[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-23 "Flogger"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 740
12 284
113
Erről a festés mintáról van valakinek további képe, más szögből ?
36b59b5e6edee51c2f50c9f56fc46a7f58d886d0.jpeg

Szia!

Ezek jók lesznek?



 
  • Tetszik
Reactions: ghostrider

L.O.B

Well-Known Member
2020. július 8.
2 281
8 141
113

Faboo78

Well-Known Member
2018. január 4.
281
1 155
93
Ez az utoljára nagyjavított MiG-23-asunk, ami kicsit öszvér lett festésileg is. Kiment teflon szürke színnel, majd mindenki élt a gyanúperrel ,hogy elrabolták szegénykét és az USA-ba került, mivel ott meg felbukkant egy teflonszürke 11-es akkoriban. De nem, csak nagyjavítás utáni berepüléskor ha jól emlékszem, talán kigyulladt, és végül egy szovjet MiG-23M gép hátsóját kapta meg a gép.

A kamuflázs már módosított a képen: eredetileg a szovjet kamuflázst kapta meg egyedüli nagyjavítottként a gép (többit a bolgárok nagyjavították, már amelyik nagyjavításra került, a 20-as meg eredetileg is orosz kamoval érkezett),

Aztán itthon, ha jól emlékszem akkor a bal szárny belépélébe valaki teherautóval "belépett" ennek zöld-barna magyar rejtőszínes javítása látszik a szárnyon, mutatva a végleges kamuflázst....
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
Ez az utoljára nagyjavított MiG-23-asunk, ami kicsit öszvér lett festésileg is. Kiment teflon szürke színnel, majd mindenki élt a gyanúperrel ,hogy elrabolták szegénykét és az USA-ba került, mivel ott meg felbukkant egy teflonszürke 11-es akkoriban. De nem, csak nagyjavítás utáni berepüléskor ha jól emlékszem, talán kigyulladt, és végül egy szovjet MiG-23M gép hátsóját kapta meg a gép.

A kamuflázs már módosított a képen: eredetileg a szovjet kamuflázst kapta meg egyedüli nagyjavítottként a gép (többit a bolgárok nagyjavították, már amelyik nagyjavításra került, a 20-as meg eredetileg is orosz kamoval érkezett),

Aztán itthon, ha jól emlékszem akkor a bal szárny belépélébe valaki teherautóval "belépett" ennek zöld-barna magyar rejtőszínes javítása látszik a szárnyon, mutatva a végleges kamuflázst....
Igen, volt törzshátsórész tűz, de még a kiküldés előtt. Ezért is csúszott meg a gép és került a beloruszokhoz (ekkor még Szovjetúnió) Baranovicsibe és nem a bolgárokhoz.

"...1989. június 30-án leszállás közben, a betonon kigyulladt. Pilótája Soproni Károly volt. Mint utólag kiderült a gép hajtóművének égőtere hosszirányban kirepedt és ez okozta a tüzet. Neki köszönhetően csak a függőleges vezérsíkot kellett kicserélni. De erre éveket vártunk akkor, ugyanis a gép kiszállítása az oroszokhoz csak másfél év (!) múlva 1990 karácsonya előtt történt meg, vissza pedig valamikor 1993 (!) kora őszén jött. Visszaérkezése után az egyik legstabilabb gép lett. Mivel eredeti négyszínű orosz festéssel érkezett haza, eleinte egy kicsit furcsán néztünk rá. A típusból, ez a repülőgép teljesítette az utolsó harci feladatot. A repülőgépvezető-fülkében Perjési Zoltán ült..."
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
Amúgy a fentiekből kiindulva, mivel a 11-es volt az egyetlen épen maradt MiG-23-asunk a kivonáskor, aminek még számottevő repidő maradt a sárkányában (402 óra), továbbá ez lett az egyik legstabilabban repülehető gép, valószínű ez lett volna a demó példány az 1997 májusi Kecskeméti NATO Express repülőnapon.
De ez egyben egy ellentmondás is, mert az összes többi gépben ennek jó ha haramada-negyede (vagy sokkal kevesebb, a tiezede)maradt, átlag 30-120 órával, de a 07-esnek pl egy évvel korábban, 1996 májusában szó szerint 0 órával kikoppant a repideje.
A többi gépnek a fenti számait az 1996 december eleje-közepi utolsó repülésekkor számolták.
A 11-es a maga 402 maradó repórájával kb 1998-99-ig repülhetett volna, feltételezve, hogy egy flotta gépe, ahol nem ő repüli egyedül az összes felszállást.
Na itt az ellentmondás, mert erre már nem maradt több gép, csak ez az egy, az meg nem flotta és nem rendszer.

Tehát, csak azért, mert a törzshátsórész tűz miatt a 11-es három évvel később jött vissza, ennyivel maradt benne több, de láthatjuk, hogy ez se volt sok.
A MiG-23-as típusak egyszerűen nagyon-nagyon rövid volt az üzemideje és az orosz bár ráfejlesztett az ML-el, majd annak átdolgozásával az MLD-vel, de az se volt elég.
A MiG-29-es például 2500 órval indított és még a klasszikus 9.12-es, 9.13-as sárkány is 4000-ig hosszabbítható élettartamú.

Hogy a MiG-23MLD esetleg elérhette-e volna ezt az üzemidő tartamot, azért "történelmietlen" kérdés, mert a típusról előbb lemondott a Szovjetúnió, minthogy egy komolyabb élettartam kitolást kifejlesztettek volna.
A MiG-23-98 bár erről szólt, de már túl későn, mert addigra már szinte mindenki kukázta a típust, vagy közel volt hozzá, illetve a potenciális partnerek is átálltak a másik oldalra.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 500
113
Amúgy a fentiekből kiindulva, mivel a 11-es volt az egyetlen épen maradt MiG-23-asunk a kivonáskor, aminek még számottevő repidő maradt a sárkányában (402 óra), továbbá ez lett az egyik legstabilabban repülehető gép, valószínű ez lett volna a demó példány az 1997 májusi Kecskeméti NATO Express repülőnapon.
De ez egyben egy ellentmondás is, mert az összes többi gépben ennek jó ha haramada-negyede (vagy sokkal kevesebb, a tiezede)maradt, átlag 30-120 órával, de a 07-esnek pl egy évvel korábban, 1996 májusában szó szerint 0 órával kikoppant a repideje.
A többi gépnek a fenti számait az 1996 december eleje-közepi utolsó repülésekkor számolták.
A 11-es a maga 402 maradó repórájával kb 1998-99-ig repülhetett volna, feltételezve, hogy egy flotta gépe, ahol nem ő repüli egyedül az összes felszállást.
Na itt az ellentmondás, mert erre már nem maradt több gép, csak ez az egy, az meg nem flotta és nem rendszer.

Tehát, csak azért, mert a törzshátsórész tűz miatt a 11-es három évvel később jött vissza, ennyivel maradt benne több, de láthatjuk, hogy ez se volt sok.
A MiG-23-as típusak egyszerűen nagyon-nagyon rövid volt az üzemideje és az orosz bár ráfejlesztett az ML-el, majd annak átdolgozásával az MLD-vel, de az se volt elég.
A MiG-29-es például 2500 órval indított és még a klasszikus 9.12-es, 9.13-as sárkány is 4000-ig hosszabbítható élettartamú.

Hogy a MiG-23MLD esetleg elérhette-e volna ezt az üzemidő tartamot, azért "történelmietlen" kérdés, mert a típusról előbb lemondott a Szovjetúnió, minthogy egy komolyabb élettartam kitolást kifejlesztettek volna.
A MiG-23-98 bár erről szólt, de már túl későn, mert addigra már szinte mindenki kukázta a típust, vagy közel volt hozzá, illetve a potenciális partnerek is átálltak a másik oldalra.
Tehát szétrepülték volna azt is (11-es)?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
Tehát szétrepülték volna azt is (11-es)?
Nyilván, ha csak egy maradt volna üzemben. De ha csak egy maradt volna üzemben akkor nem maradt volna egy sem üzemben, ahogy ez végül is történt.
Ha arra gondolsz, hogy 402 maradó üzemórára én miért jósoltam kb másfél-két évet, nos, lehet, hogy elsőre úgy tűnhet a jóslásommal kissé alul terveztem, mert feltételezve, hogy a többi gépben is kb hasonló óraszám állt volna még rendelkezésre és ismerve a kilencvenes évek végi repórakereteket, a flotta nem repült volna ki gépenkét 400 órát ennyi idő alatt. Ha csak a sárkány üzemórát vizsgáljuk, akkor az ebben az időben még meglévő géppark ennyi repórát kb 2001-2002-ig élt volna fel. Elméletben.
Csakhogy, ne feledjük, hogy a hajtóművek előbb fáradtak volna el és ekkoriban már nem álltak hegyekben R-29BD-300-asok, sőt leginkább sehogyse.
És ott van a radar, ott van a fegyverzet, ezek is mint előbb kikoppantak volna, mint 2001-2002.
És akkor még nem beszéltünk az olyan, típusspecifikus jelenségről, mint az acél törzsközéprész repedési hajlamáról, ami a tervezett üzemidőkeretet is durván lerövidítheti.

De mégegyszer hangsúlyozom, ez a spekuláció eleve meddő, mert az, hogy 1997-ben még 402 óra volt egy MiG-23-asunkban, az nem a gép képessége, hanem a közel három évnyi kényszerpihenő eredménye. A normálisan használt példányok ezidő alatt vagy kirepülték az üzeimidő keretüket, vagy sajnos odavesztek.

A MiG-23ML-el jobban jártunk volna?
Nos, a csehszlovákok 1981-82 körül rendszeresítették őket, szintén egy századnyit és a típus ott kevesebbet élt meg, mert 1998-ban vonták ki őket. Kérdés, hogy milyen üzemidő tartalákkal. Érdekesség, hogy ők a szintén egy századnyi MF-et is a mieink előtt, már 1994-ben nyugdíjazták.
Az NDK is kb ugyanekkor szerezte be az ML gépeit, csak ott az egyesített németek döntöttek az idejekorán meglépett kivonásról. Jut eszembe a nálunk "gyászosnak" elkönyvelt üzemű MiG-23-as az NDK-ban nem nagyon potyogott le. A csehszlovákoknál is "csak" az UB-k. A bolgár 23-asok húzták a legtovább, de ott repültek a legkésőbb gyártott példányok (MLD), illetve ők elég jól berendezkedtek a típus ipari háttértámogatására. És a "flottamenedzsment" szempontjából elég kedvező, nagy létszámú gépparkkal operáltak.
Így se repültek 2001-nél tovább. A gépveszteségeket nem ismerem.
A románoknál 46 darab MiG-23MF és UB repült (36+10), hozzánk hasonlóan 1979-es beszerzés, 2001-ig repültek, papíron 2003-ban vonták ki őket.
Itt sincs infóm arról, hogy hány darab veszett oda, de akkor is érdekes kérdés, hogy ők hol találtak még elég repidőt az MF-eikben a 2001-es zárásig.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
Még egy gondolat a fenti lamentálásomhoz.
Hogy értsük, mennyire alacsony volt a MiG-23-as össz üzemideje, érdemes elgondolkodni azon, hogy mi lett volna, ha nem törik meg az 1984-1988 közötti kiképzési repülések dinamizmusa és nem áll földbe repóraszám?
Sanszos, hogy az egyszázados flotta akkor kb 1992-94 körül kifutott volna, amihez utólag érthető, hogy a VSz tagállamok miért számoltak már 1988 után a váltótípussal.
(Attól most tekintsünk el, hogy nálunk volt a legkevesebb MiG-23-as és a típusnak egyedülállóan magas volt a veszteségi rátája, ami egyébkén máshol nem volt jellemző...)

Mi is 1988-tól indítottuk a MiG-29-es programot, csak az elég erőltelnül hamvába holt, míg a többi tagállam 1989-90-re beszerezte a rendszert.
Érdemes megnézni, hogy a csehszlovákok - bár náluk is csökkent a repóra keret - az intenzívebb kiképzés miatt az ország szátválása utáni évben, 1994-ben már ki is vonták az MF-et. Mindezt úgy, hogy nekik párhuzamosan ott volt az ML is.

Szóval így, vagy úgy, de a MiG-23-as rendszernek mennie kellett. Vagy a kilencvenes évek elején, vagy - ahogy végül történt - a második felében, de mindenképpen kikoppant a repideje a flottának.
 

Faboo78

Well-Known Member
2018. január 4.
281
1 155
93
Nyilván, ha csak egy maradt volna üzemben. De ha csak egy maradt volna üzemben akkor nem maradt volna egy sem üzemben, ahogy ez végül is történt.
Ha arra gondolsz, hogy 402 maradó üzemórára én miért jósoltam kb másfél-két évet, nos, lehet, hogy elsőre úgy tűnhet a jóslásommal kissé alul terveztem, mert feltételezve, hogy a többi gépben is kb hasonló óraszám állt volna még rendelkezésre és ismerve a kilencvenes évek végi repórakereteket, a flotta nem repült volna ki gépenkét 400 órát ennyi idő alatt. Ha csak a sárkány üzemórát vizsgáljuk, akkor az ebben az időben még meglévő géppark ennyi repórát kb 2001-2002-ig élt volna fel. Elméletben.
Csakhogy, ne feledjük, hogy a hajtóművek előbb fáradtak volna el és ekkoriban már nem álltak hegyekben R-29BD-300-asok, sőt leginkább sehogyse.
És ott van a radar, ott van a fegyverzet, ezek is mint előbb kikoppantak volna, mint 2001-2002.
És akkor még nem beszéltünk az olyan, típusspecifikus jelenségről, mint az acél törzsközéprész repedési hajlamáról, ami a tervezett üzemidőkeretet is durván lerövidítheti.

De mégegyszer hangsúlyozom, ez a spekuláció eleve meddő, mert az, hogy 1997-ben még 402 óra volt egy MiG-23-asunkban, az nem a gép képessége, hanem a közel három évnyi kényszerpihenő eredménye. A normálisan használt példányok ezidő alatt vagy kirepülték az üzeimidő keretüket, vagy sajnos odavesztek.

A MiG-23ML-el jobban jártunk volna?
Nos, a csehszlovákok 1981-82 körül rendszeresítették őket, szintén egy századnyit és a típus ott kevesebbet élt meg, mert 1998-ban vonták ki őket. Kérdés, hogy milyen üzemidő tartalákkal. Érdekesség, hogy ők a szintén egy századnyi MF-et is a mieink előtt, már 1994-ben nyugdíjazták.
Az NDK is kb ugyanekkor szerezte be az ML gépeit, csak ott az egyesített németek döntöttek az idejekorán meglépett kivonásról. Jut eszembe a nálunk "gyászosnak" elkönyvelt üzemű MiG-23-as az NDK-ban nem nagyon potyogott le. A csehszlovákoknál is "csak" az UB-k. A bolgár 23-asok húzták a legtovább, de ott repültek a legkésőbb gyártott példányok (MLD), illetve ők elég jól berendezkedtek a típus ipari háttértámogatására. És a "flottamenedzsment" szempontjából elég kedvező, nagy létszámú gépparkkal operáltak.
Így se repültek 2001-nél tovább. A gépveszteségeket nem ismerem.
A románoknál 46 darab MiG-23MF és UB repült (36+10), hozzánk hasonlóan 1979-es beszerzés, 2001-ig repültek, papíron 2003-ban vonták ki őket.
Itt sincs infóm arról, hogy hány darab veszett oda, de akkor is érdekes kérdés, hogy ők hol találtak még elég repidőt az MF-eikben a 2001-es zárásig.
Kb. a lengyelekkel is hasonló volt a helyzet: 1979-től szereztek be 36 db MF változatot 6 UB mellett, és 1999-ig repülték a gépeket.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Nyilván, ha csak egy maradt volna üzemben. De ha csak egy maradt volna üzemben akkor nem maradt volna egy sem üzemben, ahogy ez végül is történt.
Ha arra gondolsz, hogy 402 maradó üzemórára én miért jósoltam kb másfél-két évet, nos, lehet, hogy elsőre úgy tűnhet a jóslásommal kissé alul terveztem, mert feltételezve, hogy a többi gépben is kb hasonló óraszám állt volna még rendelkezésre és ismerve a kilencvenes évek végi repórakereteket, a flotta nem repült volna ki gépenkét 400 órát ennyi idő alatt. Ha csak a sárkány üzemórát vizsgáljuk, akkor az ebben az időben még meglévő géppark ennyi repórát kb 2001-2002-ig élt volna fel. Elméletben.
Csakhogy, ne feledjük, hogy a hajtóművek előbb fáradtak volna el és ekkoriban már nem álltak hegyekben R-29BD-300-asok, sőt leginkább sehogyse.
És ott van a radar, ott van a fegyverzet, ezek is mint előbb kikoppantak volna, mint 2001-2002.
És akkor még nem beszéltünk az olyan, típusspecifikus jelenségről, mint az acél törzsközéprész repedési hajlamáról, ami a tervezett üzemidőkeretet is durván lerövidítheti.

De mégegyszer hangsúlyozom, ez a spekuláció eleve meddő, mert az, hogy 1997-ben még 402 óra volt egy MiG-23-asunkban, az nem a gép képessége, hanem a közel három évnyi kényszerpihenő eredménye. A normálisan használt példányok ezidő alatt vagy kirepülték az üzeimidő keretüket, vagy sajnos odavesztek.

A MiG-23ML-el jobban jártunk volna?
Nos, a csehszlovákok 1981-82 körül rendszeresítették őket, szintén egy századnyit és a típus ott kevesebbet élt meg, mert 1998-ban vonták ki őket. Kérdés, hogy milyen üzemidő tartalákkal. Érdekesség, hogy ők a szintén egy századnyi MF-et is a mieink előtt, már 1994-ben nyugdíjazták.
Az NDK is kb ugyanekkor szerezte be az ML gépeit, csak ott az egyesített németek döntöttek az idejekorán meglépett kivonásról. Jut eszembe a nálunk "gyászosnak" elkönyvelt üzemű MiG-23-as az NDK-ban nem nagyon potyogott le. A csehszlovákoknál is "csak" az UB-k. A bolgár 23-asok húzták a legtovább, de ott repültek a legkésőbb gyártott példányok (MLD), illetve ők elég jól berendezkedtek a típus ipari háttértámogatására. És a "flottamenedzsment" szempontjából elég kedvező, nagy létszámú gépparkkal operáltak.
Így se repültek 2001-nél tovább. A gépveszteségeket nem ismerem.
A románoknál 46 darab MiG-23MF és UB repült (36+10), hozzánk hasonlóan 1979-es beszerzés, 2001-ig repültek, papíron 2003-ban vonták ki őket.
Itt sincs infóm arról, hogy hány darab veszett oda, de akkor is érdekes kérdés, hogy ők hol találtak még elég repidőt az MF-eikben a 2001-es zárásig.

Helló,

aki akarta, az tudta tovább üzemeltetni a MiG-23MF változatot is. (Bár az MF, számára rossz korba született.) A kilencvenes évek közepén, a bolgár plovdiv-i üzem (ahol a magyar MiG-23MF-ek nagyjavításai is folyt) az akkor épp aktuális gyári limiteken felül, állapottól függően a
  • 1500-1750 repült órát
  • 17-20 év naptári időt
megnövelték még plusz 500 repült órával és öt naptári évvel! Ezt például India és Algéria ki is használta. Mindkét légierő egyaránt 1982-es gyártású MiG-23MF-eket rendszeresített és mindketten 25 naptári éven keresztül repülték a típust, egészen 2007-ig. (És ők nem líbiai, vagy szíriai jellegű MadMax üzemeltetést nyomtak.) Sajnos a repült órákról nem, csak a naptári üzemidőről van információm. A bolgárok is meglépték ezt három saját MiG-23MF-jük esetében, de aztán pénz hiányában kivonták az összes MiG-23-as alváltozatot. Ez után jelentek meg visszabontott bolgár MiG-23-asok Szíriában és Etiópiában. Így több pénzt kerestek.

324268820-857180562170989-742043956054983871-n.jpg


A MiG-23ML/MLD változatok esetében szintet léptek. A fentieken túl további tíz év naptári élettartamot adtak. Így ezek már nem csak 25 évet, mint a MiG-23MF, hanem 35 évet üzemelhettek. Így például Angola és Kuba is 35 évig repülte a MiG-23ML/MLD változatokat és 2018-ban vonták ki azokat. Valószínűleg Irak és Líbia is tovább üzemeltette volna az ML/MLD gépeiket, ha nem bombázzák szét őket. Szíria és Észak-Kórea még mindig repüli az ML/MLD típust, de az már valóban MadMax kategória.

C475.jpg


A HH után, a felsorolt európai üzemeltetők valóban azt nézték, hogy hogyan lehet inkább megszabadulni tőle. De ne csak a jól ismert ex. VSz tagokból induljatok ki. Ahol láttak a típusban fantáziát, ott volt lehetőség a tovább üzemeltetésre is. A bolgárok, ukránok és oroszok ehhez biztosították az ipari hátteret.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 500
113
Helló,

aki akarta, az tudta tovább üzemeltetni a MiG-23MF változatot is. (Bár az MF, számára rossz korba született.) A kilencvenes évek közepén, a bolgár plovdiv-i üzem (ahol a magyar MiG-23MF-ek nagyjavításai is folyt) az akkor épp aktuális gyári limiteken felül, állapottól függően a
  • 1500-1750 repült órát
  • 17-20 év naptári időt
megnövelték még plusz 500 repült órával és öt naptári évvel! Ezt például India és Algéria ki is használta. Mindkét légierő egyaránt 1982-es gyártású MiG-23MF-eket rendszeresített és mindketten 25 naptári éven keresztül repülték a típust, egészen 2007-ig. (És ők nem líbiai, vagy szíriai jellegű MadMax üzemeltetést nyomtak.) Sajnos a repült órákról nem, csak a naptári üzemidőről van információm. A bolgárok is meglépték ezt három saját MiG-23MF-jük esetében, de aztán pénz hiányában kivonták az összes MiG-23-as alváltozatot. Ez után jelentek meg visszabontott bolgár MiG-23-asok Szíriában és Etiópiában. Így több pénzt kerestek.

324268820-857180562170989-742043956054983871-n.jpg


A MiG-23ML/MLD változatok esetében szintet léptek. A fentieken túl további tíz év naptári élettartamot adtak. Így ezek már nem csak 25 évet, mint a MiG-23MF, hanem 35 évet üzemelhettek. Így például Angola és Kuba is 35 évig repülte a MiG-23ML/MLD változatokat és 2018-ban vonták ki azokat. Valószínűleg Irak és Líbia is tovább üzemeltette volna az ML/MLD gépeiket, ha nem bombázzák szét őket. Szíria és Észak-Kórea még mindig repüli az ML/MLD típust, de az már valóban MadMax kategória.

C475.jpg


A HH után, a felsorolt európai üzemeltetők valóban azt nézték, hogy hogyan lehet inkább megszabadulni tőle. De ne csak a jól ismert ex. VSz tagokból induljatok ki. Ahol láttak a típusban fantáziát, ott volt lehetőség a tovább üzemeltetésre is. A bolgárok, ukránok és oroszok ehhez biztosították az ipari hátteret.
Azért az az 5 év elég karcsú.
 

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
925
256
63
Helló,

aki akarta, az tudta tovább üzemeltetni a MiG-23MF változatot is. (Bár az MF, számára rossz korba született.) A kilencvenes évek közepén, a bolgár plovdiv-i üzem (ahol a magyar MiG-23MF-ek nagyjavításai is folyt) az akkor épp aktuális gyári limiteken felül, állapottól függően a
  • 1500-1750 repült órát
  • 17-20 év naptári időt
megnövelték még plusz 500 repült órával és öt naptári évvel! Ezt például India és Algéria ki is használta. Mindkét légierő egyaránt 1982-es gyártású MiG-23MF-eket rendszeresített és mindketten 25 naptári éven keresztül repülték a típust, egészen 2007-ig. (És ők nem líbiai, vagy szíriai jellegű MadMax üzemeltetést nyomtak.) Sajnos a repült órákról nem, csak a naptári üzemidőről van információm. A bolgárok is meglépték ezt három saját MiG-23MF-jük esetében, de aztán pénz hiányában kivonták az összes MiG-23-as alváltozatot. Ez után jelentek meg visszabontott bolgár MiG-23-asok Szíriában és Etiópiában. Így több pénzt kerestek.

324268820-857180562170989-742043956054983871-n.jpg


A MiG-23ML/MLD változatok esetében szintet léptek. A fentieken túl további tíz év naptári élettartamot adtak. Így ezek már nem csak 25 évet, mint a MiG-23MF, hanem 35 évet üzemelhettek. Így például Angola és Kuba is 35 évig repülte a MiG-23ML/MLD változatokat és 2018-ban vonták ki azokat. Valószínűleg Irak és Líbia is tovább üzemeltette volna az ML/MLD gépeiket, ha nem bombázzák szét őket. Szíria és Észak-Kórea még mindig repüli az ML/MLD típust, de az már valóban MadMax kategória.

C475.jpg


A HH után, a felsorolt európai üzemeltetők valóban azt nézték, hogy hogyan lehet inkább megszabadulni tőle. De ne csak a jól ismert ex. VSz tagokból induljatok ki. Ahol láttak a típusban fantáziát, ott volt lehetőség a tovább üzemeltetésre is. A bolgárok, ukránok és oroszok ehhez biztosították az ipari hátteret.
A MiG-23BN és 27-es különböző változataival mi volt a helyzet? Meddig maradtak volna ha nem szól közbe a történelem?
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
A MiG-23BN és 27-es különböző változataival mi volt a helyzet? Meddig maradtak volna ha nem szól közbe a történelem?

"ha nem szól közbe a történelem?" ez a mondat nagyon találó! :)

India 2019-ig üzemeltette a 27-est, 2009-ig a BN-t. Kazahsztán még 2022-ben is üzemeltette a 27-est.

Helló,

India
1981 és 1984 között gyártott MiG-23BN-eket vett át, amiket 2009-ig üzemeltetett. Ami kb 26-28 év naptári üzemidő, ha a legfiatalabbakat nézzük.

Etiópia:
1977 és 1983 között gyártott MiG-23BN-eket vett át, amiket 2020/21-ig üzemeltetett. Ami kb 38-40 év naptári üzemidő, ha a legfiatalabbakat nézzük. Ehhez hozzátartozik, hogy a etióp flotta egy része tárolt bolgár szerkezeti elemekkel lett felújítva (komplett bolgár géptörzsek vannak náluk), míg a másik része a kilencvenes éveket ukrán tárolóban töltötte, nem repülve. Egyébként sem repültek sokat.
https://forum.htka.hu/threads/mig-23-flogger-mikojan-gurjevics.461/post-1017521

Kazahsztán:
77 és 83 között gyártott MiG-27D/M bombázókat üzemeltetett kb 2020-ig.

India:
utolsó MiG-27ML-jét 1997-ben vette át és 2019. decemberében vonták ki. Itt 23-26 év naptári üzemidő, ha a legfiatalabbakat nézzük.

Srí Lanka:
És akkor volt még Srí Lanka, ahol nyolc évnyi tárolás után üzemeltették a 1980 és 1984 között gyártott MiG-27-eseket, egészen 2014-ig.
Az kb 31-35 év naptári, de ebből nyolc év tárolásban volt.

Valamint Szíria és Líbia, ahol a MiG-23BN-ek üzemeltetése MadMax-es kategória volt.

143473-216330718-Mi-G27-SRI-LANKA-AF-2011-Katunayake-AB.jpg


Tehát összefoglalva:
  1. Ahol normál "békeidős" üzemeltetés volt és volt bőven gép, azaz a repült óraszámot el tudták osztani a flottában (India, Kuba, Kazahsztán), ott átlagosan 25-32 naptári évig üzemeltették a MiG-23BN/MiG-27-es bombázókat.
  2. Ahol hosszabb ideig tárolták a gépeket és/vagy voltak olyan sárkányok, amikből fel lehetett újítani azokat, (Sri Lanka, Etiópia) ott a 35-40 naptári évig is el tudták tolni.
  3. Aztán volt a "muszáj" MadMax üzemeltetés Szíriában és Líbiában.
Tény, hogy ezeknek a gépeknek alacsony volt az élettartama, de nem az a tizenx év, mint az európai ex. VSz tagok kivonási dátumaiból gondolnánk.

1-btwdb8-Wq-Pxk-Qk0wyx-Etre-A.jpg