[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 853
80 366
113
Azt a felső felvarrót el tudnám képzelni díszfestésnek... :rolleyes:

Ennél lehet jobb is lenne...

11797256_e70f9978dea60fd0e56f85654dbaf722_wm.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
K

kamm

Guest
De ez nem a 2012-es hosszabbítás óta van. 2017 óra. Bár valahogy elkerülte figyelmem. De jó, hogy ez is itt van, akkor ez is belekerül korrekcióként.

Ajanlom ezt a reszt is a figyelmedbe: "Vid avtalstidens slut 2026 kommer de 14 gripenplanen att övergår i ungersk ägo."
Googlish: "At the end of the agreement in 2026, the 14 Gripen planes will be transferred to Hungarian ownership."

Ez bizony azt jelenti, hogy a Gripenek maradnak a vegen.

(Ha ketsegeid lennenek a forditassal, akkor szolj es megkerdem az egyik volt gimistarsam, aki az Ericssonnal dolgozik, Svedorszagba ment ferjhez, ot el hosszu evek ota.)
 
M

molnibalage

Guest
Ajanlom ezt a reszt is a figyelmedbe: "Vid avtalstidens slut 2026 kommer de 14 gripenplanen att övergår i ungersk ägo."
Googlish: "At the end of the agreement in 2026, the 14 Gripen planes will be transferred to Hungarian ownership."

Ez bizony azt jelenti, hogy a Gripenek maradnak a vegen.

(Ha ketsegeid lennenek a forditassal, akkor szolj es megkerdem az egyik volt gimistarsam, aki az Ericssonnal dolgozik, Svedorszagba ment ferjhez, ot el hosszu evek ota.)
Ezt meg tudom erősiteni.
Csak azt nem értem, hogy ezeket itthon miért nem kommunikálják, ha a svéd megteszi?
Ha végre sikerül a AAA-s cikket befejezni, akkor nagy update-et kap a FAQ.

Viszont ennek fényében, hogy 2026-tól leváltsa valami a Gripeneket, az elég merész lenne...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 853
80 366
113
Ajanlom ezt a reszt is a figyelmedbe: "Vid avtalstidens slut 2026 kommer de 14 gripenplanen att övergår i ungersk ägo."
Googlish: "At the end of the agreement in 2026, the 14 Gripen planes will be transferred to Hungarian ownership."

Ez bizony azt jelenti, hogy a Gripenek maradnak a vegen.

(Ha ketsegeid lennenek a forditassal, akkor szolj es megkerdem az egyik volt gimistarsam, aki az Ericssonnal dolgozik, Svedorszagba ment ferjhez, ot el hosszu evek ota.)

Magyarul ahol megjelent ez a hir, mindenhol azt irtak, hogy a maradvanyerteket meg ki kell fizetni a vegen.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 853
80 366
113
Vagy akkor a hír elhallgatja azt, hogy fizetni kell, csak a feltételt kihagyja?

Valoszinuleg ugyanaz tortent, mint ami a magyar mediaban mindig szokott... valaki olvasta a sved hirt (mert jar neki a sved hirlevel is), gyorsan irt errol egy cikket, a tobbiek meg mar a magyar hirt vettek at eredeti forras/forraskritika nelkul. De ha az elso rosszul tudta, akkor mindenki ezt terjesztette. Azt hogy a magyar valtozat a pontatlan vagy a sved iras hallgat a reszletekrol, azt nem tudhatjuk, mert ez is 30 evre titkositva van.
 
M

molnibalage

Guest
Valoszinuleg ugyanaz tortent, mint ami a magyar mediaban mindig szokott... valaki olvasta a sved hirt (mert jar neki a sved hirlevel is), gyorsan irt errol egy cikket, a tobbiek meg mar a magyar hirt vettek at eredeti forras/forraskritika nelkul. De ha az elso rosszul tudta, akkor mindenki ezt terjesztette. Azt hogy a magyar valtozat a pontatlan vagy a sved iras hallgat a reszletekrol, azt nem tudhatjuk, mert ez is 30 evre titkositva van.
Én szeretném úgy értelmezni, hogy a gépek itt maradnak további fizetés nélkül, csak ez vágyvezérelt gondolkodás lenne. Viszont, ha tényleg igaz és így van, akkor azt mutatná, hogy akkor a Gripen EBS/HU mégsem rossz. Ez esetben a 20 éves költség nem üzemeltetés, hanem üzem + vételár lenne 20 éves használt gépekre, de ez még mindig jónak tűnik. Azt is jó lenne tisztázni, hogy az évi 1680 --> 2000 óra növekedés az a pilótaképzés miatt van, vagy itthon repült órák és azt, hogy 2012 vagy 2017 óta.

15m USD-ért vettek használt F-16AM MLU gépeket többek, de azokra is bőven kellett költeni képzésre és hadrendbe állításra. Ezzel összemérve az USAF-os repórával is sokkal, de sokkal vállalhatóbb a Gripen lízing. Ez orbitális változás lenne a mostani FAQ tartalmához képest.

Csak azt nem értem, hogy ezt mi a frászért nem kommunikálják...? :confused::eek:

Mert akkor hamu a fejemre és juhé.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 157
24 073
113
Valoszinuleg ugyanaz tortent, mint ami a magyar mediaban mindig szokott... valaki olvasta a sved hirt (mert jar neki a sved hirlevel is), gyorsan irt errol egy cikket, a tobbiek meg mar a magyar hirt vettek at eredeti forras/forraskritika nelkul.
Kb.
...mert ez is 30 evre titkositva van.
Amig az ellenzéki képviselők nem képesek normálisan kérdezni a hadügyminisztertől és az olyan Demeter-félék államtitkokkal kiabálják tele - ráadásul tévesen - a bulvársajtót, addig ne csodálkozzunk, hogy az irodába rendelt A4-es papircsomag beszerzését is inkább 30 évre titkositják.
Oda jutottunk, hogy egy bagatel reptechnikai dolgot nem mernek elárulni, nehogy baj legyen...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 066
113
Én szeretném úgy értelmezni, hogy a gépek itt maradnak további fizetés nélkül, csak ez vágyvezérelt gondolkodás lenne. Viszont, ha tényleg igaz és így van, akkor azt mutatná, hogy akkor a Gripen EBS/HU mégsem rossz. Ez esetben a 20 éves költség nem üzemeltetés, hanem üzem + vételár lenne 20 éves használt gépekre, de ez még mindig jónak tűnik. Azt is jó lenne tisztázni, hogy az évi 1680 --> 2000 óra növekedés az a pilótaképzés miatt van, vagy itthon repült órák és azt, hogy 2012 vagy 2017 óta.

15m USD-ért vettek használt F-16AM MLU gépeket többek, de azokra is bőven kellett költeni képzésre és hadrendbe állításra. Ezzel összemérve az USAF-os repórával is sokkal, de sokkal vállalhatóbb a Gripen lízing. Ez orbitális változás lenne a mostani FAQ tartalmához képest.

Csak azt nem értem, hogy ezt mi a frászért nem kommunikálják...? :confused::eek:

Mert akkor hamu a fejemre és juhé.
Ha az előbbi svéd link a hónap linkje, akkor ez meg a hónap kommentje! :)
Szerintem nagyon fontos dolog, hogy tudjon az ember változtatni az elképzelésein. (HIGH FIVE)
Még mindig nem vagyunk szerintem közelében sem a számokkal a tényleges ügylet megismeréséhez, de inkább úgy mondanám, hogy tisztult a kép!
Tényleg nem értem ezt az utólagos (!!!) titkolózást. Rendben van, ha előre nem akarják kiteríteni a lapokat a párhuzamos tárgyalások miatt, de EZ....
 
M

molnibalage

Guest
Ha az előbbi svéd link a hónap linkje, akkor ez meg a hónap kommentje! :)
Szerintem nagyon fontos dolog, hogy tudjon az ember változtatni az elképzelésein. (HIGH FIVE)
Még mindig nem vagyunk szerintem közelében sem a számokkal a tényleges ügylet megismeréséhez, de inkább úgy mondanám, hogy tisztult a kép!
Tényleg nem értem ezt az utólagos (!!!) titkolózást. Rendben van, ha előre nem akarják kiteríteni a lapokat a párhuzamos tárgyalások miatt, de EZ....
Mindig elismerem, ha tévedtem, érik egy másik is A400 vs C-17 terén, csak visszajelzést várok.
 
K

kamm

Guest
Vagy akkor a hír elhallgatja azt, hogy fizetni kell, csak a feltételt kihagyja?

Nem kihagyja, csak az nem publikus. A lenyeg az, hogy ha kell is fizetni, valoszinuleg tudjak az osszeget, no meg hogy a Gripenek maradnak, ennyi. Remeljuk, az E/F rendeles reszekent a regiek is kapnak egy elektronikai frissitest, radart, akarmit, mehet rajuk majd Meteor stb. :)

Viszont ennek fényében, hogy 2026-tól leváltsa valami a Gripeneket, az elég merész lenne...

Oszinten szolva nekem ez azota vilagos, amiota kiderult, hogy bizony a Gripen E/F valodi, utokepes projekt, a svedek nemhogy nem a levegobe igergettek (szojatek! :D), de meg ovatosak is voltak, mikozben az F-35 utan a legmodernebb, legveszelyesebb (EW, BVRAAM) geppe fejlodik a Gripen E/F (kb november ota, amikor elkezdtek a Meteorral meg Irisszel lovoldozni.)

Masik opcio, ha eladjuk oket valakinek, ugy szallunk ki a Gripenekbol, de az borzaszto maceras lenne, mert egyetlen masik ertelmes opcio az F-35 csillagaszati osszegekert...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 853
80 366
113
Ebben viszont nem értek egyet.
Szerintem csak a legelső szerződés esetében nem volt a lízing díjban benne tőketörlesztés (ugyebár a legelső szerződésben szimpla használt gépekről volt szó, nem az újjáépítettekről), de minden más olyan szerződésben, amikor a végén nálunk maradhattak a gépek, akkor igenis fizettük a tőkét is.
Az a baj, hogy a transzparencia hiánya miatt nem tudhatjuk, hogy melyikben, mikor mi volt, és nagyon fontos, hogy milyen arányban.
Mondok egy példát:
Ha a magyar államnak kilóg a segge a gatyából, és nem csak a gépek beszerzési árát nem tudja 1 összegben letenni, de később is csak nagyon kis összeget tud a különben is kicsi HM költségvetésből lecsippenteni a gépek éves díjjára, akkor a következőt teheti: Mivel ez a díj tartalmazza a fix kialkudott üzemeltetést, a beszerzés évekre leosztott összegét, és a kamatot, akkor az a megoldás, hogy 0 beugróval (vállalva az infrastrukturális beruházásokat) nagyon alacsony tőketörlesztéssel, és magas kamattal, továbbá magas maradványértékkel számolják ki a lízing konstrukciót. Így van gépünk 10 évig, üzemeltetve is van, és van a végén egy nagy maradvány érték. Közben a tőkét, apránként, de fizetjük.
A 10. év lejárta előtt a fennmaradó összeget kifizethettük volna (ami az akkori költségvetést is nézve nem volt valószínű), vagy - ahogy tehettünk is - a 10. év végén fennmaradó maradványértéket továbbgörgetve tőketartozásként, új szerződést írunk alá.


Ha a lízingelt autót totálkárosra töröm a futamidő alatt, akkor mi történik nyílt végű- és zárt végű lízing esetén?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 066
113
Ha a lízingelt autót totálkárosra töröm a futamidő alatt, akkor mi történik nyílt végű- és zárt végű lízing esetén?
Lényegtelen, hogy nyílt, vagy zárt végű. A futamidő alatt végig a lízingbe adó tulajdonában marad a jármű. Az autó esetén, mivel csak 1 darabos tétel, zárják a szerződést, és ki kell fizetni a szerződésből fennmaradó részt. Ha volt biztosításod, akkor az segít a dolgon.
A Gripenek esetében egy picit más a helyzet. Ha az akkor kifizetett összegből akarsz a maradványértékre, vagy úgy általában a szerződés volumenére következtetni, akkor az sem lesz egyszerű . Ugyanis tudtommal nem EBS-HU verziót kaptunk, hanem egy D-t. Ami egyrészt szerintem drágább mulatság, mint a sima C, vagy az EBS-HU.
Az, meg hogy hogyan állapodtak meg a felek a szerződésben ilyen esetekre, azt nem tudhatjuk.
Mivel nekünk 14db gépre van szükségünk, ezért mi pótlást kértünk, nem leírást. Utóbbi esetben simán kifizettetik a szerződésből fennmaradó összeget, és slussz, mintha végtörlesztettél volna.
Csakhogy nekünk kellett egy plusz gép.
A verziók:
- a kifizetett díj az új gép - használt - teljes ára volt, és egyszerűen csak futtatjuk tovább az eredeti szerződést, mintha csak +1 gépet rendeltünk volna az eredetihez. Ebben az esetben így ez a gép már az átvétel pillanatától a mi gépünk a lízing díjban pedig a megsemmisült helyett fizetjük a fenntartását.
- a kifizetett díj a szerződés lezárása (az összetört gépből a futamidőből hátralévő ráeső rész) és az új gépre már rövidebb futamidőre (2026ig tartó) kaptunk egy új kalkulációt
Nagyon fontos, hogy mindkét esetben úgy van kiszámolva, hogy mindig legyen fedezete a lízingbe adónak.