit, utána gyors egymásutánban leszállt még 3 gép (gondolom akiket elzavartak a bázistól hogy ne legyenek útban), és kb. 10 perc múlva már gurult is a következő gép a startra.
Márminthogy vészfékezni kellett volna és a pilóta hibás döntése és a forszázskollektor együttes kiszakadása miatt lett csak ennyire súlyos az eredmény?Hát igen, de ők az instabil fordulatszámmal erölködő Szergej felszállási próbálkozásából se csináltak nagy faxnit és bele is állt az érdi családiházba a gép. De erről talán te tudsz a legtöbbet mesélni.
Fel se kellett volna neki szállni, mert első kísérletre hiába tolta a gázt, nem tudta követni a vezérgépét mert nem indult be a forszázs (nem volt meg a szükséges 100% fordulatszám), félre is gurították a betonról, hogy ne legyen útban a következő géppár startjánál. Utána visszaküldték startpozícióba, és némi erőlködés után beindult a forszázs, Szergej felszállt vele - de csak Érdig jutott, ott kiköpött egy 20-30 méteres lángcsóvát, aztán rázuhant a falura. Sz. katapultált és túlélte, alatta nem mindenki.Márminthogy vészfékezni kellett volna és a pilóta hibás döntése és a forszázskollektor együttes kiszakadása miatt lett csak ennyire súlyos az eredmény?
Hát igen, voltak ilyen dolgok, mert "Elvtársak, a tervet azt hozni kell!". Ha az volt a terv, hogy ma EZ a 12 gép kétszer felszáll, akkor azoknak fel kellett szállni ha esik ha fúj - különben is mi baj lehet elvtársak, hát eddig még senki nem maradt fent!!Hát igen, de ők az instabil fordulatszámmal erölködő Szergej felszállási próbálkozásából se csináltak nagy faxnit és bele is állt az érdi családiházba a gép. De erről talán te tudsz a legtöbbet mesélni.
Én olyan sztorit is hallottam, hogy a PG-be átmentek a szovjet ezredtől az illetékesek, hogy meg tudnák-e nézni az egyik gépüket, mert már eléggé folyik belőle a kerozin.
Mire visszakérdeztek a magyarok, hogy rendben, tolják át a gépet, gondolván, csak pár helyen szivárog, csepeg esetleg az üzemanyag.
-Azt sajna még nem lehet, mert a gép a levegőben van(!) ... majd miután leszállt, a PG-hez gurították, ahol megdöbbenve látták, hogy tisztességgel ömlik belőle a keró.
Ők is emberből vannak/voltak, és az emberek időnként hibáznak. Egy utcaseprőnél kicsi a hibázás következménye, egy orvosnál, pilótánál jóval nagyobb, egy repülésvezetőnél is lehet ugyanolyan nagy, csak ő adott pillanatban nem a saját bőrét viszi a vásárra (ő majd másnap, mert a hadseregben egyébként ő is pilóta).Ilyenkor szoktam elgondolkozni azt, hogy akkor hol volt a professzionalizmus, ahol ilyenenk megtörténhetnek...?
Ne vedd szerecsenmosdatásnak, de ez a hidegháborús nagy hajrá minden résztvevőn úgy jött ki, ahogy, külön megspékelve a lokális kultúrával. A szovjeteknél például nem volt ismert a tisztek urizálása, egyszerűen ez zsigeri szinten hiányzott, ott, ha valaki vétett, akkor nem volt ritka a tettlegességig fajuló jutalmazás, mint legelső előljárói reakció. Na már csak emiatt se látom értelmét a magasztos "professzionalizmust" számon kérni, hiszen még az alapvető kultúrkörnyezet is eltérő. lehetsz profi, de van az egyéni profizmusnál fontosabb is, ez pedig lehet bármi, a harcfeladattól a harckészültségig.Ilyenkor szoktam elgondolkozni azt, hogy akkor hol volt a professzionalizmus, ahol ilyenenk megtörténhetnek...?
Mármint adott esetben nem volt írásos nyoma, csak jól pofánverte mondjuk az ezredpk. "úr" a százados "urat"?Ne vedd szerecsenmosdatásnak, de ez a hidegháborús nagy hajrá minden résztvevőn úgy jött ki, ahogy, külön megspékelve a lokális kultúrával. A szovjeteknél például nem volt ismert a tisztek urizálása, egyszerűen ez zsigeri szinten hiányzott, ott, ha valaki vétett, akkor nem volt ritka a tettlegességig fajuló jutalmazás, mint legelső előljárói reakció. .
Ököllel, a többi felsorakozott tiszt előtt. A sztori szerint Sármelléken, egy keményebb és főfutóeldurranást okozó leszállást követően. Az, hogy ez az illető tiszti presztízsének mit jelent, senkit se érdekel, hiszen katona, csak tiszt. Ez az, ami nálunk pl. elképzelhetetlen.Mármint adott esetben nem volt írásos nyoma, csak jól pofánverte mondjuk az ezredpk. "úr" a százados "urat"?
...Amerikában megint más volt a szemlélet, ott a csapatjátékon van a hangsúly, de sajna a Hidegháborúban ezt még megfejelte a jó öreg cowboy-szemlélet is, ami szintén okozhatott akár a fentebb említett tökölihez hasonló eseteket. De más indíttatásból.
Mertem remélni, hogy ez nem így van és én tényleg úgy tudtam, hogy a svédek miatt van ez a döntés.
De az tény, hogy a MiG-21-es kabinja egészen a kivonásig titkos volt, csak a jófene se érti, miért. Pláne úgy volt titkos, hogy már nem volt ember a Földön, aki ne látta volna. Sőt, a MiG-21-es jópár anyaga titkos volt még jóval a kivonás után is.
De ha már itt tartunk, kis hazánkban bőven van még titkolni való. 2008-ban például az An-26-os legtöbb anyaga még titkos volt. Szolnokon a fegyverzetis terem anyaga (tablók, metszetek) nem fotózhatók, mert van rajtuk olyan anyag, ami még mindig titkos.
Namármos, ott nincs olyan anyag, ami nyugati. Azaz mi van ott? Negyven éves szovjet technika. Ami titkos egy NATO ország bázisán.
Ki elöl is titkolózunk? A NATO elől? Ejj, hát ennek az időnek már vége kéne, hogy legyen. Az oroszok elől? A saját, negyven évvel ezelőtti dolgaikat titkoljuk
Az a baj, hogy nincs semmi titkolni való, csak a jó öreg begyepesedett bürokrácia találkozik a katonai gondolkodásmóddal. A parancs az parancs, akkor is, ha Ferenc Jóska adta ki. Ha nem volt visszavonva, akkor az parancs. Punk-tum!