[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
275
63
Szerintem irreális azt teljesen pontosan tudni, hogy adott gép pontosan milyen verziójú radarral rendelkezik, az éppen mire van állítva, illetve simán lehetnek olyan üzemmódok, amit korábban még soha nem is használtak. Meg önmagában az a feltételezés, hogyha valaki LRS üzemmódban tartja a radart, akkor biztosan nem tüzelt, eléggé őrültség. Lehet olyat is játszani ám, hogy ellövöm a slammert, utána meg visszarakom LRS-be. Lehet, hogy kidobtam a lockot, meg az MCG supportot, de ha az ellen azt hiszi, hogy nagyon fasza minden, és közel egyenesen repül, akkor még így is elkapja a rakéta. Ha meg AESA van nálam akkor olyat is tudok játszani, hogy egyszerre megy a kereső üzemmód meg közbe tűnyalábbal megy az MCG support. Na akkor mit mond az RWR?

Azt próbálom ecsetelni, hogy a pilcsi a biztosra fog menni, nem ilyen marhaságokra, hogy úgysem lát, meg úgysem indított, meg stb. Nyilván az elektronika fejlődésével egyre nagyobb biztonsággal tudja eldönteni, hogy mi a helyzet, de sosem lehet biztos. Amikor annyit látsz, hogy az ellenség kereső üzemmódban téged néz, az nem éppen az arra bíztató jel, hogy csak így tovább repüljünk neki egyenesen, mert gőze sincs arról, hogy mi ott vagyunk.

Azt nem tudom mire vélni, hogy "össze rúgjuk a port", szerintem normális hangnemben írtam.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
18 038
55 916
113
Persze, el lehet lőni egyébként LRS re visszaváltva MCG nélkül is egy Amraamot, csak kb. 2 millió darabja... Dollárban.

Azt mondja az RWR, ha tűnyaláb megy, és nem sikerül az LPI miatt láthatatlannak maradnod, hogy be vagy fogva, és visít mint a disznó, esélyesen... Sok F-16 egyébként nincs, amin LPI-s AESA van, tudtommal, kb. block 60 asokon van ha jól emlékszem össze vissza, elolvasva a cikket, 2007 ben, meg még kevesebb ilyen volt.

Még a hagyományos TWS mód sem teljesen így működik, hogy tűnyaláb, és erősen valószínű, hogy azt is meg tudja különböztetni egy értelmesebb RWR rendszer, hogy LRS, vagy TWS de mindegy, hagyjuk, tényleg, amíg normális hangnemben írunk...
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
275
63
Azt mondja az RWR, ha tűnyaláb megy, és nem sikerül az LPI miatt láthatatlannak maradnod, hogy be vagy fogva, és visít mint a disznó, esélyesen.

Nem hiszem, hogy annyi energia lenne a tűnyalábos TWS jellegű követésbe, hogy ettől STT jellegű visítást produkáljon a rendszer. Azt meg értelmetlennek tartom, hogy átprogramozzák, hogy ez legyen az alap működés, mert ez inkább zavarná a pilótát a dolgában, mint segítene.

Szerintem az sem lenne lehetetlen, hogy LRS adat alapján csináljon MCG-t. Lehet, hogy nem lenne olyan jó, mint a TWS, de arra meg pont jól működne, hogy átbaszd a másik RWR-jét.

Sok F-16 egyébként nincs, amin LPI-s AESA van, tudtommal, kb. block 60 asokon van ha jól emlékszem össze vissza, elolvasva a cikket, 2007 ben, meg még kevesebb ilyen volt.

Ezt most nem tudom hogyan került megint képbe, na de mindegy.

Még a hagyományos TWS mód sem teljesen így működik, hogy tűnyaláb, és erősen valószínű, hogy azt is meg tudja különböztetni egy értelmesebb RWR rendszer, hogy LRS, vagy TWS de mindegy, hagyjuk, tényleg, amíg normális hangnemben írunk.

Én nem fogok ezen elborulni, csupán annyit próbáltam elmagyarázni, hogy hiába van hiper szuper ELINT programozás meg RWR a gépben, azt megítélni, hogy a másik pilóta a kabinban éppen mit nyomkod és mit lát a képernyőjén, és mit forgat a fejében, azt megítélni szinte lehetetlen. Lehet tippelni és valószínűsíteni az alaján, hogy te mit látsz a saját avionikádon, de ettől függetlenül maximálisan óvatosnak kell lenni és ha a jelek arra utalnak, hogy az ellenfél lát, és még akár indíthatott is, akkor érdemes úgy tenni, mintha ez meg is történt volna, mert ellenkező esetben minimum ejtőernyős de valószínűleg halott is leszel.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
18 038
55 916
113
Ezen a vonalon tovább, akkor tehát az a helyes harceljárás, hogy ha szerinted lát az ellenfél(aki a sztori szerint nem látott egyébként), azonnal nyúlcipő:D? Hogy lesz ebből győzelem:D? DC-ben ha feléd repül 2 Szuhoj, és track módban követ, 40 km-en belülről, ha indít R-27-et, ha nem, kifordulsz head-on ból?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 392
90 883
113
Csönd a túlfutott Gripen ügyében...

http://www.baon.hu/bacs-kiskun/kozelet/csond-a-tulfutott-gripen-ugyeben-662302
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
275
63
Ezen a vonalon tovább, akkor tehát az a helyes harceljárás, hogy ha szerinted lát az ellenfél(aki a sztori szerint nem látott egyébként), azonnal nyúlcipő:D? Hogy lesz ebből győzelem:D? DC-ben ha feléd repül 2 Szuhoj, és track módban követ, 40 km-en belülről, ha indít R-27-et, ha nem, kifordulsz head-on ból?

Ne extrapoláljunk már a végtelenbe a semmiből. Azt írtam óvatosnak kell lenni. Ha azt látod, hogy a te adataid alapján lehetséges és valószínű, hogy az ellenfél ismeri a helyzeted, akkor úgy kell repülni, hogy ezt számításba veszed. Ha az adatok alapján várható egy indítás, akkor úgy kell repülni, hogy erre maradjon megfelelő reakcióidő, amennyiben bebizonyosodik. Nem pedig nyílegyenesen a rakéta felé repülni, mert meglottóztad, hogy a másik nem lát annak ellenére, hogy a te RWR-ed mutatja, hogy feléd is nézett a radar.

Értelemszerűen ha nem csali vagy, vagy valami egyéb elvetemült taktikát eszeltél ki, ha valaki felé repülsz, akiről az a benyomásod, hogy ismeri a helyzeted, akkor ott általában nagy oldalszöben crank, legyen minimális a közeledés, amíg nem akarsz indítani, plusz a lehetséges legmagasabb energiaszintet meg kell próbálni elérni (ami az egyéb körülmények között ésszerű). Aztán ha a közeledés folyamán azt látod, hogy hozzád hasonlóan viselkedik, vagy legalább valami hasonló reakciót mutat a te manővereidre, akkor szinte biztos, hogy tényleg lát. Ha azt látod, hogy nyíl egyenesen repül valamerre, és nem igazán csinál semmit, akkor vagy csali, vagy nem tudja, hogy mi a helyzet.

Ha nem szorít a helyzet praktikusabb elölről kezdeni az egészet, ha mindenféle szar helyzetbe belemész amikor már közel vagy, rohadt nehéz kikerülni belőle. Ha 20-30 mérföldnél hátat fordítasz akkor rendkívül valószínűtlen, hogy egy reális helyzetben majd téged meg akarnak kergetni. Kétes helyzetben jobb ha a biztos mellett dönt, lehet, hogy néha bejönne a másik is, de nem azért képzik a pilótát, hogy lottózzon a saját életével meg a géppel.

Félreértés ne essék, bármilyen harcban a pilóta hatalmas kockázatokat vállal. De a fölösleges, ésszerűtlen és túlságosan is kontrollálhatatlanul kockázatos szituációkba nincs értelme belemenni, ha nem muszáj.

Az meg a pilóta számára teljesen mindegy, hogy a másik kit látott meg kit nem, azt kell megítélni, hogy a körülményekhez képest elfogadható kockázattal lehet-e optimális tüzelő helyzetbe kerülni. A nyílegyenesen célgép felé repülés abban az esetben, ha te RWR-en besugárzást látsz a céltól, az igen messze van az elfogadható kockázattól.

Azt, hogy a sztori szerint éppen mit csináltak a Griff pilóták, rengeteg minden más befolyásolja. Igazából az sincs világosan leírva, hogy a kifordulás alatt mit értettek, mert ugy mindenki a 180 fokos hátra arcot érti ez alatt, de az közel sem biztos, hogy ez történt. Egy ilyen reakció szerintem is eltúlzott a helyzet vázlatos leírása alapján, bár határozottan jobb, mint az, ha egyenesen a cél felé repültek volna. Itt a végleges döntés leginkább a pilóták tapasztalatától, alkalmazkodóképességétől és a higgadtságuktól függ. Akiben ez a 3 megvan az olyan dolgokra is tud jól reagálni amiket korábban soha nem látott, de a rendelkezésre álló rövid idő alatt nagyjából elemezni tudja helyzetet.
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 673
25 200
113
A tájékoztatás szerint a Dubajból induló Boeing utasszállító repülőgép a román légtéren áthaladva nem lépett kapcsolatba a civil légi irányítással. A Magyar Honvédség légvédelmi készenléti szolgálatának a legmagasabb szintű riasztást rendelték el.
http://www.bumm.sk/kulfold/2016/04/30/a-british-airways-szabalyserto-gepe-miatt-riasztottak-a-magyar-honvedseg-gripenjeit
 

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 474
5 578
113
Ugyanez képen:

13087366_10154734583689338_7879528498656758097_n.jpg
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 655
979
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
9 041
20 494
113
A kommenteket olvastátok? A Daily Mirror írt a srácnak, hogy ezen a sztorin dolgoznak épp.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
9 041
20 494
113
A video alatt volt a komment, megadta a mail címét a srácnak. Még vissza is kérdezett, hogy tényleg ez egy sztori? :)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 031
113
<blockquote rel="arbalest">A kommenteket olvastátok? A Daily Mirror írt a srácnak, hogy ezen a sztorin dolgoznak épp.


Amúgy ilyenkor kapnak egy ingenyrepülőnapot, vagy a BAW állja a cehhet?</blockquote>

L.t. 11.§
(4). "...köteles a légvédelmi készültségi szolgálat riasztásával keletkezett költségeknek a MH részére történő megtérítésére az, aki felróható magatartásával a riasztást eredményező eseményt okozta."
2015 nov. 15.-i módosítás

Mivel felróható nekik a rádióforgalmazás elmulasztása, így a költség elvileg behajtható a BAw-en.
Nem lesz túl olcsó szerintem, a gép személyzete meg egy ideig nem kap jutalomüdülést, vagy max Mallorca helyett Szíriába. :)
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 655
979
113
Szerintem picit majd sérelmezni fogják.. :D :D

Viszont jogos.. főleg, hogy elfogadták ugye, de azért a SAR szolgálattal kapcsolatban pedig... szerintem más meg simán minket perelhetne...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 392
90 883
113
"Akkor is a 2105-ös Lada a király, mert még ma is jól lehet vele driftelni, egy csavarhúzóval és egy villáskulccsal pedig mindent meg tudok rajta szerelni."
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 877
2 792
113
Zord Gábornál egy hír! :D

http://legiero.blog.hu/2016/05/17/42-es_helyett_842-esbol_44-es