1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Nightstalker által indítva @ 2011. április 4..

  1. borisz

    borisz Well-Known Member

    Gondolom valami belső körös "kiválasztottak".
     
  2. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Megnézném mi lesz, ha beleszerkesztek azon részekbe, ahol semmi sincs írva, csak félő lenne, hogy csak elcseszném az időmet...
     
    borisz likes this.
  3. arcas

    arcas Well-Known Member

    Egy próbát megérne,...én sajnálom, mert a korrekt anyag ugye rendelkezésre áll és pont ott (wiki-n) legalább a magyar vonatkozású cikkeknél nincs rendberakva/aktualizálva a dolog.
     
    endre, LMzek 2.0 and SilvioD like this.
  4. Wilson

    Wilson Well-Known Member

    Szerintem is megérne egy próbát,hiszen így elég sok emberhez eljutna.
     
    endre likes this.
  5. Centurio

    Centurio Well-Known Member

  6. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  7. Kishuszár

    Kishuszár Active Member



    Találtam egy videót, ami egész érdekes. Rangsorolja az ismert vadászrepülőket az áruk alapján.
    Gripen is benne van.
     
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Egyetlen szám sem stimmel benne és nem is számolható konkrétan főleg, hogy a videó annyira bugyuta, hogy egy kalap alá veszi az F-35A, B és C-t úgy, hogy az F-35A Lot 1 és Lot 4 ára között vagy 12+ misi vagy mennyi van. Most 80-82M egy gép így fejből az első meg bőven 90M felett volt.

    Az F-22-nél lehetne flyway cost, mert elég jól ismert a kb. 43+22 mrd USD program költség, de még ezzel sem stimmel a 150 misi.

    Az összes ilyen videó úgy hulladék, ahogy van került őket. Messzire.
     
    endre and formosa1 like this.
  9. Kishuszár

    Kishuszár Active Member

    oh shit. Akkor naív voltam :x
     
  10. SilvioD

    SilvioD Well-Known Member

    Érdekes 3z a hír egy cseh oldalon.
    Nekem új.
    Svédország egy új generációs vadászgép kifejlesztését tervezi a JAS-39 Gripen helyett
    https://www.armyweb.cz/clanek/svedsko-ma-v-umyslu-vyvinout-stihacku-nove-generace
    Svédország egy új generációs harcos kifejlesztését tervezi a meglévő JAS-39 Gripen cseréjére az ország katonai képességeinek további építése részeként - mondta Peter Hultqvist svéd védelmi miniszter. A Svédországban ígéretes vadászrepülőgép fejlesztéséről még nem tettek közzé további információkat.

    A média rámutat arra, hogy a modern Európában csak két ország, Franciaország és Svédország képesek önállóan kifejleszteni egy negyedik generációs vadászgépét. Ez a tény különbözteti meg őket az összes többi európai országtól, és a repülési ipar óriásainak, például az USA és Oroszország szintjére helyezi őket.


    A

    A svéd negyedik generációs vadászgépet a SAAB fejlesztette ki az 1980-as években, és JAS-39 Gripen elnevezéssel kapta (a Gripen mitikus lény, oroszlán testével, szárnyaival és egy sas fejével). Követte az idősebb svéd, a világon nagyon elismert és szerkezetileg nagyon érdekes harcosokat, Viggenet és Drakenet.

    A Gripen vadászgép természetesen nem maradt elődeinek árnyékában, és kiváló tulajdonságainak köszönhetően képes volt beilleszkedni a nemzetközi vadászrepülőgép-piacra.

    A SAAB-nak a kormány feladata volt egy új generációs repülőgép létrehozása, amely képes lesz helyettesíteni a jövőben, 1979-ben használt modelleket. A Svéd Fegyveres Erők szerint az új repülőgépnek multifunkcionálisnak kellett lennie, kombinálva egy vadászgép, sztrájk és felderítő gép tulajdonságait. Ennek eredményeként a kacsa vízszintes felületével kialakított aerodinamikai kialakítást választották az új repülőgépekhez, ami jellemző volt az 1980-as évek elejétől kezdve számos projektre. A repülőgépet egy Svédországban gyártott motorral kellett hajtani. A motort a Volvo gondoskodta, amely engedélyt vásárolt egy erõteljesítmény gyártására az amerikai General Electric cégtõl erre a célra.

    Az új svéd repülőgép terveit 1982-ben hagyták jóvá, és később megkezdték a prototípusok felépítését. Az első prototípust 1987-ben mutatták be a nagyközönségnek, de a fedélzeti elektronikával kapcsolatos problémák miatt első repülésére 1988 végéig nem került sor. A repülőgép repülési tesztei komoly hiányosságokat tártak fel az avionika területén. 1989-ben baleset történt a leszállási kísérlet során, amelyet követően néhány külföldi társaságot felkértek a problémák megoldására, különös tekintettel az irányítási rendszerre.

    A teljes tesztciklus vége előtt, 1992 nyarán, a svéd fegyveres erők szerződést írtak alá a SAAB-val az első tétel Gripen repülőgép gyártására. Az együléses változat repülőgépe JAS-39A, a kétüléses JAS-39B típus pedig. A fegyverpróbák 1994-ben kezdődtek, és ugyanazon év őszén az első Gripen belépett a svéd légierőbe.

    Röviddel a szolgálatba lépés után megváltoztak az avionika, különösen új kijelzőket és új elektronikus harci vezérlő rendszereket telepítettek, és a használt fegyverek körét is kibővítették.

    1997 óta a kiadás két új verzióra költözött - a JAS-39C és a JAS-39D. Ezek a repülőgépek új fedélzeti felszereléseket, repülés közbeni utántöltő berendezéseket kaptak, és teljes mértékben integráltak voltak a NATO-országok fegyverrendszerébe. Svédországban jelenleg összesen több mint 160 Gripen repülőgép van. A legrégebbi repülőgépek fokozatosan elérték a C és D verziót.

    Az új évezredben a SAAB egy teljesen új változat kifejlesztésére összpontosított, amelyet a Gripen NG-nek (New Generation Gripen) hívtak. Pontosabban, megint két változat van a jelöléssel - JAS-39E és JAS-39F. Ezek az új módosítások kibővítették a lehetőségeket a nagy pontosságú fegyverek, az aktív fázisú mezővel ellátott radarállomások, a fegyverek és speciális felszerelések felfüggesztési pontjainak megnövekedett száma és számos más újítás számára.

    Tulajdonságaiknak és alacsony árának köszönhetően a Gripen repülőgépek népszerűek a katonai repülőgépek világpiacán. 2004-ben a Cseh Köztársaság 14 C és D változatú repülőgépet kapott hosszú távú bérbeadásra, Magyarország ugyanannyi repülőgépet kapott hasonló feltételek mellett. A JAS-39 repülőgépeket Dél-Afrika és Thaiföld fegyveres erői is használják. A SAAB svájci és brazíliai pályázatokat nyert E és F repülőgépekkel. A 2014. évi népszavazáson a svájci tiltakozott a repülőgépek vásárlásával, így a svéd repülőgépek diadalát ebben az országban csak elhalaszthatták.

    A nehézségek ellenére a svéd légiközlekedési iparág eddig sikerült megőriznie függetlenségét. Ma a SAAB kiváló 4+ Gripen NG könnyű vadászgépből áll, és világszerte kínálja. Nehéz megbecsülni, hogy hasonló lesz-e a következő generációhoz. Európában jelenleg két klaszter "kristályosodik" a jövőbeli vadászrepülők gyártásához, Svédország és a SAAB jelenleg pedig kívül esik. A SAAB-nak azonban most egy új erős "barátja" van a tengerentúlon - a Boeing.
     
    LMzek 2.0 and emel like this.
  11. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Tegnap, szép időben kikocsikáztam Ferihegyre fotózgatni, hátha lesz vmi alapon. Jött is a honvéd erbusz, meg a Falcon is, jó kis képek születtek. Brize Notron-i A400M áthaladóról nem is beszélve.
    Erre most értesülök az index fórumáról, hogy kb pár perccel azelőtt, hogy kiértem, áthúzott egy Gripen. Párbeszéd két fórumozó között:

    - Most húzott el egy Gripen vadászgép a házunk felett (Bp. Kőbánya-Újhegy), jó magasan, de mégis baromi hangos volt, mit keres az itt?

    - A múltban több alkalommal csináltak LHBP-n touch-&-go-t. Lehet most is ez volt.

    - Köszi az infót! Azt nem értem, hogy akkor miért nem volt előzetes széleskörű lakossági értesítés? (*) Még Zuglóban is olyan hangos volt, hogy a macska sokáig nem mert kijönni a kredenc alól, Újhegyen meg kutyák menekültek nyüszítve, kisgyerek elsírta magát ijedtében. Nem ilyen IL-76, B-747, An-124 szinten zajos, hanem szétszakadni akart az ég, úgy dübörgött - pedig nem is volt hangrobbanás, csak egyszerűen elhúzott. Gondolom az átstartoláshoz "mil-power" teljesítményt kellett ráadnia? Viszont köztudott, hogy a Gripen a vadászgépek között az amúgy törpe növéséhez képest aránytalanul hangos típusnak számít - ezt miért nem vették figyelembe a katonák, a légi irányítás?
    (*) Mai mobilos technika mellett simán meg lehetne oldani, hogy 10 perccel előtte az adótornyok cella SMS-t küldjenek minden az útvonal mentén érintett telóra, miszerint: Itt nemsokára egy Gripen fog rém zajosan elhúzni. Ha nagyon megijedne, üljön át egy másik vadászgépbe! Üdvözlettel: Állambácsi.

    Na, az ilyeneket nagyon nem szeretem. Mert ugye vannak ők, meg a különbejáratú jogaik. A Honvédség meg különben is hogy képzeli, hogy illegálisan garázdálkodik azzal a zajos masinájával?!
     
    fishbed, Rotten878, therob and 3 others like this.
  12. borisz

    borisz Well-Known Member

    Innen üzenem neki, hogy egy büdös nagy csicska a nyomorult macskájával és az életképtelen kutyákkal együtt.
     
    zeal, svajcibeka and blogen like this.
  13. Horizon

    Horizon Well-Known Member

    "olyan hangos volt, hogy a macska sokáig nem mert kijönni a kredenc alól"
    LOL, igazi mikszáthi kispolgári idill. :)
     
    fulcrum11, svajcibeka, blogen and 2 others like this.
  14. megazez

    megazez Well-Known Member

    Ohh ez az emberke agyrákot kapott volna az idegességtől meg a sok panasztól, a 29-ek kivonásáig a fejünk fölött gyakoroltak, akkoriban sem volt tájékoztatás. Amúgy úgy 2 hónapja el-el surran anyámék háza felett 1-2 gripen néhanapján. Most kedden online vizsgáztam épp, amikor valami tényleg extra hangos gép libegett el felettünk.
     
  15. torsen

    torsen Well-Known Member

    Hangélmény. Szovjet Szu-24 mélyrepülésben utánégetővel. Én meg alatta biciklivel keresztező irányon. Majdnem beestem az út menti árokba...
     
    endre, fishbed, weasel007 and 4 others like this.
  16. dudi

    dudi Well-Known Member

    Nem értem ezt az ember,a laktanya felett megszoktak jelenni Gripenek néh annyira alacsonyan,hogy látszik az oldalszám.Nem.kibírhatatlanul hangos.Oke zavaró de nem tragédia.
     
    endre likes this.
  17. hunter85

    hunter85 Well-Known Member

    Nem értem ezt az ember,a laktanya felett megszoktak jelenni Gripenek néh annyira alacsonyan,hogy látszik az oldalszám.Nem.kibírhatatlanul hangos.Oke zavaró de nem tragédia.

    Ez inkább tipikusan az a fajta ember aki szerint nincs szükség katonaságra, fegyverekre, vagy bármire ami durran stb.
    Gripenek jópárszor voltak Balaton felett is és ahogy látom a többségnek inkább tetszett, meg egyéb katonai repülő is.
     
    zeal and svajcibeka like this.
  18. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Szép is lenne, ha a Honvédség előre értesítené a civileket minden nap a kiképzési repülései útvonaláról. Mi több, tőlük kérne engedélyt...
     
    zeal, endre, fishbed and 4 others like this.
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Iránban is nagyon bejött, le is durrantották a civil gépet...
     
    endre and svajcibeka like this.
  20. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Mármint a civil lakosságot, SMS-ben. Nem a légiirányítást...
     
    zeal and borisz like this.

Ezen oldal megosztása