[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag

Guest
A JAS-39 Gripen megjelölésében a JAS betűk a Vadász-Csapásmérő-Felderítő svéd rövidítése.
2017 legvégére ki ne találjuk már, hogy a Gripen az nem felderítésre való...
A Gripen felszáll, egy órát felderít majd leszáll. Közben veszélynek teszi ki az iszonyú drága gépet, a.nehezen pótolható pilótát. Természetesen az a Gripen amelyik épp felderít nem tud más feladatot ellátni.

Ehhez képest egy Hermes 900-as képes 8000-9000 m-en 36 órán keresztül, legalább olyan fejlett szenzorokkal mint ami a Gripennek lehet, a harctér felett cirkàlni és folyamatában nyomon követni minden történést.
Közben nem veszélyeztet mást mint a cca. 30 millió USD értékű drónt (ld.: svájci beszerzés)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 050
68 836
113
A Gripen felszáll, egy órát felderít majd leszáll. Közben veszélynek teszi ki az iszonyú drága gépet, a.nehezen pótolható pilótát. Természetesen az a Gripen amelyik épp felderít nem tud más feladatot ellátni.

Ehhez képest egy Hermes 900-as képes 8000-9000 m-en 36 órán keresztül, legalább olyan fejlett szenzorokkal mint ami a Gripennek lehet, a harctér felett cirkàlni és folyamatában nyomon követni minden történést.
Közben nem veszélyeztet mást mint a cca. 30 millió USD értékű drónt (ld.: svájci beszerzés)

Amikor a JAS-39-es Gripent a svédek elkezdték tervezni, nem csak az lebegett lelki szemeik előtt, hogy valamiképp egyesíteni kéne a JA-37-es Jakt Viggen, az AJ-37-es Attack Viggen és az SH/SF-37 Spaning Viggen képességeit egy típusban, hanem az is, hogy ezeket a képességeket egy feladat alatt képes legyen az új gép megoldani.
A Jakt Attack Spaning feladatokat a Gripen egy felszálláson belül képes végrehajtani, hiszen a konténer hordozása mellett a percíziós csapásmérő fegyverzetet és a BVR+WVR rakétákat is képes hordozni.
Nyilván ma már van sokkal hatékonyabb felderítő UAV is, de nagysebességű célfelderítésre ezeknél a Gripen (és a többi konténerrel operáló harcászati vadászrepülőgép) sokkal alkalmasabb, miközben a párhuzamos csapásmérő képesség és az önvédelem lehetősége is megvan.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
A Gripen felszáll, egy órát felderít majd leszáll. Közben veszélynek teszi ki az iszonyú drága gépet, a.nehezen pótolható pilótát. Természetesen az a Gripen amelyik épp felderít nem tud más feladatot ellátni.

Attól függ hol akarjuk használni és mibe keveredünk. A Kárpát-medencében elegendőnek tűnik, saját szakállra, máshol ha végképp bele kell állni a feladatba, akkor a szövetségen belüli tankerezés lehetősége fennáll- már ha elérjük a szükséges repült órák számát ..... A svédek is használták Líbiában éles spanningra, outsiderként, és NATO harci biztosítással.
 
M

molnibalage

Guest
A Gripen felszáll, egy órát felderít majd leszáll. Közben veszélynek teszi ki az iszonyú drága gépet, a.nehezen pótolható pilótát. Természetesen az a Gripen amelyik épp felderít nem tud más feladatot ellátni.

Ehhez képest egy Hermes 900-as képes 8000-9000 m-en 36 órán keresztül, legalább olyan fejlett szenzorokkal mint ami a Gripennek lehet, a harctér felett cirkàlni és folyamatában nyomon követni minden történést.
Közben nem veszélyeztet mást mint a cca. 30 millió USD értékű drónt (ld.: svájci beszerzés)
Még mindig kevered a szezont a fazonnal. A Recce lite féle felderítés teljesen más, mint amit az UAV-k csinálnak...
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and Python
T

Törölt tag

Guest
Amikor a JAS-39-es Gripent a svédek elkezdték tervezni, nem csak az lebegett lelki szemeik előtt, hogy valamiképp egyesíteni kéne a JA-37-es Jakt Viggen, az AJ-37-es Attack Viggen és az SH/SF-37 Spaning Viggen képességeit egy típusban, hanem az is, hogy ezeket a képességeket egy feladat alatt képes legyen az új gép megoldani.
A Jakt Attack Spaning feladatokat a Gripen egy felszálláson belül képes végrehajtani, hiszen a konténer hordozása mellett a percíziós csapásmérő fegyverzetet és a BVR+WVR rakétákat is képes hordozni.
Nyilván ma már van sokkal hatékonyabb felderítő UAV is, de nagysebességű célfelderítésre ezeknél a Gripen (és a többi konténerrel operáló harcászati vadászrepülőgép) sokkal alkalmasabb, miközben a párhuzamos csapásmérő képesség és az önvédelem lehetősége is megvan.
A Gripen fejlesztés a 80-as évek elején kezdődött. Akkor még az volt a koncepció mivel a drón technológia még nemigazán ott volt ahol ma van...
Mivel a felderítő konténer egy felfüggesztési pontot foglal el, ezért a többire nyilvánvalóan lehet akasztgatni más függesztményeket is.
Viszont próbálj meg kicsit bevetés centrikusan gondolkodni...
Pl.: a magyar hadvezetésnek szüksége van felderítési információkra. Mivel a hadvezetésnek nincs más felderítési eszköze kiküld egy Gripent egy felderítő konténerrel.
Ha földközelben egyszer áthúz, viszonylag alacsony lesz a kockázat (de csak viszonylag), viszont a felderített sáv nagyon keskeny lesz.
Ha felemelkedik akkor a felderített sáv megfelelő lehet, de nő a kockázat.
Mindkét esetben megvan az idő korlát. A Gripen legfeljebb pillanatfelvételt készíthet a területről de a folyamatokat és a mozgásokat nem látja.

Ehhez képest még egyszer: a Hermes 900-as képes 8000-9000 m-en 36 órán keresztül ott cirkálni a harctér felett. Ha olyan veszély van ami a Hermest elérheti, azt a Hermes időben észlelni is fogja (itt nyilvánvalóan nem MANPAD-ekről és AAA-ról van szó) és akkor a Gripenek is dolgozhatnak kicsit...
Ha meg nem, vagy későn észleli a Hermes a veszélyt akkor max. 30 millió USD-t buktunk.

Tehát igen, a Gripen képes harcászati felderítésre, de a hadvezetésnek legtöbbször ennél több információra van szüksége, és erre a feladatra a UAV-k alkalmasabbak.
 
M

molnibalage

Guest
A Gripen fejlesztés a 80-as évek elején kezdődött. Akkor még az volt a koncepció mivel a drón technológia még nemigazán ott volt ahol ma van...
Mivel a felderítő konténer egy felfüggesztési pontot foglal el, ezért a többire nyilvánvalóan lehet akasztgatni más függesztményeket is.
Viszont próbálj meg kicsit bevetés centrikusan gondolkodni...
Pl.: a magyar hadvezetésnek szüksége van felderítési információkra. Mivel a hadvezetésnek nincs más felderítési eszköze kiküld egy Gripent egy felderítő konténerrel.
Ha földközelben egyszer áthúz, viszonylag alacsony lesz a kockázat (de csak viszonylag), viszont a felderített sáv nagyon keskeny lesz.
Ha felemelkedik akkor a felderített sáv megfelelő lehet, de nő a kockázat.
Mindkét esetben megvan az idő korlát. A Gripen legfeljebb pillanatfelvételt készíthet a területről de a folyamatokat és a mozgásokat nem látja.

Ehhez képest még egyszer: a Hermes 900-as képes 8000-9000 m-en 36 órán keresztül ott cirkálni a harctér felett. Ha olyan veszély van ami a Hermest elérheti, azt a Hermes időben észlelni is fogja (itt nyilvánvalóan nem MANPAD-ekről és AAA-ról van szó) és akkor a Gripenek is dolgozhatnak kicsit...
Ha meg nem, vagy későn észleli a Hermes a veszélyt akkor max. 30 millió USD-t buktunk.

Tehát igen, a Gripen képes harcászati felderítésre, de a hadvezetésnek legtöbbször ennél több információra van szüksége, és erre a feladatra a UAV-k alkalmasabbak.
Rudi, többnyire értelmeseket írsz, de most nagyon mellélőttél...

A Recce podban tudtommal oldalra néző SAR radar is van. A UAC felderítő képessége eufemisztikus. Az kvázi egy TGP-vel van felszerelve. Olyan, mintha egy szívószálon keresztül nézve akarnád a kertedet feltérképezni.

Kevered az eltérő léptékű és célú felderítéseket...
  • Az UAV odarepül egy célkörzezbe és kb. 4-10 km-es területen van esélye nem álcázott célokat vizuálisan felderíteni és kb. ennyi. Vagy egy pontcélt feltérképezni, de ha azt kicsit is védik, leszedik.
  • A Recce pod és társai meg kb. hadosztály vagy hadsereg szintű támadási sávban végigrepül és tisztes távolból végigtérképezi az helyzetet radarral és/vagy vizuálisan... Ez akár több száz vagy ezer km2-et is lefedhet.

Ez is benne van az összefoglalóban...
Nem értem az egész kommetedet ennek fényében.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and arcas

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 364
10 064
113
Már bocsi Molni, de láttál már Reccelite konténert élőben??
Mert én láttam, többször. Nincs abban semmilyen oldalra néző SAR lokátor. Különösen azért, amiért éppen Te is dedikáltad a PAK-FA szárnyakba épített AESA lokátorát, márpedig, nincs elég hely az antennáknak.. gyakorlatilag hasonló a mérete mint a Liteningnek..

Egy kis segítség...
http://www.rafael.co.il/5651-1038-en/Marketing.aspx
http://www.rafael.co.il/5651-1038-en/Marketing.aspx
Én Manchingban a német WDT kísérleti alakulatnál nézhettem meg a Litening-et és a Reccelitet is közelebbről, és mivel egymás mellett állították ki, így össze is lehetett őket hasonlítani. Persze kiállították szinte minden kiállításon (pld. Farnoborough, vagy LeBourget a Rafeel vagy Izraeli pavilonnál..
 
M

molnibalage

Guest
Már bocsi Molni, de láttál már Reccelite konténert élőben??
Mert én láttam, többször. Nincs abban semmilyen oldalra néző SAR lokátor. Különösen azért, amiért éppen Te is dedikáltad a PAK-FA szárnyakba épített AESA lokátorát, márpedig, nincs elég hely az antennáknak.. gyakorlatilag hasonló a mérete mint a Liteningnek..

Egy kis segítség...
http://www.rafael.co.il/5651-1038-en/Marketing.aspx
Én Manchingban a német WDT kísérleti alakulatnál nézhettem meg a Litening-et és a Reccelitet is közelebbről, és mivel egymás mellett állították ki, így össze is lehetett őket hasonlítani. Persze kiállították szinte minden kiállításon (pld. Farnoborough, vagy LeBourget a Rafeel vagy Izraeli pavilonnál..
Kele, kele, kele....

  1. A SAR radar üzemmódhoz szükséges nyaláboknak mi köze van ahhoz, hogy a PAK-FA szárnyaiban levő elképzelt L sávos radar mit tud kis RCS-ű vagy bármilyen RCS-ű célok ellen?
  2. Elnézést, rosszul emlékeztem a Recce pod képességeire. Ettől függetlenül akkor is égbekiáltó marhaság az, hogy a Gripen nem felderítésre való. Csak másfajta felderítésre, mint az UAV-k.
    ,
    http://www.fmv.se/Global/Dokument/Om FMV/Informationsmaterial/Kurser och föredrag/20120912_08_Jonas Linde_Field service of reconnaissance capability_A.pdf
    A két link azonos, az egyik pdf a másik online.
  3. A kommentem lényege az, hogy semmi nem gátolja, hogy másfajta pod legyen rajta, aminek a funkcióit fent kifejtettem. Rudi lényegében a cseresznyét vetette össze a dinnyével... Pl. ez. http://www.iai.co.il/2013/34481-26523-en/Groups_ELTA_EltaNumber_Products-ELM.aspx
  4. BTW a Recce pod is tud valós idejű adatok szolgáltatni tudtommal és a Griffen is ott a TGP, ami az UAV-n. Igen, nem tud sokáig őrjáratozni, de nem is arra való. Tehát megint, dinnye és cseresznye.
  5. Itthon nincs pénz MQ-9-re és szerintem nem is kell. A lényegében zl. vagy századszintű, kézből indítható kis dróm és quadcopter az, ami itthon kell és realitás és a Gripen. Igen, a kettő közt nincs semmi, de Mo. nem nagyhatalom... (USA az és bár légvédelem ott sincs semmi az Avengeer és Patriot közöttt.)
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Pal

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 364
10 064
113
Én csak arra világítottam rá, hogy a Reccelite nem radarfelderítő konténer. Egyébként a svédet semmi sem akadályozza, hogy ne integrálják a Goodrich DB-110-ét, (Raptor) csak hát, egyetlen üzemeltetőnek sincs rá szüksége, vagy pénze.. Az viszont kiváló felderítőeszköz. A Reccelite kategóriájáabn kiváló eszköz, egyébként fotófelderítésre, hasonló képességű a RecoNG (Aelos), amely félig-meddig fejlesztés alatt van és a Rafale-k hordozzák..
 
  • Tetszik
Reactions: endre

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 945
32 773
113
Egy civil gép elfogása alatt lehet gyakorolni egy katonai gép elfogását ill. támadási helyzetbe kerülést vagy egészen más kategória a kettő?
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 550
59 425
113
Egy civil gép elfogása alatt lehet gyakorolni egy katonai gép elfogását ill. támadási helyzetbe kerülést vagy egészen más kategória a kettő?


Egy katonai gépnél kérdés,hogy milyen gép,és,hogy engedi e magát elfogni,pl.
Egy civil utasszállító nem sokat tehet,max füstölögve lezuhan, esetleg chuk norris kivágja az ajtaját,és M50 Browninggal,félkézzel leszedi az elfogó F35-öt,a csába. :D
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd