1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Jeno által indítva @ 2013. január 6..

  1. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Lengyeleknek a Szu-7 után még ott volt a Szu-20-as és, majd emellé jöttek a Szu-22M4-esek. A mi M3-asainkból simán lehetett volna bizniszt csinálni vietnám irányába, mert ők mind a mai napig párhuzamosan üzemeltetik az M4-eseik mellett, amelyeket talán cseh(?) készletből egészítettek ki? Azt tudom, hogy a csehek az M4-eseik kivonását követően rögvest eladták az üzemképes gépeiket, csak nem tudom, kenyába, vagy vietnámba. Napjainkra M3-as peruban és Líbiában biztosan repül, meg még valahol afrikában, természetesen a vietnámi flotta mellett. Az a vicces, hogy az össz-üzemképes Szu-22-es állományból mára már nem is olyan kis hányad Tumanszkij hajtóműves M3-as...
     
    Nagy Csaba, misinator, endre and 3 others like this.
  2. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Nem tudok forrást hozni, mert nem látok bele az okmányokba, de az minden esetre érdekes, hogy a romullánok is hajtották őket és mégis maradt még most is bennük egy kis idő (az lehet, hogy a zsiráfok saját hatáskörben újraindították a számolást és ez az oka, nem tudom), meg a szírek se 5 éve vettek brendnyú 21-eseket és ugye jönnek tőlük a videók. Bolgárok, szerbek megintcsak majd 15 évvel tovább húzták. Itthon meg 85 körül kezdődött a mélyrepülés a hajózók repidejében és, ha a pilótába nem megy bele az idő, akkor valószínűleg a gépbe sem (a biszek 75 és 79 között érkeztek be).
    A 23-asokat, meg ha úgy akartuk volna, valószínűleg némi dollárért meghosszabbította volna az orosz, mindazonáltal 17 év alatt nagy nehezen sikerült beléjük préselni az 1500-1800 órát.

    A szlovákoknál volt szumma 10db BVR képes gép, a többi meg nem volt az. A tengernyi román lancerhez meg nekünk is volt 10-15 BVR képes gépünk, nekik meg kb. 96 óta nem volt olyan. Annyira nagy tenger nem volt lancerből, hogy mindenhol ott legyen, szóval még meg is kellett volna keresniük egymást a 21-eseinkkel, hogy erőt mutathassanak. Szerbeknél szintén legfeljebb annyi BVR képes gép mint nálunk, vagy kevesebb, a többi meg nem az. A horvátoknak meg nem is volt. Az ukrik voltak leginkább cakkosak.
    Szóval bőven lett volna értelme a biszeinknek.
     
    fishbed likes this.
  3. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    A vietnámiak az egykor 96db-os lengyel M4-es flottából vettek meg kb. 40-et 2003 körül talán. (az egyik korai Aranysas első lapjain a kishírek körött szerepel egy fotó kíséretében egy lengyel gépről :))

    Én eddig úgy tudtam (most nem tudnám előkaparni a forrást), hogy 56db együlésest és 11db kétülésest építettek összesen abból a verzióból, ami nekünk van és a többit Líbia vette meg. Eddig azt hittem, hogy a peruiak másik alváltozat, mint a miénk.
     
    fishbed likes this.
  4. emel

    emel Well-Known Member

    A perui Szu-22 gépek tényleg más altípus mint a miénk, Szu-22M2, de ugyanúgy Tumanszkij hajtóművesek mint a mieink voltak. Viszont más az orr-része ("csónakos") és a függőleges vezérsíkja is még olyan alacsony mint a lengyel Szu-20-on volt.
     
    fishbed, endre and vilmoci like this.
  5. emel

    emel Well-Known Member

    HOPPÁ, elnézést Mack, most látom hogy a MiG-21 topikban Szuhojozunk, az utolsó néhány hsz.-t szerintem át kellene irányítani a saját topikjába. Köszi...
     
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A román LanerR gépeket élettartam hosszabbításnak is vetették alá.
    A MiG-29 mellett semmi értelme nem volt a bisz-nek. Harcértéke akkor már 0 felé tendált. Csak azért, mert évente párszor fel kell szálni a keszinek tenni a dolgát nem éri meg rendszerben tartani a ősrégi 21-est.
     
    fip7 likes this.
  7. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Mielőtt végleg kipenderítenek minket a Szuhojokkal, még itt a kontrázásom, a perui Szu-22M3-asokat illetően:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Valóban voltak nekik Szu-17M2-eseken alapuló Szu-20-asaik, de ezek akkor se azok. Sokkal inkább Szu-22M3-asok.
     
  8. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Ezek ilyen AS szabvány szerint vannak csinálva :D (a szárnyon csak 4 gerenda van :eek:) má' semmit nem értek....
     
  9. Galcom

    Galcom Well-Known Member

    Helló, sem Vietnámnak, sem Perunak, sem Libiának nem voltak Szu-22M3-as változatai. Meg M2 sem, mert olyan nincs!

    Az Szu-22M3-as verzió, az eredeti szovjet Szu-17M3-as kicsit butított exportváltozata. De van az orrában célmegjelölő és képes a preciziós, akkor modert fegyvezzetek bevetésére. Ilyen csak és kizárólag Magyarországnak és Iraknak volt. Jelenelg Szíriában repül, de számomra kétséges, hogy eredetileg kapták a nyolcvanas években, vagy csak az ex. Iraki gépek, amikhez 2-3 éve jutottak hozzá Iránból.

    Ezen kívül mindenki más, csak a nagyon lebutított Szu-22M változatott kapta, ami csakorlatilag a Szu-17M2 fegyvezete, Su-17M3 sárkányba csomagolva. Itt a preciziós fegyverzett a H-58-as rakétában kimerült és csak lézreres távmérő van az orrában. Ilyen Su-22M változata volt, Líbiának, Iraknak, Jemennek, Afganisztánnak, Szíriának és Vietnámnak. Ez nem Su-22M3, csak a nagyon butított Szu-22M. Legkönnyebben onnan különböztehető meg a magyar M3-astól, hogy hiányzik a gerincről a csaliszóró.

    A másik legenda, a Vietnám álltal beszerzett cseh Szu-22-esek. Semmilyen cseh negyven gép nem került Vietnámba. A mai napig a nyolcvanas években beszerzett Su-22M és Su-22M4-es változatokat repülik. Viszont az ezredfordulón vásároltak őt kétüléses példányt Ukrán gyártól (nem a légierőtől), amik között van ex. csehszovák és ex szovjet példány is.
     
  10. Galcom

    Galcom Well-Known Member

    Peru a felsorolásomból lemaradt, azok is csak Szu-22M full butított verziók, nem M3-asok!
     
    fishbed likes this.
  11. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Itt például pont emlegettek egy bizonyos Profus Management-et, aki 40db Szu-22-est akar eladni Vietnámnak az év végéig (2005), de később nem írnak róla semmit. Akkor ezek szerint nem realizálódott a biznic, ugye?
    http://forum.militarium.net/viewtopic.php?f=19&t=319
     
  12. emel

    emel Well-Known Member

    [​IMG]

    Na akkor itt egy általam korábban leírt Szu-22 az első szállítmánnyal átutalt gépek közül a perui légierőben a Los Tigres századtól, utólag felépített légi-utántöltő csővel. A mi Szuhojaink dokumentációja szerint ez a Szu-22M2 változat névre hallgat. Azt korábban elfelejtettem, hogy később tényleg kaptak a puposokból is, de ezekről a régebbiekről számolt be anno először az Air International az őskorban.
     
    fishbed and endre like this.
  13. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Kositzky Attila: A vadászpilóta magánya - előadás

     
    fishbed likes this.
  14. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Ideális körülmények között nem lenne, de rólunk volt szó.
    A beérkezéstől számolt 3-5 éven belül egy századnyira zsugorodott a 29-es állomány, de ezt te is tudod. Még a Vári is (aki azért bővebben kapta a lehetőségeket, mint az átlag) azt nyilatkozta, hogy 30 órát repült, mielőtt kimentek Fairordba. Nem véletlenül hajtották a szerbek meg a bolgárok is párhuzamosan a két típust (ott volt kéznél a 21-es és kevesebb kenyeret kért, mit a 29-es és volt mivel reptetni a pilótákat).
    Egy-két hete írta itt valaki, hogy talán F-15-ös pilótákat faggatott és azok is azt állították, hogy semmilyen fenyegetést sem vesznek félvállról.
    Aki teljesen kiganéz maga alól, az ha véletlenül mégis beüt a szar, csak elszenvedője az eseményeknek, mint a kocsmában a karórát öröklő gyerek :).
     
    Nagy Csaba and fishbed like this.
  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A szerbek annyira "hajtották", hogy 1999-ben meg sem próbáltak velük harcba bocsátkozni. Éjszakai harcra a bisz lényegében alkalmatlan hiába van rajta radar. Bombázó elfogás a max. amire képes.

    Azt a fenyegetést nem is kell félvállról venni, ami annyira nem fenyegetés, hogy az ellenég fel sem emeli rád...

    A szerb és magyar ph. üzemnek sem volt semmi értelme. Ha a 29-esre nem telik, akkor semmi értelme a kettővel együtt vegetálni. A magyar 29 + L-39 páros is ökörség volt. Persze azt meg nem lehetett a nép felé bevállalni, hogy 29-es leáll, mert annyira nem adtak rá pénzt. Maradt a PR parádézás repnapon és annak kamuzása, hogy minden rendben.

    Vagy a 21-es vagy a 29-es, a kettőnek semmi értelme. Ha telik normális 29-es üzemre, akkor minek 21-es? Ha csak a kettő vegetálása van akkor minek megosztani a forrást? Akkor szégyenszemre a drága vas leáll és marad a 21-es. Sok turbó ekézi a románokat, akik pont ezt csinálták. Nekik volt 29-es és leállították őket, a LancerR-ek meg még mai napig kis számban, de megvannak...
     
    Nagy Csaba, fip7 and endre like this.
  16. Galcom

    Galcom Well-Known Member

    Helló Emel,

    Ez az Szu-22M1, M2, M3, M4 témát a nyolcvanas évek nyugati szakújságírók találták ki, hogy a minimális információ mellett valahogy meg tudják különböztetni a változatokat. Olyan mint a MiG-29A, MiG-29C elnevezések. Aztán ezt a TopGun is átvette a kilencvenes években, így örökre beéget a tudatokba.

    A Szu-17M2 export változata a képen látható Szu-22 jelzés nélküli.
    A Szu-17M3 butább változata a Szu-22M, okosabb export változata a Szu-22M3

    Igazi kavarodás. :) A lényeg, hogy Szu-22M3-as csak három ország légierejénél, magyar, iraki és szírianál repült, repül. Itt a szíriai példány:

    [​IMG]
     
    Nagy Csaba, Pocok75, vilmoci and 2 others like this.
  17. Galcom

    Galcom Well-Known Member

    Nem, ez az üzlet sem valósult meg. Max alkatrészek juthattak el.
     
    vilmoci likes this.
  18. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Mindig tanul az ember.
     
  19. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    Előtte is meg utána is repülték. 99-ben a 29-eseikkel is felesleges volt aktívkodniuk, mert a fél nátó ellen azért kevés az esély.
    A 99-es eseményekből extrapolálsz a végtelenbe :p
    Korábban meg 21-esekkel is tevékenykedtek a háborúkban, mert azokkal az ellenfelekkel pariban volt, vagy előnyben azokkal szemben.
     
  20. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A szerb MiG-21 most repül...? Az AF után is el kellett látni az air policy-t...
     

Ezen oldal megosztása