1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Nightstalker által indítva @ 2011. április 4..

  1. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Nyilván, akkor nem ezeket ajánlották fel a horvátoknak. :D:D:D
     
  2. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Miben különbözeted meg a depó szintű karbantartást, szerelést és upgrade-et a fenti kijelentéshez?

    Ez egy F-15A modernizációja Warner Robins Air Logistics Center üzemében a MSIP alatt.
    [​IMG]

    Ez meg a gyártás. Ha nem írnám oda, hogy melyik melyik, felismernéd a különbséget...?

    [​IMG]
     
  3. borisz

    borisz Well-Known Member

    A sárkányt akkor sem kell már kifaragják.
     
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nem ez a lényeg.
    Az F-35-nél is a LRIP alatti első gépek közül 100+ mennyiségben nem alkalmasak harci bevetésre. Azok átalakítását is azért napolták le, mert a gyártósorra mentek volna vissza.

    Ennek fényében pöcsh. kijelentése minimum fejvakaros. A Gripenek hova mennek vissza D checkre? Hm...
    Nem a gyártóüzembe lényegében...?
     
  5. borisz

    borisz Well-Known Member

    Az F-35 esetéből "ne extraponálj a végtelenbe". ;)
    Nyilván a gyár fogja befejezni a gépek építését, de azt hiszem abban megegyezhetünk, hogy minimális alkatrészt kell legyártani hozzájuk már. Azaz nem a gyártósor indul be, hanem (össze)szerelő. Csak értelemszerűen nincs külön összeszerelő üzem. Itt már kész résegységeket raknak össze. Kb. mintha ládákban hozott gépekkel dolgozna a PG.
     
    pöcshuszár likes this.
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Itt van egy kis félreértés szerintem. Amit egyesek "gyártósornak" hívnak, az valójában összeszerelő üzem. Szó nincs arról, hogy kisebb alkatrészéket leszámítva ott gyártsanak. A SAAB nem gyárt minden kis hülyeséget maga. Kiadja a specifikációt és legyártja neki a szacég azt a szivattyút, villanymotort és szárnyfőtartót és minden kis szart a szegecsektől a csavarokig és csövekig, ami kell és a SAAB összeszereli azt, amit megtervezett. De a SAAB-ak tudtommal nincs kovácsoló gépe, se kohója, se semmi.

    A PG/DRG-ben is voltak tudtommal gépek kisebb elemekhez, de szó nem volt arról, hogy a fő elemek gyártása az ott történik, ahol a gépeket összerakják.

    Az F-14 középső fő titán része sem a Grummannál készült, de Grumman rakta össze a gépet. De nem ő gyártotta a szó klasszikus értelmében. Ha jól értem.
     
  7. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Igen, térképileg ugyan oda, de csak gyártelep szinten.
    Biztos lehetsz benne, hogy tök más csarnokban megy a karbantartás, és a gyártás.
    Ha így lenne, akkor folyamatosan le kellett volna állítani a gyártási munkafolyamatokat.
    Ugye pont ez volt ezekkel az airframe-ekkel, hogy ha C/D gép utángyártás kellene, akkor ne kelljen az E-k gyártását megállítani.
    Tehát egy gyártósor nem olyan, hogy csak úgy leállítjuk, miközben a svéd, magyar, cseh, stb. légierő gépeit folyamatosan karban kellene tartani.
    De mondok mást: Ezek a gépek szerintem úgy kerültek tárolásra, hogy a cseh karbantartó üzem is - kis rákészüléssel - készre tudja szerelni.
     
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ha ismert a gyártási ütemterv és a szállított gépek repórája (amit látnak, hahó logisztikai rendszer ott is van), akkor a gyártást úgy ütemezik, hogy a visszatérő gépek beleférnek a ütembe.

    Az F-35-nél ez borult, mert a kötbérek miatt elindult az LRIP és azzal szépen szét is csesztek mindent...
    Nem akkor és nem azt kezdték gyártani, amit tervezek...
     
  9. arcas

    arcas Well-Known Member

  10. rudi

    rudi Well-Known Member

    A videó készítője - vagy aki az angol nyelvû magyarázatot fűzte hozzá - téved.
    Ez nem az infracsapda kivető füstje.
    Ez a kietesztett keró "füstje"

    Egyedül az a kérdés hogy ez az eregetés szándékos vagy a rendszer magától is dob néha valamennyit dinamikus műrepülés közben.
    (szereintem ez szándékos, és a show látványelemének szánják feltéve ha rendesen meggyullad)
     
  11. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Szándékosan manőverezenek így, de a kieresztés nem manuális. A rendszer automatikusan engedi ki, a replőgépre ható erők miatt negatív G-nél jön ki.
    Airbase blog
    https://airbase.blog.hu/2020/05/07/foldkozeli_komfortzona

    Mi az, amivel egy Gripen bemutató kitűnhet a sok egyéb bemutató közül?
    - Szerintem hiba lenne kihagyni a magyar Gripenektől már szinte cégérként jegyzett lángcsóvát, amit végrehajtani nem is olyan egyszerű. Itt nem az történik, mint annak idején az F-111-esnél, hogy egy kapcsolóval kiengedem és begyújtom a kerozint. A Gripenen van egy ventillációs tartály, ahova folyamatosan üzemanyag kerül, és ott szellőzik az üzemanyagrendszer. Pozitív és negatív túlterhelés változáskor a kiömlőn nagyobb kerozin mennyiség távozik, amit az utánégetővel begyújtunk. Ez nem mindig sikerül, van, amikor a nagy páratartalom miatt nem lobban be vagy csak kissé.
     
  12. arcas

    arcas Well-Known Member

    A posztban úgy irják, hogy a videó alatt csak találgatnak.
    Én úgy olvastam korábban - ha jól emlékszem a pőstyéni repnapon produkálta először ezt a magyar gripen, sőt, talán akkor pont véletlenül - hogy ezt a jelenséget a pilóta a megfelelő manőverrel elő tudja idézni, nyilván ahhoz hogy az üzemanyag lángra is kapjon ahhoz plusz ügyesség kell. Negativ terhelésnél a rendszerből a felesleges üzemanyagot kiengedi a gép automatikusan (nem a pilóta!), ezt gyakrabban is észre lehet venni videókban, csak ott nem manővereznek úgy, hogy az lángra is kapjon.
    Valamelyik blogon szakszerűen le volt irva a dolog, de per pill én sem találom...
     
    Terminator likes this.
  13. arcas

    arcas Well-Known Member

    No ezt kerestem...ty
     
  14. emel

    emel Well-Known Member

    Egy üzlet mindig minimum kétoldalú, függ az eladótól is, de sokkal inkább a vevőtől. Ha a horvátok azt mondják, hogy nekik tulajdonképpen a Gripen kellene legjobban, dehát az új ára sajnálatosan túlnő a zsebükön, lehetne-e esetleg valami megoldás használtan olcsóbbra??!! Gondolod hogy a SAAB akkor ajtót mutat nekik az USA felé, ahelyett hogy a saját légierőnek minőségi cserét ajánlva megoldja a problémát?!!
    A többi meg csak a licence-szerződés tartalmától függ, ha abban általános jogot kaptak a svédek bárhova/bármikor-exportra is akkor szabad az út, ha minden export-üzletet egyedi USA-engedélyhez kötöttek, akkor kétesélyes. Egyébként sokkal valószínűbb az utóbbi, de biztos csak a halál ...
     
  15. Wilson

    Wilson Well-Known Member

    És az adók:)
     
    emel likes this.
  16. emel

    emel Well-Known Member

    Egy repülőgép legyártása 4 fő, részben egymással párhuzamos ütemben/szakaszban történik:
    1. Szerkezeti elemek gyártása: törzskeretek, hossztartók, főtartók, bordák, merevítők, borítás nyers gyártása, az eredmény egy kupac felületvédelmezett durál, kompozit és acél nyers-gyártmány, alkatrész, ezek kerülnek majd a gyártósor elejére
    2. A gyártósor első részén a gép fő részeinek (törzs-szekciók, szárnyak, vezérsíkok) szerkezeti megépítése a fenti alkatrészekből geológiai pontossággal beszintezett gyártósablonokban szegecseléssel, csavarozással, az eredmény az üres, kopasz sárkány-szerkezet
    3. A fentiekkel párhuzamosan a beszállító külső cégek legyártják a gép fedélzeti berendezéseit, csöveket, kábeleket, szivattyúkat, szelepeket, munkahengereket, hajtóművet, radart és egyéb elektronikát, légkondi-berendezéseket, oxigén-rendszert, sűrített-levegős berendezéseket, futóműveket, stb.
    4. A gyártósor második része a végszerelő-hangár, ahová az elején begurítják az üres sárkányszerkezeti részeket, beérkeznek a fedélzeti berendezések a beszállítóktól (dobozban, ládában, konténerben), és elvégzik azok beszerelését a sárkányszerkezetbe. Ezután lehet tesztelni, beszabályozni a gép rendszereit, és ha minden oké akkor lehet kigurítani a kész gépet teszt-repülésre.
    Szóval a gyártósornak része a végszerelés is, nemcsak a szerkezeti gyártás ...
     
    Gaudi and molnibalage like this.
  17. emel

    emel Well-Known Member

    A nagyjavítás, D-check, depó-szintű karbantartás, upgrade/modernizálás az végszerelés-szintű munkákat jelent, csak itt előtte szét is kell szerelni, "ki kell üríteni" a gépet. ;)
     
  18. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Tehát lényegében a gyártósor végén foglal el slotokat.
     
  19. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Mostanság már nem is ördögtől való, mi több, szinte trend, hogy a komolyabb nagyjavításokat maga a gyártó végzi el, egyszerűen az újgépes soron slotokat biztosítva.
    Az új Szu-35Sz-ek között évek óta látni Szu-27SzM3-as modernizációkat, meg visszahívott korábbi Szu-35Sz-eket, mivel a nyitottabb architektúra miatt eleve sokkal többször kerül sor a dizájn módosítására, bulletinekre, de olyanokra, melyeket sokkal egyszerűbb és gazdaságosabb azon a színvonalú, szervezettségű és alkatrész ellátottságú soron elvégezni, ahol az új gépeket is gyártják. Egy helyre elég csak fókuszálni a beszállítást és jóformán egy lépésben, lokálisan lehet az új gépek mellé készletezett elemekkel azonos ütemben beszerzett alkatrészekkel elvégezni a javítást is.
     
    fishbed likes this.
  20. Masztiff

    Masztiff Well-Known Member

    ...meg a sarki rendőr.
     
    Wilson likes this.

Ezen oldal megosztása