[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 838
12 565
113
Vagyis ebből is vehetnénk min. kettőt (ugye egy gép nem gép!), még egy újabb típusként a Falcon-nal azonos kategóriában. Nem lenne már kicsit sok a típus-kavalkádból, ami csak drágítaná az üzemeltetést?

Akkor a Falconoknak a seggére kell verni.


Ezt lássa meg egy matektanár!
 
T

Törölt tag 1586

Guest
legyen meg itt is mert fontos.
Maróth bejelenti hogy C8-as (más néven: D ) AMRAAM-okat vettünk a Gripenekhez és / vagy NASAMS hoz (meg persze még vettünk AMRAAM SL-t is....:))
https://forum.htka.hu/threads/a-magyar-haderő-lehetséges-fejlesztési-irányai.499/page-4239#post-762975

Mint tudjuk a C8-as (D) az AMRAAM leg korszerűbb változata. Az USA-n kívül eddig csak néhány országnak adták el.
A C8 mindenben felülmúlja az előd C7-est. A hatótávolsága a dul-pulse hajtómű segítségével 50%-kal meghaladja az elődét, így elérheti a 160 km-t. (természetesen A-A üzemmódban)
A fejlesztett elemek listája:
- upgraded radar antenna, receiver & signal processor;
- GPS-aided mid-course navigation;
- improved datalink;
- new software algorithms
The new hardware and software offers improved jamming resistance, better operation in conjunction with modern AESA radars, and an improved high-angle off-boresight “seeker cone,” in order to give the missile a larger no-escape zone. Less-publicized improvements reportedly include a dual-pulse rocket motor, for up to 50% more range and better near-target maneuvering.


Mindenesetre a C8 hatótávolságának a kihasználásához valószínűleg szükség lesz a Gripen radar és software upgradjére.
 
M

molnibalage

Guest
legyen meg itt is mert fontos.
Maróth bejelenti hogy C8-as (más néven: D ) AMRAAM-okat vettünk a Gripenekhez és / vagy NASAMS hoz (meg persze még vettünk AMRAAM SL-t is....:))
https://forum.htka.hu/threads/a-magyar-haderő-lehetséges-fejlesztési-irányai.499/page-4239#post-762975

Mint tudjuk a C8-as (D) az AMRAAM leg korszerűbb változata. Az USA-n kívül eddig csak néhány országnak adták el.
A C8 mindenben felülmúlja az előd C7-est. A hatótávolsága a dul-pulse hajtómű segítségével 50%-kal meghaladja az elődét, így elérheti a 160 km-t. (természetesen A-A üzemmódban)
A fejlesztett elemek listája:
- upgraded radar antenna, receiver & signal processor;
- GPS-aided mid-course navigation;
- improved datalink;
- new software algorithms
The new hardware and software offers improved jamming resistance, better operation in conjunction with modern AESA radars, and an improved high-angle off-boresight “seeker cone,” in order to give the missile a larger no-escape zone. Less-publicized improvements reportedly include a dual-pulse rocket motor, for up to 50% more range and better near-target maneuvering.


Mindenesetre a C8 hatótávolságának a kihasználásához valószínűleg szükség lesz a Gripen radar és software upgradjére.
Dual pluse? Az mi? Ez különösen azért érdekes megjegyzés, mert én úgy tudom, hogy az AIM-120B dual thrust hajótművéhez képest az AIM-120C visszatért a sima, de alacsonyabb tolóerőjű hajtóműhöz.

Az 50%+ HMZ meg a mesében igaz. Fizikai képtelenség. De erről is már volt szó.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag 1586

Guest
Dual pluse? Az mi?
A Duel-pulse és Dual-Trust között az a különbség hogy a dual-pulse-nál ténylegesen két gyújtás van míg a Dual-Trustnál csak egy.

A Dual-Pulse nál amikor az első gyorsító fokozat kiég (ami mint írják M4 re gyorsítja föl a rakétát...persze gondolom nem fölközelben :rolleyes:) onnantól a roketta szabadon repül és a cél közelében - hívjuk második fokozatnak - újra gyújtják a hajtóművet amely ad még egy impulzust.
A Dual-Trustnál egy gyújtás van és folyamatos az égés.
A tolóerő az elején nagyobb, majd utána kisebb, de amikor ezek kiégtek akkor nincs tovább tolóerő.
 
M

molnibalage

Guest
A Duel-pulse és Dual-Trust között az a különbség hogy a dual-pulse-nál ténylegesen két gyújtás van míg a Dual-Trustnál csak egy.

A Dual-Pulse nál amikor az első gyorsító fokozat kiég (ami mint írják M4 re gyorsítja föl a rakétát...persze gondolom nem fölközelben :rolleyes:) onnantól a roketta szabadon repül és a cél közelében - hívjuk második fokozatnak - újra gyújtják a hajtóművet amely ad még egy impulzust.
A Dual-Trustnál egy gyújtás van és folyamatos az égés.
A tolóerő az elején nagyobb, majd utána kisebb, de amikor ezek kiégtek akkor nincs tovább tolóerő.
Hmmmm....
Elvileg tudom ilyen tesztet csinálni a BMS4.34-gyel, hogy megnézzem, hogy azonos teljes impulzus így felhasználva mire vezet.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag 1586

Guest
A Duel-pulse és Dual-Trust között az a különbség hogy a dual-pulse-nál ténylegesen két gyújtás van míg a Dual-Trustnál csak egy.

A Dual-Pulse nál amikor az első gyorsító fokozat kiég (ami mint írják M4 re gyorsítja föl a rakétát...persze gondolom nem fölközelben :rolleyes:) onnantól a roketta szabadon repül és a cél közelében - hívjuk második fokozatnak - újra gyújtják a hajtóművet amely ad még egy impulzust.
A Dual-Trustnál egy gyújtás van és folyamatos az égés.
A tolóerő az elején nagyobb, majd utána kisebb, de amikor ezek kiégtek akkor nincs tovább tolóerő.
Most csak így gyors keresésre ezt dobta ki:
Dual-Pulse rakéta motor
Schematic-of-a-dual-pulse-rocket-motor.ppm

Typical-thrust-time-history-of-a-dual-pulse-rocket-motor.png

vs.

Dual-Thrust rakéta motor

Schematic-of-dual-thrust-solid-rocket-motor.png

Szerintem a dual-thrustnál csak a hajtóanyag fellületével (üreg alakja, átmérője = égés sebessége, égőtér nyomása) játszanak, de folyamatos az égés.
A dual-pulsnál meg ténylegesen el van választva egymástól a két töltet és külön-külön időpontban lépnek működésbe.
 
M

molnibalage

Guest
Érdemes volna...
Persze a valóságban sanszosan a második rész begyújtása számolva van, hogy mikor kell. a BMS4-ben annyit tudok tenni, hogy kismagasságon, közepesen és nagy magasságon a rakéta tolerőmodellben eltérő késleltetést állítok majd be. A hajtóművet kikapcsolni asszem nem lehet, tehát a tolóerő modell mondjuk így fog kinézne.

0 sec - 0
0.5 sec max tolóerő
6.5 sec max tolóerő
7 sec 1 N tolóerő
27 sec 1N tolóerő
27.5 sec max. tolóerő
31.5 sec max tolóerő
32 sec 2. fokozat kiég.

És ezt össze lehet vetni az eredeti modellel, ahol ugyanaz a teljes imp. az elején működik asszem kb. 10 sec hosszan.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 316
24 789
113
Persze a valóságban sanszosan a második rész begyújtása számolva van, hogy mikor kell. a BMS4-ben annyit tudok tenni, hogy kismagasságon, közepesen és nagy magasságon a rakéta tolerőmodellben eltérő késleltetést állítok majd be. A hajtóművet kikapcsolni asszem nem lehet, tehát a tolóerő modell mondjuk így fog kinézne.

0 sec - 0
0.5 sec max tolóerő
6.5 sec max tolóerő
7 sec 1 N tolóerő
27 sec 1N tolóerő
27.5 sec max. tolóerő
31.5 sec max tolóerő
32 sec 2. fokozat kiég.

És ezt össze lehet vetni az eredeti modellel, ahol ugyanaz a teljes imp. az elején működik asszem kb. 10 sec hosszan.
Erre nagyon kíváncsi vagyok...
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 316
24 789
113
Most csak így gyors keresésre ezt dobta ki:
Dual-Pulse rakéta motor
Schematic-of-a-dual-pulse-rocket-motor.ppm

Typical-thrust-time-history-of-a-dual-pulse-rocket-motor.png

vs.

Dual-Thrust rakéta motor

Schematic-of-dual-thrust-solid-rocket-motor.png

Szerintem a dual-thrustnál csak a hajtóanyag fellületével (üreg alakja, átmérője = égés sebessége, égőtér nyomása) játszanak, de folyamatos az égés.
A dual-pulsnál meg ténylegesen el van választva egymástól a két töltet és külön-külön időpontban lépnek működésbe.
DRDO
609194d1abde65b39a356e0db7127ce7.jpg
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 057
15 195
113
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár
T

Törölt tag 1586

Guest
Egyébként én még mindig nem értem, hogy ez a C8 = D honnan jön?
Onnan hogy a C7 hez képest a C8 annyival fejletteb hogy sokan inkább már nem a C széria következő tagjaként hívják, hanem a D széria első tagjának.
Ezért van hogy egyes helyeken C8-nak, más helyeken meg D-nek hívják.
Amúgy az evolúció így nézett ki:
1991 - AMRAAM - A
1994 - AMRAAM - B
1996 - AMRRAM - C (C1 - C7)
2014 - AMRAAM - D (C8)

Ettől a vonaltól teljesen független a AMRAAM-ER ami ugyebár az RIM-162 ESSM rakéta motorját kapta és a C7-es AMRAAM harci részét és irányító szekcióját
Képeken..
Ez az ESSM
RIM-162-ESSM-002.jpg


Ez meg az AMRAAM-ER
AMRAAM_ER_raytheon_youtube.jpg


Maróth azt jelentette be hogy C8-ast ÉS ER-t is veszünk!

Igen, hogy bonyolítsam a dolgot én az AMRAAM ER-t SL-nek (Surface Launch) nak hívom, mert ez a változat nem AA rakéta hanem SAM,
 
M

molnibalage

Guest
Onnan hogy a C7 hez képest a C8 annyival fejletteb hogy sokan inkább már nem a C széria következő tagjaként hívják, hanem a D széria első tagjának.
Ezért van hogy egyes helyeken C8-nak, más helyeken meg D-nek hívják.
Amúgy az evolúció így nézett ki:
1991 - AMRAAM - A
1994 - AMRAAM - B
1996 - AMRRAM - C (C1 - C7)
2014 - AMRAAM - D (C8)

Ettől a vonaltól teljesen független a AMRAAM-ER ami ugyebár az RIM-162 ESSM rakéta motorját kapta és a C7-es AMRAAM harci részét és irányító szekcióját
Képeken..
Ez az ESSM
RIM-162-ESSM-002.jpg


Ez meg az AMRAAM-ER
AMRAAM_ER_raytheon_youtube.jpg




Igen, hogy bonyolítsam a dolgot én az AMRAAM ER-t SL-nek (Surface Launch) nak hívom, mert ez a változat nem AA rakéta hanem SAM,
Ez szép és jó. De milyen forrás állítja ezeket? Főleg a dual pulse hajtóművet...?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ez szép és jó. De milyen forrás állítja ezeket? Főleg a dual pulse hajtóművet...?
A C8 - D név keveredést nem hiszem hogy nagyon bizonyítani kéne mert gyakorlatilag mindenhol így tüntetik fel ezt a tipus változatot.

A dual pulse már érdekesebb mert ny.i forràsok v.miért nem szeretnek beszélni erről, az Indiai oldalakat meg inkább hagyjuk...
De azért van egy pár,
Pl.
https://www.defenseindustrydaily.co...t-the-tucano-flies-in-the-middle-east-040010/
vagy ez
https://www.flightglobal.com/raytheon-develops-over-the-shoulder-amraam/42618.article

továbbá vannak közvetett bizonyítékok is
pl. hogy a szintén Raytheon által gyártott SM3 3. fokozata bevallottan dual-pulse vagy az LM által gyártott Pac 3 MSE motorja szintén elismerten az.

A D (C8) elismert 50% hatótáv növekedésre szintén nem igazán van más magyarázat minthogy valami fejlett dual-pulse hajtóművet alkalmaznak.
Értsd: első fokozat fellövi a francba az AMRAAM-D (C8)-ast ami utána valami loftos (merededek) pályán repül és cél közelében beiindítják a második fokozatot.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
A D (C8) elismert 50% hatótáv növekedésre szintén nem igazán van más magyarázat minthogy valami fejlett dual-pulse hajtóművet alkalmaznak.
Értsd: első fokozat fellövi a francba az AMRAAM-D (C8)-ast ami utána valami loftos (merededek) pályán repül és cél közelében beiindítják a második fokozatot.
Én tudok. Marketing + félreértelmezés.
A rakéta pálya optimalizációt kapott.
Az én sejtésem az, hogy az F-22 üzemi tartománya miatt az ott specifikus és annak igen különleges munkapontja miatt lehetséges az 50%. Egyesek meg ezt kezdték generálisan értelmezni.

A második fokozatot nem a cél közelében értelmes beélesíteni kinematikailag többségében, ahhoz szerencsés egybeesés kellene.
 
  • Tetszik
Reactions: endre