[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
5 060
4 307
113
Emiatt nem fárasztottam magamat anno sem az F-111 sem az F-15 wiki átírását. A két hosszú írást betettem a linkgyűjteménybe. Azóta meg sem néztem, hogy ott vannak-e.

Egyáltalán azt lehet tudni, hogy ki szerkeszti a bejegyzéseket?

Gondolom valami belső körös "kiválasztottak".
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
4 131
8 653
113
Megnézném mi lesz, ha beleszerkesztek azon részekbe, ahol semmi sincs írva, csak félő lenne, hogy csak elcseszném az időmet...
Egy próbát megérne,...én sajnálom, mert a korrekt anyag ugye rendelkezésre áll és pont ott (wiki-n) legalább a magyar vonatkozású cikkeknél nincs rendberakva/aktualizálva a dolog.
 

Wilson

Well-Known Member
2017. szeptember 19.
8 027
15 364
113
Egy próbát megérne,...én sajnálom, mert a korrekt anyag ugye rendelkezésre áll és pont ott (wiki-n) legalább a magyar vonatkozású cikkeknél nincs rendberakva/aktualizálva a dolog.

Szerintem is megérne egy próbát,hiszen így elég sok emberhez eljutna.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Kishuszár

Active Member
2019. június 19.
89
160
33

Találtam egy videót, ami egész érdekes. Rangsorolja az ismert vadászrepülőket az áruk alapján.
Gripen is benne van.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
32 401
40 165
113

Találtam egy videót, ami egész érdekes. Rangsorolja az ismert vadászrepülőket az áruk alapján.
Gripen is benne van.
Egyetlen szám sem stimmel benne és nem is számolható konkrétan főleg, hogy a videó annyira bugyuta, hogy egy kalap alá veszi az F-35A, B és C-t úgy, hogy az F-35A Lot 1 és Lot 4 ára között vagy 12+ misi vagy mennyi van. Most 80-82M egy gép így fejből az első meg bőven 90M felett volt.

Az F-22-nél lehetne flyway cost, mert elég jól ismert a kb. 43+22 mrd USD program költség, de még ezzel sem stimmel a 150 misi.

Az összes ilyen videó úgy hulladék, ahogy van került őket. Messzire.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and formosa1

Kishuszár

Active Member
2019. június 19.
89
160
33
Egyetlen szám sem stimmel benne és nem is számolható konkrétan főleg, hogy a videó annyira bugyuta, hogy egy kalap alá veszi az F-35A, B és C-t úgy, hogy az F-35A Lot 1 és Lot 4 ára között vagy 12+ misi vagy mennyi van. Most 80-82M egy gép így fejből az első meg bőven 90M felett volt.

Az F-22-nél lehetne flyway cost, mert elég jól ismert a kb. 43+22 mrd USD program költség, de még ezzel sem stimmel a 150 misi.

Az összes ilyen videó úgy hulladék, ahogy van került őket. Messzire.

oh shit. Akkor naív voltam :x
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
9 838
28 528
113
Érdekes 3z a hír egy cseh oldalon.
Nekem új.
Svédország egy új generációs vadászgép kifejlesztését tervezi a JAS-39 Gripen helyett
https://www.armyweb.cz/clanek/svedsko-ma-v-umyslu-vyvinout-stihacku-nove-generace
Svédország egy új generációs harcos kifejlesztését tervezi a meglévő JAS-39 Gripen cseréjére az ország katonai képességeinek további építése részeként - mondta Peter Hultqvist svéd védelmi miniszter. A Svédországban ígéretes vadászrepülőgép fejlesztéséről még nem tettek közzé további információkat.

A média rámutat arra, hogy a modern Európában csak két ország, Franciaország és Svédország képesek önállóan kifejleszteni egy negyedik generációs vadászgépét. Ez a tény különbözteti meg őket az összes többi európai országtól, és a repülési ipar óriásainak, például az USA és Oroszország szintjére helyezi őket.


A

A svéd negyedik generációs vadászgépet a SAAB fejlesztette ki az 1980-as években, és JAS-39 Gripen elnevezéssel kapta (a Gripen mitikus lény, oroszlán testével, szárnyaival és egy sas fejével). Követte az idősebb svéd, a világon nagyon elismert és szerkezetileg nagyon érdekes harcosokat, Viggenet és Drakenet.

A Gripen vadászgép természetesen nem maradt elődeinek árnyékában, és kiváló tulajdonságainak köszönhetően képes volt beilleszkedni a nemzetközi vadászrepülőgép-piacra.

A SAAB-nak a kormány feladata volt egy új generációs repülőgép létrehozása, amely képes lesz helyettesíteni a jövőben, 1979-ben használt modelleket. A Svéd Fegyveres Erők szerint az új repülőgépnek multifunkcionálisnak kellett lennie, kombinálva egy vadászgép, sztrájk és felderítő gép tulajdonságait. Ennek eredményeként a kacsa vízszintes felületével kialakított aerodinamikai kialakítást választották az új repülőgépekhez, ami jellemző volt az 1980-as évek elejétől kezdve számos projektre. A repülőgépet egy Svédországban gyártott motorral kellett hajtani. A motort a Volvo gondoskodta, amely engedélyt vásárolt egy erõteljesítmény gyártására az amerikai General Electric cégtõl erre a célra.

Az új svéd repülőgép terveit 1982-ben hagyták jóvá, és később megkezdték a prototípusok felépítését. Az első prototípust 1987-ben mutatták be a nagyközönségnek, de a fedélzeti elektronikával kapcsolatos problémák miatt első repülésére 1988 végéig nem került sor. A repülőgép repülési tesztei komoly hiányosságokat tártak fel az avionika területén. 1989-ben baleset történt a leszállási kísérlet során, amelyet követően néhány külföldi társaságot felkértek a problémák megoldására, különös tekintettel az irányítási rendszerre.

A teljes tesztciklus vége előtt, 1992 nyarán, a svéd fegyveres erők szerződést írtak alá a SAAB-val az első tétel Gripen repülőgép gyártására. Az együléses változat repülőgépe JAS-39A, a kétüléses JAS-39B típus pedig. A fegyverpróbák 1994-ben kezdődtek, és ugyanazon év őszén az első Gripen belépett a svéd légierőbe.

Röviddel a szolgálatba lépés után megváltoztak az avionika, különösen új kijelzőket és új elektronikus harci vezérlő rendszereket telepítettek, és a használt fegyverek körét is kibővítették.

1997 óta a kiadás két új verzióra költözött - a JAS-39C és a JAS-39D. Ezek a repülőgépek új fedélzeti felszereléseket, repülés közbeni utántöltő berendezéseket kaptak, és teljes mértékben integráltak voltak a NATO-országok fegyverrendszerébe. Svédországban jelenleg összesen több mint 160 Gripen repülőgép van. A legrégebbi repülőgépek fokozatosan elérték a C és D verziót.

Az új évezredben a SAAB egy teljesen új változat kifejlesztésére összpontosított, amelyet a Gripen NG-nek (New Generation Gripen) hívtak. Pontosabban, megint két változat van a jelöléssel - JAS-39E és JAS-39F. Ezek az új módosítások kibővítették a lehetőségeket a nagy pontosságú fegyverek, az aktív fázisú mezővel ellátott radarállomások, a fegyverek és speciális felszerelések felfüggesztési pontjainak megnövekedett száma és számos más újítás számára.

Tulajdonságaiknak és alacsony árának köszönhetően a Gripen repülőgépek népszerűek a katonai repülőgépek világpiacán. 2004-ben a Cseh Köztársaság 14 C és D változatú repülőgépet kapott hosszú távú bérbeadásra, Magyarország ugyanannyi repülőgépet kapott hasonló feltételek mellett. A JAS-39 repülőgépeket Dél-Afrika és Thaiföld fegyveres erői is használják. A SAAB svájci és brazíliai pályázatokat nyert E és F repülőgépekkel. A 2014. évi népszavazáson a svájci tiltakozott a repülőgépek vásárlásával, így a svéd repülőgépek diadalát ebben az országban csak elhalaszthatták.

A nehézségek ellenére a svéd légiközlekedési iparág eddig sikerült megőriznie függetlenségét. Ma a SAAB kiváló 4+ Gripen NG könnyű vadászgépből áll, és világszerte kínálja. Nehéz megbecsülni, hogy hasonló lesz-e a következő generációhoz. Európában jelenleg két klaszter "kristályosodik" a jövőbeli vadászrepülők gyártásához, Svédország és a SAAB jelenleg pedig kívül esik. A SAAB-nak azonban most egy új erős "barátja" van a tengerentúlon - a Boeing.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and emel

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 434
26 084
113
Tegnap, szép időben kikocsikáztam Ferihegyre fotózgatni, hátha lesz vmi alapon. Jött is a honvéd erbusz, meg a Falcon is, jó kis képek születtek. Brize Notron-i A400M áthaladóról nem is beszélve.
Erre most értesülök az index fórumáról, hogy kb pár perccel azelőtt, hogy kiértem, áthúzott egy Gripen. Párbeszéd két fórumozó között:

- Most húzott el egy Gripen vadászgép a házunk felett (Bp. Kőbánya-Újhegy), jó magasan, de mégis baromi hangos volt, mit keres az itt?

- A múltban több alkalommal csináltak LHBP-n touch-&-go-t. Lehet most is ez volt.

- Köszi az infót! Azt nem értem, hogy akkor miért nem volt előzetes széleskörű lakossági értesítés? (*) Még Zuglóban is olyan hangos volt, hogy a macska sokáig nem mert kijönni a kredenc alól, Újhegyen meg kutyák menekültek nyüszítve, kisgyerek elsírta magát ijedtében. Nem ilyen IL-76, B-747, An-124 szinten zajos, hanem szétszakadni akart az ég, úgy dübörgött - pedig nem is volt hangrobbanás, csak egyszerűen elhúzott. Gondolom az átstartoláshoz "mil-power" teljesítményt kellett ráadnia? Viszont köztudott, hogy a Gripen a vadászgépek között az amúgy törpe növéséhez képest aránytalanul hangos típusnak számít - ezt miért nem vették figyelembe a katonák, a légi irányítás?
(*) Mai mobilos technika mellett simán meg lehetne oldani, hogy 10 perccel előtte az adótornyok cella SMS-t küldjenek minden az útvonal mentén érintett telóra, miszerint: Itt nemsokára egy Gripen fog rém zajosan elhúzni. Ha nagyon megijedne, üljön át egy másik vadászgépbe! Üdvözlettel: Állambácsi.

Na, az ilyeneket nagyon nem szeretem. Mert ugye vannak ők, meg a különbejáratú jogaik. A Honvédség meg különben is hogy képzeli, hogy illegálisan garázdálkodik azzal a zajos masinájával?!
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
5 060
4 307
113
Tegnap, szép időben kikocsikáztam Ferihegyre fotózgatni, hátha lesz vmi alapon. Jött is a honvéd erbusz, meg a Falcon is, jó kis képek születtek. Brize Notron-i A400M áthaladóról nem is beszélve.
Erre most értesülök az index fórumáról, hogy kb pár perccel azelőtt, hogy kiértem, áthúzott egy Gripen. Párbeszéd két fórumozó között:

- Most húzott el egy Gripen vadászgép a házunk felett (Bp. Kőbánya-Újhegy), jó magasan, de mégis baromi hangos volt, mit keres az itt?

- A múltban több alkalommal csináltak LHBP-n touch-&-go-t. Lehet most is ez volt.

- Köszi az infót! Azt nem értem, hogy akkor miért nem volt előzetes széleskörű lakossági értesítés? (*) Még Zuglóban is olyan hangos volt, hogy a macska sokáig nem mert kijönni a kredenc alól, Újhegyen meg kutyák menekültek nyüszítve, kisgyerek elsírta magát ijedtében. Nem ilyen IL-76, B-747, An-124 szinten zajos, hanem szétszakadni akart az ég, úgy dübörgött - pedig nem is volt hangrobbanás, csak egyszerűen elhúzott. Gondolom az átstartoláshoz "mil-power" teljesítményt kellett ráadnia? Viszont köztudott, hogy a Gripen a vadászgépek között az amúgy törpe növéséhez képest aránytalanul hangos típusnak számít - ezt miért nem vették figyelembe a katonák, a légi irányítás?
(*) Mai mobilos technika mellett simán meg lehetne oldani, hogy 10 perccel előtte az adótornyok cella SMS-t küldjenek minden az útvonal mentén érintett telóra, miszerint: Itt nemsokára egy Gripen fog rém zajosan elhúzni. Ha nagyon megijedne, üljön át egy másik vadászgépbe! Üdvözlettel: Állambácsi.

Na, az ilyeneket nagyon nem szeretem. Mert ugye vannak ők, meg a különbejáratú jogaik. A Honvédség meg különben is hogy képzeli, hogy illegálisan garázdálkodik azzal a zajos masinájával?!

Innen üzenem neki, hogy egy büdös nagy csicska a nyomorult macskájával és az életképtelen kutyákkal együtt.
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
891
2 752
93
Tegnap, szép időben kikocsikáztam Ferihegyre fotózgatni, hátha lesz vmi alapon. Jött is a honvéd erbusz, meg a Falcon is, jó kis képek születtek. Brize Notron-i A400M áthaladóról nem is beszélve.
Erre most értesülök az index fórumáról, hogy kb pár perccel azelőtt, hogy kiértem, áthúzott egy Gripen. Párbeszéd két fórumozó között:

- Most húzott el egy Gripen vadászgép a házunk felett (Bp. Kőbánya-Újhegy), jó magasan, de mégis baromi hangos volt, mit keres az itt?

- A múltban több alkalommal csináltak LHBP-n touch-&-go-t. Lehet most is ez volt.

- Köszi az infót! Azt nem értem, hogy akkor miért nem volt előzetes széleskörű lakossági értesítés? (*) Még Zuglóban is olyan hangos volt, hogy a macska sokáig nem mert kijönni a kredenc alól, Újhegyen meg kutyák menekültek nyüszítve, kisgyerek elsírta magát ijedtében. Nem ilyen IL-76, B-747, An-124 szinten zajos, hanem szétszakadni akart az ég, úgy dübörgött - pedig nem is volt hangrobbanás, csak egyszerűen elhúzott. Gondolom az átstartoláshoz "mil-power" teljesítményt kellett ráadnia? Viszont köztudott, hogy a Gripen a vadászgépek között az amúgy törpe növéséhez képest aránytalanul hangos típusnak számít - ezt miért nem vették figyelembe a katonák, a légi irányítás?
(*) Mai mobilos technika mellett simán meg lehetne oldani, hogy 10 perccel előtte az adótornyok cella SMS-t küldjenek minden az útvonal mentén érintett telóra, miszerint: Itt nemsokára egy Gripen fog rém zajosan elhúzni. Ha nagyon megijedne, üljön át egy másik vadászgépbe! Üdvözlettel: Állambácsi.

Na, az ilyeneket nagyon nem szeretem. Mert ugye vannak ők, meg a különbejáratú jogaik. A Honvédség meg különben is hogy képzeli, hogy illegálisan garázdálkodik azzal a zajos masinájával?!
"olyan hangos volt, hogy a macska sokáig nem mert kijönni a kredenc alól"
LOL, igazi mikszáthi kispolgári idill. :)
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
4 654
9 070
113
Tegnap, szép időben kikocsikáztam Ferihegyre fotózgatni, hátha lesz vmi alapon. Jött is a honvéd erbusz, meg a Falcon is, jó kis képek születtek. Brize Notron-i A400M áthaladóról nem is beszélve.
Erre most értesülök az index fórumáról, hogy kb pár perccel azelőtt, hogy kiértem, áthúzott egy Gripen. Párbeszéd két fórumozó között:

- Most húzott el egy Gripen vadászgép a házunk felett (Bp. Kőbánya-Újhegy), jó magasan, de mégis baromi hangos volt, mit keres az itt?

- A múltban több alkalommal csináltak LHBP-n touch-&-go-t. Lehet most is ez volt.

- Köszi az infót! Azt nem értem, hogy akkor miért nem volt előzetes széleskörű lakossági értesítés? (*) Még Zuglóban is olyan hangos volt, hogy a macska sokáig nem mert kijönni a kredenc alól, Újhegyen meg kutyák menekültek nyüszítve, kisgyerek elsírta magát ijedtében. Nem ilyen IL-76, B-747, An-124 szinten zajos, hanem szétszakadni akart az ég, úgy dübörgött - pedig nem is volt hangrobbanás, csak egyszerűen elhúzott. Gondolom az átstartoláshoz "mil-power" teljesítményt kellett ráadnia? Viszont köztudott, hogy a Gripen a vadászgépek között az amúgy törpe növéséhez képest aránytalanul hangos típusnak számít - ezt miért nem vették figyelembe a katonák, a légi irányítás?
(*) Mai mobilos technika mellett simán meg lehetne oldani, hogy 10 perccel előtte az adótornyok cella SMS-t küldjenek minden az útvonal mentén érintett telóra, miszerint: Itt nemsokára egy Gripen fog rém zajosan elhúzni. Ha nagyon megijedne, üljön át egy másik vadászgépbe! Üdvözlettel: Állambácsi.

Na, az ilyeneket nagyon nem szeretem. Mert ugye vannak ők, meg a különbejáratú jogaik. A Honvédség meg különben is hogy képzeli, hogy illegálisan garázdálkodik azzal a zajos masinájával?!
Ohh ez az emberke agyrákot kapott volna az idegességtől meg a sok panasztól, a 29-ek kivonásáig a fejünk fölött gyakoroltak, akkoriban sem volt tájékoztatás. Amúgy úgy 2 hónapja el-el surran anyámék háza felett 1-2 gripen néhanapján. Most kedden online vizsgáztam épp, amikor valami tényleg extra hangos gép libegett el felettünk.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
29 015
24 314
113
Nem értem ezt az ember,a laktanya felett megszoktak jelenni Gripenek néh annyira alacsonyan,hogy látszik az oldalszám.Nem.kibírhatatlanul hangos.Oke zavaró de nem tragédia.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

hunter85

Well-Known Member
2015. május 10.
1 247
2 164
113
Nem értem ezt az ember,a laktanya felett megszoktak jelenni Gripenek néh annyira alacsonyan,hogy látszik az oldalszám.Nem.kibírhatatlanul hangos.Oke zavaró de nem tragédia.

Ez inkább tipikusan az a fajta ember aki szerint nincs szükség katonaságra, fegyverekre, vagy bármire ami durran stb.
Gripenek jópárszor voltak Balaton felett is és ahogy látom a többségnek inkább tetszett, meg egyéb katonai repülő is.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and svajcibeka