[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Nem tudok forrást hozni, mert nem látok bele az okmányokba, de az minden esetre érdekes, hogy a romullánok is hajtották őket és mégis maradt még most is bennük egy kis idő (az lehet, hogy a zsiráfok saját hatáskörben újraindították a számolást és ez az oka, nem tudom), meg a szírek se 5 éve vettek brendnyú 21-eseket és ugye jönnek tőlük a videók. Bolgárok, szerbek megintcsak majd 15 évvel tovább húzták. Itthon meg 85 körül kezdődött a mélyrepülés a hajózók repidejében és, ha a pilótába nem megy bele az idő, akkor valószínűleg a gépbe sem (a biszek 75 és 79 között érkeztek be).
A 23-asokat, meg ha úgy akartuk volna, valószínűleg némi dollárért meghosszabbította volna az orosz, mindazonáltal 17 év alatt nagy nehezen sikerült beléjük préselni az 1500-1800 órát.

A szlovákoknál volt szumma 10db BVR képes gép, a többi meg nem volt az. A tengernyi román lancerhez meg nekünk is volt 10-15 BVR képes gépünk, nekik meg kb. 96 óta nem volt olyan. Annyira nagy tenger nem volt lancerből, hogy mindenhol ott legyen, szóval még meg is kellett volna keresniük egymást a 21-eseinkkel, hogy erőt mutathassanak. Szerbeknél szintén legfeljebb annyi BVR képes gép mint nálunk, vagy kevesebb, a többi meg nem az. A horvátoknak meg nem is volt. Az ukrik voltak leginkább cakkosak.
Szóval bőven lett volna értelme a biszeinknek.
A román LanerR gépeket élettartam hosszabbításnak is vetették alá.
A MiG-29 mellett semmi értelme nem volt a bisz-nek. Harcértéke akkor már 0 felé tendált. Csak azért, mert évente párszor fel kell szálni a keszinek tenni a dolgát nem éri meg rendszerben tartani a ősrégi 21-est.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 546
113
A perui Szu-22 gépek tényleg más altípus mint a miénk, Szu-22M2, de ugyanúgy Tumanszkij hajtóművesek mint a mieink voltak. Viszont más az orr-része ("csónakos") és a függőleges vezérsíkja is még olyan alacsony mint a lengyel Szu-20-on volt.

Mielőtt végleg kipenderítenek minket a Szuhojokkal, még itt a kontrázásom, a perui Szu-22M3-asokat illetően:

su2239.jpg


Wm3V0wJ.jpg


Valóban voltak nekik Szu-17M2-eseken alapuló Szu-20-asaik, de ezek akkor se azok. Sokkal inkább Szu-22M3-asok.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Mielőtt végleg kipenderítenek minket a Szuhojokkal, még itt a kontrázásom, a perui Szu-22M3-asokat illetően:

su2239.jpg


Wm3V0wJ.jpg


Valóban voltak nekik Szu-17M2-eseken alapuló Szu-20-asaik, de ezek akkor se azok. Sokkal inkább Szu-22M3-asok.
Ezek ilyen AS szabvány szerint vannak csinálva :D (a szárnyon csak 4 gerenda van :eek:) má' semmit nem értek....
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Helló, sem Vietnámnak, sem Perunak, sem Libiának nem voltak Szu-22M3-as változatai. Meg M2 sem, mert olyan nincs!

Az Szu-22M3-as verzió, az eredeti szovjet Szu-17M3-as kicsit butított exportváltozata. De van az orrában célmegjelölő és képes a preciziós, akkor modert fegyvezzetek bevetésére. Ilyen csak és kizárólag Magyarországnak és Iraknak volt. Jelenelg Szíriában repül, de számomra kétséges, hogy eredetileg kapták a nyolcvanas években, vagy csak az ex. Iraki gépek, amikhez 2-3 éve jutottak hozzá Iránból.

Ezen kívül mindenki más, csak a nagyon lebutított Szu-22M változatott kapta, ami csakorlatilag a Szu-17M2 fegyvezete, Su-17M3 sárkányba csomagolva. Itt a preciziós fegyverzett a H-58-as rakétában kimerült és csak lézreres távmérő van az orrában. Ilyen Su-22M változata volt, Líbiának, Iraknak, Jemennek, Afganisztánnak, Szíriának és Vietnámnak. Ez nem Su-22M3, csak a nagyon butított Szu-22M. Legkönnyebben onnan különböztehető meg a magyar M3-astól, hogy hiányzik a gerincről a csaliszóró.

A másik legenda, a Vietnám álltal beszerzett cseh Szu-22-esek. Semmilyen cseh negyven gép nem került Vietnámba. A mai napig a nyolcvanas években beszerzett Su-22M és Su-22M4-es változatokat repülik. Viszont az ezredfordulón vásároltak őt kétüléses példányt Ukrán gyártól (nem a légierőtől), amik között van ex. csehszovák és ex szovjet példány is.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Helló, sem Vietnámnak, sem Perunak, sem Libiának nem voltak Szu-22M3-as változatai. Meg M2 sem, mert olyan nincs!

Az Szu-22M3-as verzió, az eredeti szovjet Szu-17M3-as kicsit butított exportváltozata. De van az orrában célmegjelölő és képes a preciziós, akkor modert fegyvezzetek bevetésére. Ilyen csak és kizárólag Magyarországnak és Iraknak volt. Jelenelg Szíriában repül, de számomra kétséges, hogy eredetileg kapták a nyolcvanas években, vagy csak az ex. Iraki gépek, amikhez 2-3 éve jutottak hozzá Iránból.

Ezen kívül mindenki más, csak a nagyon lebutított Szu-22M változatott kapta, ami csakorlatilag a Szu-17M2 fegyvezete, Su-17M3 sárkányba csomagolva. Itt a preciziós fegyverzett a H-58-as rakétában kimerült és csak lézreres távmérő van az orrában. Ilyen Su-22M változata volt, Líbiának, Iraknak, Jemennek, Afganisztánnak, Szíriának és Vietnámnak. Ez nem Su-22M3, csak a nagyon butított Szu-22M. Legkönnyebben onnan különböztehető meg a magyar M3-astól, hogy hiányzik a gerincről a csaliszóró.

A másik legenda, a Vietnám álltal beszerzett cseh Szu-22-esek. Semmilyen cseh negyven gép nem került Vietnámba. A mai napig a nyolcvanas években beszerzett Su-22M és Su-22M4-es változatokat repülik. Viszont az ezredfordulón vásároltak őt kétüléses példányt Ukrán gyártól (nem a légierőtől), amik között van ex. csehszovák és ex szovjet példány is.
Itt például pont emlegettek egy bizonyos Profus Management-et, aki 40db Szu-22-est akar eladni Vietnámnak az év végéig (2005), de később nem írnak róla semmit. Akkor ezek szerint nem realizálódott a biznic, ugye?
http://forum.militarium.net/viewtopic.php?f=19&t=319
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
su22a.jpg


Na akkor itt egy általam korábban leírt Szu-22 az első szállítmánnyal átutalt gépek közül a perui légierőben a Los Tigres századtól, utólag felépített légi-utántöltő csővel. A mi Szuhojaink dokumentációja szerint ez a Szu-22M2 változat névre hallgat. Azt korábban elfelejtettem, hogy később tényleg kaptak a puposokból is, de ezekről a régebbiekről számolt be anno először az Air International az őskorban.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
A román LanerR gépeket élettartam hosszabbításnak is vetették alá.
A MiG-29 mellett semmi értelme nem volt a bisz-nek. Harcértéke akkor már 0 felé tendált. Csak azért, mert évente párszor fel kell szálni a keszinek tenni a dolgát nem éri meg rendszerben tartani a ősrégi 21-est.
Ideális körülmények között nem lenne, de rólunk volt szó.
A beérkezéstől számolt 3-5 éven belül egy századnyira zsugorodott a 29-es állomány, de ezt te is tudod. Még a Vári is (aki azért bővebben kapta a lehetőségeket, mint az átlag) azt nyilatkozta, hogy 30 órát repült, mielőtt kimentek Fairordba. Nem véletlenül hajtották a szerbek meg a bolgárok is párhuzamosan a két típust (ott volt kéznél a 21-es és kevesebb kenyeret kért, mit a 29-es és volt mivel reptetni a pilótákat).
Egy-két hete írta itt valaki, hogy talán F-15-ös pilótákat faggatott és azok is azt állították, hogy semmilyen fenyegetést sem vesznek félvállról.
Aki teljesen kiganéz maga alól, az ha véletlenül mégis beüt a szar, csak elszenvedője az eseményeknek, mint a kocsmában a karórát öröklő gyerek :).
 
M

molnibalage

Guest
Nem véletlenül hajtották a szerbek meg a bolgárok is párhuzamosan a két típust (ott volt kéznél a 21-es és kevesebb kenyeret kért, mit a 29-es és volt mivel reptetni a pilótákat).
A szerbek annyira "hajtották", hogy 1999-ben meg sem próbáltak velük harcba bocsátkozni. Éjszakai harcra a bisz lényegében alkalmatlan hiába van rajta radar. Bombázó elfogás a max. amire képes.

Egy-két hete írta itt valaki, hogy talán F-15-ös pilótákat faggatott és azok is azt állították, hogy semmilyen fenyegetést sem vesznek félvállról.
Azt a fenyegetést nem is kell félvállról venni, ami annyira nem fenyegetés, hogy az ellenég fel sem emeli rád...

A szerb és magyar ph. üzemnek sem volt semmi értelme. Ha a 29-esre nem telik, akkor semmi értelme a kettővel együtt vegetálni. A magyar 29 + L-39 páros is ökörség volt. Persze azt meg nem lehetett a nép felé bevállalni, hogy 29-es leáll, mert annyira nem adtak rá pénzt. Maradt a PR parádézás repnapon és annak kamuzása, hogy minden rendben.

Vagy a 21-es vagy a 29-es, a kettőnek semmi értelme. Ha telik normális 29-es üzemre, akkor minek 21-es? Ha csak a kettő vegetálása van akkor minek megosztani a forrást? Akkor szégyenszemre a drága vas leáll és marad a 21-es. Sok turbó ekézi a románokat, akik pont ezt csinálták. Nekik volt 29-es és leállították őket, a LancerR-ek meg még mai napig kis számban, de megvannak...
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
su22a.jpg


Na akkor itt egy általam korábban leírt Szu-22 az első szállítmánnyal átutalt gépek közül a perui légierőben a Los Tigres századtól, utólag felépített légi-utántöltő csővel. A mi Szuhojaink dokumentációja szerint ez a Szu-22M2 változat névre hallgat. Azt korábban elfelejtettem, hogy később tényleg kaptak a puposokból is, de ezekről a régebbiekről számolt be anno először az Air International az őskorban.

Helló Emel,

Ez az Szu-22M1, M2, M3, M4 témát a nyolcvanas évek nyugati szakújságírók találták ki, hogy a minimális információ mellett valahogy meg tudják különböztetni a változatokat. Olyan mint a MiG-29A, MiG-29C elnevezések. Aztán ezt a TopGun is átvette a kilencvenes években, így örökre beéget a tudatokba.

A Szu-17M2 export változata a képen látható Szu-22 jelzés nélküli.
A Szu-17M3 butább változata a Szu-22M, okosabb export változata a Szu-22M3

Igazi kavarodás. :) A lényeg, hogy Szu-22M3-as csak három ország légierejénél, magyar, iraki és szírianál repült, repül. Itt a szíriai példány:

33jiqew.jpg
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
A szerbek annyira "hajtották", hogy 1999-ben meg sem próbáltak velük harcba bocsátkozni. Éjszakai harcra a bisz lényegében alkalmatlan hiába van rajta radar. Bombázó elfogás a max. amire képes.
Előtte is meg utána is repülték. 99-ben a 29-eseikkel is felesleges volt aktívkodniuk, mert a fél nátó ellen azért kevés az esély.
A 99-es eseményekből extrapolálsz a végtelenbe :p
Korábban meg 21-esekkel is tevékenykedtek a háborúkban, mert azokkal az ellenfelekkel pariban volt, vagy előnyben azokkal szemben.
 
M

molnibalage

Guest
Előtte is meg utána is repülték. 99-ben a 29-eseikkel is felesleges volt aktívkodniuk, mert a fél nátó ellen azért kevés az esély.
A 99-es eseményekből extrapolálsz a végtelenbe :p
Korábban meg 21-esekkel is tevékenykedtek a háborúkban, mert azokkal az ellenfelekkel pariban volt, vagy előnyben azokkal szemben.
A szerb MiG-21 most repül...? Az AF után is el kellett látni az air policy-t...
 
M

molnibalage

Guest
MiG-21 F-13 80 db
67 643 óra
29 db veszteség
43,2 gép / 100 ezer óra.
36%-os veszteség.

MiG-21 PF 24 db
37 409 óra
7 db veszteség
18,9 gép / 100 ezer óra.
29%-os veszteség.

MiG-21 MF 50 db
83 207 óra
9 db veszteség
10,8 gép / 100 ezer óra.
18%-os veszteség.

MiG-21 bisz A 15 db
18 728 óra
7 db veszteség
36,8 gép / 100 ezer óra.
46%-os veszteség. (az igen...)

MiG-21 bisz AP 47 db
69 885 óra
13 db veszteség
18,6 gép / 100 ezer óra.
27%-os veszteség.

MiG-21 UM 27 db
41 676 óra
6 db veszteség
14,3 gép / 100 ezer óra.
22%-os veszteség.

Baromi érdekes a csökkenő tendencia az MF-ig, aztán a bisz A katasztrofiális és a a bisz AP is csak PF szinten ért el.

Ez alapján az F-104G statisztikája nemhogy nem katasztrofális, hanem hízelgő. Majd este felrakom azt is.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd and endre