1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Jeno által indítva @ 2013. január 6..

  1. fishbed

    fishbed Well-Known Member

    A PG pilótája Eöri Elek egy pf-et hozott le. Igaz a hajtómű 50-60 %-on ment miután bepompázsolt.
     
    antigonosz likes this.
  2. emel

    emel Well-Known Member

    Nem hajtómű-pompázs volt a probléma, hanem turbinalapát-törés. A hajtómű 50-55%-al pörgött, de ez alig több mint az alapgáz, ilyen fordulatszámnál a GSF-redőnyök teljes keresztmetszeten nyitva voltak, így gyakorlatilag nem volt tolóerő.
     
    fishbed and antigonosz like this.
  3. emel

    emel Well-Known Member

    Vámosin kívül álló hajtóművel kényszerleszálltak MiG-21F-13-al Taszáron Répás "Borek" Boldizsár szds. 67 feb. 6.-án, és Eőry Elek a PG berepülő-pilótája majdnem-álló (50-55%-on, majdnem alapgázon működő) hajtóművű 21PF-el Tökölön 74 máj. 12.-én (életem egyik kényszerleszállása volt amit kerítésen belülről élőben nézhettem, a másik a Po-2 volt Budaőrsön szegény Csaszi Karcsi bácsival)).
    Ezen kívül többen láttuk (a PG-munkásszálló tetején napozva) egy szovjet 21UM kényszerleszállását álló hajtóművel. Repült a szovjet ezred, 2-3 percenként fel- és leszállások, aztán hirtelen csönd lett, és pár perc múlva jó magasról, meredeken és csöndesen besiklott a géppel Szergej és sikeresen letette. Nem csináltak belőle nagy faxnit, utána gyors egymásutánban leszállt még 3 gép (gondolom akiket elzavartak a bázistól hogy ne legyenek útban), és kb. 10 perc múlva már gurult is a következő gép a startra.
     
    nyugger, fishbed, misinator and 2 others like this.
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Köszi.
     
  5. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Hát igen, de ők az instabil fordulatszámmal erölködő Szergej felszállási próbálkozásából se csináltak nagy faxnit és bele is állt az érdi családiházba a gép. De erről talán te tudsz a legtöbbet mesélni.
    Én olyan sztorit is hallottam, hogy a PG-be átmentek a szovjet ezredtől az illetékesek, hogy meg tudnák-e nézni az egyik gépüket, mert már eléggé folyik belőle a kerozin.
    Mire visszakérdeztek a magyarok, hogy rendben, tolják át a gépet, gondolván, csak pár helyen szivárog, csepeg esetleg az üzemanyag.
    -Azt sajna még nem lehet, mert a gép a levegőben van(!) ... majd miután leszállt, a PG-hez gurították, ahol megdöbbenve látták, hogy tisztességgel ömlik belőle a keró.
     
    nyugger, fishbed, misinator and 2 others like this.
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Márminthogy vészfékezni kellett volna és a pilóta hibás döntése és a forszázskollektor együttes kiszakadása miatt lett csak ennyire súlyos az eredmény?
     
  7. emel

    emel Well-Known Member

    Fel se kellett volna neki szállni, mert első kísérletre hiába tolta a gázt, nem tudta követni a vezérgépét mert nem indult be a forszázs (nem volt meg a szükséges 100% fordulatszám), félre is gurították a betonról, hogy ne legyen útban a következő géppár startjánál. Utána visszaküldték startpozícióba, és némi erőlködés után beindult a forszázs, Szergej felszállt vele - de csak Érdig jutott, ott kiköpött egy 20-30 méteres lángcsóvát, aztán rázuhant a falura. Sz. katapultált és túlélte, alatta nem mindenki.
     
    fishbed and molnibalage like this.
  8. emel

    emel Well-Known Member

    Hát igen, voltak ilyen dolgok, mert "Elvtársak, a tervet azt hozni kell!". Ha az volt a terv, hogy ma EZ a 12 gép kétszer felszáll, akkor azoknak fel kellett szállni ha esik ha fúj - különben is mi baj lehet elvtársak, hát eddig még senki nem maradt fent!!
     
    fip7, fishbed, borisz and 1 other person like this.
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ilyenkor szoktam elgondolkozni azt, hogy akkor hol volt a professzionalizmus, ahol ilyenenk megtörténhetnek...?
     
  10. emel

    emel Well-Known Member

    Ők is emberből vannak/voltak, és az emberek időnként hibáznak. Egy utcaseprőnél kicsi a hibázás következménye, egy orvosnál, pilótánál jóval nagyobb, egy repülésvezetőnél is lehet ugyanolyan nagy, csak ő adott pillanatban nem a saját bőrét viszi a vásárra (ő majd másnap, mert a hadseregben egyébként ő is pilóta).
     
    fishbed likes this.
  11. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ne vedd szerecsenmosdatásnak, de ez a hidegháborús nagy hajrá minden résztvevőn úgy jött ki, ahogy, külön megspékelve a lokális kultúrával. A szovjeteknél például nem volt ismert a tisztek urizálása, egyszerűen ez zsigeri szinten hiányzott, ott, ha valaki vétett, akkor nem volt ritka a tettlegességig fajuló jutalmazás, mint legelső előljárói reakció. Na már csak emiatt se látom értelmét a magasztos "professzionalizmust" számon kérni, hiszen még az alapvető kultúrkörnyezet is eltérő. lehetsz profi, de van az egyéni profizmusnál fontosabb is, ez pedig lehet bármi, a harcfeladattól a harckészültségig.
    Hogy egy példát mondjak: Fel tudnak zavarni 12 gépet az égbe? Igen? És úgy is, hogy az egyikből ömlik a keró? Ja úgy már nem? És háborúban majd mit fognak csinálni?! Naugye... tessék repülni, mert éles helyzetben majd nem lesz meg a luxus, hogy minden gép 100% hadrafogható...

    A pilóták, tisztek urizálása nálunk, illetve alapvetően Európában hagyomány, ez egyfajta kollektív tudatalatti, amit még a 45 utáni munkás-paraszt újradefiniálás se tudott kiírtani. A pilóták tisztek, a tisztek meg csak névleg elvtársak, amúgy urak. És tetszik. vagy sem, sajna a repműszaki a napszámos. És ha ez nem így van, akkor is így van, legfeljebb nem mindenkinél.

    Amerikában megint más volt a szemlélet, ott a csapatjátékon van a hangsúly, de sajna a Hidegháborúban ezt még megfejelte a jó öreg cowboy-szemlélet is, ami szintén okozhatott akár a fentebb említett tökölihez hasonló eseteket. De más indíttatásból.
     
    fishbed and vilmoci like this.
  12. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Mármint adott esetben nem volt írásos nyoma, csak jól pofánverte mondjuk az ezredpk. "úr" a százados "urat"?
     
  13. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ököllel, a többi felsorakozott tiszt előtt. A sztori szerint Sármelléken, egy keményebb és főfutóeldurranást okozó leszállást követően. Az, hogy ez az illető tiszti presztízsének mit jelent, senkit se érdekel, hiszen katona, csak tiszt. Ez az, ami nálunk pl. elképzelhetetlen.
    Amúgy ebből se kell általánosítani, de az is beszédes, hogy a Latviával a zónába buszoztatott hajózó állomány is nálunk dívott, a szovjetek szépen kigyalogoltak a gépekhez, távolságtól függetlenül.

    Nyolcvanas évek, Debrecen, szovjet repülőtér, magyar válogatott ejtőernyősök készültek ugrani szovjetek által biztosított Mi-8-asból. Délutáni utolsó Minyó felszállás, mert utána jött a délutáni váltás első sora, a gépeket már kihúzták a zónába. A magyarok már elkészültek az ernyők hajtogatásával, indulnak a géphez, amikor beállt közéjük egy szovjet tiszt, zubbonyban, úgy ahogy a reptéren belül járkálnak, majd az egyik tartaléknak behajtogatott ernyőt magára vette. Kutya se tudta ki ez, mit akar. Beült a deszanttérbe, az oldalsó ülésor alá bevágta a tárnyérsapkáját, majd 4000-ről ugrott egyet a többiekkel, úgy ahogy volt, tiszti egyenruhában. Lent ernyőt lecsatolta, aztán ment beöltözni, majd hajózóban, sisakban jött vissza, még visszaszerezte a már időközben leállított gépből a tányérsapkáját és már ment is beülni az egyik gépbe.
    Magyar pilótáknál az "ép ember ép ésszel..." kezdetű strófa miatt ilyen istenkísértés el se képzelhető, a szovjet mácsóizmusba meg ez belefért, bár gondolom, ez inkább csak egy izolált eset. De azért nem semmi, hogy volt olyan, aki a feladatszabó állománygyülés és a gépbe ülés közt még lenyomott egy eje ugrást is. :)
     
    fip7, nyugger, fishbed and 2 others like this.
  14. misinator

    misinator Well-Known Member

    http://indavideo.hu/video/B-52_katasztrofa

    Bgs:
    "...Info az esetrol: a repulo szemelyzete tobbszor is panaszt tett, hogy a pilota tulsagosan felelotlenul repul es folosleges es veszelyes legiakciokat mutat be. Par nappal a baleset elott adtak be a kerelmuket, hogy ne kelljen vele repulniuk tobbet. Az ugynek nem ertek a vegere, mindenki meghalt...."

    Ahol ember van, ott hiúság, meg önfejűség is van. Kérdés az adott rendszerben az elterjedtsége, tűrtsége, támogatottsága.
     
    fip7 and fishbed like this.
  15. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A B-52-es ügy kiváló indikátora az öngerjesztett tévedhetetlenség önveszélyes mivoltának. Az ominózus alakulat kvázi elsőlépcsős volt, ahová bekerülni kiváltságnak számított. Az illető (Arthur Bud Holland) egyúttal pedig pont a harckiképzésért és repbiztonságért(!) felelt. Felette rendfokozatban, beosztásban tehát nem akadt egyetlen előljáró se, aki fel merte volna vállalni a blamát, hogy tudniillik, kecskére bízták a káposztát és a Hidegháború elmúltával az egyik megbokrosodott cowboy még mindig háborítatlanul tolja túl a kemény repüléseket. Inkább homokba dugták a fejüket és minden korábbi jelentést, vagy ügyet eltussoltak. Mert tudták, hogy ez őket is minősíti. Így legalább meghalt nem csak a főbűnös, de az igen bátor magatartást tanúsítva őt tettleg rövid pórázon tartani igyekvő szakmai helyettese és az a nyugállományba igyekvő társuk is, akinek a tiszteletére rendezték ezt a tragédiába torkollt "Fini Flight"-ot...
     
    fip7, fishbed and misinator like this.
  16. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Füves üzem. :D
     
    antigonosz, misinator and fishbed like this.
  17. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Varga Ferenc: Egy repülős film ... MiG-21 & MiG-29 & L-39



    " A korábbi szilveszteri videóm, jelentősen kibővítve, megvágva, - és pezsgő nélkül. Korabeli minőség, másfél kilós kamera, 720x576 akkori csúcs felbontással. Az alapanyag 2000-2004 között készült, a programommal és a gépemmel ennyit tudtam kihozni belőle. Ez a film legyen tisztelgés pilótatársaimnak, akik hivatásukat professzionális szinten végezték, köszönet minden földi kiszolgáló és biztosító személyzetnek, akik nélkül csak a puszta levegőt filmezhettem volna. A filmek csaknem mindegyike kétüléses gépben készült, teljesen hivatalos hét napra szóló HM engedéllyel. Amíg én filmeztem, a biztonságomról István Samu, István Csurgai, Bokodi Árpád, Gyula Ivády, László Molnár, István Asztalos, Tibor Czingáli, Németh János, Körömi József, Rezső Vígh, Pinkóczi József, Kocka Zolibá, Tóth Gábor, Németh Gábor, József Bocsi, Hadi István, Ugrik Csaba, Takács Géza, Kilián Nándor, Bódis Gyula, Tülkös János és sokan mások gondoskodtak. Köszönet nekik, hogy nekem semmi más dolgom nem volt, mint tartani a kamerát. A film nyilvános, és terjeszthető.

    A Youtube-n itt van, kicsit gyengébb minőségben, és mintha a hang is szétcsúszott volna ...:
    https://youtu.be/NYE0sW8eXYs
    "
     
    misinator, arbalest and fishbed like this.
  18. Star Trek86

    Star Trek86 Active Member

  19. Sharid

    Sharid Well-Known Member

    Nem kell, mindig megbüntetnének gyorshajtásért.
     
  20. Star Trek86

    Star Trek86 Active Member

    mért nem gyporsulod le az új sokdákaT?
    Vagy a Gripentől félsz?
     

Ezen oldal megosztása