[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.
T

Törölt tag 1586

Guest
A JAS-39 Gripen megjelölésében a JAS betűk a Vadász-Csapásmérő-Felderítő svéd rövidítése.
2017 legvégére ki ne találjuk már, hogy a Gripen az nem felderítésre való...
A Gripen felszáll, egy órát felderít majd leszáll. Közben veszélynek teszi ki az iszonyú drága gépet, a.nehezen pótolható pilótát. Természetesen az a Gripen amelyik épp felderít nem tud más feladatot ellátni.

Ehhez képest egy Hermes 900-as képes 8000-9000 m-en 36 órán keresztül, legalább olyan fejlett szenzorokkal mint ami a Gripennek lehet, a harctér felett cirkàlni és folyamatában nyomon követni minden történést.
Közben nem veszélyeztet mást mint a cca. 30 millió USD értékű drónt (ld.: svájci beszerzés)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 056
113
A Gripen felszáll, egy órát felderít majd leszáll. Közben veszélynek teszi ki az iszonyú drága gépet, a.nehezen pótolható pilótát. Természetesen az a Gripen amelyik épp felderít nem tud más feladatot ellátni.

Ehhez képest egy Hermes 900-as képes 8000-9000 m-en 36 órán keresztül, legalább olyan fejlett szenzorokkal mint ami a Gripennek lehet, a harctér felett cirkàlni és folyamatában nyomon követni minden történést.
Közben nem veszélyeztet mást mint a cca. 30 millió USD értékű drónt (ld.: svájci beszerzés)

Amikor a JAS-39-es Gripent a svédek elkezdték tervezni, nem csak az lebegett lelki szemeik előtt, hogy valamiképp egyesíteni kéne a JA-37-es Jakt Viggen, az AJ-37-es Attack Viggen és az SH/SF-37 Spaning Viggen képességeit egy típusban, hanem az is, hogy ezeket a képességeket egy feladat alatt képes legyen az új gép megoldani.
A Jakt Attack Spaning feladatokat a Gripen egy felszálláson belül képes végrehajtani, hiszen a konténer hordozása mellett a percíziós csapásmérő fegyverzetet és a BVR+WVR rakétákat is képes hordozni.
Nyilván ma már van sokkal hatékonyabb felderítő UAV is, de nagysebességű célfelderítésre ezeknél a Gripen (és a többi konténerrel operáló harcászati vadászrepülőgép) sokkal alkalmasabb, miközben a párhuzamos csapásmérő képesség és az önvédelem lehetősége is megvan.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 001
113
A Gripen felszáll, egy órát felderít majd leszáll. Közben veszélynek teszi ki az iszonyú drága gépet, a.nehezen pótolható pilótát. Természetesen az a Gripen amelyik épp felderít nem tud más feladatot ellátni.

Attól függ hol akarjuk használni és mibe keveredünk. A Kárpát-medencében elegendőnek tűnik, saját szakállra, máshol ha végképp bele kell állni a feladatba, akkor a szövetségen belüli tankerezés lehetősége fennáll- már ha elérjük a szükséges repült órák számát ..... A svédek is használták Líbiában éles spanningra, outsiderként, és NATO harci biztosítással.
 
M

molnibalage

Guest
A Gripen felszáll, egy órát felderít majd leszáll. Közben veszélynek teszi ki az iszonyú drága gépet, a.nehezen pótolható pilótát. Természetesen az a Gripen amelyik épp felderít nem tud más feladatot ellátni.

Ehhez képest egy Hermes 900-as képes 8000-9000 m-en 36 órán keresztül, legalább olyan fejlett szenzorokkal mint ami a Gripennek lehet, a harctér felett cirkàlni és folyamatában nyomon követni minden történést.
Közben nem veszélyeztet mást mint a cca. 30 millió USD értékű drónt (ld.: svájci beszerzés)
Még mindig kevered a szezont a fazonnal. A Recce lite féle felderítés teljesen más, mint amit az UAV-k csinálnak...
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and Python
T

Törölt tag 1586

Guest
Amikor a JAS-39-es Gripent a svédek elkezdték tervezni, nem csak az lebegett lelki szemeik előtt, hogy valamiképp egyesíteni kéne a JA-37-es Jakt Viggen, az AJ-37-es Attack Viggen és az SH/SF-37 Spaning Viggen képességeit egy típusban, hanem az is, hogy ezeket a képességeket egy feladat alatt képes legyen az új gép megoldani.
A Jakt Attack Spaning feladatokat a Gripen egy felszálláson belül képes végrehajtani, hiszen a konténer hordozása mellett a percíziós csapásmérő fegyverzetet és a BVR+WVR rakétákat is képes hordozni.
Nyilván ma már van sokkal hatékonyabb felderítő UAV is, de nagysebességű célfelderítésre ezeknél a Gripen (és a többi konténerrel operáló harcászati vadászrepülőgép) sokkal alkalmasabb, miközben a párhuzamos csapásmérő képesség és az önvédelem lehetősége is megvan.
A Gripen fejlesztés a 80-as évek elején kezdődött. Akkor még az volt a koncepció mivel a drón technológia még nemigazán ott volt ahol ma van...
Mivel a felderítő konténer egy felfüggesztési pontot foglal el, ezért a többire nyilvánvalóan lehet akasztgatni más függesztményeket is.
Viszont próbálj meg kicsit bevetés centrikusan gondolkodni...
Pl.: a magyar hadvezetésnek szüksége van felderítési információkra. Mivel a hadvezetésnek nincs más felderítési eszköze kiküld egy Gripent egy felderítő konténerrel.
Ha földközelben egyszer áthúz, viszonylag alacsony lesz a kockázat (de csak viszonylag), viszont a felderített sáv nagyon keskeny lesz.
Ha felemelkedik akkor a felderített sáv megfelelő lehet, de nő a kockázat.
Mindkét esetben megvan az idő korlát. A Gripen legfeljebb pillanatfelvételt készíthet a területről de a folyamatokat és a mozgásokat nem látja.

Ehhez képest még egyszer: a Hermes 900-as képes 8000-9000 m-en 36 órán keresztül ott cirkálni a harctér felett. Ha olyan veszély van ami a Hermest elérheti, azt a Hermes időben észlelni is fogja (itt nyilvánvalóan nem MANPAD-ekről és AAA-ról van szó) és akkor a Gripenek is dolgozhatnak kicsit...
Ha meg nem, vagy későn észleli a Hermes a veszélyt akkor max. 30 millió USD-t buktunk.

Tehát igen, a Gripen képes harcászati felderítésre, de a hadvezetésnek legtöbbször ennél több információra van szüksége, és erre a feladatra a UAV-k alkalmasabbak.
 
M

molnibalage

Guest
A Gripen fejlesztés a 80-as évek elején kezdődött. Akkor még az volt a koncepció mivel a drón technológia még nemigazán ott volt ahol ma van...
Mivel a felderítő konténer egy felfüggesztési pontot foglal el, ezért a többire nyilvánvalóan lehet akasztgatni más függesztményeket is.
Viszont próbálj meg kicsit bevetés centrikusan gondolkodni...
Pl.: a magyar hadvezetésnek szüksége van felderítési információkra. Mivel a hadvezetésnek nincs más felderítési eszköze kiküld egy Gripent egy felderítő konténerrel.
Ha földközelben egyszer áthúz, viszonylag alacsony lesz a kockázat (de csak viszonylag), viszont a felderített sáv nagyon keskeny lesz.
Ha felemelkedik akkor a felderített sáv megfelelő lehet, de nő a kockázat.
Mindkét esetben megvan az idő korlát. A Gripen legfeljebb pillanatfelvételt készíthet a területről de a folyamatokat és a mozgásokat nem látja.

Ehhez képest még egyszer: a Hermes 900-as képes 8000-9000 m-en 36 órán keresztül ott cirkálni a harctér felett. Ha olyan veszély van ami a Hermest elérheti, azt a Hermes időben észlelni is fogja (itt nyilvánvalóan nem MANPAD-ekről és AAA-ról van szó) és akkor a Gripenek is dolgozhatnak kicsit...
Ha meg nem, vagy későn észleli a Hermes a veszélyt akkor max. 30 millió USD-t buktunk.

Tehát igen, a Gripen képes harcászati felderítésre, de a hadvezetésnek legtöbbször ennél több információra van szüksége, és erre a feladatra a UAV-k alkalmasabbak.
Rudi, többnyire értelmeseket írsz, de most nagyon mellélőttél...

A Recce podban tudtommal oldalra néző SAR radar is van. A UAC felderítő képessége eufemisztikus. Az kvázi egy TGP-vel van felszerelve. Olyan, mintha egy szívószálon keresztül nézve akarnád a kertedet feltérképezni.

Kevered az eltérő léptékű és célú felderítéseket...
  • Az UAV odarepül egy célkörzezbe és kb. 4-10 km-es területen van esélye nem álcázott célokat vizuálisan felderíteni és kb. ennyi. Vagy egy pontcélt feltérképezni, de ha azt kicsit is védik, leszedik.
  • A Recce pod és társai meg kb. hadosztály vagy hadsereg szintű támadási sávban végigrepül és tisztes távolból végigtérképezi az helyzetet radarral és/vagy vizuálisan... Ez akár több száz vagy ezer km2-et is lefedhet.

Ez is benne van az összefoglalóban...
Nem értem az egész kommetedet ennek fényében.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and arcas

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 903
8 192
113
Már bocsi Molni, de láttál már Reccelite konténert élőben??
Mert én láttam, többször. Nincs abban semmilyen oldalra néző SAR lokátor. Különösen azért, amiért éppen Te is dedikáltad a PAK-FA szárnyakba épített AESA lokátorát, márpedig, nincs elég hely az antennáknak.. gyakorlatilag hasonló a mérete mint a Liteningnek..

Egy kis segítség...
http://www.rafael.co.il/5651-1038-en/Marketing.aspx
http://www.rafael.co.il/5651-1038-en/Marketing.aspx
Én Manchingban a német WDT kísérleti alakulatnál nézhettem meg a Litening-et és a Reccelitet is közelebbről, és mivel egymás mellett állították ki, így össze is lehetett őket hasonlítani. Persze kiállították szinte minden kiállításon (pld. Farnoborough, vagy LeBourget a Rafeel vagy Izraeli pavilonnál..
 
M

molnibalage

Guest
Már bocsi Molni, de láttál már Reccelite konténert élőben??
Mert én láttam, többször. Nincs abban semmilyen oldalra néző SAR lokátor. Különösen azért, amiért éppen Te is dedikáltad a PAK-FA szárnyakba épített AESA lokátorát, márpedig, nincs elég hely az antennáknak.. gyakorlatilag hasonló a mérete mint a Liteningnek..

Egy kis segítség...
http://www.rafael.co.il/5651-1038-en/Marketing.aspx
Én Manchingban a német WDT kísérleti alakulatnál nézhettem meg a Litening-et és a Reccelitet is közelebbről, és mivel egymás mellett állították ki, így össze is lehetett őket hasonlítani. Persze kiállították szinte minden kiállításon (pld. Farnoborough, vagy LeBourget a Rafeel vagy Izraeli pavilonnál..
Kele, kele, kele....

  1. A SAR radar üzemmódhoz szükséges nyaláboknak mi köze van ahhoz, hogy a PAK-FA szárnyaiban levő elképzelt L sávos radar mit tud kis RCS-ű vagy bármilyen RCS-ű célok ellen?
  2. Elnézést, rosszul emlékeztem a Recce pod képességeire. Ettől függetlenül akkor is égbekiáltó marhaság az, hogy a Gripen nem felderítésre való. Csak másfajta felderítésre, mint az UAV-k.
    ,
    http://www.fmv.se/Global/Dokument/Om FMV/Informationsmaterial/Kurser och föredrag/20120912_08_Jonas Linde_Field service of reconnaissance capability_A.pdf
    A két link azonos, az egyik pdf a másik online.
  3. A kommentem lényege az, hogy semmi nem gátolja, hogy másfajta pod legyen rajta, aminek a funkcióit fent kifejtettem. Rudi lényegében a cseresznyét vetette össze a dinnyével... Pl. ez. http://www.iai.co.il/2013/34481-26523-en/Groups_ELTA_EltaNumber_Products-ELM.aspx
  4. BTW a Recce pod is tud valós idejű adatok szolgáltatni tudtommal és a Griffen is ott a TGP, ami az UAV-n. Igen, nem tud sokáig őrjáratozni, de nem is arra való. Tehát megint, dinnye és cseresznye.
  5. Itthon nincs pénz MQ-9-re és szerintem nem is kell. A lényegében zl. vagy századszintű, kézből indítható kis dróm és quadcopter az, ami itthon kell és realitás és a Gripen. Igen, a kettő közt nincs semmi, de Mo. nem nagyhatalom... (USA az és bár légvédelem ott sincs semmi az Avengeer és Patriot közöttt.)
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Pal

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 903
8 192
113
Én csak arra világítottam rá, hogy a Reccelite nem radarfelderítő konténer. Egyébként a svédet semmi sem akadályozza, hogy ne integrálják a Goodrich DB-110-ét, (Raptor) csak hát, egyetlen üzemeltetőnek sincs rá szüksége, vagy pénze.. Az viszont kiváló felderítőeszköz. A Reccelite kategóriájáabn kiváló eszköz, egyébként fotófelderítésre, hasonló képességű a RecoNG (Aelos), amely félig-meddig fejlesztés alatt van és a Rafale-k hordozzák..
 
  • Tetszik
Reactions: endre

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Egy civil gép elfogása alatt lehet gyakorolni egy katonai gép elfogását ill. támadási helyzetbe kerülést vagy egészen más kategória a kettő?
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 008
53 988
113
Egy civil gép elfogása alatt lehet gyakorolni egy katonai gép elfogását ill. támadási helyzetbe kerülést vagy egészen más kategória a kettő?


Egy katonai gépnél kérdés,hogy milyen gép,és,hogy engedi e magát elfogni,pl.
Egy civil utasszállító nem sokat tehet,max füstölögve lezuhan, esetleg chuk norris kivágja az ajtaját,és M50 Browninggal,félkézzel leszedi az elfogó F35-öt,a csába. :D
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Status
Not open for further replies.