[HUN] Rheinmetall Hungary

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
1 235
2 004
113
A Skyranger nagy fenéje, hogy az eredeti MANTIS rendszer 35mm-es löveggel van felszerelve. Ez konténerként működik, de akár lynx akár Boxer esetében az már túl nagy tornyot eredményez. Márpedig azonos nagyságú, terepen is hasonló mozgékonyságú harceszközök kellenek, mert különben lassíthatják, leállíthatják a mozgást. A 35mm-ből pedig a lőszer méretei miatt is szükséges a nagyobb torony. A 30mm-es löveg, tulajdonképpen a JA-37 Viggen nagyobb csőhosszú és ezzel nagyobb torkolati sebességű gépágyúja, tudtommal, ami gyors, ötvözete miatt lassan kopik (tehát jobb a találati valószínűség). Viszont kisebb az ütőerő, és a hatótávolsága még igy is mint a 35mm-esé, de kisebb torony kell neki, és ha a 35-össel számolunk, akkor jóval több lőszer fér azonos méretű toronyba. Nekem a jármű még 30mm esetén is eléggé instabilnak tűnik tűzkiváltáskor. Ráadásul sok szakértő - én nem vagyok de pártjukon állok - egy löveges és rakétás combóban hisz, márpedig a MANPAD rakéták csekély hatótávolsága manapság már nem elegendő, oda SHORAD kéne amely nagyobb méretű -persze hatótávolságú is. No megint nő a méret, a toronyméret és terepjáróképesség és még irányítani is kéne a rakétát (manapság már a kombinált radaros, képalkotó lenne a megfelelő). Még sok sok kérdőjel van, hiába vannak tornyok, demók és azokkal tesztlövészetek.
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
9 024
11 451
113
A Skyranger nagy fenéje, hogy az eredeti MANTIS rendszer 35mm-es löveggel van felszerelve. Ez konténerként működik, de akár lynx akár Boxer esetében az már túl nagy tornyot eredményez.
Az az eredeti Oerlikon revolver design, de amugy a Mantisnak is csak akkor van igazan ertelme, ha melle jonnek majd a Cheetah PGM-CRAM raketakontenerek is.

Márpedig azonos nagyságú, terepen is hasonló mozgékonyságú harceszközök kellenek, mert különben lassíthatják, leállíthatják a mozgást. A 35mm-ből pedig a lőszer méretei miatt is szükséges a nagyobb torony. A 30mm-es löveg, tulajdonképpen a JA-37 Viggen nagyobb csőhosszú és ezzel nagyobb torkolati sebességű gépágyúja, tudtommal, ami gyors, ötvözete miatt lassan kopik (tehát jobb a találati valószínűség).
Igen, a Viggenet vettek elo, csak mar tud extrakat.

Viszont kisebb az ütőerő, és a hatótávolsága még igy is mint a 35mm-esé, de kisebb torony kell neki, és ha a 35-össel számolunk, akkor jóval több lőszer fér azonos méretű toronyba.
Az utoero nagyjabol mindegy, mert a hangsuly az ABM loszeren van, a tuzgyorsasaguk ugyanaz es a 30mm is elhord 3-4km kozott (vs a 35mm 4-5 km korul.)

Nekem a jármű még 30mm esetén is eléggé instabilnak tűnik tűzkiváltáskor. Ráadásul sok szakértő - én nem vagyok de pártjukon állok - egy löveges és rakétás combóban hisz, márpedig a MANPAD rakéták csekély hatótávolsága manapság már nem elegendő, oda SHORAD kéne amely nagyobb méretű -persze hatótávolságú is. No megint nő a méret, a toronyméret és terepjáróképesség és még irányítani is kéne a rakétát (manapság már a kombinált radaros, képalkotó lenne a megfelelő). Még sok sok kérdőjel van, hiába vannak tornyok, demók és azokkal tesztlövészetek.
Ha jol emlekszem a romanok exnemet Gepardjainal a torony valami 10 tonna felett (!) jar es nincs integralva semmi melle... ha csak a Mistralokat aggatnak ra, mar az is messze elotte jar egy generacioval barmilyen csapatszintu legvedelemnel a a regioban.
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
9 024
11 451
113

Ebbol nekem az ujdonsag, hogy egyreszt a 8x8-ast tobbfele hajtassal akarjak ajanlani (azaz netan lesz tisztan fuel cell is - netan meg tisztan diesel is, dacara az EU cutoff hataridonek?), masreszt tobbfele verzioban (APC, IFV, medevac stb) es ez mar most komoly fejlesztesnek minosul, harmadreszt kozosen terveziek fejleszteni legvedelmi eszkozoket, ami szerintem pont a Skyranger VSHORADjarol szol, esetleg meg Skynex elemekrol (a Mantis melle szant PGM-CRAM raketak stb.)

Ezek eddig ilyen konkret formaban sosem voltak meg kimondva... :cool:
 

Xpert

Well-Known Member
2021. július 17.
745
848
93
Ebbol nekem az ujdonsag, hogy egyreszt a 8x8-ast tobbfele hajtassal akarjak ajanlani (azaz netan lesz tisztan fuel cell is - netan meg tisztan diesel is, dacara az EU cutoff hataridonek?)
Szerintem úgy érti, hogy többféle meghajtást kipróbálnak - nem azt mondja hogy választhatsz majd mind az autószalonban...
Szerintem hadi járműveknél még sokáig marad a dízel, mint alapvető meghajtás - esetleg valami hibridmegoldásról lehet még szó.
 
  • Tetszik
Reactions: honved

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
9 024
11 451
113
Szerintem úgy érti, hogy többféle meghajtást kipróbálnak - nem azt mondja hogy választhatsz majd mind az autószalonban...
Szerintem hadi járműveknél még sokáig marad a dízel, mint alapvető meghajtás -
Err, tekintve, hogy az EU-ban betiltjak a dieselt ugy, ahogy van nagyon 'rovid uton', legkesobb 2035-re, nemigen marad beloluk egyaltalan.

esetleg valami hibridmegoldásról lehet még szó.
Mondom, vissza kellene olvasnod - eleve hibrid (fuel cell) hajtassal jelentettek be...
 

Xpert

Well-Known Member
2021. július 17.
745
848
93
Mondom, vissza kellene olvasnod - eleve hibrid (fuel cell) hajtassal jelentettek be...
Igen, ezt tudom, ezért írtam én is- vagyok itt olyan régen, hogy ezzel képben legyek. :)
A dízel betiltás csak a civil járművekre vonatkozik. Hadi alkalmazásban még sokáig marad a dízel - hibridesítve, de ugyanúgy dízelt kell beletölteni...
Hülyeség is lenne tiltani, mert a harcjárművek környezetszennyező hatása kb. nulla a szállítmányozás és személyszállításhoz képest. A Dízelre van infrastruktúrája a haderőknek és jó az energia sűrűsége.
Az üzemanyagcellás hajtás mit jelentene egy harcjárműben azt nem is értem. "Bedugod a konnektorba" és utána mész harcolni?
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
9 024
11 451
113
Igen, ezt tudom, ezért írtam én is- vagyok itt olyan régen, hogy ezzel képben legyek. :)
A dízel betiltás csak a civil járművekre vonatkozik. Hadi alkalmazásban még sokáig marad a dízel - hibridesítve, de ugyanúgy dízelt kell beletölteni...
Ezt hol is olvastad...?
Hülyeség is lenne tiltani, mert a harcjárművek környezetszennyező hatása kb. nulla a szállítmányozás és személyszállításhoz képest. A Dízelre van infrastruktúrája a haderőknek és jó az energia sűrűsége.
What. :rolleyes:
Szerinted hany teherautoja van mondjuk a Bundeswehrnek...?
Es hany kobcentisek ezek a harcjarmuvek, mennyi dieselt egetnek el...?

Az energiasuruseget meg el ne kezdjuk, ezerszer ki lett targyalva, hogy hulyeseg, sulyra vetitve a hidrogene 3x akkora, olvass vissza a 8x8 temaban.

:rolleyes:

Az üzemanyagcellás hajtás mit jelentene egy harcjárműben azt nem is értem. "Bedugod a konnektorba" és utána mész harcolni?
Latod, tudtam en hogy dehogy olvastal el barmit...
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
9 024
11 451
113
@kamm
Kötekedés megy neked, a konstruktív vita nem - szóval inkább hagyjuk.
En irtam egy kommentet a video alapjan, amire te allitod, hogy sokaig diesel marad.
En rakerdeztem, hogy hol olvastal ilyesmit, mert meg nem lattam semmilyen military exemptiont sehol. Ezen felul ramutattam, hogy ha meg a fuel cell elvet sem erted, akkor biztosan nem olvastad el az eredeti postot, hiaba allitod (tudniillik mindenhol leirtuk, hogyan lesz a hidrogenbol elektromos hajtas, a hibrid meg siman jelenthet akarmit is.)

Ne sertodoskodjunk, inkabb elo azzal a linkkel. Dieselt biztos fognak fejleszteni amugy, de leginkabb exportra (egyelore csak az EU kesziti elo komolyan a dieselek teljes betiltasat.)
 

Xpert

Well-Known Member
2021. július 17.
745
848
93
Ezt úgy írod mintha a Leopard 2 be euro6-os motor lenne katalizátorral meg lambda szondás részecskeszűrővel, bár a franc sem tudja ezek mit jelentenek. Szóval ez harcjármű.
Hát igen! Miért építünk Lynx gyárat, ha az ott készülő dízeles cuccokat selejtezni kell alig 10 évnyi használat után!?!? :D
A dízel tiltás civil autókra vonatkozik!
Sőt, az EU is azt mondja hogy nem szabad újakat gyártani, forgalomba hozni 2030 vagy 2035 után, de simán elpöföghetnek még 15-20 évig! Legfeljebb egyes városokba tilos a behajtás - kivéve, ha háború van, mert akkor mindent szabad. :p
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
9 024
11 451
113
Hát igen! Miért építünk Lynx gyárat, ha az ott készülő dízeles cuccokat selejtezni kell alig 10 évnyi használat után!?!? :D
Nem arrol volt szo, hogy ki kell dobni 2035-ben, hanem hogy okorseg lenni nem elore tervezni, amikor tudjuk, hogy 30 evig hajtani fogjuk. :rolleyes:
A dízel tiltás civil autókra vonatkozik!
Egyreszt nem, masreszt mar kertem linket arrol, hol vannak pl a katonai tgk mentesitve...?

Sőt, az EU is azt mondja hogy nem szabad újakat gyártani, forgalomba hozni 2030 vagy 2035 után, de simán elpöföghetnek még 15-20 évig! Legfeljebb egyes városokba tilos a behajtás - kivéve, ha háború van, mert akkor mindent szabad. :p
Pont errol van szo. Ha ujat fejlesaztesz, akkor ostobasag lenne nem elore tervezni. Maroth is errol beszelt a maga modjan.
 

Xpert

Well-Known Member
2021. július 17.
745
848
93
Pont errol van szo. Ha ujat fejlesaztesz, akkor ostobasag lenne nem elore tervezni. Maroth is errol beszelt a maga modjan.
Pontosan nem tudjuk miről beszél, mert üzemanyag cellás sorozatban gyártott civil autók alig vannak. Toyotának vannak hidrogénes autói, de egyelőre nem igazán terjedt el - nem véletlen. A hidrogén amúgyis robbanás veszélyes, nem hatékony előállítani és bonyolult tárolni a nagy nyomás miatt. Vannak másfajta cellák is, de járműiparban még ennyire sem futottak be, mint a hidrogén. Ha az üzemanyag cella ennyire jó irány lenne, akkor nem akkumulátorok fejlesztésén pörögne mindenki.
Eléggé ködös miféle innovatív meghajtás lesz a hazai 8x8-asokon. Mindenképp egy megbízható, kipróbált technológia kell, mert ha civil autóban nem működik jól a maghajtás, akkor legfeljebb taxival mész haza. Ha harcjárműben nem megbízható a meghajtás, akkor szétlőnek...
Nem hiába baromi konzervatív a legtöbb haderő: nem szeretik a kipróbálatlan dolgokat, amikről még elvi szinten sem biztos, hogy működnek.
Elvileg a 8x8-as harcjárműveinknek az évtized második felében szolgálatba kellene állni. Amennyire követem az autóipari híreket az üzemanyag cella nagyon nem tart ott, hogy ez reális legyen pl. hidrogénnel tankolni egy 30 tonnás páncélost...
Dízel elektromos hibrid - az létezik, tudna működni. Csökkenti a fogyasztást, és a káros anyag kibocsátást - ennek van reálitása, ha még 2030 előtt működő kerekes IFV-t akarunk. A villany motort azonban szinte biztos, hogy dízel fogja tölteni még jó darabig...
 

Xpert

Well-Known Member
2021. július 17.
745
848
93
Egyreszt nem, masreszt mar kertem linket arrol, hol vannak pl a katonai tgk mentesitve...?
Az összes erről szóló cikkben "car" és "van" szerepel - még csak nem is "truck" ! Azért ezek, mert ezek a tipikus városi járművek és ezek vannak sokan, nagyon sokan.

A honvédelem kiemelt, kivételezett terület mindenhol. Pl. az USA-ban nem vonatkoznak a környezetvédelmi előírások a katonai járművekre:

Európa összes katonai járművének fogyasztása, szennyezése elhanyagolható a civil forgalomhoz képest. A dízel tiltása nagyon megnehezítené, megdrágítaná, sőt ellehetetlenítené a haderők működését, miközben az oroszok leszarják és "EURO -10" szinten pöfögő tankjakat üzemben tartják fillérekért. Ennyire nem "hülye Brüsszel"! :D
 
  • Tetszik
Reactions: bel

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
11 571
15 701
113
Az összes erről szóló cikkben "car" és "van" szerepel - még csak nem is "truck" ! Azért ezek, mert ezek a tipikus városi járművek és ezek vannak sokan, nagyon sokan.

A honvédelem kiemelt, kivételezett terület mindenhol. Pl. az USA-ban nem vonatkoznak a környezetvédelmi előírások a katonai járművekre:

Európa összes katonai járművének fogyasztása, szennyezése elhanyagolható a civil forgalomhoz képest. A dízel tiltása nagyon megnehezítené, megdrágítaná, sőt ellehetetlenítené a haderők működését, miközben az oroszok leszarják és "EURO -10" szinten pöfögő tankjakat üzemben tartják fillérekért. Ennyire nem "hülye Brüsszel"! :D
https://auto.hindustantimes.com/aut...es-may-become-reality/amp-41631609469485.html
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
1 083
1 359
113
Boxerről Lynx-re teszik az szerintem nem nagy dolog megugrani műszakilag.

Én mindig azt mondom, hogy először a feladat legyen elvégezve, utána panaszkodjunk, hogy kevés a meló!

Hát igen! Miért építünk Lynx gyárat, ha az ott készülő dízeles cuccokat selejtezni kell alig 10 évnyi használat után!?!?

Gondolatébresztőnek, az a fórumon senkiben nem merült fel, hogy a LynxM1 verziója 2030 környékén nem ugyan ezzel a motorral fog megszületni? A civil szférában jóval rövidebb idő alatt cserélnek egy gépjárművet, 2040-ben már alig lesz civil piaca a foszilis üzemanyagnak. (Nem, nem a járművek gyártásáról beszélek, hanem az európai előállításról.) Márpedig mi 2030-ban és 2033-ban is negyvenéves életciklusra akarjuk majd az IFV termékeinket kínálni az európai és nemzetközi piacokra.
Ez persze nem zárja ki, hogy akár nem is egy fajta üzemanyaggal fognak Egerszegen számolni. Logikus lenne, ha a harmadik világ gazdagabb országainak (Katar) a jóval megfizethetőbb jelenlegi marad, csak mondjuk már 1500 pacis, ami már ma létezik. De ilyen még aszem nem nagyon volt, hogy az ipar ugyan azon haditechnikára nagyon különböző erőforrással álljon rá, egyedül a T-80-as jut eszembe.

Az a gondom, hogy Kammmal vitázva még csak nem is ugyan arról a témáról folytattok eszmecserét. Amit az egyik oldal mond, hogy jelenleg nem volt sem Leopárd2-ben sem IFV verziókban olyan, hogy alternatív. Amiről ő beszél, hogy létezik a civil szférában egy átmenet, ez még nem zárult le, bőven az útkeresés időszakában vagyunk. És 2035-ben teljesen másként fognak gondolkodni az akkor harci járművet cserélő országok, mint ahogy most. És ahogy most mi kényszerültünk.
Csak hogy értsük, hogy miről beszéltünk! Tudtommal soha nem született olyan törvény sehol, hogy a hadsereg nem vásárolhat lovat. A XIX. század végén, XX. század elején volt egy civil forradalom, ami gyökeresen átalakította a civil közlekedést. De senki nem beszélt arról, hogy egy katona ne vásárolhatna lovat, aminek nagyobb a terepjáró képessége, a füvet sokkal olcsóbban legeli, még a II. vh-ban is minden oldal használta.
 

Xpert

Well-Known Member
2021. július 17.
745
848
93
Ohh, de rég olvastam Hindustan Timest! :)
A cikk egyébként nagyon feltételes módban ír, mondandója a távoli jövőbe mutat. Az első civil KIA hidrogén autókat is 2028-ra mondja és az még messze van attól, hogy egy olyan bevált technológiáról beszéljünk, amire egy hadsereg hajlandó átállni. Az sem mindegy, hogy egy 5 tonnás teherautót vagy egy 50 tonnás IFV-t akarunk ezzel mozgatni. Méreteikben (térfogatában) alig van különbség, csak sokszorta nagyobb erő és ebből fakadóan nagyobb energiasűrűség szükséges. A jármű nagy részét egy túlnyomásos tartály töltené ki hidrogén hajtás esetén, ami találat esetén robban, míg a dízel csak elfolyik többnyire.

A hidrogén egy illékony, gazdaságtalanul előállítható, nehezen tárolható és robbanásveszélyes anyag. Rá lehet sütni, hogy "zöld" amúgy semmi előnyét nem látom hadi alkalmazásban - csak problémákat okoz.

A HM-nek kell egy 8x8-as harcjármű 5-6 éven belül - ez csak hagyományos dízel vagy dízel hibrid alapon fog működni. Ha 2035-40-re lesz egy nagyon kiforrott másfajta meghajtás, akkor majd kicserélik a "powerpacket" arra. Az hogy ez mi lesz, azt senki nem tudja meg mondani, de csodálkoznák ha az hidrogén lenne...
 

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
18 730
29 093
113
A 8x8-at is alairtak meg anno, ugy remlik,
Egyszer? Kétszer? Vagy a RH Hungary cég Kaposvárt is lefedi? Akkor a lőszer- és robbanóanyag gyár az nem az RM Hungary ha "vegyesvállalatot létrehozását" írták most alá?

a Varpalotarol meg mar most is ugy beszelt Maroth, hogy 2-3 even belul allni fog es 5 even belul fullon lesz a gyartas.
Várpalotát 2020 decemberében írták alá először. Nagykaliberű lőszergyárról és egy robbanóanyag gyárról volt szó. "A beruházás első ütemét 200 millió euróval (közel 70 milliárd forint) kalkulálják. A tervek szerint 2024 elejére a gyárak első fázisa elkészül, és megindulhat a nagy kaliberű lövedékek részleges gyártása, a robbanóanyag-gyártás pedig 2026-ra indul be. "

Előző héten írták alá másodjára, egy vegyes vállalat megalapításáról szóló szerződést. "Ezt követően indulhat el a részletes tervezés Várpalotára. Ha kész lesznek a tervek, akkor elindulhat a gyárnak otthont adó terület fejlesztése. A beruházás kivitelezési munkálatai a tervek szerint idén ősszel, de legkésőbb 2022 tavaszán kezdődhetnek meg."
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
9 024
11 451
113
Ohh, de rég olvastam Hindustan Timest! :)
A cikk egyébként nagyon feltételes módban ír, mondandója a távoli jövőbe mutat. Az első civil KIA hidrogén autókat is 2028-ra mondja és az még messze van attól, hogy egy olyan bevált technológiáról beszéljünk, amire egy hadsereg hajlandó átállni. Az sem mindegy, hogy egy 5 tonnás teherautót vagy egy 50 tonnás IFV-t akarunk ezzel mozgatni. Méreteikben (térfogatában) alig van különbség, csak sokszorta nagyobb erő és ebből fakadóan nagyobb energiasűrűség szükséges. A jármű nagy részét egy túlnyomásos tartály töltené ki hidrogén hajtás esetén, ami találat esetén robban, míg a dízel csak elfolyik többnyire.

A hidrogén egy illékony, gazdaságtalanul előállítható, nehezen tárolható és robbanásveszélyes anyag. Rá lehet sütni, hogy "zöld" amúgy semmi előnyét nem látom hadi alkalmazásban - csak problémákat okoz.
Hülyeség az egész.
A HM-nek kell egy 8x8-as harcjármű 5-6 éven belül - ez csak hagyományos dízel vagy dízel hibrid alapon fog működni. Ha 2035-40-re lesz egy nagyon kiforrott másfajta meghajtás, akkor majd kicserélik a "powerpacket" arra. Az hogy ez mi lesz, azt senki nem tudja meg mondani, de csodálkoznák ha az hidrogén lenne...
Szanaszet beszeltuk az egészet már a 8x8 tema alatt. Tényleg menj át és olvasd vegig először, senki nem fogja neked újra leírni, hidd el.
 
  • Vicces
Reactions: pöcshuszár

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
6 694
7 931
113
Sőt, az EU is azt mondja hogy nem szabad újakat gyártani, forgalomba hozni 2030 vagy 2035 után,

Ezt még meggondolja az EU. Az autógyártás nem nagyon örül neki. Valamint még megszólal majd a globális olajlobbi is hamarosan, ebben biztos vagyok. Nem beszélve arról, az elektromos autózás környezetszennyezőbb lehet hosszú távon, mint a belső égésű motor. Az akkumulátor nem egy reklámtáska, amikor kidobod. Mondjuk hallottam olyat is a munkahelyemen, hogy ez az egész elektromos autózás dolog, csak kísérlet még, mert keresik a kiutat az olaj, utánra. Viszont lehet a hidrogén hajtás lesz majd a megoldás, nem az akkumulátor, villanymotorral. Bár még nagyon az elején vagyunk, tehát passz.