[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Az Mk 4 radar mod-ot már megkaptuk a 2017-es Ms20 csomaggal. Vagy az Mk4-ből is több változat van? Kezd bonyolódni a történet :)
Szerintem nem olyan bonyolult.
https://forum.htka.hu/threads/saab-jas-39-gripen.145/post-562403
Először a PS-05 Mark.4 verzióról:
PS-05 radar / A Mark 4
"...Természetesen a 2020-as frissítés leglényegesebb eleme a legfontosabb Gripen érzékelő, a PS-05 / A radar frissítése a legújabb Mark 4-változatra.
Ez a frissítés a gyártó szerint 150% -kal növeli a radar érzékelés távolságát az eredeti nem frissített Mark 3-hoz képest pl. egy tengeri cél esetén. Mats Thornbiörnson a SAAB egyik vezetője szerint a növekedés közel 200% -kal nő.
Hasonlóképpen jelentősen javult a kis RCS-sel rendelkező célpontok detektálási távolsága is, az új radar egy olyan távolságról képes észlelni egy 0,1 m2 visszaverő felülettel rendelkező célt, amilyen távolságról a radar korábbi verziója csak 4m2-es célpontot tudott érzékelni.
A PS-05 / A Mark 4 upgrade az összes elektronikai blokk cseréjét jelenti, és készen áll az Active Electronically Scanned Array (AESA) antenna jövőbeli integrálására"


Majd kicsivel később a cikkben a PS-05 Mark.5 AESA változatról (szintén köszönet a Google fordítónak):
"A 2025-ös tervezett korszerűsítés kiterjedtebb, és várhatóan magában foglalja az új PS-05 / A Mark 5 radar és az új EWS-39 Mark II önvédelmi rendszer bevezetését is, amely több REB képességgel rendelkezik, mint elődje.
A PS-05 / A Mark 5 radarnak már egy új, aktív elektronikus fázisú antennája (AESA) van, viszont a gyártó szerint az elektronikai blokkok változatlanul az eredeti Mark 4 ből származnak.
Az új PS-05 / A Mark 5 radar első repülési tesztjeit 2019-re tervezik.

Meg kell magyaráznom, hogy gyakorlatilag az összes modern AESA radar elektronikája gallium-arzenid bázisú félvezetőkkel működik, miközben hatalmas mennyiségű hőt termel, és rengeteg energiát fogyaszt. Ha tehát gallium-arzenid alapú elektronikát (GaAs) használsz, akkor nem lehet egyszerűen behelyezni az AESA radart a Gripen C / D-be, mivel az alapvető tervezési változtatásokra van szükség a megbízható hűtés biztosítása érdekében. Viszont a SAAB olyan következő generációs radar technológián dolgozik amely a gallium-nitrid alapú félvezetőket (GaN) haszná, ami sokkal több kimenő energia használatát teszi lehetővé, kisebb energia felhasználásával, kisebb hőtermeléssel. Ez lehetővé teszi az AESA antenna bevezetését a Gripen C / D-be átfogó áttervezés nélkül, ”mondja Mats Thornbiörnson, a SAAB tesztpilótája és vezetője"
 
.
Dél Afrika inkább onnan jutott eszembe, hogy a Gripen program elején ők voltak az a partner ország, akik saját fejlett repülőiparral rendelkeztek, és technikai partnerként is számitottak rájuk. Gondolom, ezt a szerepet most a brazilok veszik át főleg, de az AV projecttel Magyarország is bejöhet ebbe a körbe, hogy fejlesztési feladatokat kapunk.
...és ez is lett a vesztük.
A dél-afrikai Gripen flotta kilépett a SAAB támogatási ernyője alól. Annyira nem tudták megoldani a Saab nélkül, hogy 1 év múlva vissza kellett lépniük.
De már annyi pénzük sem volt, hogy a svéd supportot kifizessék. Ezért állították le a gépek egy részét.
 
Tempest, ha elesz egyáltalán kb 10-15 év, ahogy az európai fejlesztések folynak, ahhoz képest még a Szu-57 prjekt is a tomegtermelés diadala...
A svédek pont 2035-ig határozták meg a C/D gépeik üzemeltetési határát, és ennek kidolgozására adtak megbízást a Saabnak.
 
A svédek pont 2035-ig határozták meg a C/D gépeik üzemeltetési határát, és ennek kidolgozására adtak megbízást a Saabnak.
jaah,, de ha sz.r kerülne a palcsintába, 2030-ban leadhatják a rendelést F-35-re, pénzük van, hacsak a kommunisták át nem veszik a hatalamat náluk vagy az USA-ban, politikai is megengedi... A Tempest meg hasonló... megnéznék egy piackutratást. az F-35 mellé hová és háyn darabban tudnák eladni, mert ugye mennyi lesz majd a darabár..... Van egy érzésem, ez is arra a sorsra jut majd min tpld a svéd atomtengeralattjáró projekt.. eltűnik a süllyesztőben..
 
  • Vicces
Reactions: Törölt tag
jaah,, de ha sz.r kerülne a palcsintába, 2030-ban leadhatják a rendelést F-35-re, pénzük van, hacsak a kommunisták át nem veszik a hatalamat náluk vagy az USA-ban, politikai is megengedi... A Tempest meg hasonló... megnéznék egy piackutratást. az F-35 mellé hová és háyn darabban tudnák eladni, mert ugye mennyi lesz majd a darabár..... Van egy érzésem, ez is arra a sorsra jut majd min tpld a svéd atomtengeralattjáró projekt.. eltűnik a süllyesztőben..
Ki az alanya ennek a hozzászólásnak?
 
jaah,, de ha sz.r kerülne a palcsintába, 2030-ban leadhatják a rendelést F-35-re, pénzük van, hacsak a kommunisták át nem veszik a hatalamat náluk vagy az USA-ban, politikai is megengedi...

Az az szép, hogy ez a mondat nem csak a svédekre, hanem Magyarországra is igaz. :D
 
jahhh.. elbaszta a direkciót a Köpcös... jó esélllyel a komcsik is hamarabb kapnának exportengedélyt a Kongresszustól, min t a magxar légierő..
 
Vártad az Mk4-et, amikor az 3-4 éve itt van. Ezek alapján azt hittem, hogy akkor ebből is lehet block1 block2 stb, mint az Ms20ból, és akkor így bonyolultabb kibogozni, hogy mit vehettünk most
Neeem, en azt irtam, hogy nem tudom, azt megkaptuk-e, de biztos vagyok benne, hogy Mk5 lesz most, ami jon. ;)
 
  • Tetszik
Reactions: ms07
  • Vicces
Reactions: Törölt tag
Thx, de sztem az állatorvosi ló esete lesz a dolog, eddig nem böngésztem ott. nagyon..
Mire gondolsz, mert az angolok, olaszok, svédek már fix partnerek?
Az olaszok és az angolok az EF -okat fogják valtani, a svédek meg a Gripen C-ket, meg talán később az E-ket.
Ez összesen minimum 350 - 400 gép lesz. És akkor még nem néztük világ egyéb részein való értékesítést.
Ha bármelyik közép-európai ország (köztük mi is) beszáll fejlesztőnek, akkor ott minimum 28-35 gép biztosan rendelésre kerül.
De pl. Az is opció lehet, hogy bevonják a brazilokat is idővel.
Képzelj el mondjuk egy olyan dealt, hogy mindenki gyárt bele részegységet. De mondjuk az összeszerelést a braziloknál végzik. (Esetleg a csehek)
A brazilok a beszállásért cserébe kapnak fix KC-390-es megrendeléseket. A svédeknek is sürgősen teherszállító váltótípus kell.
Az olaszoknak kb. a szükséges szállítókapacitásnak csak az 1/3-adával rendelkeznek.
Az angolok hiába tervezik, hogy csak az A400M-mel megoldják a szállítást, egyszerűen azzal (bár kiválló gép) de nem lehet mindent rentábilisen szállítani. Tehát szükség lesz a C-130 direkt utódra.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD
Az idézett cikk szerint a csehek nem tervezik a C/D Gripenek további modernizációját, mert nem ezekkel a gépekkel számolnak 2028 után. A bérlés miatt ők simán átülhetnek Gripen E/F-re.

Kicsit tovább fűzném ezt a gondolatmentedet.

0, Te is úgy látod, ha jól értem, hogy ha most nem kapják meg a madaraink az új fegyverzetet, akkor pár éven belül a közelgő svéd upgrade-del együtt jön minden. (Ami logikus lenne, hiszen abban és ott lehetnek olyan képesség elemek, amik végstádiumban vannak, de kellenek nekünk.)
1, Ahogy lejár közel egy időben a szerződés a cseheknél és nálunk, nekünk lesznek gépeink, nekik nem. Logikus döntés lesz a részükről, ha ezt kihasználják E-k beszerzésére. De ők minden esetben kényszerhelyzetben lesznek, hogy legalább egy századra az előrelépést megtegyék.
2, Nagyon hangoztatják a mi kormányunk részéről, milyen fantasztikus lehetőségek vannak az AV-ben. Ha megvárjuk, hogy előbb Prága rendelje meg az Eriket és mi csak utána állítjuk fel a 2. századunkat, a cikk is egyébként a cseheknél 2 századdal számol... Azt akarom ebből kihozni, hogy a kis lépések a bizalom felé elve alapján fel lehet építeni az egészet úgy, hogy a cseh gyárba ne kelljen nekünk hamarabb megrendelést és pénzt lekötni, mint ahogy a most forráselvonással küszködő cseh haderő beleteszi a sajátját. (Az IFV bohóckodás után ezt még szükségesebbnek is tartom, mert aki képes az utolsó hónapokban azzal előállni, hogy nem is annyit szeretnék megrendelni a harcjárműből...)
3, Kapunk még egy kis időt arra, hogy letárgyaljuk a gyártókkal az új gépek beszállítását. Amíg a brazilok meg nem építik nálunk a gyárukat, addig nekünk kevésbé előnyös már most bejelenteni minden jövőbeli beszerzést, mint megteremteni a hazai kutatást és beszállítást és utána már nagyobb hazai hozzáadott értékkel vennénk meg az új gépeket. (Amiket én abban reménykedem, hogy Csehországban szerelnek össze licence alapján. Így a most megvásárolt 50%-os részesedés úgy termeli vissza az árát, hogy a csehek 2 új E századdal etetik, mi egy század új vasat gyártatunk hozzájuk meg a kiképző gépekből veszünk.)

Vagyis ami számomra lényeges, hogy Kammm is felvetette korábban, hogy amíg ki nem fizetjük a részesedést pénzben, addig tárgyalhatunk és saját javunkra elbillenthetjük picit az arányokat, hogy ki mit tesz bele és mi mit kapunk ezért cserébe. És régebben is még Kammmal is vitáztam azon, hogy mennyire várható idén az új gépek bejelentése. Szerintem ez alapján a gondolatmenet alapján simán csúsztatható, hiszen a környező országoknak egy modern századuk van -kivéve Ukrajnát, akinek annyi sincs- és a gépek saját tulajdonba kerülésével mi mindenkivel előnyben vagyunk... ma még!