[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Molni! szerintem arra gondoltak, hogy kb 6000 gép van amit elsővonalasra akarnak cserélni, nem? :D
 
Gondolom, hogy ez nekünk is jó hír a jövőre nézve, ha már a Saab-bal kavarunk... Úgyhogy jipíí!!!
 
Lenne néhány észrevételem, kérdésem a Magyar és a Cseh gépekkel kapcsolatban.

Előszöris, amikor az első 10 évet aláírtuk (évi 130 millió dollár, ami 1,3 milliárd 10 év alatt), akkor a Svédek vállaltak ellentételezést.
A kérdésem az, hogy amikor a második 10 évet aláírtuk (2016-tól 2026-ig), akkor azért nem vállaltak semmi ellentételezést?
Lehet, hogy bennem van a hiba, de én azt gondolom, hogy ha az első 10 év bérleti díjáért járt ellentételezés, akkor a második 10 évért is járna.

A Cseh Gripen-ekkel kapcsolatban többször írták (itt a HTKA-n is), hogy a Csehek A/B gépeket kaptak.
Szerintem ez nem igaz. Egyrészt az Interneten sok oldalon az szerepel, hogy C/D-k a Cseh gépek, másrészt vannak fotók a Cseh gépekről, amin légi utántöltőjük van (itt a HTKA-n ment egy cikk arról, hogy a Német tanker gépek segítségével gyakorolják a Cseh pilóták a légi utántöltést).
Szerintem nem létezett olyan A/B, aminek lett volna légi utántöltési lehetősége (a Magyar tendernél is ez volt az egyik ok, amiért a kevesebb, de drágább C/D-t válaszottuk, amik ugyan A/B-kből lettek C/D-k, de a törzs részt pl. cserélni kellett pont a légi utántöltés miatt).

Az is gyakran elhangzik, hogy azért lett drágább a Magyar Gripen, mert NATO kompatibilissé kellett tenni. De a Csehek egy évvel korábban kötötték az ő szerződésüket! A Cseh gépek akkor nem NATO kompatibilisek?
 
Hát meg nyílván, ha van elég pénze a cégnek, akkor a későbbiekben is mennek majd a fejlesztések, úgyhogy érdemes lesz tőlük fejlesztgetni a légierőt a már meglevő logisztika, szerelők, stb. miatt...
 
Az is gyakran elhangzik, hogy azért lett drágább a Magyar Gripen, mert NATO kompatibilissé kellett tenni.

Ennél lényegesen többről van szó. A C/D gépek elektronikai csomagját kapták meg, ami alapvetően durvább. Kb. olyan, mintha F-16C Block 25 helyett Block 50/52+ vennél. Hát nem egy kategória. Ezen felül csak a TGP konténerek ára darabonként több millió USD. Bár az lehet, hogy a lízing szerződésen kívül eső külön tétel. Vagy azok is svéd tuajdonban vannak? Ha nem, akkor lehet olyan, hogy Gripenek el, nekünk meg van 5 darab TGP konténerünk?

A Cseh gépek akkor nem NATO kompatibilisek?

Részben, Link 16 data linkhez tudtommal nem tudnak csatlakozni.
 
imike: ellentételezés a komplett megegyezés kérdése és Svédeknél se szokás elzárkózni előle, ld a 10éves szerződést, a Svájci ajánlatot, vagy épp a Thai chicken for gripen akármit, ahol az offset része vmi brutális mennyiségű csirke...

Ez amúgy nem Svéd sajátosság, pl Lenygelek is elég jó üzletet csináltak az F-16 offsettel
 
Ezt az írást mindenkinek ajánlom! A 95. oldaltól van a Gripen rendszeresítés története, politikai oldalról nézve:
http://kommentar.info.hu/attachment/0001/415_kommentar0802.pdf
 
Ha nem válaszoltak volna akkor mi van? Mi ilyenkor a protokol? Szárnybillegetés, golyózápor a gép orra elé, és ha nem reagál akkor AMRAAM ?
 
A múltkori riasztásnál is végigsírtam a HVG-s hozzászólásokat... Kicsit reménytelennek érzem a helyzetet.
Ez volt a kedvencem:
"Engem az érdekelne, hogy mennyibe került ez nekünk..."

De ez sem rossz: "A cikkből kiderül, hogy a gépek fel sem tudtak szállni, úgy kellett a levegőbe emelni őket, gondolom egy 40m-es Liebherr toronydaruval."
Fogalmam sincs, mennyi füvet kellett szívni, hogy ezt én is lássam a cikkben. :)
 
Ááá... a loszer olcsóbb, és egy boeing nem nagyon tudna el manoverezni előle.
Amúgy nem hiszem hogy lekapnak, ha csak nem repül olyan hely felé(Paks, olajfinomitok, nagyvárosok, felcsúti stadion...)

De a hivatalos verzióra én is kíváncsi vagyok, valaki okos biztos megmondja, ugye? :D
 
A mennyibe került ez nekünk? - kérdés annyiból helytálló, hogy ha az elfogott gép hibája miatt kellett emelni a keszi-t, akkor ezt a költséget nem biztos, hogy az adófizetőknek kellene megfizetni. Fizessen a légitársaság, vagy a magángép tulajdonosa. Hasonló rendszer kellene, mint a tűzoltóknál (ott kifizettetik a kivonulás költségét, szívatják őket).


A mit csinálunk ha nem működik együtt? kérdésre itt nem kapsz választ, nem nyilvános. :D
 
Ő tessékelte ki a katari repülőgépet

http://www.blikk.hu/blikk_aktualis/o-tessekelte-ki-a-katari-repulogepet-2222835
 
10 perc a riasztástól? Régebben nem 3 perc volt? Javítsatok ki ha tévedek. De olyasmire emlékszem hogy 2 gép 3 perces 1 pedig 5 perces készenlét.
 
Én is ezt számolgatom...

13ezer méteren ~900 km/h-val repül a B777-es, azaz 150 km-t tett meg 10 percenként. Légvonalban ~300 km van Passau és Sopron között. (Ha jól emlékszem kb. így repült, de most nem találom a térképet.)

Ha ~15 perccel a gripen felszállása előtt már nem rádiózott a B777, akkor már az osztrák légtérbe lépés után gond lehetett. (Feltételezve hogy a gripenek értek előbb az osztrák-magyar határhoz.)

Miért nem emelték rá az osztrák EF-eket? Hiszen Bécs felé tartott a B777-es.
 
Hát ez az. Legalább 5 perc míg éles lett a dolog és még 10 míg felszálltak. Meg még 5 míg megtalálták. Meg még legyen 5 ami elment erre arra a megtalálás után az 25 perc összesen. Az alatt minimum 400 km tett meg. Szóval vagy az van hogy felszállt a boing berlinben vagy hol és szépen átrepült az osztrákok vagy csehek felett mire azok megmozdultak. ( az osztrákok azt hiszem saab 105-ösökkel légirendészkednek) Ezek szóltak ferihegynek hogy nincs kapcsolat és mentek a gripenek. Vagy az osztrákoknak még volt összeköttetése a géppel csak ferihegynek nem. Így viszont minimum 400 km a magyar légtérben tettek meg a turbánosok. ( biztos imádkoztak épp rádiózás helyett) És nem kell itt akkor a rizsa mert nem kikísérték hanem csak a kondenzcsíkot szagolgatták utánuk akkor. Na várom a kiokosítást.