1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Jeno által indítva @ 2013. január 6..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Jöhet akkor a pontosítás. Kíváncsi vagyok, hogy mekkora a szórás a források között.
     
  2. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Könyvek.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    fishbed and Terminator like this.
  3. Galcom

    Galcom Well-Known Member

    A legnagyobb talán, hogy minden ilyen adatnak meg kell felelnie a MiG-21SzMT a nukleáris bombázó nimbusznak. Az emberek MiG-21SzMT fetisiszták. Ami abból a szempontból érhető, hogy milyen szokatlan kinézete van ennek a változatnak. (legalábbis az első nagygerinces szériáknak)


    Ahogy a táblázat is írja, a PFM, SzM, SzMT és bis változatok egyaránt képesek voltak nukleáris fegyverzett bevetésére, de ez inkább annak köszönhető, hogy ezek hadrendbe állításuk alatt jutott el oda a szovjet ipar, hogy olyan kisméretű nukleáris fegyverzetet tudott tömegesen gyártani, ami nem igényelte az IL-28-as, vagy Jak-28-as frontbombázók zárt bombaterét. (Lehetne centizgetni arról, hogy melyik bomba mikor került gyártásba, de jellemzően a fenti a helyezt.) Tehát az SzMT változat nem több/nagyobb/népszerűbb ’nukleáris bombázóbb’, mint a korábbi MiG-21PFM vagy a későbbi bis változat. Hadrendbeállításakor egy volt a sok ugyanolyan szerepkörű MiG-21-es változat közül.


    Viszont egyrészt különleges külsejű az SzMT változat (ronda), másrész valaki a hidegháború végén leírta, hogy ez a NUKLEÁRIS BOMBÁZÓ, hiszen ennek a változatnak van a legnagyobb hatótávolsága és valóban szolgált a nyolcvanas években vadászbombázó alakulatoknál is. Majd szakírók elkezdték másolni és ez vésődött be az emberek agyába, ennek kell megfelelnie minden adatnak.

    [​IMG]

    A táblázat is ezt sugallja, hiszen a hetvenes években a Közép-Európában állomásozó négy MiG-21SzMT ezred helyett, itt csak az NDK-ra öt egységhez ír ilyen változatott. Ráadásul PFM, vagy bis-ből álltalában csak egy-egy századot ír nukleáris hordozónak, míg az SzMT-ből mind a három századot. Ez is azt sugallja, hogy az SzMT a ’leg’ nukleárisabb bombázó. Hogy konkrét legyek, a táblázatban mindhárom magyarországi frontvadász ezredhez ír a táblázat SzMT változatott, míg csak a tököli ezred használta ezt a változatott a valóságban.


    De a többi típusváltozat, vagy a dátumok közül is sok pontatlan sajnos, például a lengyel és a bolgár adatok közül is van félreértelmezett.


    Ettől függetlenül köszönjük HPASP, hogy feltetted. Látványos és számomra elgondolkodtató adathalmaz.
     
    ghostrider, borisz, misinator and 4 others like this.
  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ezek azok, mind a kettő megvan.
     
  5. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Van pár fotó, ahol az egyik tököli fedezékben, illetve leszállás közben egy bisz-gerinces SzMT van (az orra a PF....SzM/MF-é), viszont az R-25-300-asokra jellemző koncentrikus gyűrűs lángstabilizátorokkal. Vagy egy kései szériás, növelt teljesítményű hibrid R-13-as lehetett, vagy már R-25-ös volt benne.
    Konkrétan a teflonszürke piros 35-ös és a lakkozott natúr fém piros 31-es volt ilyen... legalább.
     
    borisz and fedett_mókus like this.
  6. Galcom

    Galcom Well-Known Member

    Az SzMT-kre R13F-300-as hajtóművet mondanak a korábbi R13-300-as helyett. Lehet az F jelzi a különbséget? A te szaktudásoddal jobban megérted a leírásokat, én sajnos nem értek hozzá.
     
  7. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Igen, valóban van pár forrás, ami említi a fenti különbséget és azt, hogy az -F-300-asnak is volt CsR-je, mint az R-25-ösnek. Ehhez pedig örökölte a hasonló kialakítású, koncentrikus lángstabilizátorokat is.
     
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nekem ebből az jön le, hogy mivel hibrid gépek voltak akkor most milyen típusjelzéssel tüntesse fel a táblázat? Tehát valahol furcsának tartom, hogy közlöd, hogy mennyi hiba van, aztán azon polemizáltok, hogy akkor mi is a típusjelzés és a műszaki tartalom.
     
  9. Galcom

    Galcom Well-Known Member

    Lehet félreérthetően fogalmaztam. Az SzMT típusváltozat beleillik a típus fejlődési folyamatába. Misztikussága inkább a kinézete, az hogy nem volt exportálva, tehát kevesebb a műszaki információ van róla és a köréje szőtt legendából adódik.

    Viszont a gépek gyári száma és ez alapján, hogy melyik, hol és mikor szolgált, elég konkrét információt nyújt.

    [​IMG]
     
    fishbed likes this.
  10. borisz

    borisz Well-Known Member

    És, eltalálták a várost? :)
     
  11. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Tudtommal a következő MiG-21 változatok lehettek hordozók: PFM, S, SM, SMT, M, MF, MT, Bisz.
    A 21-es azért különleges a többi géphez képest (Szu-22, MiG-23, MiG-29, stb) mert külön panelon voltak a kezelőszervek, a többi gépnél a spec kapcsolók a normál fegyverkezelő pulton kapott helyet.
    Az SzMT egyedül extra hatótávolsága miatt volt erre a szerepre beosztva, ha éppen volt az aktuális ezredben.

    A 60-as években, amikor az RN-24 -es gyártmány elkészült (a Szu-7-essel került rendszerbe), akkor jellemzően még csak a vadászbombázó ezredek egyetlen vadászbombázó százada adott készültséget spec bombával.
    Ekkoriban épült Kunmadarason a Bazalt spec fegyver tároló.
    (Meg a Duna objektum, de az itt off.)

    A 70-es években változott az addigi koncepció, növelni kellett a csapásmérések számát, amit legkevésbé feltűnően a vadász ezredek egy-egy századának spec feladatra történő dedikálásával értek el. (Mivel ekkoriban jelent meg az SzMT, ezért innen az általad is említett legenda)
    Megérkezik Lacházára a második spec bomba felkészítő alakulat, megépül ott 2 állandó, a többi vadász reptéren (Tököl, Sármellék) 1-1 ideiglenes Gránit tároló.

    Jó lenne ha sorról sorra jeleznéd a hibákat, mert akkor tudnám én is ellenőrizni, másrészt írnék a szerzőnek, hogy javítsa a következő kiadásban.
    Például egyértelmű typo a Tököli MiG-21bisz soron a 12-24 carrier, 36 - helyett.
     
    fishbed, borisz and molnibalage like this.
  12. emel

    emel Well-Known Member

    Az R-13F-300 (95F gyártmány) fő különbségei a korábbi R-13-300 hajtóműtől (95 gyártmány, ez volt a mi MF-jeinkben és később a PG-ben átépítve az UM-ekben is) :
    - módosított kompresszor kissé megnövelt levegőszállítással,
    - 1 fő (NR-21) +1 utánégető tüzelőanyag-szivattyú (NR-22) HELYETT 1fő (NR-21) + 2 utánégető-szivattyú (NR-22 + 1valamilyen, de még nem NR-44 mint a bisz R-25 hajtóművén)
    - CSR (rendkívüli) utánégető-üzemmód
    - más volt a szabályzási karakterisztikája mint a sima 300-nak (pl. mások voltak az utánégetés bekapcsolódásának automatikától függő feltételei)
    - a turbina utáni szekció megegyezett a későbbi R-25-el, tehát körkörös és hullámos szélű láng-stabilizátor-gyűrűk, centrálisan elhelyezett utánégetés-gyújtókamra helyett baloldalt felül elhelyezett gyújtókamra (kb. 10 órás pozícióban)
    - hosszabb hullámos belső fúvócső-burkolat - de még nem ért el a GSF-redőnyökig, mint a bisz R-25 hajtóművénél
    Fotóanyag a témában a Makettinfó/fórum/MiG-21-en a 370062, 371098, 371102, 371104, 546267 hsz.-oknál, aki eléggé ért hozzá az átteheti de is, sajnos én nem vagyok akkora számítógép-zsonglőr.
     
    fishbed, arbalest and molnibalage like this.
  13. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Íme.

    https://www.makettinfo.hu/forum/forszoveg.php?forumID=248&ID=370062#comment_370062
    https://www.makettinfo.hu/forum/forszoveg.php?forumID=248&ID=370098#comment_370098
    https://www.makettinfo.hu/forum/forszoveg.php?forumID=248&ID=370102#comment_370102
    https://www.makettinfo.hu/forum/forszoveg.php?forumID=248&ID=370104#comment_370104
    https://www.makettinfo.hu/forum/forszoveg.php?forumID=248&ID=546267#comment_546267
     
  14. emel

    emel Well-Known Member

    Ha máshonnan közelítjük meg: mindazok a MiG-21 változatok műszakilag képesek voltak atomfegyver bevetésére, amelyek képesek voltak az SzPRD-startrakétás felszállásra. Más kérdés hogy nem minden gép volt beosztva és nem minden pilóta volt kiképezve erre a feladatra. A szovjet front-légierőnél minden MiG-21 vadászezred egyik százada volt kijelölve atomcsapára, másik százada kísérte-védte volna a csapásmérő gépeket, a harmadik század meg védte volna a saját bázist az ellenséges légicsapásoktól.
     
  15. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Hiánypótló munka jelent meg Becz László jóvoltából, a MiG-21-esek, és azok legfontosabb fegyveréről angol nyelven.
    Pár oldalas ízelítő elérhető innen.

    Mivel magánkiadásban jelent meg, megrendeléshez írjatok a szerzőnek, elérhetősége a 6. oldalon.
    :hadonaszos:
     
    migfun and fishbed like this.
  16. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    [​IMG]

    [​IMG]

    Forrás
     
    honved, arcas, misinator and 6 others like this.
  17. boki

    boki Well-Known Member

  18. emel

    emel Well-Known Member

    Nem egészen, ezek a taszári 31. Vadászezred Égi huszárok bemutató kötelékének gépei, 93-ban Fairfordban repültek légiharc-bemutatót (utána itthon is Kecskeméten). Ha a fotók tényleg Brüggenben készültek akkor ez már a visszaúton történt, mert odafelé másik németországi RAF-bázison szálltak le tankolni. De így is jó látni őket, a gépek közül már csak a sárga Cápeti "szolgál" a szolnoki Reptár-múzeumban ... :)
     
    Pocok75, fishbed and antigonosz like this.
  19. dudi

    dudi Well-Known Member

    Mit tankoltak?Vagy a nyugati kerozinnal is ugyan olyan jól elmegy a 21-es?
     
  20. emel

    emel Well-Known Member

    A 21-es nem válogatós, csak jóétvágyú!! Jóféle RAF-kerozént tankoltak, és mivel itt nem várták őket, a bázisparancsnok megkérdezte hogy ki fog fizetni, mire a mieink nagyot csuklottak! Erre a kísérő Tornadók parancsnoka elővette a bankkártyáját, hogy természetesen ő lesz a fizető!! :D
     
    alfa74, megazez, svajcibeka and 8 others like this.

Ezen oldal megosztása