[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 143
33 352
113
Az integrációs meg drága és elhúzódó - jobb nekünk a bejáratott NASAMS, amit a fél NATO használ már.
Nem az,a dél afrikai inditósinekkel kompatibilis,csak egy illesztő sw kell.És már régóta ajánlatban is van a Gripenhez
main-qimg-0bb442fa984e07663551ced0ab1cdb12-c

Egyszerűen csak még nem rendelte meg hozzá senki a Derbit.
És a Spyderrel van már harci tapasztalat,a NASAMS viszont még "szűz".
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 599
41 943
113
Nem az,a dél afrikai inditósinekkel kompatibilis,csak egy illesztő sw kell.
Pont az SW a legdrágább + kell pár éles indítás is, mert az minden integráció része. Vagyis pár millió dolcsi az integráció így önmagában is...
Az általad csatolt rajz E/F-re vonatkozik és az oda rajzolt cuccok fele nincs integrálva, csak ötlet szintjén létezik...
 
K

kamm

Guest
A kérdés az az, hogy képes-e a vadászgép érzékelni időben és elég pontosan(!) az érkező légiharc rakétát, hogy ráindítson egy IRIS-T rakétát! Pl. a Gripenre gondolok, ami azért nincs körberakva radarral és érzékelőkkel úgy mint egy F-35...
Egy hátulról érkező rakétára mi alapján fog rámozdulni az IRIS-T?
EGyreszt ha valaki nem erzi, hogy mar celoznak ra, akkor mar regen rossz. :rolleyes:
Masreszt LOAL.
 
  • Vicces
Reactions: Negan
K

kamm

Guest
A csehek a védelmüket kiszervezték a lengyeleknek - ha a lengyeleket lenyomják az oroszok, akkor nekik úgy is annyi: nincs a cseh haderő ami megállítja őket. Max. még a Bundeswehrben meg az amerikaiakban bízhatnak...
A AH-1 nem lenne rossz masina, de 4 db az egy értelmezhetetlen mennyiség.
Meg oreg is. Meg semmi szukseguk ra. Igaz, legalabb draga is. :)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 127
80 967
113
Akkor most kezdj el gondolkozni azon, hogy vajon miért választotta a Cseh Légierő is a lízinges megoldást! :)
Nyilvan ők sem tudták volna megoldani a hadrafoghatóságot...
Hja meg hogy miért lett az eredetileg 28 gépes flotta náluk is levíve 14-re.
Az üzlet megkötése előtt nagy árvíz volt a cseheknél. Még 14-et sem akartak venni, de a MiG-21-eseknek hamarosan lejárt az üzemideje, így nem lehetett elhalasztani, valamit csinálni kellett. Nekik csak L39-eseik és L-159-esük maradt volna. Az ajánlatok közül csak a svédek ajánlottak bérlési lehetőséget, az volt a legolcsóbb megoldás. A csehek csak bérlik a gépeiket, valószínűleg ezért sem engedték a svédek hogy a csehek egyedül üzemeltessék/szervizeljék.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Az üzlet megkötése előtt nagy árvíz volt a cseheknél. Még 14-et sem akartak venni, de a MiG-21-eseknek hamarosan lejárt az üzemideje, így nem lehetett elhalasztani, valamit csinálni kellett. Nekik csak L39-eseik és L-159-esük maradt volna. Az ajánlatok közül csak a svédek ajánlottak bérlési lehetőséget, az volt a legolcsóbb megoldás. A csehek csak bérlik a gépeiket, valószínűleg ezért sem engedték a svédek hogy a csehek egyedül üzemeltessék/szervizeljék.
Igen, erről a ruppótlan pénztelenségről beszéltem. Egyik országnak sem állt rendelkezésére olyan mennyiségű pénz, ami az éves részletű lízingtől eltérő konstrukciót engedett volna.
Alapvetően a cseheknél még hamarabb épült ki - emlékeim szerint - a szerviz háttér, de nagyszervizek miatt mindenki, - még a thaiok is tudtommal - Linköpingbe hordja a gépeket.
A brazilok lesznek az egyetlenek, akik nagyszervizt csinálhatnak. Korábban talán a dél-afrikaiak is csináltak, de nem tudom, hogy az utóbbi időben meg tudták-e még tartani a Denel minősítését.
De a csehek - hozzánk hasonlóan - üzemeltetni maguk üzemeltetnek. Az alkatrészeket meg kapják a Saab-tól.
Az a helyzet, hogy az ilyen 14 gépes légierők esetén nem nagyon opció az, hogy kiépítsenek egy depot level maintenence infrát.
A horvátokat - a kis gépszám ellenére - pont azzal akarták megfogni, hogy kaptak volna egy ilyen központot. A horvát, cseh, magyar, és thai gépek együttesen már adhattak volna elegendő melót egy komolyabb beruházásra. De biztosan a thaiok is nagyon örültek volna, ha csak pár órával kevesebbet kell repülniük 1-1 géppel.
 

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
3 013
6 116
113
Nem az,a dél afrikai inditósinekkel kompatibilis,csak egy illesztő sw kell.És már régóta ajánlatban is van a Gripenhez
main-qimg-0bb442fa984e07663551ced0ab1cdb12-c

Egyszerűen csak még nem rendelte meg hozzá senki a Derbit.
És a Spyderrel van már harci tapasztalat,a NASAMS viszont még "szűz".

lehet velem van a baj, de az olyan kijelentéseket, hogy “nincs harci tapasztalat” meg “ élesben még nem bizonyított” meg hogy “szűz”, nem tudom elfogadni.
Majd egy csúcs haditeknikát gyártó cég ahol képzett mérnökökkel technilógiával etc.., terméke nem játékszer, a 21. században. Elvárható, hogy az úgy működjön ahogy le van írva.
Az üzemeltetés meg más dolog.

Mondjuk mondandóm nem érvényes orosz vackokra. ;)
 

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
3 013
6 116
113
Egyébként Meteornak ~ 200km-ben adják meg hatótávot.
Ezek szerint magyar Gripeneknek upgradt radarja bírja azt a távot, vagy nem?
 
K

kamm

Guest
lehet velem van a baj, de az olyan kijelentéseket, hogy “nincs harci tapasztalat” meg “ élesben még nem bizonyított” meg hogy “szűz”, nem tudom elfogadni.
Majd egy csúcs haditeknikát gyártó cég ahol képzett mérnökökkel technilógiával etc.., terméke nem játékszer, a 21. században. Elvárható, hogy az úgy működjön ahogy le van írva.
Az üzemeltetés meg más dolog.
Na meg a "van tapasztalat" amit a zsidok mindig elohoznak ilyesmi temaban, az altalaban koszos labu arabok altal kilodozott, hazilag hekkelt rakettakat jelent, nem ukran tuzersegi lovedekeket avagy Iszkandereket stb.
Mondjuk mondandóm nem érvényes orosz vackokra. ;)
Pedig azokra is megall, amit exportalnak mar es normalisan karbantartjak, azzal nem hinnem, hogy lenne gond.
 
  • Tetszik
Reactions: Negan and kétkedő

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
Hende Csaba Honveddelmi miniszter Ur is beleolvashatna, meg a legieronel a fotisztek. Talan egyszer eljut hozzajuk is...
Te is olvasgass. A HM beszerzéseit a miniszter akkor írhatja alá, ha az illetékesek rábólintanak. A HM BH, vagy VGH csak felsőbb engedéllyel indíthat beszerzést. A MH-nél nincs dedikált légierő, remélem ez eljut hozzád is.
 
K

kamm

Guest
Te is olvasgass. A HM beszerzéseit a miniszter akkor írhatja alá, ha az illetékesek rábólintanak. A HM BH, vagy VGH csak felsőbb engedéllyel indíthat beszerzést. A MH-nél nincs dedikált légierő, remélem ez eljut hozzád is.
Komment-nekrofilia? ;) FYI 6 éve volt a minap, hogy utoljára itt járt. :D
Rá sem jöttem volna, hogy több, mint tízéves kommentre valaszoltal, ha nem emlegeti Hendet (!) miniszterként... :cool:
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Egyébként Meteornak ~ 200km-ben adják meg hatótávot.
Ezek szerint magyar Gripeneknek upgradt radarja bírja azt a távot, vagy nem?
A 200 km-t nagyon túlzásnak tűnik
Az eddigi egyetlen aki publikusan megpróbálta modellezni a Meteor hatótávolságát, annak is optimális körülmények között (10 ezer m ről, M1.3 sebességgel indítva) max. 170 km jött ki - de ott már M1 alatt lenne a sebesség (Ramjet = Meteor)
Fig2.JPG

Az hogy ez mit jelent a gyakorlatban nagyon erősen helyzetfüggő, de az biztos hogy - elsősorban a radar korlátai miatt - nem sokkal lesz 100 km fölött az a távolság ahonnan a Meteor t érdemes lesz indítani.
 
M

molnibalage

Guest
A 200 km-t nagyon túlzásnak tűnik
Az eddigi egyetlen aki publikusan megpróbálta modellezni a Meteor hatótávolságát, annak is optimális körülmények között (10 ezer m ről, M1.3 sebességgel indítva) max. 170 km jött ki - de ott már M1 alatt lenne a sebesség (Ramjet = Meteor)
Fig2.JPG

Az hogy ez mit jelent a gyakorlatban nagyon erősen helyzetfüggő, de az biztos hogy - elsősorban a radar korlátai miatt - nem sokkal lesz 100 km fölött az a távolság ahonnan a Meteor t érdemes lesz indítani.
Kb ezeket a számokat ismerem én is, de itt a modell ugye a max távolságra gyúrt.
Ami brutális előny, hogy mivel szabályozható a tolóerő a DLZ /NEZ szélén a hagyományos rakéta manőverezési tartaléka igen szűk, hamar el lehet koptatni annak energiáját.

A Meteor meg 80 km indítási táv mellett is az utolsó 6-7 sec-re növelhet tolőerőt. Annak MZ-jnek a szélén is lehet majdnem olyan forduló képessége a rakétának, mint 10-20 km távolságban. Ez az, ami rohadt veszélyessé teszi.

Egy AIM-120 a DLZ szélén alig manőverez és kb. random manőverek esetén is oda a mozgási energiája.
A Meteor meg bedörrenti a hajtóművét magasabb tolóerőre....
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ami brutális előny, hogy mivel szabályozható a tolóerő a DLZ /NEZ szélén a hagyományos rakéta manőverezési tartaléka igen szűk, hamar el lehet koptatni annak energiáját.

A Meteor meg 80 km indítási táv mellett is az utolsó 6-7 sec-re növelhet tolőerőt. Annak MZ-jnek a szélén is lehet majdnem olyan forduló képessége a rakétának, mint 10-20 km távolságban. Ez az, ami rohadt veszélyessé teszi.
A lenti reklám grafikák mögött ilyesmi magyarázatok vannak...
1*UBhwWHV-HWIXlRcJ-tY9Yw.jpeg
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
Komment-nekrofilia? ;) FYI 6 éve volt a minap, hogy utoljára itt járt. :D
Rá sem jöttem volna, hogy több, mint tízéves kommentre valaszoltal, ha nem emlegeti Hendet (!) miniszterként... :cool:
Gratulálok a figyelmedhez, segítséged nélkül semmiről sem tudnék, de örülök, hogy rájöttél, mert ez nekem rendkívül fontos.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Gratulálok a figyelmedhez, segítséged nélkül semmiről sem tudnék, de örülök, hogy rájöttél, mert ez nekem rendkívül fontos.
Ne vedd már a lelkedre, ha ilyenen csípkelődnek veled!
Szerintem ezeken mindenki kivállóan szórakozik. Veled ez többször előfordul... Na bumm. Néha magadon is kell egy kicsit röhögni!