[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 893
84 593
113
És ami mögötte volt

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Még egy videó ugyanerről:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 972
12 842
113
Vagyis ebből is vehetnénk min. kettőt (ugye egy gép nem gép!), még egy újabb típusként a Falcon-nal azonos kategóriában. Nem lenne már kicsit sok a típus-kavalkádból, ami csak drágítaná az üzemeltetést?

Akkor a Falconoknak a seggére kell verni.


Ezt lássa meg egy matektanár!
 
T

Törölt tag

Guest
legyen meg itt is mert fontos.
Maróth bejelenti hogy C8-as (más néven: D ) AMRAAM-okat vettünk a Gripenekhez és / vagy NASAMS hoz (meg persze még vettünk AMRAAM SL-t is....:))
https://forum.htka.hu/threads/a-magyar-haderő-lehetséges-fejlesztési-irányai.499/page-4239#post-762975

Mint tudjuk a C8-as (D) az AMRAAM leg korszerűbb változata. Az USA-n kívül eddig csak néhány országnak adták el.
A C8 mindenben felülmúlja az előd C7-est. A hatótávolsága a dul-pulse hajtómű segítségével 50%-kal meghaladja az elődét, így elérheti a 160 km-t. (természetesen A-A üzemmódban)
A fejlesztett elemek listája:
- upgraded radar antenna, receiver & signal processor;
- GPS-aided mid-course navigation;
- improved datalink;
- new software algorithms
The new hardware and software offers improved jamming resistance, better operation in conjunction with modern AESA radars, and an improved high-angle off-boresight “seeker cone,” in order to give the missile a larger no-escape zone. Less-publicized improvements reportedly include a dual-pulse rocket motor, for up to 50% more range and better near-target maneuvering.


Mindenesetre a C8 hatótávolságának a kihasználásához valószínűleg szükség lesz a Gripen radar és software upgradjére.
 
M

molnibalage

Guest
legyen meg itt is mert fontos.
Maróth bejelenti hogy C8-as (más néven: D ) AMRAAM-okat vettünk a Gripenekhez és / vagy NASAMS hoz (meg persze még vettünk AMRAAM SL-t is....:))
https://forum.htka.hu/threads/a-magyar-haderő-lehetséges-fejlesztési-irányai.499/page-4239#post-762975

Mint tudjuk a C8-as (D) az AMRAAM leg korszerűbb változata. Az USA-n kívül eddig csak néhány országnak adták el.
A C8 mindenben felülmúlja az előd C7-est. A hatótávolsága a dul-pulse hajtómű segítségével 50%-kal meghaladja az elődét, így elérheti a 160 km-t. (természetesen A-A üzemmódban)
A fejlesztett elemek listája:
- upgraded radar antenna, receiver & signal processor;
- GPS-aided mid-course navigation;
- improved datalink;
- new software algorithms
The new hardware and software offers improved jamming resistance, better operation in conjunction with modern AESA radars, and an improved high-angle off-boresight “seeker cone,” in order to give the missile a larger no-escape zone. Less-publicized improvements reportedly include a dual-pulse rocket motor, for up to 50% more range and better near-target maneuvering.


Mindenesetre a C8 hatótávolságának a kihasználásához valószínűleg szükség lesz a Gripen radar és software upgradjére.
Dual pluse? Az mi? Ez különösen azért érdekes megjegyzés, mert én úgy tudom, hogy az AIM-120B dual thrust hajótművéhez képest az AIM-120C visszatért a sima, de alacsonyabb tolóerőjű hajtóműhöz.

Az 50%+ HMZ meg a mesében igaz. Fizikai képtelenség. De erről is már volt szó.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag

Guest
Dual pluse? Az mi?
A Duel-pulse és Dual-Trust között az a különbség hogy a dual-pulse-nál ténylegesen két gyújtás van míg a Dual-Trustnál csak egy.

A Dual-Pulse nál amikor az első gyorsító fokozat kiég (ami mint írják M4 re gyorsítja föl a rakétát...persze gondolom nem fölközelben :rolleyes:) onnantól a roketta szabadon repül és a cél közelében - hívjuk második fokozatnak - újra gyújtják a hajtóművet amely ad még egy impulzust.
A Dual-Trustnál egy gyújtás van és folyamatos az égés.
A tolóerő az elején nagyobb, majd utána kisebb, de amikor ezek kiégtek akkor nincs tovább tolóerő.
 
M

molnibalage

Guest
A Duel-pulse és Dual-Trust között az a különbség hogy a dual-pulse-nál ténylegesen két gyújtás van míg a Dual-Trustnál csak egy.

A Dual-Pulse nál amikor az első gyorsító fokozat kiég (ami mint írják M4 re gyorsítja föl a rakétát...persze gondolom nem fölközelben :rolleyes:) onnantól a roketta szabadon repül és a cél közelében - hívjuk második fokozatnak - újra gyújtják a hajtóművet amely ad még egy impulzust.
A Dual-Trustnál egy gyújtás van és folyamatos az égés.
A tolóerő az elején nagyobb, majd utána kisebb, de amikor ezek kiégtek akkor nincs tovább tolóerő.
Hmmmm....
Elvileg tudom ilyen tesztet csinálni a BMS4.34-gyel, hogy megnézzem, hogy azonos teljes impulzus így felhasználva mire vezet.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag

Guest
A Duel-pulse és Dual-Trust között az a különbség hogy a dual-pulse-nál ténylegesen két gyújtás van míg a Dual-Trustnál csak egy.

A Dual-Pulse nál amikor az első gyorsító fokozat kiég (ami mint írják M4 re gyorsítja föl a rakétát...persze gondolom nem fölközelben :rolleyes:) onnantól a roketta szabadon repül és a cél közelében - hívjuk második fokozatnak - újra gyújtják a hajtóművet amely ad még egy impulzust.
A Dual-Trustnál egy gyújtás van és folyamatos az égés.
A tolóerő az elején nagyobb, majd utána kisebb, de amikor ezek kiégtek akkor nincs tovább tolóerő.
Most csak így gyors keresésre ezt dobta ki:
Dual-Pulse rakéta motor
Schematic-of-a-dual-pulse-rocket-motor.ppm

Typical-thrust-time-history-of-a-dual-pulse-rocket-motor.png

vs.

Dual-Thrust rakéta motor

Schematic-of-dual-thrust-solid-rocket-motor.png

Szerintem a dual-thrustnál csak a hajtóanyag fellületével (üreg alakja, átmérője = égés sebessége, égőtér nyomása) játszanak, de folyamatos az égés.
A dual-pulsnál meg ténylegesen el van választva egymástól a két töltet és külön-külön időpontban lépnek működésbe.
 
M

molnibalage

Guest
Érdemes volna...
Persze a valóságban sanszosan a második rész begyújtása számolva van, hogy mikor kell. a BMS4-ben annyit tudok tenni, hogy kismagasságon, közepesen és nagy magasságon a rakéta tolerőmodellben eltérő késleltetést állítok majd be. A hajtóművet kikapcsolni asszem nem lehet, tehát a tolóerő modell mondjuk így fog kinézne.

0 sec - 0
0.5 sec max tolóerő
6.5 sec max tolóerő
7 sec 1 N tolóerő
27 sec 1N tolóerő
27.5 sec max. tolóerő
31.5 sec max tolóerő
32 sec 2. fokozat kiég.

És ezt össze lehet vetni az eredeti modellel, ahol ugyanaz a teljes imp. az elején működik asszem kb. 10 sec hosszan.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 473
25 512
113
Persze a valóságban sanszosan a második rész begyújtása számolva van, hogy mikor kell. a BMS4-ben annyit tudok tenni, hogy kismagasságon, közepesen és nagy magasságon a rakéta tolerőmodellben eltérő késleltetést állítok majd be. A hajtóművet kikapcsolni asszem nem lehet, tehát a tolóerő modell mondjuk így fog kinézne.

0 sec - 0
0.5 sec max tolóerő
6.5 sec max tolóerő
7 sec 1 N tolóerő
27 sec 1N tolóerő
27.5 sec max. tolóerő
31.5 sec max tolóerő
32 sec 2. fokozat kiég.

És ezt össze lehet vetni az eredeti modellel, ahol ugyanaz a teljes imp. az elején működik asszem kb. 10 sec hosszan.
Erre nagyon kíváncsi vagyok...
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 473
25 512
113
Most csak így gyors keresésre ezt dobta ki:
Dual-Pulse rakéta motor
Schematic-of-a-dual-pulse-rocket-motor.ppm

Typical-thrust-time-history-of-a-dual-pulse-rocket-motor.png

vs.

Dual-Thrust rakéta motor

Schematic-of-dual-thrust-solid-rocket-motor.png

Szerintem a dual-thrustnál csak a hajtóanyag fellületével (üreg alakja, átmérője = égés sebessége, égőtér nyomása) játszanak, de folyamatos az égés.
A dual-pulsnál meg ténylegesen el van választva egymástól a két töltet és külön-külön időpontban lépnek működésbe.
DRDO
609194d1abde65b39a356e0db7127ce7.jpg
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 257
15 761
113
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag
T

Törölt tag

Guest
Egyébként én még mindig nem értem, hogy ez a C8 = D honnan jön?
Onnan hogy a C7 hez képest a C8 annyival fejletteb hogy sokan inkább már nem a C széria következő tagjaként hívják, hanem a D széria első tagjának.
Ezért van hogy egyes helyeken C8-nak, más helyeken meg D-nek hívják.
Amúgy az evolúció így nézett ki:
1991 - AMRAAM - A
1994 - AMRAAM - B
1996 - AMRRAM - C (C1 - C7)
2014 - AMRAAM - D (C8)

Ettől a vonaltól teljesen független a AMRAAM-ER ami ugyebár az RIM-162 ESSM rakéta motorját kapta és a C7-es AMRAAM harci részét és irányító szekcióját
Képeken..
Ez az ESSM
RIM-162-ESSM-002.jpg


Ez meg az AMRAAM-ER
AMRAAM_ER_raytheon_youtube.jpg

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Maróth azt jelentette be hogy C8-ast ÉS ER-t is veszünk!

Igen, hogy bonyolítsam a dolgot én az AMRAAM ER-t SL-nek (Surface Launch) nak hívom, mert ez a változat nem AA rakéta hanem SAM,
 
M

molnibalage

Guest
Onnan hogy a C7 hez képest a C8 annyival fejletteb hogy sokan inkább már nem a C széria következő tagjaként hívják, hanem a D széria első tagjának.
Ezért van hogy egyes helyeken C8-nak, más helyeken meg D-nek hívják.
Amúgy az evolúció így nézett ki:
1991 - AMRAAM - A
1994 - AMRAAM - B
1996 - AMRRAM - C (C1 - C7)
2014 - AMRAAM - D (C8)

Ettől a vonaltól teljesen független a AMRAAM-ER ami ugyebár az RIM-162 ESSM rakéta motorját kapta és a C7-es AMRAAM harci részét és irányító szekcióját
Képeken..
Ez az ESSM
RIM-162-ESSM-002.jpg


Ez meg az AMRAAM-ER
AMRAAM_ER_raytheon_youtube.jpg

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.



Igen, hogy bonyolítsam a dolgot én az AMRAAM ER-t SL-nek (Surface Launch) nak hívom, mert ez a változat nem AA rakéta hanem SAM,
Ez szép és jó. De milyen forrás állítja ezeket? Főleg a dual pulse hajtóművet...?
 
T

Törölt tag

Guest
Ez szép és jó. De milyen forrás állítja ezeket? Főleg a dual pulse hajtóművet...?
A C8 - D név keveredést nem hiszem hogy nagyon bizonyítani kéne mert gyakorlatilag mindenhol így tüntetik fel ezt a tipus változatot.

A dual pulse már érdekesebb mert ny.i forràsok v.miért nem szeretnek beszélni erről, az Indiai oldalakat meg inkább hagyjuk...
De azért van egy pár,
Pl.
https://www.defenseindustrydaily.co...t-the-tucano-flies-in-the-middle-east-040010/
vagy ez
https://www.flightglobal.com/raytheon-develops-over-the-shoulder-amraam/42618.article

továbbá vannak közvetett bizonyítékok is
pl. hogy a szintén Raytheon által gyártott SM3 3. fokozata bevallottan dual-pulse vagy az LM által gyártott Pac 3 MSE motorja szintén elismerten az.

A D (C8) elismert 50% hatótáv növekedésre szintén nem igazán van más magyarázat minthogy valami fejlett dual-pulse hajtóművet alkalmaznak.
Értsd: első fokozat fellövi a francba az AMRAAM-D (C8)-ast ami utána valami loftos (merededek) pályán repül és cél közelében beiindítják a második fokozatot.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
A D (C8) elismert 50% hatótáv növekedésre szintén nem igazán van más magyarázat minthogy valami fejlett dual-pulse hajtóművet alkalmaznak.
Értsd: első fokozat fellövi a francba az AMRAAM-D (C8)-ast ami utána valami loftos (merededek) pályán repül és cél közelében beiindítják a második fokozatot.
Én tudok. Marketing + félreértelmezés.
A rakéta pálya optimalizációt kapott.
Az én sejtésem az, hogy az F-22 üzemi tartománya miatt az ott specifikus és annak igen különleges munkapontja miatt lehetséges az 50%. Egyesek meg ezt kezdték generálisan értelmezni.

A második fokozatot nem a cél közelében értelmes beélesíteni kinematikailag többségében, ahhoz szerencsés egybeesés kellene.
 
  • Tetszik
Reactions: endre