[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 530
66 790
113
Íme az új anyag.

Gratulákok, ismét jó írás lett!

A MIG-29 9.12A vs. Gripen C realitása nálunk ez volt.

Az más kérdés, hogy a MIG-29 9.12-ben is volt fejlesztési potenciál. Például a német "G" változat NATO szabványosítva lett, kapot műholdas navigációt is.
A Malajziai 9.12SD-k már légiutántölthetőek voltak és R-77 kompatibilisek.
A szlovákok elvileg a saját 9.12A verzióikat erre az SD szintre korszerűsítették.
Vagyis mind a műholdas navigáció, mind a NATO szabványosítás, mind a légiutántöltés, mind az ARH rakéta elérhető opció volt a gépekhez. (idővel)

De ott van példának az indiai MIG-29 UPG fejlesztés is, ahol a 9.12A-kat 9.20-ra építették át.
Ennek keretépen beépítették a gépet elcsúnyító púpot a plusz üzemanyagnak, légiutántöltés képességet, francia inerciális navigációt kapott, Zsuk-M2E radart , Elbit sisakkijelzőt, LCD-s pilóta fülkét és KH-29/31/35 rakétákat.
MiG_29UPG_eng.png



Ami a kulcsmomentum az írásodban, hogy minden politikai vezetés 0 ráfordítással vitte a MIG-29 programot, így nagy kiaknázható potenciál helyet nagy szar lett a végeredmény, ami több, mint sajnálatos.
E mellet a Gripen A beszerzés nem volt előrelépés a MIG-29-hez képest, így az eredeti Gripen szerződés elég szar döntés volt. (szerintem)
A szoci szerződés módosítás anyagilag volt siralmas döntés, de a Gripen C legalább műszakilag előrelépés volt, a MIG-29-hez képest ami tény.
Az is tény, hogy hosszabb távon nagyobb volt a friss tervezésű Gripen C-ben a fejlesztési potenciál, mint a MIG-29-esben.
És az is tény, hogy a lízing miatt nem tudtuk balkáni módon lelakni a Gripen flottát, és meghonosodott nálunk egy normális üzemeltetési kultúra is.

Számomra se a MIG-29 beszerzés, se a MIG-29 lerohasztás se a Gripen program nem volt szimpatikus döntés. De ez meg már egyéni szocprobléma :)
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 700
113
Err, az Eltak kb másodperceken belül megadják az indítók helyét és a levegőben lévő Gripenrol azonnal indulhat a Taurus.
Más opciónk nem is igen lehet amúgy, max drónnal próbálkozni, de az joval drágább játék és ha leszedik, az sokba fáj.
A kérdés az, mennyi idő alatt pucol el az indító, mert mondjuk 0.8 mach koruli atlagot szamolva is ~1000km/h korul megy a Taurus, ráadásul nem elég csak odébb gurulni, mert a Tauruson minden létező navigalas van plusz sajat maga is 3D modell alapjan is probalja azonosítani a celt, meg lehet vele kerestetni stb. Pimasz egy darab. :)

Engedd el! Egy félre értésből adódott az egész HIRMAS vadászat téma, mint ahogy kiderült, Xpert sem arra gondolt, akitől elindult. Szimplán csak nagy hatótávolságú stratégiai csapás képességét szembe állítjuk egy másik ugyan ilyen képességgel.

Az 1000 km/h nagyon impozánsan hangzik, de a gyakorlatban azt jelenti, hogy 6 perc alatt tesz meg 100 km-et. Moli példájában 200-300 km indítás volt, de mivel Kecsót akarja támadni megrögzötten, ezért számoljunk csak azzal, hogy a gépek 100-ra vannak tőle!
6 perc alatt betolatsz egy tanya mögé, aminek a sarkánál indítottad a repterünk ellen a román csapást és a Taurus nem fogja látni, érzékelni az indítót, mert beton/tégla takarja. Simán elmegy felette. De a 6 perc arra is elég, hogy a közeli erdőbe bemenj és még álcahálót is tudsz rá rakni. Sem érzékelni, sem az ágak miatt biztosan eltalálni nem tudod. De simán beállhatsz egy pajtába és szintén nulla észlelhetőség.

Grad rakétavetők ellen meg lehetne csinálni, csak annak olyan is lenne a költsége. Nem az amerikai összegekből dolgozunk, a régióban is szerintem ezekből mindenkinél pár darab lesz és kiemelt jelentőségű célpontok ellen fogják bevetni. (Itt a kérdés inkább azon volt, hogy ki az, akinek lesz pár darab ilyen földön álló repülőgépeket bombázni és ki az, aki csak reménykedik benne, hogy nem fog az annyira fájni, mint amennyibe kerülne.)

Oszama bin Ladent meg az ISIS kalifáját ti ott, a nagy vízen túl, már ezerszer megöltétek. Ha jövő ilyenkor bejelenti Hazánk, hogy mi is megöltük Ladent egyszer az életben a Közel-Keleten, én holttestet nem fogok kérni. Ott volt a rakéta? Ott! Azért nincs holttest, mert szar nem maradt a terrorista vezérből. :)
Békeidőben is hasznos képesség és hagyományos háborúban nem csatadöntő -a kis darabszám miatt-, de néhány kulcs pontot ki tudsz vele iktatni.

Hogy a Gripen E/F most nem volt téma.

Én eddig is arra tippeltem, hogy most a C/D-k upgradeje lesz bejelentve. Én annak szurkolok, lehet megharagszik valaki érte, de a brazilok építsék fel a gyárat idehaza és akkor mi is tudunk pár alkatrésszel beszállítani az AV-hez, aminek a fele miatt jön onnan is vissza pénz. Egy éve már az is álomnak tűnt, hogy magyar tulajdonban összeszereljük az új gépek alkatrészeit.
Ráadásul abban is egyre bizakodóbb vagyok, hogy a brazil kötődés miatt meglépjük, hogy az új flotta fele lesz E és fele lesz F. Így minden géppárnak lesz egy olyan pilótája, aki a BMS-re, az EW-re, a kommunikációra tud figyelni. Eddig is az jellemzi a csatatereket, hogy több információd van róla, mint amennyit egy ember 100%-ban fel tud dolgozni. Bevallom őszintén, régen nagyon hülyén nézett ki, hogy egy gépre két pilótát ültetnek, pedig egy is el tudja vezetni, de annyival összetettebb lett a harcászat és annyival több infót fognak adni az érzékelők, hogy ma már az a furcsa számomra, ha valaki egy légi kötelékbe nem rak egy ilyet.
 
K

kamm

Guest
Az 1000 km/h nagyon impozánsan hangzik, de a gyakorlatban azt jelenti, hogy 6 perc alatt tesz meg 100 km-et.
Pontosan tudom, azért irtam oda

Moli példájában 200-300 km indítás volt, de mivel Kecsót akarja támadni megrögzötten, ezért számoljunk csak azzal, hogy a gépek 100-ra vannak tőle!
6 perc alatt betolatsz egy tanya mögé, aminek a sarkánál indítottad a repterünk ellen a román csapást és a Taurus nem fogja látni, érzékelni az indítót, mert beton/tégla takarja. Simán elmegy felette.
Dehogy megy. Ez egy cruise missile, kepes celt keresni, hurokban ujra elhuzni, van rajta thermal iganing, radar mimden istennyila plusz saját azonosító algo es db is van benne, 3D modellekkel.

De a 6 perc arra is elég, hogy a közeli erdőbe bemenj és még álcahálót is tudsz rá rakni. Sem érzékelni, sem az ágak miatt biztosan eltalálni nem tudod. De simán beállhatsz egy pajtába és szintén nulla észlelhetőség.

Alcahalo, ez aranyos. :) Szerinted azon nem lehet valamilyen spektrumon atlatni? :)
Az hagyján, de ha az Eltak leadtak a tuznyitas utan 2-3 masodperccel a helyét, akkor egy leendő muholdrol gyakorlatilag real-time követik utána, folyamatosan updatelve a Taurust.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 077
1 758
113
Ha a tegnapi fejleményeket veszitek alapul és a látottatakat, akkor a súlymakettekből a képességbővítés mondhatni egyértelmű a közeljövőt nézve. Számomra az is beszédes, hogy a mi gépeinkre voltak ezek ráaggatva és nem a makettként kiállított Gripen E-t matricázták át ék felségjelűre.
 
K

kamm

Guest
Ha a tegnapi fejleményeket veszitek alapul és a látottatakat, akkor a súlymakettekből a képességbővítés mondhatni egyértelmű a közeljövőt nézve. Számomra az is beszédes, hogy a mi gépeinkre voltak ezek ráaggatva és nem a makettként kiállított Gripen E-t matricázták át ék felségjelűre.
What.
 
M

molnibalage

Guest
Gratulákok, ismét jó írás lett!
Köszi.
E mellet a Gripen A beszerzés nem volt előrelépés a MIG-29-hez képest,
De, az volt, csak túl kicsi. Ha az ember típust vált, akkor annak ne a félig kifutó változatát vegye meg.
A szomorú igazság az, hogy a kb. mindenki által szénné fikázott letárolt F-16 ADF gépek is többet tudtak a MiG-nél minden téren kivéve az R-73 + sisakcélzó terén.
  • Annak is volt már BVR képessége AIM-7M-mel, ami jobb, több téren is, mint az R-27R.
  • Jobb kabin.
  • Jobb HUD.
  • AG üzemmódos radar (DBS) (bár ebben nem vagyok biztos)
  • És legalább az AGM-65A/B/D megvolt, tehát minimális PGM képessége megvolt.
És ezt szarozták és nevezték 25 éves istencsapása és minden másnak a balfaszok, csak meg AMARG-ban voltak letárolva. Kb. 1,5 éve 1993-ban, mert a hh vége miatt már az ANG-nek sem kellett a AP-re. De hát a sajtó és a tömeg már akkor is balfasz volt.
így az eredeti Gripen szerződés elég szar döntés volt. (szerintem)
Nem szar, csak az sem volt a legjobb, ahogy a módosítás sem az eredeti formájában.
A szoci szerződés módosítás anyagilag volt siralmas döntés, de a Gripen C legalább műszakilag előrelépés volt, a MIG-29-hez képest ami tény.
Igen. A szebb jövő alapján elhozhatta legalább a stabilabb és jobb vassal.
Az is tény, hogy hosszabb távon nagyobb volt a friss tervezésű Gripen C-ben a fejlesztési potenciál, mint a MIG-29-esben.
Fényévekkel,de hát az alapállapota is egy térugrás a MiG-hez képest.
És az is tény, hogy a lízing miatt nem tudtuk balkáni módon lelakni a Gripen flottát, és meghonosodott nálunk egy normális üzemeltetési kultúra is.
2026 után jön majd el a korszak, ahol nekünk kell észnél lenni.
 
K

kamm

Guest
Jól olvastad. Értem a mindenből a legmodernebbet elvet és tényleg e szerint gondolkoztak a HM által eddig is. De ha az utalást veszed alapul amit a képek sugallnak, nem úgy volt kiállítva a Gripen E, hogy rajta a mi felségjelünk hanem a hazai gépek voltak felszerelve azzal amivel.
Teljesen egyértelmű, hogy ha pehet, már abba is be akarnak szallni az AVn keresztül.

Ez tárgyalási technika, nem udvarolok a vevőknek, sem az eladónak, hanem alkuszunk.

Ha ti tegnap után azt hiszitek, itt bármi mást fognak venni, mint Gripen Et, semmit nem értetek abból, hogy zajlik egy alku, már ne haragudj. :)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 837
36 465
113
De, az volt, csak túl kicsi. Ha az ember típust vált, akkor annak ne a félig kifutó változatát vegye meg.
A szomorú igazság az, hogy a kb. mindenki által szénné fikázott letárolt F-16 ADF gépek is többet tudtak a MiG-nél minden téren kivéve az R-73 + sisakcélzó terén.
Meg az F16MLU is,ami már lehet sisakcélzós is,meg AMRAAMos.Repteljesitmény szempontjábol is az lett volna a nyserő.Dogban ugyan a MiG nagyon jó,csak hatótávban,hordképességben meg már nem annyira.
2026 után jön majd el a korszak, ahol nekünk kell észnél lenni.
Naja.Kiderűl,hogy mennyi volt az eddigi üzemeltetésből a svédek érdeme....

ATCMS vs Taurus vitákoz.Taurus drága,és nem is kicsit.Lassúsága miatt idóérzékeny mobil célok megsemmisitésére nem igazán alkalmas.Rampage légi inditásu SRBM alkalmasabb lenne ilyen feladatra.
 
  • Tetszik
Reactions: bel
M

molnibalage

Guest
Dehogy megy. Ez egy cruise missile, kepes celt keresni, hurokban ujra elhuzni, van rajta thermal iganing, radar mimden istennyila plusz saját azonosító algo es db is van benne, 3D modellekkel.
???
Semmoiféle IR képalkotós érzékelése nincs a Taurusnak. A navigáció DSMAC.
Amúgy még mindig nem igazán értem, hogy mi abban a jó, hogy esetleg szétlősz egy indítót, amin már nincs rakéta. Ok, többet nem fog tüzelni, de ez mit ér, ha papírtető alatt levő gépeket már szétlőtte BM, mert nincs betonfedezék...?

Meg az F16MLU is,ami már lehet sisakcélzós is,meg AMRAAMos.Repteljesitmény szempontjábol is az lett volna a nyserő.Dogban ugyan a MiG nagyon jó,csak hatótávban,hordképességben meg már nem annyira.
Az ADF nem MLU, de egyébként igen.
 

szasa30

Well-Known Member
2013. augusztus 9.
260
922
93
Most lehet lehutom a kedélyeket. Pár perce beszéltem egy Gripen pilotaval. Ő azt mondta se a Reccelite, se a Meteor, se az AASRAM nincs rendszerben és nincs megrendeles sem rá. Egyenlore csak a katonák vágyálma. Ezeket a függesztett cuccokat demo célokra kaptak kölcsön.
Viszont szerinte “maradnak Gripenek, de nem igy”….
 
T

Törölt tag

Guest
A brazilok nem Targo sisakot használnak?
De, a Brazilok Targo sisakot rendelték az E/F hez.
Az izraeli Targo az olcsósított változata az USA JHMCS nek.
Az angol Striker II messze jobb a Targónál. Mit ne mondjak, a Striker II nél a NVG bár bele van integrálva a sisakba, a Targónál meg még mindig fel kell csatolni a jó öreg NVG binoculárokat...
Remélem mi a drágább de jobb megoldást választjuk
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
5 004
9 271
113
De, a Brazilok Targo sisakot rendelték az E/F hez.
Az izraeli Targo az olcsósított változata az USA JHMCS nek.
Az angol Striker II messze jobb a Targónál. Mit ne mondjak, a Striker II nél a NVG bár bele van integrálva a sisakba, a Targónál meg még mindig fel kell csatolni a jó öreg NVG binoculárokat...
Remélem mi a drágább de jobb megoldást választjuk
Köszi az infót!
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 700
113
Alcahalo, ez aranyos. :) Szerinted azon nem lehet valamilyen spektrumon atlatni? :)
Az hagyján, de ha az Eltak leadtak a tuznyitas utan 2-3 masodperccel a helyét, akkor egy leendő muholdrol gyakorlatilag real-time követik utána, folyamatosan updatelve a Taurust.

Én kétkedem abban, hogy az a rakéta mindent lát és az AI mindent észrevesz. Álcaháló az I/O miatt kell. És vannak jól bevált módszerek. Lehet csak a pesszimista beszél belőlem, de mindig az volt a szöveg, hogy most már olyan fejlett érzékelők vannak, hogy esélye nincs senkinek elbújni és a végén a csatamezőn mégis olyan jól sikerült!
Az meg, hogy kémműholddal követünk minden indítót külön és a felé repülő Taurusoknak szinkron adjuk ki hová menjen... Én egy román-magyar háborút még mindig nem így képzelek el.
Én megelégszem azzal, ha az álló stratégiai célpontokat kiiktatjuk ilyen nagy távolságon. Szerintem el kell engedni, hogy HIRMAS-okat fogunk 200+ kilométerről vadászni. Nem csatadöntő fegyver és nekik is méregdrága ilyen távolságból tömegesen használni. Lesz ezer más, amire lőni kell és köztük néhány olyan, ami veszélyesebb is.