[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

<blockquote rel="hiryu">http://index.hu/tech/2015/05/20/gripen_baleset_kerdesek/

kép a cikk elején.

Akad közelbbi kép arról, min és hogyan akadt fenn a fékernyő?

hiryu
Az általad tegnap 20,04-kor és Python 20,30-as (nagyítható) képein látszik, hogy a pályavégen lévő antenna és fényrendszeren, vagy annak kerítésén lobogtatja a szél az egyik mentőernyőt. Szóval ha ezt a "talajfogást" sérülés nélkül megúszta ennek az ernyőnek a gazdája, akkor duplán is szerencséje volt.</blockquote>

Azt az ernyőt a szél is belefújhatta a fényrendszerbe, bár ha a pálya végén klikkeltek, akkor bármi elképzelhető, mert a katapultálás folyamatának beindulása után tétlen "utas" vagy az ülésben, a földet érésig, főleg egy ilyen 0 magasságú, minimális sebességű esetnél.
Kb. gyorsabban lezajlott az egész, mint ahogy ide bepötyögtem a hozzászólásom.
 
http://www.origo.hu/gazdasag/20150519-lezuhant-gripen-mennyibe-kerult-koltseg.html
Valószínűleg leszállás közben

"nem működött a repülőgép fékrendszere, illetve irányíthatatlanná vált", ezért a két pilótának katapultálnia kellett, mert ilyenkor nagy a veszélye, hogy valamivel összeütköznek, és még nagyobb baj történik - mondta Murguly Gusztáv a köztévé Híradójának.
http://www.origo.hu/itthon/20150519-gripen-magyar-honvedseg-legi-baleset-vadaszgep-csehorszag.html
 
http://www.obzorykutnohorska.cz/fotogalerie-na-letisti-21-zaklady-taktickeho-letectva-caslav-havaroval-gripen-snimek-4378#fotogalerie
 
Hát a cikk írója se jelentkezzen képelemzőnek. Meg fizikatanárnak se. Kb akkorra repültek ki az ülések, ahol az orrkerekek nyoma eltűnik, az 80-100 méterre lehet a lámpasortól. Az ülés vízszintes sebessége nem lesz azonnal nulla, mikor elhagyja a gépet.
Hi-hi, aki ismeri az ülés paramétereit(meg szélsebességet, melyik ernyő stb), az ki tudná számolni a gép sebességét, meg hogy hol kezdték el a folyamatot.
A régi üléseknél kellett vízszintes sebesség, hogy belobbanjon az ernyő(k), lefékeződjön, a gép meg kirobogjon a pilóta alól. Az újabbak meg talán oldalirányba is távolodnak, hogy ha áll a gép, akkor ne arra érkezzen vissza a pilóta. De, hogy a pl 150-250 kilométeres sebességgel robogó gépből elinduló ülésnek csak függőleges sebessége legyen, az nem működik. Mivel kétüléses a gép, bőven a betonon húzták meg a kart. ( első ülés eltávolodik, második elindul ) De még 5 másodpercük se volt szvsz.
Egyáltalán volt már katapultálás kétüléses Gripenből??

https://www.youtube.com/watch?v=Z1cnvJO1TF8

Ennyit kellett volna keresni az írónak:

https://www.youtube.com/watch?v=1oKwuZzaBdA
 
Én a műszakiakkal kapcsolatban, feltételes módban nyilatkoztam, mielőtt bárki azt hinné, hogy biztosan őket vádolnám.

A másik dolog,hogy a svédek furcsa, de korrekt emberek, nem valószínű, hogy hatalmas susmus lesz a kivizsgálásokkal. Ha valami gyári hiba, akkor nekik jobban megéri, az ,hogy nekünk most adnak 1 2 ülésest és a többit "visszahívni", mint megvárni amíg sorra hullanak le... "a negatív reklám is reklám..", de szerintem a SAAB még a marketingeseinél szeretne maradni.

Amúgy látom megérkeztek, az index,origo huszárok, a nagy tudású szakemberek...


Mondjuk engem érdekelne, molni, ambasa ... stb véleménye is, akik kicsit többet tudnak a repülésről.
 
http://www.obzorykutnohorska.cz/fotogalerie-na-letisti-21-zaklady-taktickeho-letectva-caslav-havaroval-gripen-snimek-4378#fotogalerie

Az orr szekció egészben letörve ott fekszik a (talán...) búzában a törzs mellett:

id202_4377_full.jpg

id202_4379_full.jpg

id202_4380_full.jpg

id202_4381_full.jpg

id202_4382_full.jpg

id202_4383_full.jpg
 
Bár nehéz lehet azon a mezőn gazdálkodni, időnként letapossák a vetést:

322929-top_foto1-oj1ga.jpg



http://www.panoramio.com/photo/5741797
 
<blockquote rel="ksspsta">( első ülés eltávolodik, második elindul )

Nem fordítva? ;) (osztott kabintetőnél igen ez a sorrend, de nem az üléseknél)</blockquote>

Az első amelyik kirepül. Időrendileg. Nem tudom melyik az első. Ha csak 1s van a két ülés között, az is 10métereket jelenthet.
 
<blockquote rel="ksspsta">( első ülés eltávolodik, második elindul )

Nem fordítva? ;) (osztott kabintetőnél igen ez a sorrend, de nem az üléseknél)</blockquote>

Kabintető-ledobás, hátsó ülés kilövése, mellső ülés kilövése a sorrend (fordítva kellemetlen lenne, mert a mellső ülés rakétahajtóműve miatt "kissé" melege lenne a hátsó kabinban ülőnek.
 
Én is erre gondoltam. Csupán itt többen írták, hogy a Svéd fel esetleg nem lesz őszinte. Ebben nem hiszek. Alapvető üzleti érdekük hogy minden tisztán kiderüljön.

Alapvető érdekük, hogy a gépükről ne az jöjjön le, hogy gyártási / tervezési hibás és emiatt balesetveszélyes, mert egy igen bonyolult és kompetitív piacon még rosszabb helyzetbe kerülnének. A hibát ki fogják deríteni az biztos, mert a saját embereiket nem akarják veszélybe sorolni egy 20 centes műanyag tömítésért, amit neked 10000 euróért adnak el. De hogy elismerik-e ha ők hibáztak vagy ráhúzzák az egészet az üzemeltetőre, hogy ott csesztek el valamit, az más kérdés.
 
A magyar szakértők szerda reggel csatlakoztak cseh kollégáikhoz, akik a cáslavi repülőtéren már kedd este óta vizsgálják a magyar vadászgép balesetének helyszínét és magát a gépet - közölte Magdaléna Dvoráková, a cseh hadsereg vezérkari főnökségének szóvivője az MTI érdeklődésére szerdán.
http://www.napigazdasag.hu/cikk/44226/
 
Ezen azért elgondolkodtam....!

Javítsatok ki, de reptilalimról senki nem beszélt. Idehaza se, kinn se. Ez is beszédes. Ha műszaki hiba ykár legkisebb gyanúja felmerül, ez márpedig rutin eljárás.

Zord
 
Ezen azért elgondolkodtam....!

<blockquote>Javítsatok ki, de reptilalimról senki nem beszélt. Idehaza se, kinn se. Ez is beszédes. Ha műszaki hiba ykár legkisebb gyanúja felmerül, ez márpedig rutin eljárás.

Zord
</blockquote>

Lehetséges, hogy még annyi információ sem áll rendelkezésre, ami alapján elrendelnék a reptilalmat. Amennyiben feleslegesen lenne elrendelve az nagyon gáz lenne.
 
Kisírtad magad végre? Vagy lesz még 40 rinyálós hozzászólásod?

...

Kicsit rakd már össze magad ,és fogadd el ,hogy vannak egyéni vélemények . A mélyenszántó cinizmusodat meg tedd a hátsó sebbe ,ha megkérhetlek ! Nem vagy te oknyomozó sem pedig magánriporter ! Addig amíg nem ütközik a hozzászólás a fórum szabályzatában előírtakkal ,addig úgy nyilvánít véleményt ahogy akar !
/note : csak remélni tudom, hogy pilótahiba okozta a balesetet és majd fejükhöz kapnak ,odafent , hogy hoppá csak kevés az az éves "<b>kötelező repóra</b>" !
/note2: Cégvezetőket céges autó szállít ,bázisparancsnokokat <b>"céges"</b> repülő !
 
Én nem azt mondom, hogy a tábornok úr a hibás a gépveszteségért.
Meg nem fikáztam direktbe a t. urat, eddig...
Azt mondom, hogy korrupt haszonleső mindenki aki magas pocizióban van.
Nehogy azt mondjázok, hogy a tábornok úrnak olyan marha sok tapasztalata van a modern harceljárásokban egy gripennel. Felszállni-leszállni meg alkalmazni azt a 4 féle fegyvert ami van a honvédségnek.
Ha hadiállapt lenne holl lenne a parancsnokúr szerintetek? BMW vel meg a nyugdíjával az ellenkező irányba robogna.
De továbbmegyek...
Szóval azt mondjátok, hogy tokaparancsnok jobb fizikai erőnlétben van mint sok itteni forumozó, és mégis repül.
De tudjátok igazat adok, kell neki repülni hisz pilóta. Aztán ha háború lesz a sorozáson magam elé engedem az idősebbeket. Hisz az itteni veteránok még repültek Spitfire-en, biztos van tapasztalat mrg precedens.
De mivel a véletlrnekben nem hiszek. Nekem gyanús, hogy talán túl sokat repül a t. úr. Pedig mint írtátok egy olyan beosztású ember aztán iszonyatosan elfoglalt. Mégis túl sokat látni a sajtoban ha gripenes sztori bukksn fel, és na mégis mi az esélye, hogy a 14 gripenből 10-igen tíz- év alatt egyetlen gépveszteségből szintén ő "másszon ki"?
 
Azt is le merem fogadni, hogy a stadionavatón vagy mi a frász volt szintén ő repült. Biztos egyszerű volt neki elitézni a kötelező tréninget.