[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 611
6 079
113
Hosszú bevetést azt biztosan nem. Mert a hajtóművek akkori fogyasztása és gépek üzemanyagkészlete ezt nem tette lehetővé.
.
A Viggen egy nagy gep volt, legalabbis a Gripenhez kepest, de ott sem volt pl legi utaltöltes kepessege kialakitva, hogy tenyleg hosszu tavokat repulhessenek vele.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 185
113
.
.
A sved koncepcio a vedekezesre epult. A hideghaboru eveiben a sved tarsadalom a rettegesig felt egy szovjet tamadastol, es mindent ennek kivedesere tettek fel. (Meg atomfegyvert is kifejlesztettek, annak közvetlen közeleig eljutottak, hogy a szovjeteket elijesszek.) A vadaszgepeik is igy keszultek, a hosszu bevetes, legi utantoltes kevesse volt szempont, autopalyakbol kialakitott szuksegrepterek, gyors tabori szervizelhetösegre epitettek, hogy onnan ujra felszallva probaljak megallitani a vart szovjet invaziot.
Hát atomfegyvert nem fejlesztettek,a Viggen hajtóműve hiresen falta az üzemanyagot(nagy volt a gépnek),az autópálya reptereket meg 67 után kezték el(meg nem is svéd sajátosság,csinálták a csehek,lengyelek,németek,nagyjábol rajtunk kivül mindenki
http://epa.niif.hu/02600/02694/00052/pdf/EPA02694_rtk_2010_2_Hennel_Sandor.pdf
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 684
65 858
113
Ez a "legelő"dolog annyiban érdekes, hogy egyrészt minden reptér legelő, másrészt Kenyeri az egy hivatalos szükségrepülőtér volt. Viszont a többes szám is indokolt, mert Kenyeri csak az egyik ilyen placc volt, hiszen ezen felül mind a Néphadseregnek, mind a szovjeteknek több füves reptere is használatban volt a MiG-21-eseket és a Szu-7 és 17-eseikhez.
Kenyeri, Orosháza, Tápiószentmárton és a Balatonkiliti sportrepülőtér voltak ilyen helyek, ezekből Tápiószentmártont kivéve mindegyiket használta a Magyar Néphadsereg.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 611
6 079
113
Hát atomfegyvert nem fejlesztettek,a Viggen hajtóműve hiresen falta az üzemanyagot(nagy volt a gépnek),az autópálya reptereket meg 67 után kezték el(meg nem is svéd sajátosság,csinálták a csehek,lengyelek,németek,nagyjábol rajtunk kivül mindenki
http://epa.niif.hu/02600/02694/00052/pdf/EPA02694_rtk_2010_2_Hennel_Sandor.pdf
,
,
Hát akkor csodálkozz, de bizony fejlesztettek atomfegyvert, sőt amikor állitólag feladták, akkor csak pár hónapra voltak a kész fegyvertől.
https://www.nyteknik.se/energi/den-svenska-atombomben-6421374
Itt is, angolul:
https://www.stralsakerhetsmyndighet...ish-plans-to-acquire-nuclear-weapons-19451972
.
A program hivatalosan a 70-es évek elején végetért, a plutonóiumot átadták a Nagy Britanniának, de valószinűleg a valóságban nem ért a sztori véget. A valójában eléggé álszent(*) svédek 2012-ben eléggé meglepték a világot, amikor bejelentették, hogy átadják a plutónium készletüket az USA-nak. Jó kérdés, hogy eleve miért nem adták át az egész készletet, és miért őrizgették még 40 éven át, ha 72 óta nem volt atomfegyver programjuk, mert amúgy a plutónium nem sok minden másra jó. :) Mi van, ha ez az utólag átadott plutónium a valójában mégis elkészült egy-két darab kisérleti atomfegyverükben volt a hidegháború végéig?
https://obamawhitehouse.archives.gov/the-press-office/2012/03/26/fact-sheet-plutonium-removal-sweden
.
Mindemmögött a svéd társadalom időnként szinte hisztérikus félelme volt a Szovjetuniótól, ami jóval kisebb mértékben, de Oroszország ellen ma is megvan.

* = azt tudtad, hogy az utolsó klasszikus holokauszt programot is a svédek intézték Európában? Az ő fajgenetikai programjuk is a 30-as években kezdődött a németékét követve, csak ők világháború hiján mentek tovább, és főleg az 50-es években, de összességében a 70-es évek közepéig fenntartották? Ezirányú tevékenységük főleg a számi (lapp) nomád törzsek kényszersterilizálására fókuszált.
.
.
.
A Viggen hajtóműve falta az üzemanyagot, oké, de ezt meg se próbálták légi utántöltéssel kompenzálni. A Gripenre is főleg azért tettek később utántöltést, mert látták, hogy anélkül vadászgép már eladhatatlan a piacon.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 991
13 943
113
Nekem ez az egész akadémikus, szerintem szimplán nem éri meg a Gripennél ezzel foglalkozni, amíg nem adnak el belőle szazasaval olyan orszagoknak, aki hosszú expedíciós bevetésekre használnák rendszeresen.


Brazília elég nagy ország, elég nagy darabszámmal pár Milliárd $-os pályazattal, ...volt a Covid előtt...
 
K

kamm

Guest

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 991
13 943
113

Szerintem jól sikerült, mert az amerikaiak is beszálltak. Ezt többször megtették már, majd a saját terméket árultak monopol helyzetben, monopol/arany-áron. "Eltűnt" a konkurens termék! :eek:

u.i. 1: nekünk is jó lenne a következő rep-gép századnak ;)

u.i. 2: asszem a csehek is így jártak(konkurens felvásárlás) vmi lopakodó-felderítő passzív-radarral, ...meg az oktatógépes(Albabtrosz ág...) USA vásárlóval/tulajdonossal :(
 
K

kamm

Guest
Szerintem jól sikerült, mert az amerikaiak is beszálltak. Ezt többször megtették már, majd a saját terméket árultak monopol helyzetben, monopol/arany-áron. "Eltűnt" a konkurens termék! :eek:

A cikk szerint nem beszalltak, csak volt mar egy meg nem nevezett amerikai katonai megrendelo, akinek leszallitottak a radart. Marad sved (Saab) tulajdon, nem is lesz opcio az E/F Leonardos radarja helyett, ez pusztan retrofit a C/D piacra, meg mas gepekbe is befer, mert kicsi (ugye a C/D eleve kisebb, mint a legtobb fighter jet.)
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 991
13 943
113
A cikk szerint nem beszalltak, csak volt mar egy meg nem nevezett amerikai katonai megrendelo, akinek leszallitottak a radart. Marad sved (Saab) tulajdon, nem is lesz opcio az E/F Leonardos radarja helyett, ez pusztan retrofit a C/D piacra, meg mas gepekbe is befer, mert kicsi (ugye a C/D eleve kisebb, mint a legtobb fighter jet.)

...az amcsiknál így kezdődik. A kínaiak pl. kis sorozatot szoktak venni, mielőtt lemásolják, majd gyártják!

A Gripenhez meg egy -az F-16-hoz hasonlóan, hosszan elnyúló- tartály, az F-16 80%-os kapacitásával szinten piacbővítő fejlesztés lenne.

u.i: lehet, hogy nekünk is? "...nemtom"
 
K

kamm

Guest
Siman el tudom kepzelni, hogy ezzel kitoljak ujabb 10-15 evre a magyar gepek elettartamat, de ez nem helyettesiti az ujakat, az azert vilagos. Masik 20-30 E/F melle viszont jol elmenne a jelenlegi tucat upgradelt elektronikaval, radarral.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 240
13 730
113
A svédek elkezdték teszteli a Gripe C új radarját a PS-05A Mk4-re alapozott új AESA antennával. Ez nekünk is fincsi lenne.

  1. Upgradelni a radart
  2. Kifizetni a C maradványértékét(ami apró egy amerikai gépre való átálláshoz képest)
  3. Bérelni egy század E-t tíz évig(ki lett tárgyalva hogy a Gripen bérlet nem is akkora pénzügyi katasztrófa)
  • Lenne 2 század gép AESA radarral, a döntés hogy akarunk-e váltani amerikai gépekre kitolódna 2030-ig, ha igen, nem hosszabítjuk meg a bérleti szerződést.
  • Tíz év alatt kiderülne tudunk-e üzemeltetni "saját" századot(C-t)
  • Nem kéne átállni egy teljesen új platformra, jelenleg egy közép-európai ország se tud rendesen amerikai gépet üzemeltetni...
Jó ez így vagy az F-35 annyival jobb hogy hagyni a Gripent a fenébe(nem is a pénz zavar, hanem hogy még a szoftver nem kiforrott és egy század gépnél mindegyik darab sokat számít)? :)
 
M

molnibalage

Guest
  1. Upgradelni a radart
  2. Kifizetni a C maradványértékét(ami apró egy amerikai gépre való átálláshoz képest)
  3. Bérelni egy század E-t tíz évig(ki lett tárgyalva hogy a Gripen bérlet nem is akkora pénzügyi katasztrófa)
  • Lenne 2 század gép AESA radarral, a döntés hogy akarunk-e váltani amerikai gépekre kitolódna 2030-ig, ha igen, nem hosszabítjuk meg a bérleti szerződést.
  • Tíz év alatt kiderülne tudunk-e üzemeltetni "saját" századot(C-t)
  • Nem kéne átállni egy teljesen új platformra, jelenleg egy közép-európai ország se tud rendesen amerikai gépet üzemeltetni...
Jó ez így vagy az F-35 annyival jobb hogy hagyni a Gripent a fenébe(nem is a pénz zavar, hanem hogy még a szoftver nem kiforrott és egy század gépnél mindegyik darab sokat számít)? :)
Már linkelve lett tavaly. A gépek minden további fizetés nélkül maradnak 2026 után. A szerződésmódosítás eredménye lehet ez is.

0lJLNWG.png
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 066
113
Tíz év alatt kiderülne tudunk-e üzemeltetni "saját" századot(C-t)
Jelenleg is MI üzemeltetjük a gépeket. Csak a Saab támogatását igénybe vesszük hozzá

Miért nem elég bérelni még egy század C/D-t, ami szintén AESA-radarosra van felhúzva? Olcsóbb, ide elég, több pénz marad az átállásra F-35-re, ha úgy döntenek.
Itt csak névleg beszélünk bérlésről. A "bérleti díjban" kifizetünk egy folyamatos support szolgáltatást. Ezt a tulajdonjog megszerzése után (mert mint tudjuk a szerződésünk ilyen) is simán igényelhetjük, változatlan formában.
Ezt képzeld el, úgy, mint hogy bemész egy mobilszolgáltatóhoz. Mobil telefont szeretnél használni. Erre 2 lehetőséged van:
  • Vagy kipengeted egyben álmaid telefonját (vagy amire pénzed van), és utána fizeted a szolgáltatás előfizetési havidíját,
  • vagy részletre veszed, és a részletekkel együtt fizeted a havidíjat. Ha letelik a telefon részlete, és maradni akarsz a szolgáltatónál, akkor fizeted tovább az előfizetést.
Mindkét esetben fizeted a havidíjat. Anélkül a telefon nem sokat ér. Így van ez a Gripenekkel is! :rolleyes::p:D