[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 496
5 651
113
Akkoriban még senki se gondolt arra hogy utasszállító gépeket ilyen célra is lehet használni, ezért még olyan felelős parancsnoki beosztás se volt, aki dönthetett volna utasszállítógépek halomra lövéséről, ezután persze gyökeresen változtak a szabályok. Más kérdés, hogy az akkori bázisok és készültségi sűrűség mellett oda se érhettek időben a vadászgépek.

Szintén: az első gépnél még nem gondolták, de a 2., 3., 4.-nél...
 
M

molnibalage

Guest
Még az első gépnél, el tudom fogadni, hogy nem volt idejük reagálni, de a következő 3-nál illett volna csinálni valamit, hisz az eltérítés után több száz km-t tettek meg.
Jaj...
Szeritetek végteln készültségi géppár volt? Szerintetek fel volt készítve a rendszer arra, hogy 4 db gépek kellejen elfogni? Szerintetek itthon 2x4 gép ad keszit?

Ha ötvenszer nem magyarázatam el a problémát harcászatilag, akkor egyszer sem... Egy 500-600 km/h-val haladó utasszálítnóál is legfelejebb egy elfogás és limitált ideig lehet hangsebesség elett az elfogó gép. Namármost hogyan kellett volna 4 db külünböző gépet elfogni egymástól messze?

Picit gondolkotdjatok már, de tényeg....
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Szintén: az első gépnél még nem gondolták, de a 2., 3., 4.-nél...
Az 1. gép becsapódik a WTC-be 8,46-kor - szörnyű katasztrófa, de semmi se utalt arra hogy szándékos lenne!!
A 2. becsapódik 9,03-kor a WTC-be - ekkor lehetett felismerni hogy szándékos és összehangolt akciókról van szó, ettől kezdve lehetett ennek megfelelően intézkedni.
A 3. becsapódik a Pentagonba 9,37-kor - vagyis a 9,03-as helyzetfelismeréshez képest 34 perc volt az ellenintézkedésre úgy, hogy a gép aránylag alacsonyan, radarral nehezen felderíthetően és követhetően repült - nagyrészt sűrűn lakott terület fölött!! Ha egy légvédelmi rendszer nincs erre felkészülve, ez nagyon kevés idő. Mire a készültségi pilóták kirohannak a géphez, beülés-indítás (F-15-nél több perc!)-kigurul-felszáll - ez percekig eltart, és esetleg még azt se tudják, hol keressék a célpontot, mert AWACS-ok ugye miért bóklásznának csak úgy céltalanul az USA légterében mikor minden csupa béke és boldogság, mert Ivánnak anno még arra se volt elég kerója hogy gyakrabban körberepülje a saját támaszpontját?!
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Nem lövik le, hacsak nem dob bombát, indít rakétát, kezd el veszélyesen manőverezni, stb...(röviden: ellenséges magatartást tanúsítani)
részletek: Rules of Air - Chapter 3.8 és Appendix 2.
https://www.icao.int/Meetings/anconf12/Document Archive/an02_cons[1].pdf

Normál esetben a végeredmény egy zsíros büntetés a légijármű üzemeltetőjének, a pilcsiknek meg ugrik a szakszója egy pár hónapra.

9/11 óta annyi a különbség hogy ma már mindenki számít arra hogy egy utasgépet bombaként is lehet használni.
Ha az elfogásnál felmerülne annak a gyanúja hogy a gép irányítását valaki jogellenesen átvette akkor az elfogó vadászgép jelentené ezt, szépen besorolna az elfogott utasgép mögé (folyamatosan jelentené annak mozgását) és várná hogy milyen döntés születik parancsnoki szinten. Az biztos hogy amíg tartja a magasságot és sebességet és nem direktben mondjuk NY középpontja felé repül, nem fogják lelőni. Onnantól kezdve pedig hogy mondjuk 100 km-ről ráfordul NY középpontja felé, elkezd süllyedni és gyorsítani tényleg csak néhány perc állna rendelkezésre...

Erős kétségeim vannak hogy a parancsnoki lánc elég gyors lenne e ahhoz hogy a lelövési parancsot időben - még a sűrűn lakott részek elérése előtt - kiadják.

Szerintem napjainkban annyiban lenne más a történet mint 2001-ben hogy a vadászgépek pilótái páholyból néznék végig az utasgépek becsapódását...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 679
65 794
113
Ez nem Hollywood. Nincsenek keménykötésű cowboyok akik "Isten bocsássa meg nekünk!" fohásszal kiadják a tűzparancsot. Ott vagy felelős parancsnokként és nincs a szabályzatban, hogy a hatalnas és zsúfolt légtérben (ahol az első gép toronyba csapódását se tudták a légierőnél azonnal meg) még további potenciális három másik gépet lelődöztess. Mikor mind a négy gép be-, illetve lezuhant, akkor vált bizonyossá, hogy mi is történik. A légierő gépei mire felszálltak, már késő volt, de ezek a gépek se azért szálltak fel, hogy utasgépeket lőjjenek le. Utólag már könnyen vagyunk okosok, plána úgy, hogy az ilyen esetekre hozott vészeljárás (adott szituációban a gépek lelövése) is már több, mint 16 éves. Akkor meg egész egyszerűen nem létezett.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 496
5 651
113
Az 1. gép becsapódik a WTC-be 8,46-kor - szörnyű katasztrófa, de semmi se utalt arra hogy szándékos lenne!!
A 2. becsapódik 9,03-kor a WTC-be - ekkor lehetett felismerni hogy szándékos és összehangolt akciókról van szó, ettől kezdve lehetett ennek megfelelően intézkedni.
A 3. becsapódik a Pentagonba 9,37-kor - vagyis a 9,03-as helyzetfelismeréshez képest 34 perc volt az ellenintézkedésre úgy, hogy a gép aránylag alacsonyan, radarral nehezen felderíthetően és követhetően repült - nagyrészt sűrűn lakott terület fölött!! Ha egy légvédelmi rendszer nincs erre felkészülve, ez nagyon kevés idő. Mire a készültségi pilóták kirohannak a géphez, beülés-indítás (F-15-nél több perc!)-kigurul-felszáll - ez percekig eltart, és esetleg még azt se tudják, hol keressék a célpontot, mert AWACS-ok ugye miért bóklásznának csak úgy céltalanul az USA légterében mikor minden csupa béke és boldogság, mert Ivánnak anno még arra se volt elég kerója hogy gyakrabban körberepülje a saját támaszpontját?!

Ok, így már érthető.
 
M

molnibalage

Guest
Erős kétségeim vannak hogy a parancsnoki lánc elég gyors lenne e ahhoz hogy a lelövési parancsot időben - még a sűrűn lakott részek elérése előtt - kiadják.

Szerintem napjainkban annyiban lenne más a történet mint 2001-ben hogy a vadászgépek pilótái páholyból néznék végig az utasgépek becsapódását...
Ezzel nem egészen értek egyet.

  1. Mi alapján jelented ki, hogy nem elég gyors? Milyen magasan kell meghozni a döntést?
  2. A pilóta is dönthet úgy, hogy a saját feje után megy és csak utólag tudják rajta számonkérni, megakadályozni nem tudja senki..
 
  • Tetszik
Reactions: endre

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 117
49 994
113
Ezzel nem egészen értek egyet.

  1. Mi alapján jelented ki, hogy nem elég gyors? Milyen magasan kell meghozni a döntést?
  2. A pilóta is dönthet úgy, hogy a saját feje után megy és csak utólag tudják rajta számonkérni, megakadályozni nem tudja senki..
Az a pilóta aki a saját feje után megy, és önhatalmúlag lelő egy utasszállítót, az a világ minden részén alkalmatlan a szolgálatra. Ezt nem neki kell eldönteni.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 117
49 994
113
Ha a parancsnoki lánc magára hagyja, akkor ez van.
Ezt hogy képzeled el a valóságban, hogy a parancsnoki lánc magára hagyja? Nincs rádiókapcsolat az irányítással? Mert az hogy gondolkodnak a felettesei az adott szituáción, és nem kap parancsot rá egyértelműen szerinte elég gyorsan hogy lőjön, ezért lelövi engedély nélkül az utasszállítót, az nem jelenti azt hogy magára hagyta a parancsnoki lánc. Egyébként valamit mondani fognak neki egyértelműen, tehát ez a felvetés szerintem értelmetlen.
 
M

molnibalage

Guest
Ezt hogy képzeled el a valóságban, hogy a parancsnoki lánc magára hagyja? Nincs rádiókapcsolat az irányítással? Mert az hogy gondolkodnak a felettesei az adott szituáción, és nem kap parancsot rá egyértelműen szerinte elég gyorsan hogy lőjön, ezért lelövi engedély nélkül az utasszállítót, az nem jelenti azt hogy magára hagyta a parancsnoki lánc. Egyébként valamit mondani fognak neki egyértelműen, tehát ez a felvetés szerintem értelmetlen.
Az, hogy döntési helyzet van és senki nem dönt. A pilóta meg ott ül és nézi, ahogy a gép megy a célpontja felé....

Egyszerűen nincs referencia a helyzetre, de puszán a számokat nézve - a pilótákat alapvetően racionális embernek tartom - most te szétlőnéd mondjuk egy gép két hajtóművét, hogy vízresszálljon vagy lezuhanjon és meghaljon 100-300 ember, vagy hagynád, hogy egy toronyházv vezeses a gépet vagy egy stadionba?

A történelem során (II. vh és Korea is) n+1 pilóta tagadta meg a parancsot, legyen az startparancs vagy az, hogy mit csináljon odafent. Utólag le lehetett barmolni, de közben semmit sem lehetett tenni...

(Te hogyan döntenél? A folytatást lehet, hogy a Gondolatok topikban kéne írni, egy nagyon OFF már itt.)
 
  • Tetszik
Reactions: endre

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 117
49 994
113
Mikor toronyház/stadion van már a közelben, akkor teljesen mindegy szinte, azok sűrűn lakott városok közepén vannak. Ott mindenképp sok plusz áldozat lesz az utasokon kívül is. Ezzel együtt a kérdést értem, de én azt mondom, hogy nem csak én, hanem a valós pilóták 99,9% a aki beszámítható, végrehajtaná a parancsot. Ebben a szituációban max annyit tudsz csinálni, hogy vázolod a helyzet röviden, és egyértelmű utasítást kérsz. Valamit mondani fognak.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ezt hogy képzeled el a valóságban, hogy a parancsnoki lánc magára hagyja? Nincs rádiókapcsolat az irányítással? Mert az hogy gondolkodnak a felettesei az adott szituáción, és nem kap parancsot rá egyértelműen szerinte elég gyorsan hogy lőjön, ezért lelövi engedély nélkül az utasszállítót, az nem jelenti azt hogy magára hagyta a parancsnoki lánc. Egyébként valamit mondani fognak neki egyértelműen, tehát ez a felvetés szerintem értelmetlen.
Nem biztos hogy ezt a "magára hagyja" kifejezést szó szerint kell venni, de anno mi is úgy álltunk őrségben a kerítésnél, hogy bizonyos esetekben azonnal végrehajtandó tűzparancsunk volt (valami ilyen volt a szöveg, hogy "amennyiben támadás éri az általunk őrzött objektumot"). Ha a pilótáknak is van ilyen parancsuk manapság, akkor adott esetben személyesen nekik kell dönteni - főleg ha időhiányban vannak, magyarán az elfogás során az oda-vissza rádiózás nem fér bele a fenyegetettség előre kiszámítható idejébe. Pl. ha 2-3 percen belül az "eltévedt" és nem reagáló gép elérné mondjuk Paks tiltott légterét.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
khmm... azért gondolom az a gép viselkedése is segítene... felszólításra nem reagál, vagy épp ellenkezőleg, irányt és magasságot vált, lehet látni hogy esetleg pont Paks, vagy horribile dictu a felcsúti stadion felé repül...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 117
49 994
113
Nem biztos hogy ezt a "magára hagyja" kifejezést szó szerint kell venni, de anno mi is úgy álltunk őrségben a kerítésnél, hogy bizonyos esetekben azonnal végrehajtandó tűzparancsunk volt (valami ilyen volt a szöveg, hogy "amennyiben támadás éri az általunk őrzött objektumot"). Ha a pilótáknak is van ilyen parancsuk manapság, akkor adott esetben személyesen nekik kell dönteni - főleg ha időhiányban vannak, magyarán az elfogás során az oda-vissza rádiózás nem fér bele a fenyegetettség előre kiszámítható idejébe. Pl. ha 2-3 percen belül az "eltévedt" és nem reagáló gép elérné mondjuk Paks tiltott légterét.
Egyértelmű parancs kell egy utasszállító lelövéséhez. Nem a pilóta dönti el, ez nem egy felállított őr/védendő objektum legalább 30m-re való megközelítése támadók általi egyszerű szituáció. Amíg megközelíted a géped, bőven kapsz utasításokat, radaron látod hamarabb mint szemmel, folyamatos kommunikáció lenne, és rendkívüli eseményként kezelnék, elég magas beosztású ember mondaná ki a végén a verdiktet, nem egy 35 éves százados a Gripen kabinjában, hogy most lő vagy sem, és ha igen akkor mikor.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Egyértelmű parancs kell egy utasszállító lelövéséhez. Nem a pilóta dönti el, ez nem egy felállított őr/védendő objektum legalább 30m-re való megközelítése támadók általi egyszerű szituáció. Amíg megközelíted a géped, bőven kapsz utasításokat, radaron látod hamarabb mint szemmel, folyamatos kommunikáció lenne, és rendkívüli eseményként kezelnék, elég magas beosztású ember mondaná ki a végén a verdiktet, nem egy 35 éves százados a Gripen kabinjában, hogy most lő vagy sem, és ha igen akkor mikor.
Így van, és remélem hogy MINDIG így is lesz. De ha az eltévelyedett és elfogandó célgép előre láthatólag 10km-re fog elhúzni a paksi tiltott légtértől (3km-es körzet) majd tényleg így is történik, akkor mindenki fellélegzik. De ha ezután a gép ráfordul az atomerőműre, 800-as sebességgel /ennél még egy utasszállító is tud többet!) ez csak 45s!!, a tiltott légtér 3km-re lévő HATÁRÁTÓL a középpontjáig meg csak kb. 12s!! Szóval adott esetben nekem kicsit szerénynek tűnik a tiltott légtér mérete, ha minden esetben földi döntésre és rádióparancsra kell várni a pilótának.