[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Nem tudok forrást hozni, mert nem látok bele az okmányokba, de az minden esetre érdekes, hogy a romullánok is hajtották őket és mégis maradt még most is bennük egy kis idő (az lehet, hogy a zsiráfok saját hatáskörben újraindították a számolást és ez az oka, nem tudom), meg a szírek se 5 éve vettek brendnyú 21-eseket és ugye jönnek tőlük a videók. Bolgárok, szerbek megintcsak majd 15 évvel tovább húzták. Itthon meg 85 körül kezdődött a mélyrepülés a hajózók repidejében és, ha a pilótába nem megy bele az idő, akkor valószínűleg a gépbe sem (a biszek 75 és 79 között érkeztek be).
A 23-asokat, meg ha úgy akartuk volna, valószínűleg némi dollárért meghosszabbította volna az orosz, mindazonáltal 17 év alatt nagy nehezen sikerült beléjük préselni az 1500-1800 órát.

A szlovákoknál volt szumma 10db BVR képes gép, a többi meg nem volt az. A tengernyi román lancerhez meg nekünk is volt 10-15 BVR képes gépünk, nekik meg kb. 96 óta nem volt olyan. Annyira nagy tenger nem volt lancerből, hogy mindenhol ott legyen, szóval még meg is kellett volna keresniük egymást a 21-eseinkkel, hogy erőt mutathassanak. Szerbeknél szintén legfeljebb annyi BVR képes gép mint nálunk, vagy kevesebb, a többi meg nem az. A horvátoknak meg nem is volt. Az ukrik voltak leginkább cakkosak.
Szóval bőven lett volna értelme a biszeinknek.
A román LanerR gépeket élettartam hosszabbításnak is vetették alá.
A MiG-29 mellett semmi értelme nem volt a bisz-nek. Harcértéke akkor már 0 felé tendált. Csak azért, mert évente párszor fel kell szálni a keszinek tenni a dolgát nem éri meg rendszerben tartani a ősrégi 21-est.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 857
67 410
113
A perui Szu-22 gépek tényleg más altípus mint a miénk, Szu-22M2, de ugyanúgy Tumanszkij hajtóművesek mint a mieink voltak. Viszont más az orr-része ("csónakos") és a függőleges vezérsíkja is még olyan alacsony mint a lengyel Szu-20-on volt.

Mielőtt végleg kipenderítenek minket a Szuhojokkal, még itt a kontrázásom, a perui Szu-22M3-asokat illetően:

su2239.jpg


Wm3V0wJ.jpg


Valóban voltak nekik Szu-17M2-eseken alapuló Szu-20-asaik, de ezek akkor se azok. Sokkal inkább Szu-22M3-asok.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Mielőtt végleg kipenderítenek minket a Szuhojokkal, még itt a kontrázásom, a perui Szu-22M3-asokat illetően:

su2239.jpg


Wm3V0wJ.jpg


Valóban voltak nekik Szu-17M2-eseken alapuló Szu-20-asaik, de ezek akkor se azok. Sokkal inkább Szu-22M3-asok.
Ezek ilyen AS szabvány szerint vannak csinálva :D (a szárnyon csak 4 gerenda van :eek:) má' semmit nem értek....
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
Helló, sem Vietnámnak, sem Perunak, sem Libiának nem voltak Szu-22M3-as változatai. Meg M2 sem, mert olyan nincs!

Az Szu-22M3-as verzió, az eredeti szovjet Szu-17M3-as kicsit butított exportváltozata. De van az orrában célmegjelölő és képes a preciziós, akkor modert fegyvezzetek bevetésére. Ilyen csak és kizárólag Magyarországnak és Iraknak volt. Jelenelg Szíriában repül, de számomra kétséges, hogy eredetileg kapták a nyolcvanas években, vagy csak az ex. Iraki gépek, amikhez 2-3 éve jutottak hozzá Iránból.

Ezen kívül mindenki más, csak a nagyon lebutított Szu-22M változatott kapta, ami csakorlatilag a Szu-17M2 fegyvezete, Su-17M3 sárkányba csomagolva. Itt a preciziós fegyverzett a H-58-as rakétában kimerült és csak lézreres távmérő van az orrában. Ilyen Su-22M változata volt, Líbiának, Iraknak, Jemennek, Afganisztánnak, Szíriának és Vietnámnak. Ez nem Su-22M3, csak a nagyon butított Szu-22M. Legkönnyebben onnan különböztehető meg a magyar M3-astól, hogy hiányzik a gerincről a csaliszóró.

A másik legenda, a Vietnám álltal beszerzett cseh Szu-22-esek. Semmilyen cseh negyven gép nem került Vietnámba. A mai napig a nyolcvanas években beszerzett Su-22M és Su-22M4-es változatokat repülik. Viszont az ezredfordulón vásároltak őt kétüléses példányt Ukrán gyártól (nem a légierőtől), amik között van ex. csehszovák és ex szovjet példány is.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Helló, sem Vietnámnak, sem Perunak, sem Libiának nem voltak Szu-22M3-as változatai. Meg M2 sem, mert olyan nincs!

Az Szu-22M3-as verzió, az eredeti szovjet Szu-17M3-as kicsit butított exportváltozata. De van az orrában célmegjelölő és képes a preciziós, akkor modert fegyvezzetek bevetésére. Ilyen csak és kizárólag Magyarországnak és Iraknak volt. Jelenelg Szíriában repül, de számomra kétséges, hogy eredetileg kapták a nyolcvanas években, vagy csak az ex. Iraki gépek, amikhez 2-3 éve jutottak hozzá Iránból.

Ezen kívül mindenki más, csak a nagyon lebutított Szu-22M változatott kapta, ami csakorlatilag a Szu-17M2 fegyvezete, Su-17M3 sárkányba csomagolva. Itt a preciziós fegyverzett a H-58-as rakétában kimerült és csak lézreres távmérő van az orrában. Ilyen Su-22M változata volt, Líbiának, Iraknak, Jemennek, Afganisztánnak, Szíriának és Vietnámnak. Ez nem Su-22M3, csak a nagyon butított Szu-22M. Legkönnyebben onnan különböztehető meg a magyar M3-astól, hogy hiányzik a gerincről a csaliszóró.

A másik legenda, a Vietnám álltal beszerzett cseh Szu-22-esek. Semmilyen cseh negyven gép nem került Vietnámba. A mai napig a nyolcvanas években beszerzett Su-22M és Su-22M4-es változatokat repülik. Viszont az ezredfordulón vásároltak őt kétüléses példányt Ukrán gyártól (nem a légierőtől), amik között van ex. csehszovák és ex szovjet példány is.
Itt például pont emlegettek egy bizonyos Profus Management-et, aki 40db Szu-22-est akar eladni Vietnámnak az év végéig (2005), de később nem írnak róla semmit. Akkor ezek szerint nem realizálódott a biznic, ugye?
http://forum.militarium.net/viewtopic.php?f=19&t=319
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
su22a.jpg


Na akkor itt egy általam korábban leírt Szu-22 az első szállítmánnyal átutalt gépek közül a perui légierőben a Los Tigres századtól, utólag felépített légi-utántöltő csővel. A mi Szuhojaink dokumentációja szerint ez a Szu-22M2 változat névre hallgat. Azt korábban elfelejtettem, hogy később tényleg kaptak a puposokból is, de ezekről a régebbiekről számolt be anno először az Air International az őskorban.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 241
83 182
113
Kositzky Attila: A vadászpilóta magánya - előadás

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
A román LanerR gépeket élettartam hosszabbításnak is vetették alá.
A MiG-29 mellett semmi értelme nem volt a bisz-nek. Harcértéke akkor már 0 felé tendált. Csak azért, mert évente párszor fel kell szálni a keszinek tenni a dolgát nem éri meg rendszerben tartani a ősrégi 21-est.
Ideális körülmények között nem lenne, de rólunk volt szó.
A beérkezéstől számolt 3-5 éven belül egy századnyira zsugorodott a 29-es állomány, de ezt te is tudod. Még a Vári is (aki azért bővebben kapta a lehetőségeket, mint az átlag) azt nyilatkozta, hogy 30 órát repült, mielőtt kimentek Fairordba. Nem véletlenül hajtották a szerbek meg a bolgárok is párhuzamosan a két típust (ott volt kéznél a 21-es és kevesebb kenyeret kért, mit a 29-es és volt mivel reptetni a pilótákat).
Egy-két hete írta itt valaki, hogy talán F-15-ös pilótákat faggatott és azok is azt állították, hogy semmilyen fenyegetést sem vesznek félvállról.
Aki teljesen kiganéz maga alól, az ha véletlenül mégis beüt a szar, csak elszenvedője az eseményeknek, mint a kocsmában a karórát öröklő gyerek :).
 
M

molnibalage

Guest
Nem véletlenül hajtották a szerbek meg a bolgárok is párhuzamosan a két típust (ott volt kéznél a 21-es és kevesebb kenyeret kért, mit a 29-es és volt mivel reptetni a pilótákat).
A szerbek annyira "hajtották", hogy 1999-ben meg sem próbáltak velük harcba bocsátkozni. Éjszakai harcra a bisz lényegében alkalmatlan hiába van rajta radar. Bombázó elfogás a max. amire képes.

Egy-két hete írta itt valaki, hogy talán F-15-ös pilótákat faggatott és azok is azt állították, hogy semmilyen fenyegetést sem vesznek félvállról.
Azt a fenyegetést nem is kell félvállról venni, ami annyira nem fenyegetés, hogy az ellenég fel sem emeli rád...

A szerb és magyar ph. üzemnek sem volt semmi értelme. Ha a 29-esre nem telik, akkor semmi értelme a kettővel együtt vegetálni. A magyar 29 + L-39 páros is ökörség volt. Persze azt meg nem lehetett a nép felé bevállalni, hogy 29-es leáll, mert annyira nem adtak rá pénzt. Maradt a PR parádézás repnapon és annak kamuzása, hogy minden rendben.

Vagy a 21-es vagy a 29-es, a kettőnek semmi értelme. Ha telik normális 29-es üzemre, akkor minek 21-es? Ha csak a kettő vegetálása van akkor minek megosztani a forrást? Akkor szégyenszemre a drága vas leáll és marad a 21-es. Sok turbó ekézi a románokat, akik pont ezt csinálták. Nekik volt 29-es és leállították őket, a LancerR-ek meg még mai napig kis számban, de megvannak...
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
su22a.jpg


Na akkor itt egy általam korábban leírt Szu-22 az első szállítmánnyal átutalt gépek közül a perui légierőben a Los Tigres századtól, utólag felépített légi-utántöltő csővel. A mi Szuhojaink dokumentációja szerint ez a Szu-22M2 változat névre hallgat. Azt korábban elfelejtettem, hogy később tényleg kaptak a puposokból is, de ezekről a régebbiekről számolt be anno először az Air International az őskorban.

Helló Emel,

Ez az Szu-22M1, M2, M3, M4 témát a nyolcvanas évek nyugati szakújságírók találták ki, hogy a minimális információ mellett valahogy meg tudják különböztetni a változatokat. Olyan mint a MiG-29A, MiG-29C elnevezések. Aztán ezt a TopGun is átvette a kilencvenes években, így örökre beéget a tudatokba.

A Szu-17M2 export változata a képen látható Szu-22 jelzés nélküli.
A Szu-17M3 butább változata a Szu-22M, okosabb export változata a Szu-22M3

Igazi kavarodás. :) A lényeg, hogy Szu-22M3-as csak három ország légierejénél, magyar, iraki és szírianál repült, repül. Itt a szíriai példány:

33jiqew.jpg
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
A szerbek annyira "hajtották", hogy 1999-ben meg sem próbáltak velük harcba bocsátkozni. Éjszakai harcra a bisz lényegében alkalmatlan hiába van rajta radar. Bombázó elfogás a max. amire képes.
Előtte is meg utána is repülték. 99-ben a 29-eseikkel is felesleges volt aktívkodniuk, mert a fél nátó ellen azért kevés az esély.
A 99-es eseményekből extrapolálsz a végtelenbe :p
Korábban meg 21-esekkel is tevékenykedtek a háborúkban, mert azokkal az ellenfelekkel pariban volt, vagy előnyben azokkal szemben.
 
M

molnibalage

Guest
Előtte is meg utána is repülték. 99-ben a 29-eseikkel is felesleges volt aktívkodniuk, mert a fél nátó ellen azért kevés az esély.
A 99-es eseményekből extrapolálsz a végtelenbe :p
Korábban meg 21-esekkel is tevékenykedtek a háborúkban, mert azokkal az ellenfelekkel pariban volt, vagy előnyben azokkal szemben.
A szerb MiG-21 most repül...? Az AF után is el kellett látni az air policy-t...
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 581
20 407
113
Kicsit off..... Pápa 2017

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
D

danielblack

Guest
Kicsit off..... Pápa 2017

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Hjajjj megszakad a szívem... Pedig ha akkor még tovább szolgálnak, mára már úgy se lenne szintúgy rendszerben.
 
M

molnibalage

Guest
MiG-21 F-13 80 db
67 643 óra
29 db veszteség
43,2 gép / 100 ezer óra.
36%-os veszteség.

MiG-21 PF 24 db
37 409 óra
7 db veszteség
18,9 gép / 100 ezer óra.
29%-os veszteség.

MiG-21 MF 50 db
83 207 óra
9 db veszteség
10,8 gép / 100 ezer óra.
18%-os veszteség.

MiG-21 bisz A 15 db
18 728 óra
7 db veszteség
36,8 gép / 100 ezer óra.
46%-os veszteség. (az igen...)

MiG-21 bisz AP 47 db
69 885 óra
13 db veszteség
18,6 gép / 100 ezer óra.
27%-os veszteség.

MiG-21 UM 27 db
41 676 óra
6 db veszteség
14,3 gép / 100 ezer óra.
22%-os veszteség.

Baromi érdekes a csökkenő tendencia az MF-ig, aztán a bisz A katasztrofiális és a a bisz AP is csak PF szinten ért el.

Ez alapján az F-104G statisztikája nemhogy nem katasztrofális, hanem hízelgő. Majd este felrakom azt is.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd and endre