[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Gonosz leszek, de semmi pánik, a haderő attól még ultramodern, hiszen még mindig több a vadászgép. mint a tank.
 
Gonosz leszek, de semmi pánik, a haderő attól még ultramodern, hiszen még mindig több a vadászgép. mint a tank.

Pont ezt akartam írni én is!
Ha a rendszerváltáskor nekem valaki azt mondja hogy több harcigépünk lesz mint harckocsink, egészen biztos nem ezekre az áldatlan állapotokra gondoltam volna.
De a magyar foci is jó, hiszen nem kaptunk gólt a világbajnokságon '86 óta.
 
<blockquote rel="honved">Én is erre gondoltam. Csupán itt többen írták, hogy a Svéd fel esetleg nem lesz őszinte. Ebben nem hiszek. Alapvető üzleti érdekük hogy minden tisztán kiderüljön.

Alapvető érdekük, hogy a gépükről ne az jöjjön le, hogy gyártási / tervezési hibás és emiatt balesetveszélyes, mert egy igen bonyolult és kompetitív piacon még rosszabb helyzetbe kerülnének. A hibát ki fogják deríteni az biztos, mert a saját embereiket nem akarják veszélybe sorolni egy 20 centes műanyag tömítésért, amit neked 10000 euróért adnak el. De hogy elismerik-e ha ők hibáztak vagy ráhúzzák az egészet az üzemeltetőre, hogy ott csesztek el valamit, az más kérdés.</blockquote>

Nem hinném hogy jó úton jársz a probléma megközelítésekor.
Egy SAAB nem egy sarki ktsz.
Olyan terméket ad a Gripennel, amiben ha valami nem stimmel, elképesztő összegeket lehet rajta bukni a cégnek.
Mert elveszítheti vevőit, pláne ekkora konkurencia harcban.
A balesetet, amennyiben gyártás-technológiai, hibás alkatrész, stb, okok miatt történt, akkor nem eltussolják, hanem azonnal lépnek, hogy további gépveszteségek ebből fakadóan ne ismétlődjenek meg.
Vagyis gyártó hiba esetén, minden gépnél a lehető leghamarabb elvégzik a korrekciókat.
Nagy káruk lenne, ha mondjuk holnap egy Cseh, holnapután egy Dél Afrikai gép futna túl a betonon, ugyanabból a hibából eredően és később derül ki hogy a gyártó a felelős.
Talán így érthetőbb volt.
Mindenesetre, várjuk meg a hivatalos vizsgálat eredményét.
Hamarosan többet tudunk.
 
Apropó. Még egy kis gonoszság. IAF: vadászok: harci alakulat/bázis parnancsnok, "teljes értékű" pilóta kell hogy legyen. (Egyébként fel sem kerülhetne a vadászgépre)

Ehehz képest mik a szabályok a Magyar Honvédségnél?
 
Meg tobb trollkodast legyszi... nehogy mar csak a HVG meg hasonlo szintu helyeken menjen a dagonyazas! :)
 
A parancsnok úr személye látom sokaknál kényszeresen összekötődött a tányérsapkás, nagytokájú, gyűrött tarkójú, alkesz bunkó sztereotíp rémképével, aki a bársonyszékből, az íróasztal mögül ugrik fejest a Gripen hátsó ülésébe, ha úri kedve úgy tartja és ehhez egy egész országnak kell megalázó módon asszisztálni. Veszélyben a haza.

Nos, a helyzet az, hogy egy tapasztalt, a Gripent igencsak jól ismerő, energikus egyénről van szó, akinek egész egyszerűen az adminisztratív feladatkör bejövetelével, mint bázisparancsnok, ugrott az együléses jártassága, így beosztásánál fogva - mivel nagysebességűvel továbbra is kell repülnie - a hátsó ülésből hajtja végre az ellenőrző előjárói feladatokat. Erre ugyanis van még lehetőség.

Lenne másra is, ha ez pl. az IAF és nem a HuAF lenne, de ez van. A végrehajtó állomány alá kell a vas, a parancsnok - tapasztalatánál fogva - a kétülésesből is el tudja látni a feladatait. Ez a magyar realitás.

Figyelem! Ez (sajnos) már nem a kilencvenes évek! Anno Kositzky altábornagy úr, a légierő akkori parancsnoka például 100%-os aktív hajózóként ment nyugdíjba. Akkor még két repülőezred és a mai számmisztika szerint három repülőezrednyi nagysebességű típus volt rendszerben. Élükön egy-egy ezredessel. Akik nyilván szintén aktív hajózók voltak.
Napjainkra a kecskeméti mindenkori bázisparancsnok és a légierő vezérkari főnöke lehet ugyan más személy, de különbséget tenni köztük már szinte irreleváns. Jellemző, hogy míg az 50-es években az volt a bizarr, hogy a nagy tisztogatási hullámot követően (még 56 előtt), volt, hogy főhadnagy vezetett egy repülőezredet, napjainkra a gittegylet szintű létszám miatt annyira feltorlódtak a rendfokozatok, hogy dandártábornok a bázisparancsnok. Jó, tudom, hogy ez az USA-ban, vagy akár az oroszoknál helyenként szintén így van, de ott egy reptéren 40-70 darab gép is üzemel.

Szóval nem a gépen repülő dandártábornok személyét kéne tévesen megítélni, hanem a helyzetet kell megfelelő szemmel vizsgálni.
 
Apropó. Még egy kis gonoszság. IAF: vadászok: harci alakulat/bázis parnancsnok, "teljes értékű" pilóta kell hogy legyen. (Egyébként fel sem kerülhetne a vadászgépre)

Ehehz képest mik a szabályok a Magyar Honvédségnél?

Ugyanez, Szolnokon is, Kecsón is aktív pilóta a főnök, csak van itt olyan, akinek ez nem tetszik.
 
A balesetet, amennyiben gyártás-technológiai, hibás alkatrész, stb, okok miatt történt, akkor nem eltussolják, hanem azonnal lépnek, hogy további gépveszteségek ebből fakadóan ne ismétlődjenek meg.
Vagyis gyártó hiba esetén, minden gépnél a lehető leghamarabb elvégzik a korrekciókat.
Így van. Én is azt mondom, hogy kijavítják ha tervezési vagy gyártási probléma. De attól még ráverhetik a felhasználóra és annak szervízcsapatára, mert akkor nem kell elismerjék, hogy valamit elcsesztek vagy a tervezésnél vagy a gyártásnál, és nem kell pótoljanak saját zsebre egy százmillió eurós gépet, ami ráadásul felborítaná az évekre előre beütemezett gyártási tervet.
 
<blockquote>A balesetet, amennyiben gyártás-technológiai, hibás alkatrész, stb, okok miatt történt, akkor nem eltussolják, hanem azonnal lépnek, hogy további gépveszteségek ebből fakadóan ne ismétlődjenek meg.
Vagyis gyártó hiba esetén, minden gépnél a lehető leghamarabb elvégzik a korrekciókat.
Így van. Én is azt mondom, hogy kijavítják ha tervezési vagy gyártási probléma. De attól még ráverhetik a felhasználóra és annak szervízcsapatára, mert akkor nem kell elismerjék, hogy valamit elcsesztek vagy a tervezésnél vagy a gyártásnál, és nem kell pótoljanak saját zsebre egy százmillió eurós gépet, ami ráadásul felborítaná az évekre előre beütemezett gyártási tervet.</blockquote>

Nem ismerem a lízingszerződés részleteit, de egy dolgot annak idején kereken megírtak: a svédek a 12 gépre vállaltak 80%-os folyamatos repülőképességi arányt. Ha nincs leírva a szerződésben fehéren-feketével a veszteségi pótlás kötelezettsége (mert ők jobban tudnak szerződést kötni, mint mi), akkor ELŐFORDULHAT, hogy ha vért izzadva ugyan, de a maradékkal is tudják tartani az összes gépre vonatkozó 80%-ot, akkor nem is lesz pótlás részükről. Akkor még nem is beszéltünk a vesztett gépre vonatkozó lízingdíjról, hogyan tovább, mi lesz ha a lízingnek vége, és meg akarjuk venni a gépeket, de ez már ugye hiányzik. Sokkal nagyobb baj az nekünk MÁR MOST, hogy ez a gép a két kétüléses Griff 50%-át jelenti, ami csúnyán tudja hátráltatni az új pilóták Gripen-átképzését a kanadai Hawk-alapképzés után.
 
hiryu

Itthon is ugyan úgy "teljes értékű" pilóták,csak van pár korlátolt aki ezt képtelen felérni ésszel.
 
Érdekes helyzetet teremtene ha valahogy egy NG-vel pótolnák a kiesett gépet. Akkor a jelenleg 2026-ig kitolt szerződés lejárta után is nagyobb valószínűséggel maradna az együttműködés.
 
<blockquote rel="joker"><blockquote>A balesetet, amennyiben gyártás-technológiai, hibás alkatrész, stb, okok miatt történt, akkor nem eltussolják, hanem azonnal lépnek, hogy további gépveszteségek ebből fakadóan ne ismétlődjenek meg.
Vagyis gyártó hiba esetén, minden gépnél a lehető leghamarabb elvégzik a korrekciókat.
Így van. Én is azt mondom, hogy kijavítják ha tervezési vagy gyártási probléma. De attól még ráverhetik a felhasználóra és annak szervízcsapatára, mert akkor nem kell elismerjék, hogy valamit elcsesztek vagy a tervezésnél vagy a gyártásnál, és nem kell pótoljanak saját zsebre egy százmillió eurós gépet, ami ráadásul felborítaná az évekre előre beütemezett gyártási tervet.</blockquote>

Nem ismerem a lízingszerződés részleteit, de egy dolgot annak idején kereken megírtak: a svédek a 12 gépre vállaltak 80%-os folyamatos repülőképességi arányt. Ha nincs leírva a szerződésben fehéren-feketével a veszteségi pótlás kötelezettsége (mert ők jobban tudnak szerződést kötni, mint mi), akkor ELŐFORDULHAT, hogy ha vért izzadva ugyan, de a maradékkal is tudják tartani az összes gépre vonatkozó 80%-ot, akkor nem is lesz pótlás részükről. Akkor még nem is beszéltünk a vesztett gépre vonatkozó lízingdíjról, hogyan tovább, mi lesz ha a lízingnek vége, és meg akarjuk venni a gépeket, de ez már ugye hiányzik. Sokkal nagyobb baj az nekünk MÁR MOST, hogy ez a gép a két kétüléses Griff 50%-át jelenti, ami csúnyán tudja hátráltatni az új pilóták Gripen-átképzését a kanadai Hawk-alapképzés után.</blockquote>

Akkor max 1 gép nem lehet repképes ezek után, ha nem adnak újat. Ott nem csak izzadni hanem pisilni is fogják a vért, hogy ez összejöjjön. Főleg így, hogy megnőne az egy gépre tervezett repórák száma, mivel kevesebb gépre oszlana el a lízingszerződésben levő X repóra.
 
Érdekes helyzetet teremtene ha valahogy egy NG-vel pótolnák a kiesett gépet. Akkor a jelenleg 2026-ig kitolt szerződés lejárta után is nagyobb valószínűséggel maradna az együttműködés.
Nincs nagy értelme egy db NG-nek, mert valószínűleg más, mint a mostaniak. Ugyanígy az E/F verzió sem lenne jó. A pilótáknak, a szervízeseknek és mindenkinek csak baja lenne vele. A gépek egyformák kell legyenek, ugyanilyent kell adjanak szerintem, hogy műszaki hiba volt. Ha a szervízesek vagy a pilóták csesztek el valamit, akkor meg a HM számlájára megy. Esetleg senkijére és marad ennyi gép, a lízing végén meg kifizettetik maradványértéken ezt a példányt (is).
 
Az NG csak demo gép, azt tuti nem kapunk, az E/F-böl meg csak jövőre lesz kész az első. Mivel a szlovákoknak A/B-t kell előszedni, így van kis esély, hogy közben összedobnak egy EBS HU-t
 
Az NG csak demo gép, azt tuti nem kapunk, az E/F-böl meg csak jövőre lesz kész az első. Mivel a szlovákoknak A/B-t kell előszedni, így van kis esély, hogy közben összedobnak egy EBS HU-t

És ez hosszú hosszú idő , gép nélkül. Ha nekünk áll a zászló valami csoda folytán akkor szvsz minimum legalább 2 év míg megérkezik mostantól a második. Szerintem benyeljük és fizetjük a roncsot. Ha szerencsénk van talán megtarthatjuk alkatrésznek. Legyártani egy Gripen HU-t szvsz nincs értelme. 10 év különbség van a másik 13-hoz képest, nem is valami élvonal már hiszen itt az E/F ami megint nem egy 5 gen.
Ugrikhoz visszatérve, röpködjön csak szvsz Kecskemét felett.
A külföldi gyakorlatokra meg menjenek olyanok akik nem 2-3 évvel a nyugdíj előtt állnak. Kicsit én is sokallom a külföldi buli útjait. Ha valami külföldi cimbivel beszélgetni akar hivatalból arra ott a facabook video calling.
 
Nem igazán értem ezt az ellenségeskedést Ugrikkal szemben...
Nekem úgy tűnik, hogy némileg a "szakmájába vág", hogy ott legyen egy gyakorlaton. Vagy bázisparancsnokként a fűnyírást és a takarítást szervezgesse? Amúgy sem 1 gép ment, és nem 1 pilóta.
A másik pedig, hogy vagy ilyen vagy olyan okból műszaki hiba okozta a balesetet, úgyhogy ilyen alapon Kiszel Tünde is csücsülhetett volna a másodpilóta székében, nem tökmindegy?
 
Ugrik nem a hadgyakorlaton vett részt, szvsz nem vette el senkitől a helyet. A 42-es Kecsóról szállt fel, ment ki Caslavba, és a megérkezéskor történt ugye a baj. Rendesen, a hadgyakorlaton a másik Deltánk van
 
Civilként azt nehéz megérteni, hogy miért repül egy bázisparancsnok? Nem Ugriknál nem érthető, hanem úgy egyáltalán.
Én nagy naivan azt hinném, hogy egy bázisparancsnok lesz az utolsó ember akit bevetésre küldhetnek egy háborúban. Akkor meg miért kell fenntartani ezt a képességet? Azért ez iszonyatosan drága dolog. Nem szép dolog leszólni most senkit sem, de magamtól akkor sem tudom kitalálni, hogy miért van ez így.
Bár azt elismerem, hogy ha Ugrik vagy a Gróf mellett egy fiatalabb pilóta lett volna akkor semmilyen kérdés nem merült volna fel bennem, hanem csak legyintettem volna, hogy hát ugye képzik a fiatalabbakat. De ha ez a két ember egyszerre van egy gépben akkor nagyon nem értem a dolgot. Ha a minap mindketten odavesztek volna akkor lett volna aztán riadalom. Majdnem megtörtént a baj.
Persze egy kórház igazgatója is operál havonta egy rutin műtétet, csak hogy ne essen ki teljesen a gyakorlatból. Ez jár neki, mert a szakmája attól még nem változik, mert a beosztása más munkára kötelezi. Arra a konklúzióra jutottam, hogy azért repülhetett most a főnök, mert az ilyen közeli kitelepülés számíthat a legeseménytelenebb repülésnek. Elméletileg.
 
zeal

Attól,hogy tábornok még katona mint ahogy kórházigazgató is orvos.Egy háborúban ő is repülne éles bevetéseket.