1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Nightstalker által indítva @ 2011. április 4..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    0:23-nál mindig elfelejtem, mi okozza a keró kiengedést? A negatív G és a hűtőrendszer áramlási viszonyai?
     
    SilvioD and rudi like this.
  2. rudi

    rudi Well-Known Member

    Nem lehet hogy ez csak a szokásos "dump and burn" figura akart lenni, csak most nem gyulladt meg?
     
  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    De meggyulladt egy picit. Csak kérdezték tőlem meglepődve, hogy ez mi.
    A jetplanes blog vagy az airbase blog biztos írt erről csak most nem találom, hogy mi az oka pontosan.
     
  4. SilvioD

    SilvioD Well-Known Member

    Ez a tegnapi horvát bemutatórepülés. :cool:
     
  5. arcas

    arcas Well-Known Member

    "A program látványos részlete volt a negatív túlterheléses manőver után az a pillanat, amikor a levegőbe jutó kerozint a forszázs lángja begyújtja, és a Gripen mögött pár pillanatra feltűnt a „fáklya”."
    https://iho.hu/hirek/magyar-gripen-bemutato-sikere-fairfordban-130722
     
  6. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Molni azt kérdezte, hogy hosszabb hátonrepülésnél mi okozza azt hogy az "túlfolyó szelepen" keresztül üzemanyag távozik... nem a bemutató manővert nem ismerte.

    (Az Eurofighter hátonerepülésnél még több üzemanyagot enged így ki. Csodálkozom hogy a spanyol vagy az olasz pilóták még nem csinálják a "begyújtást", ha már nem infrázhatnak, mert túl drága lenne.)

    Egyébként borzalmas minőségű a videó. Volt élő közvetítés is a rendezvényről, de az még ennél is rosszabb volt.
     
  7. rudi

    rudi Well-Known Member

    Ezt a "manővert" rendszeresen előadják bemutatókon. Háton talpon egyformán.
    A bal szárnytőben a kilépőnél van - ha jól rmlékszem - az üza. tulnyomás szelep és azon engednek ki valamennyi kerót.

    Én azt hittem hogy ezt mindig akarattal adják elô de símán meggyőzhető vagyok arról is hogy néha a rendszer magától is dob egy kis kerót.

    Elég bonyolult a rerndszerúfyhofy ez is belefér...
    [​IMG]
    https://www.researchgate.net/figure/Layout-of-the-Gripen-fuel-system_fig1_312590863
     
    endre and fulcrum11 like this.
  8. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  9. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    A lengyel defence24 szerint a horvát vadászgépbeszerzés még idén lezárul, mert rettenetesen sürgeti őket az idő.
    Annak ellenére, hogy aktívan megy az amerikai nyomásgyakorlás, nincs még lejátszva még ez a menet.
    Állítólag 3-4 évnél hamarabb nem lehet belőle amerikai új F-16.
    Az alatt pedig a légtérfelügyeletet ugye mi és az olaszok adnánk. A cikk szerint ezt az időt a minimalizálni akarják, mert sokba lenne ez nekik. (Ez nekünk egy WIN szitu lenne)
    Szóval az új gyártású Gripen C/D (amiket a svédek letároltak) egy jó opció lehet nekik, mivel azok villámsebesen rendelkezésre állnának.
    Ha emellett döntenek, akkor is lesz valamennyi feladata a gépeinknek, de az max. az átképzés időtartamára jelentkezne.
    Ez egy WIN-WIN szitu lenne, mert pénzt is kapunk, meg esetleg a kiképzésben is részt vehetünk. Ami megint csak pénzt jelentene.
    De legalább tudjuk majd kompenzálni a tüzéreink horvát PZH képzését.
     
    endre, alfa74, arcas and 1 other person like this.
  10. borisz

    borisz Well-Known Member

     
  11. rudi

    rudi Well-Known Member

    Ennyi az igazság alapja a "felesleges" Gripen C / D történetnek.
    https://theaviationgeekclub.com/swe...n-order-to-keep-gripens-production-line-open/

    Magyarán: annak érdekében hogy életben tartság a C / D szerelősort és megmaradjon a dolgozók jártassága a Svéd kormány finanszírozta 14 Gripen C / D géphez való üres sárkány elemek legyártását (figyelelm: NEM készreszerelt gépekről van szó !!!)
    Vagyis úgy van ahogy írtam: "...talán annyi hogy vannak legyártott részegységek amiket fel lehet használni, de nem állnak új, màr összeszerelt gépek a gyárudvaron várva hogy valaki megvegye őket..."
    A Svédek a sérült gépek fődarab cseréjére akarják felhasználni a legyártott elemeket, de nyilvánvaló hogy egy beeső üzlet (pl. Horvát tender) esetén kész gépeket építéséhez is fel tudják használni a már legyártott részegységeket.
     
    endre, fishbed, svajcibeka and 4 others like this.
  12. emel

    emel Well-Known Member

    Sőt, ilyen félig legyártott gépek esetében megengedhetik maguknak hogy a használt gépeikből adjanak el a horvátoknak, nyilván olcsóbban mintha újak lennének (ezzel is növelve az esélyt az üzleti versenyben). Mellette meg saját maguknak megrendelhetik az új (így még többet repültetett gépekkel is hosszabb élettartamú) Gripenek legyártását. Kérdés mit szól ehhez Samu bácsi, hiszen USA-eredetű a gépekben a hajtómű, így esetleg ugyanúgy meg tudja kontrázni az üzletet mint a használt izraeli F-16-ok vételét.
     
    endre likes this.
  13. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Már megint ez az oldal? Komolyan mondom még senki nem linkelt be onnan hasznosat, csak félrevezető félinfót vagy egyenesen butaságokat.
    Akkor ez még egy ilyen eset...
     
  14. rudi

    rudi Well-Known Member

  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  16. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Nem igazán. Ugyanis a horvát ajánlatban új gépek szerepelnek. Tehát nem adhatnak el nekik használtat.
    Az USA nem tudja megakadályozni az üzletet, mivel a Volvo RM-12 Svédországban készül, licence-szel.
    Ha így lenne, akkor sem nekünk, sem a cseheknek nem lehetne Gripenünk, mert azt "megfúrta" volna az USA.
     
  17. Tegin

    Tegin Well-Known Member

    Ha az eredeti svéd aftonbladet cikket, amire az elején linkkel hivatkozik, beteszed fordítóba, egyértelműen üres sárkányszerkezetekként ír róluk.
    A cikk maga tényleg kétértwlmű, az alapján én is inkább kész gépeknek gondoltam.
     
  18. rudi

    rudi Well-Known Member

    Az "airframe" az a csupasz sárkány,, messze nem röpképes gép.
    A fő szerelési elemek:,szárnyak, törszközép, törzs hátsó rész, törzs első rész, vezérsíkok.
    Ezeket gyártották le.

    Ha ezeket végszerelik, raknak bele hajtóművet, elektronikát, stb...majd akkor lesz belőlük repülőgép.
    De az is lehet hogy - mint ahogy erről is szól a hír - hogy sérült gépek fődarab cseréjéhez fogják felhasználni az elemeket.
     
    endre likes this.
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Sajnos az angol is összevissza használja, mert amikor gépveszteségről ír, akkor néha olvasni olyanokat, hogy "1 airframe was lost". Pedig szó szerint tényleg csak a sárkányt jelenti, de ha odavágják és elpusztul, akkor benne minden.
     
  20. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Akkor legrészletesebb infóval, háttérrel is legyen itt valami.
    Link
    Valóban csak airframe, azonban ne felejtsük el, hogy én mindezt azért tetem be mert Rudi azt állította, hogy majd jól beröffentik a C/D gyártósort a horvátok új gépei miatt.
    Hát nagyon nem!
    Az, hogy nincsen benne hajtómű, meg mondjuk radar, vagy a pilótafülke berendezése, az gyakorlatilag lényegtelen.
    Azokat úgy is a legutolsó design szerint fogják beletenni. Ennek egy része ma is gyártás alatt van, vagy le van tárolva belőle tartalék a Svéd Légierő számára.
    De a legnagyobb meló, a törzs a szárnyak meg a farok, már sosem fognak C/D-t gyártani. Kizárólag E-t.
    Az airframe felöltöztetéséhez nem kell gyártósor!
     

Ezen oldal megosztása