A napokban "találkoztam"(Skype) a dízeles közlekedés-mérnök (és egyéb "hasonlók") csapat-tagommal és érdekes dolgokat mondott:
A T-72 motorját különösebb gond nélkül fel lehet húzni a szokásos 850 LE-re élettartamra tekintettel is.
Sőt: "talált" még 50-70Le-t, viszont...
Azt javasolta --ami szerintem is jó--, hogy nem kellene tovább húzni az eredeti motort, mert kezd üzemeltetési kockázatban megjelenni a további teljesítmény!!!
Inkánbb a következőt tartja követendőnek: a másik módszer (szoft tuning, + jobb alkotóelemkre cserélni néhányat) elemei helyett a hatásfoknövelésben általa talált elemekre kellene inkább cserélni a szokásos módon történő teljesítmény*növelést, mert az nem terheli tövább a rendszert, és több tartalék marad a megbízhatóságra, élettartamra és még egy 4-7% üzemanyag-fogyasztás is csökken.
Azt javasolta még --amihez hasonlót én is, más is felvetette--, hogy a 60-70-es évek tragikus kezelhetőségét kellene javítani, mert a mai műszaki színvonal már megfizethető áron lehetővé teszi a haditechnikánál kiemelten fontos magas megbízhatóságot.
Erre maguk az oroszok is rájöttek, mert az ő 72-eseknél is csökkentik a korabeli konstrukciónál igen magas emberi-hiba kockázatát.
Ezt nem csak csökkenteni javasolja, hanem sok esetben kizárni is az emberi hiba lehetőségét. becslése szerint ez közel 100 LE teljesítménnyel egyenértékű. például egy automata(robotizált) váltó képében, ami sokkal jobban tud optimálisan váltani, mint egy vezető manuálisan!!!
Valós példa: Autós teszteknél kéziváltós Forma-1-es pilótákat vertek meg automata váltós (képzett)amatőrök!!!
Ezt szerinte is meg lehet csinálni az eredeti váltó robotizálásával.
További járulékos előny, hogy ezzel a harckocsi-vezető terhelése jelentősen csökken, amit a folyamatosan változó harctéren jóval magasabb harcértékre tud váltani.
Ez pedig hasonló előnyt nyújt, mint amit II. V-h-ban az általában jobban kezelhető német technika nyújtott az ebből a szempontból (T-34-nél amerikai értékelés szerint) tragikus orosz gyakorlat.
Mit jelent ez a számok nyelvén.
A szokásosan 850 LE környékére felhúzott T-72 megbízhatóságát 100-ból 75 darabot harcképesnek tekintve (valós közeli arány !!!), ha inkább a megtakarítást építjük be a 850 lóerőbe akkor (becslésünk szerint) a harcképes állomány 81-82 darab körül lenne a (statisztikailag jobban látható elméleti) 100 darabból.
Ha az automatizálások, robotváltó is "bemodernizálódik", akkor az emberi hibák jelentős része is kiesik, és az oroszok hiba-statisztikáit is bele becsülve a harcképességi mutató közelíteni tudná a kiemelkedő 90%-ot.
Ezek inkább nagyságrendi számok, ne kezdjen kötözködni senki a pontos darabokkal, a nagyságrend a döntő, hogy egy elavultnak tekintett eszköz valóban gyenge harcképességi mutatója megfizethető korszerűsítéssel milyen jelentősen javítható: 75%-ról közel 90%-ra.
Jól kivitelezett megoldásnál --amire vannak magyar példák-- a korábbi meghibásodási és élettartam mutatók ennél is jobb eredményeket hoznának.
A robotizált váltó másik előnye lenne, hogy a várható 6-7-8 tonna tömegnövekedés ellenére a végsebesség nem csökkenne a könnyebb (és eredeti --kisebb-- motor-teljesítményű, T-72M: 780LE ) eredeti változathoz képest, a megnövelt súly 41=>48-52 tonna) és a megnövelt teljesítmény(780=>850LE) ellenére.
Mindezt a gyorsabban és optimális időben végrehajtott váltások eredményezik.
..."csak" alkalmazni (lehetne/)kellene (már végre !!! ) az eszköz(T-72) tervezése óta eltelt csaknem 50 év technikai fejlődésének töredékét.
Tök felesleges pénzkidobás lenne.
Nagyon jó kiegészítés lenn a 44 mellé egy "százas".
...de inkább kettő!
Igazából soha nem fogom megérteni, hogy miért rugóztok a T-72-n. Tudjátok, hogy hány féle modifikáció szerepel nálunk? Ezek mindegyike más gyártótól (országból) jött, és az alkatrészeik nagy százalékban nem kompatibilisek. Kérlek, beszélj egy olyan emberrel, aki ezeket üzemelteti, és utána mantrázd ezt a dolgot. Az ismerősöd biztosan ért a V46-os típusjelzésű dízelmotorhoz, melyek gyártási ideje a nyolcvanas évek eleje. Hajrá, hajrá!
Azért rugózunk mert hibrid háborúban a "hibrid-állomány" a megfizethető megoldás.
Ti rugóztok, hogy a kb. jelenlegi 70 darab, 6-7-8 féle.
Gombokért lehet egységesíteni, és kiegészíteni bő 200 darabra.
1-2 "csillagromboló" ára.
...tőlem maradhat a "letolt gatya" is, most költözünk a Dunántúlra.
...de akinek jó így is, az legyen szíves a keleti határhoz "teleportálni"!
...családostul. "Csak a játék kedvéért!"
A kibontakozó ukrán valóság szerint is jó a "letolt gatya"!
A románok is egyre nagyobbra szabják a mellényt.
A szuper liberális, szuper-zöld németekből azt is kinézem, hogy felmerül valami jogállamiságot segítő ötlet akár a Leo-knál is.
Szaud-Arábiánál sokkal több pénzről lemondtak egy "emberjogi-embargózással".