[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Az is ekkor volt, amikor átalakítót kellett esztergálni, mert nem volt kompatibilis az üzemanyagtöltő csatlakozója?
Nem hiszem, a 21-est akár vödörből is fel lehetett volna tankolni ha valakinek volt hozzá türelme. Nem volt hermetikus töltő-csatlakozója, autókhoz hasonló "tanksapka"-megoldással volt nyitható a gerinctartály és a póttartályok töltőnyílása. Szóval csak egy sima töltőpisztoly kellett hozzá (persze ha a NATO olyan "elmaradott" volt, hogy nem volt hagyományos töltőpisztolyuk a keró töltéséhez, akkor elképzelhető).
 
M

molnibalage

Guest
Nem hiszem, a 21-est akár vödörből is fel lehetett volna tankolni ha valakinek volt hozzá türelme. Nem volt hermetikus töltő-csatlakozója, autókhoz hasonló "tanksapka"-megoldással volt nyitható a gerinctartály és a póttartályok töltőnyílása. Szóval csak egy sima töltőpisztoly kellett hozzá (persze ha a NATO olyan "elmaradott" volt, hogy nem volt hagyományos töltőpisztolyuk a keró töltéséhez, akkor elképzelhető).
Hidraulika táp vagy valami csatis történet szerepelt egy leírásban.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 332
113
Hidraulika táp vagy valami csatis történet szerepelt egy leírásban.

A Top Gun(?) riportban volt, hogy valami adapter/csatlakozó hibádzott. Talán - ha jól rémlik - az oroszoktól legóztak össze végül valamit.

Meg az, hogy a B-52-es aggregátjának a reléit is "lecsattogtatta", mint egyszer a Nagypolákom (mit kiderült) cellazárlatos aksija a teherautó akkumulátorhoz méretezett töltőt!:eek:

Pár éve olvastam újra a sztorit az újságban, újra elő kéne túrni; elég olvasmányos.

A kísérő német Tornádó(?) mögül az egyik elkeveredett a felhőben, majd előtte esett ki belőle, valami olyasmit mondott a magyar pilóta, hogy nem is akarja megtudni, hogy hogyan sikerült.:confused:

Már a La Manche csatorna felett repültek, amikor megszólalt az egyik pilóta:
- Na, itt már elég mély a víz...
- Anyád!:mad:
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113
nyitokep.jpg


nyitokep_2.jpg


http://www.simonrobert.hu/02-repulok/Galeria/Volt_egyszer_Sky/sky-hussars-start.html

http://www.simonrobert.hu/02-repulok/Galeria/Volt_egyszer_Sky/sky-hussars-eletkepek-1.html

http://www.simonrobert.hu/02-repulok/Galeria/Volt_egyszer_Sky/sky-hussars-eletkepek-2.html

http://www.simonrobert.hu/02-repulok/Galeria/Volt_egyszer_Sky/sky-hussars-eletkepek-3.html

http://www.simonrobert.hu/02-repulok/Galeria/Volt_egyszer_Sky/sky-hussars-eletkepek-4.html
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113
Nekem is csak valami gyors esztergálás rémlik, de már nem emlékszem pontosan mi volt az... hátha valakinek beugrik a sztori.

Ha minden igaz, megtaláltam az előbb linkelt írás 4. részében...

"A kirepülésünk előtt magyar szakemberek Budapestről külön elutaztak Angliába, hogy egyeztessenek, és ők megállapították, hogy Angliában,
Fairfordban, minden van, ami kell nekünk, oxigén, levegő, minden - meséli Pál István, "Schweppes" -, de természetesen nem volt köztük egy sem, aki lement
volna a műhelybe, aki megnézte volna, hogy rendben lesznek-e a csatlakozások.
Ott kezdődött, hogy nekik folyékony oxigénjük volt, ami nekünk nem jó, nekünk gáz kellett - folytatja Körömi Jóska. "Csücsör".
És persze nem voltak jók a csatlakozók. Ott voltak a magyar tábor körül a csehek és a szlovákok is, MIG-29-esekkel, Szu-25-tel. nekik volt
mindenféle barkácsolt szűkítőjük, tágítójuk, de a MIG-21-esekre egyik sem illett. Ekkor a később összeütközött két
orosz MIG-29-es mérnökei áthúztak egy nagy faládát, tele csövekkel, alkatrészekkel, és a mi mérnökeink is kipakoltak, és összetették, amijük volt,
innen egy hollandert, onnan egy csapot, egy csövet, vagy tizenöt darabból álló, méteres kifli-alakú tákolmányok jöttek létre,
amelyek aztán egyik végükön kiadták az ottani szabványt, a másik végüket rá lehetett tenni a MIG-21 esekre - meséli Doma Sándor. Az oxigén-csatlakozást
pedig végül a RAF egyik műszaki altisztje oldotta meg, aki az érkezés utáni éjszaka, saját kezűleg esztergált megfelelő alkatrészt a brit berendezés és a
MIG-21-es közé."
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 332
113
A Top Gun(?) riportban volt, hogy valami adapter/csatlakozó hibádzott. Talán - ha jól rémlik - az oroszoktól legóztak össze végül valamit.

Meg az, hogy a B-52-es aggregátjának a reléit is "lecsattogtatta", mint egyszer a Nagypolákom (mit kiderült) cellazárlatos aksija a teherautó akkumulátorhoz méretezett töltőt!:eek:

Pár éve olvastam újra a sztorit az újságban, újra elő kéne túrni; elég olvasmányos.

A kísérő német Tornádó(?) mögül az egyik elkeveredett a felhőben, majd előtte esett ki belőle, valami olyasmit mondott a magyar pilóta, hogy nem is akarja megtudni, hogy hogyan sikerült.:confused:

Már a La Manche csatorna felett repültek, amikor megszólalt az egyik pilóta:
- Na, itt már elég mély a víz...
- Anyád!:mad:


Annyira nem is emlékeztem rosszul! (Tőlem ritka):confused:
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 332
113
"...
Csücsör közben remek céljelet kapott a lokátorán, megítélése

szerint nagyjából stimmelt az irány, tehát fel kell zárkózni ahhoz a bizonyos

géphez, amit befogott, gondolta, még ha csak egy utasszállító is lenne - majd

csak talál egy repteret, ahol leszáll, az a lényeg, hogy 270 fokon repüljön az,

akire rátapad. „Persze, ha a követett gép netán átmegy az óceánon, az nem

stimmelt volna" - tette hozzá visszaemlékezésekor elgondolkodva Körömi...."

http://www.simonrobert.hu/02-repulok/Galeria/Volt_egyszer_Sky/sky-hussars-eletkepek-3.html

Még ma is hatalmas!

(Vagy inkább manapság leginkább; a múltkor a huszonéves lányom megkérdezte, hogy hogyan tudtunk megszervezni egy találkozót - gyakorlatilag senkinek nem volt otthon telefonja - egy másik, számunkra idegen városba navigáció nélkül!? Tényleg: Tisztavatás Cegléden, pápalátogatás Máriapócson, Jean-Michel Jarre koncert a Népstadionban,repülőnap Kecskeméten stb., stb., s megtaláltuk az ország különböző részeiből egymás autóit, meg egymást a tömegbeno_O
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113
Nem egészen, ezek a taszári 31. Vadászezred Égi huszárok bemutató kötelékének gépei, 93-ban Fairfordban repültek légiharc-bemutatót (utána itthon is Kecskeméten). Ha a fotók tényleg Brüggenben készültek akkor ez már a visszaúton történt, mert odafelé másik németországi RAF-bázison szálltak le tankolni. De így is jó látni őket, a gépek közül már csak a sárga Cápeti "szolgál" a szolnoki Reptár-múzeumban ... :)

A szolnoki Reptárban kiállított Cápeti ugyanaz a gép, amelyik a bemutatókat repülte a 90-es évek elején?
Vagy lefestettek egy másik gépet sárgára és ráfestették ugyanazt az oldalszámot?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
A szolnoki Reptárban kiállított Cápeti ugyanaz a gép, amelyik a bemutatókat repülte a 90-es évek elején?
Vagy lefestettek egy másik gépet sárgára és ráfestették ugyanazt az oldalszámot?
Ugyanaz a gép. Egy időben Taszáron volt kiállítva, aztán átkerült a szolnoki repmúzeumba, onnan a Reptár-ba.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 933
53 495
113
Taszári gépek lesznek azok. A pápai gépek függőleges vezérsíkján volt az ezred jevénye, a taszári gépeken nem.

5002.jpg


Mi célt szolgált a motor előtt,a beömlőben az a kúp?
A többi/későbbi gépeken nem látni ilyesmit,akadály nélkül ömlik be a levegő a motorba,itt,nekem kvázi szűkítésnek tűnik.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 075
10 695
113
Mi célt szolgált a motor előtt,a beömlőben az a kúp?
A többi/későbbi gépeken nem látni ilyesmit,akadály nélkül ömlik be a levegő a motorba,itt,nekem kvázi szűkítésnek tűnik.
Miről beszélsz?
A radarkúpról a hajtómű beömlőjében?
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 933
53 495
113
Miről beszélsz?
A radarkúpról a hajtómű beömlőjében?


Igen,a kúpról.
Csak ott volt hely a radarnak?
Kicsit freak,hogy az engine-t,hajtóműnek fordítjuk,a munkagépek világában transmission,vagy gear,esetleg drive train a hajtómű,bár tudni szoktam,hogy itt hajtómű a motor.o_O
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 785
75 816
113
Igen,a kúpról.
Csak ott volt hely a radarnak?
Kicsit freak,hogy az engine-t,hajtóműnek fordítjuk,a munkagépek világában transmission,vagy gear,esetleg drive train a hajtómű,bár tudni szoktam,hogy itt hajtómű a motor.o_O

Ne lepődj meg ha ezért a kérdésért a volt repszerelők(akik ide írnak)kiátkoznak.;)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Mi célt szolgált a motor előtt,a beömlőben az a kúp?
A többi/későbbi gépeken nem látni ilyesmit,akadály nélkül ömlik be a levegő a motorba,itt,nekem kvázi szűkítésnek tűnik.
Igen, az a kúp a szívócsatorna elején szűkítés IS, mégpedig változtatható szűkítés a beömlő keresztmetszetben. Egy sebesség alapján működő automatikus vezérlés hidraulikus munkahengerrel mozgatja előre-hátra a tartógörgőkön a kúpot tartó keretet, ezzel vezérli a hajtóműhöz bejutó levegőmennyiséget (ha nem műkszik az automata vezérlés, a pilóta is vezérelheti kézzel a sebességmérő alapján). A szűkítésen kívül van még egy nagyon fontos szerepe a kúpnak: hangsebesség fölött a gép körül kialakul egy ún. lökéshullám (összenyomott légréteg, amiben ugrásszerűen változik a nyomás, sebesség és hőmérséklet). Ez a lökéshullám hangsebességnél a repirányra pont merőleges, hangsebességen túl gyorsítva viszont egyre szűkülő kúpot alkot a gép körül (ha leér a földig, akkor ez okozza a hangrobbanást). A merőleges lökéshullám még jó a hajtóműnek, mert speciális tulajdonsága hogy ezen áthaladva a levegő sebessége mindig hangsebesség alá csökken, nyomása megnő, tehát van egy elősűrítés a szívócsatornában a hajtómű-kompresszor előtt! A további gyorsítás során a lökéshullám-kúp viszont előbb-utóbb bekerülne a szívócsatornába, ami azt jelenti, hogy a hajtóműhöz hangsebességnél gyorsabb légáramlattal, de túl kis nyomáson érkezne a levegő. A hajtóműnek viszont ez már túl sok, kívül esik az üzemi tartományon, így törvényszerűen vagy leállna (még ez a jobbik), vagy szétrobbanna (a repülési kísérletek, tesztek során ilyen is előfordult). A megoldás a kúp, ill. a rajta kialakított apró alak-megtörések sora, vagyis ez a valóságban egy csonka-kúpokra épített kúpban végződő test. A kúpon ugyanis hangsebesség fölötti repülésnél minden törési síkon kialakul egy újabb lökéshullám, és az egész aerodinamikailag úgy van megtervezve, hogy ez a lökéshullám-sor az áramlásra merőleges lökéshullámban végződjön!! Vagyis ez után ugye hangsebesség alá lassult, de megnőtt nyomású légáramlat érkezik a hajtómű-kompresszorra, és ez kell nekünk a stabil hajtómű-üzemmódhoz!
Kb. M1,4-1,6-ig megoldható mozgó szívócsatorna-vezérlés nélkül is a dolog (megfelelő géporr- és szívócsatorna-kialakítással), de ez fölött marad a mozgatható kúppal vagy terelő-lemezekkel vezérelt szívócsatorna-megoldás. Az már csak egy ráadás hogy ennek a kúpnak a belsejében van a fedélzeti lokátor antenna-egysége elhelyezve, a harcigépekben krónikus helyhiány van, ekkora teret nem lehet kihasználatlanul hagyni.
 
M

molnibalage

Guest
Miről beszélsz?
A radarkúpról a hajtómű beömlőjében?
  1. Hívjuk orrkúpnak, az más kérdés, hogy a radar is abban kapott helyet.
  2. A kúp előre-hátra mozog, a szuperszonikus repüléshez és M2-höz szabályozható keresztmetszetű szívócsatorna kellett. A lökésullámrendszer szabályozása miatt szükséges.Schliren optikával vizsgálható a lökéshullám, nem rég tettek be új képet, hogy a NASA ma hol tart ezzel.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Schlieren
    https://www.universetoday.com/14169...-supersonic-jets-interacting-with-each-other/
  3. Az F-111-esen is volt ehhez hasonló kúp és egyéb szabályozás, de nem csak kúppal lehet csinálni. Az oroszok kezdetben ezt találták ki és ragaszkodtak is hozzá, de az evolúció túllépett rajta a Szu-24, MiG-23 idejében. Sőt, már a Szu-15-nél sem volt kúp tudtommal.
    http://f-111.net/models/inlets/index.htm

    https://www.okieboat.com/How the ramjet works.html
SR71J58.png


Kb. M1,4-1,6-ig megoldható mozgó szívócsatorna-vezérlés nélkül is a dolog (megfelelő géporr- és szívócsatorna-kialakítással), de ez fölött marad a mozgatható kúppal vagy terelő-lemezekkel vezérelt szívócsatorna-megoldás. Az már csak egy ráadás hogy ennek a kúpnak a belsejében van a fedélzeti lokátor antenna-egysége elhelyezve, a harcigépekben krónikus helyhiány van, ekkora teret nem lehet kihasználatlanul hagyni.
Fix szívócsatornával is elérhető az M2.0 - lásd F-16 - csak borzalmas hatásfokkal (?). Az F-16 szuperszonikus paraméterein látszik ez. A gép mérete és fogyasztása együtt elméleti képességgé teszi az M2.0-vel robogást.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 075
10 695
113
  1. Hívjuk orrkúpnak, az más kérdés, hogy a radar is abban kapott helyet.
  2. A kúp előre-hátra mozog, a szuperszonikus repüléshez és M2-höz szabályozható keresztmetszetű szívócsatorna kellett. A lökésullámrendszer szabályozása miatt szükséges.Schliren optikával vizsgálható a lökéshullám, nem rég tettek be új képet, hogy a NASA ma hol tart ezzel.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Schlieren
    https://www.universetoday.com/14169...-supersonic-jets-interacting-with-each-other/
  3. Az F-111-esen is volt ehhez hasonló kúp és egyéb szabályozás, de nem csak kúppal lehet csinálni. Az oroszok kezdetben ezt találták ki és ragaszkodtak is hozzá, de az evolúció túllépett rajta a Szu-24, MiG-23 idejében. Sőt, már a Szu-15-nél sem volt kúp tudtommal.
    http://f-111.net/models/inlets/index.htm

    https://www.okieboat.com/How the ramjet works.html
SR71J58.png


Hívjuk... :)
A Mirage-okon is ilyen kúpos megoldás van, talán mg a 2000-nél is mozgattál előre hátra. Elvileg a két főkonstruktőr ismerte is egymást, szóval...