[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
A Tempest csak álom. Emlékezzünk az Euro Fihter tervezésére, 1988-ban már nekiláttak, mikor is lett kész beázott szélvédővel?
Annyibol mas, hogy ott eloszor kozos francia-nemet lo volt, majd a turosodas utan lett Eurofighter es Rafale.
Most a felesleges tizeves turoerlelest a britek megsporoltak es eleve sajatot akarnak, a svedekkel meg olaszokkal.
Kozben a maradek francia-nemet lo mar gyorsabban turosodik, a spanyol meg csak nez, hogy mi van....

Az erdekes az lesz, ha valoban ossze fog dolgozni a (brit-olasz-sved) Tempest a (japan) F-X programmal; az tenyleg sokat dobhat a Temptesten, milliardokat es hosszu eveket sporolhatnak a megosztott fejlesztesekkel.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 056
14 208
113
Ebben a kérdésben teljes mértékben adom a gombokért filozófiád :D

"Gyanús" vagy, valamire készülsz !!!



"Fél-gombokért" átvehetjük a cseh gépeket, ha sokszor, sok szépet mondunk róla, hogy a SAAB referenciaként tudjon bennünket idézgetni. :oops:


Kb...

.

Sztem a cseh gépeket nem fogjuk átvenni. MG szerint a használt gépek több paraméterben is csak gyenge másolata 1 újnak. Sztem hiba lenne.

Az újak --semelyik, a Griffek sem-- mostanában nem lesznek 100 millió $ alatt, a használt (modernizált ??? ) meg nem nagyon lesz 30+ millió $ felett! ...vagy ha igen, akkor --szerintem-- "ne-kelljen".

Én: Egy új gép árából(100+ millió $/db) vennék kettőt (30+ millió $/db: fele/fele egy és kétszemélyest,) modernizált-használtat, a harmadik használt árának harmadából meg két használt/felújított Albatroszból(2-4 millió $) átépített drón-fegyverhordozó/távolsági/mélységi csapásmérő drónt.
A kétszemélyesek a drón-irányítós/-csapásmérős küldetésekhez kellene.
...a "maradékkal" kipótolnám a hazai drónfejlesztést/gyártást!!!

Ez utóbbi --Alba-kamikaze(csak-oda-út)-- küldetésben, "erre-olcsósítva" (kb. 1 milla, mindennel)- akár 1500 km-t is tudhat 300-1.200 kg közötti harci terheléssel!!!
Ha többen mennek és van valami alapnál nem több --gombokba kerülő-- őnvédelme-zavarása, akkor bármire is elég:

  1. híd,
  2. erőmű(atom-/"sima"-, bármilyen is: trafó-telep/-állomás),
  3. vasúti csomópont,
  4. kormányzati, hadműveleti vezetési pont,
  5. ...

...de egy ilyen képesség kiépítését messze nem nézem ki sem a múlt/jelen/közeljövő ""szakértőitől""(Pfff...), sem az alamizsnáért egyre mélyebbre hajoló politikai vezetéstől.

Tévedni akarok, tévedni akarok ez utóbbibakban, nagyot és gyorsaaan!!!


.
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 657
15 062
113
Majd 10 év múlva visszatérünk erre és eldöntjük mi az álom, mi a valóság ennek megfelelően vesszük a következő generációs gépet. ;)
Ha 10 èv múlva felszáll valami prototípus fèle, már annak is örülhetsz.
Kb 20 èv múlva lessz valami képessége is.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 046
38 424
113
Ha 10 èv múlva felszáll valami prototípus fèle, már annak is örülhetsz.
Kb 20 èv múlva lessz valami képessége is.
A svédek 2035-ig teveznek a Gripen C gépekkel - addig support és fejlesztés is van hozzá. Szóval ráérünk a kövtkező évtizedben dönteni - pl. Tempest, KF-21 vagy F-35 "Block 15" - ami akkor épp a legjobb lesz nekünk.
 
  • Tetszik
Reactions: efott1974

megmurgyel

Member
2021. április 4.
39
90
18
elég valószínűtlen... :)
Még egy század fullra tunningolt C/D lesz szerintem - 28 gép szerintem elég is nekünk egy erős légvédelmi rendszerrel kiegészítve.
A NASAMS mellé jön még a Dávid-csúzli (radarját már megvettük) - aztán próbáljanak ide berepülni! :D
Ez attól is függ, hogy Amerikában milyen politikai iranyvaltas lesz. Illetve mennyire akarják megadoztatni az országot. Szerintem amerikai támogatásért cserébe be is vállalnák. Politikai gazdasági . Jövő zenéje ez. Cseheknel is szerintem bőven évek mire döntenek. Én azt láttom,hogy mindenki úgy áll hozzá mint ami a magyar bejelentés, hogy tulajdon keppen már csak alá kell írni, de a cseheknel nem így megy. De lízing konstrukcióban már lehet f35 lenne a befuto . De szerintem évekig ebben a topicban fingreszeles lesz :)
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 046
38 424
113
Ez attól is függ, hogy Amerikában milyen politikai iranyvaltas lesz. Illetve mennyire akarják megadoztatni az országot. Szerintem amerikai támogatásért cserébe be is vállalnák. Politikai gazdasági . Jövő zenéje ez. Cseheknel is szerintem bőven évek mire döntenek. Én azt láttom,hogy mindenki úgy áll hozzá mint ami a magyar bejelentés, hogy tulajdon keppen már csak alá kell írni, de a cseheknel nem így megy. De lízing konstrukcióban már lehet f35 lenne a befuto . De szerintem évekig ebben a topicban fingreszeles lesz :)
Adtak bárkinek is F-35-öst lízing konstrukció keretében?
 
K

kamm

Guest
"Gyanús" vagy, valamire készülsz !!!







Az újak --semelyik, a Griffek sem-- mostanában nem lesznek 100 millió $ alatt, a használt (modernizált ??? ) meg nem nagyon lesz 30+ millió $ felett! ...vagy ha igen, akkor --szerintem-- "ne-kelljen".

Én: Egy új gép árából(100+ millió $/db) vennék kettőt (30+ millió $/db: fele/fele egy és kétszemélyest,) modernizált-használtat, a harmadik használt árának harmadából meg két használt/felújított Albatroszból(2-4 millió $) átépített drón-fegyverhordozó/távolsági/mélységi csapásmérő drónt.
A kétszemélyesek a drón-irányítós/-csapásmérős küldetésekhez kellene.
...a "maradékkal" kipótolnám a hazai drónfejlesztést/gyártást!!!

Ez utóbbi --Alba-kamikaze(csak-oda-út)-- küldetésben, "erre-olcsósítva" (kb. 1 milla, mindennel)- akár 1500 km-t is tudhat 300-1.200 kg közötti harci terheléssel!!!
Ha többen mennek és van valami alapnál nem több --gombokba kerülő-- őnvédelme-zavarása, akkor bármire is elég:

  1. híd,
  2. erőmű(atom-/"sima"-, bármilyen is: trafó-telep/-állomás),
  3. vasúti csomópont,
  4. kormányzati, hadműveleti vezetési pont,
  5. ...

...de egy ilyen képesség kiépítését messze nem nézem ki sem a múlt/jelen/közeljövő ""szakértőitől""(Pfff...), sem az alamizsnáért egyre mélyebbre hajoló politikai vezetéstől.

Tévedni akarok, tévedni akarok ez utóbbibakban, nagyot és gyorsaaan!!!


.
Total off az osszes szamod. :)
 
K

kamm

Guest
Ez attól is függ, hogy Amerikában milyen politikai iranyvaltas lesz. Illetve mennyire akarják megadoztatni az országot. Szerintem amerikai támogatásért cserébe be is vállalnák. Politikai gazdasági . Jövő zenéje ez. Cseheknel is szerintem bőven évek mire döntenek. Én azt láttom,hogy mindenki úgy áll hozzá mint ami a magyar bejelentés, hogy tulajdon keppen már csak alá kell írni, de a cseheknel nem így megy. De lízing konstrukcióban már lehet f35 lenne a befuto . De szerintem évekig ebben a topicban fingreszeles lesz :)
A cseheknel garantaltan cirkusz lesz abbol a politikaban, ha nem kapnak semmifele ellentetelezest - mindket csehszlovak utodallam a vegletekig korrupt, 2-3 kor kezeben van az egesz orszag, olyan nincs, hogy ekkora osszeg kimegy mindenfele 'alkotmanyos ktg' nelkul -, marpedig nem fognak.
Ezert is mondom, hogy en meg kivarom, mikorra lesz cseh felsegjelu F-35 a szomszedban... pass the popcorn! :cool:
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 980
8 534
113
A britek megvették a F-35-öst aztán mégis tolják a pénzt Tempest-projektbe. A svédek is ragaszkodnak a saját légi iparukhoz: ők tuti nem vesznek amcsi gépet, szóval ők is tolni fogják a pénz ebbe a rendszerbe. 2040-ig simán életben tartják a Gripeneket - pláne az E/F-eket.
A két európai projekt közül a Tempest az életképesebb - FCAS-tban kevésbé hiszek, a németek immel-ámmal tolják és az alapokról sincs megegyezés...
Az FCAS a franciáknak fontos. Nekik kell saját gép a Rafi után. A németeknek is kell, mert az F-35 mennyiség (két század) csak az atomhordozói privilégiumukhoz szükséges a Tonkák után. Egyébként a németekben inkább bízom, hogy katonai kérdéseken józanul gondolkodnak, mint a Lengyelek, akik bejelentkeztek atomhordónak, ha a németek nem léptek volna. A német katonai repülőiparnak is fontos az FCAS ha nem akarják a harcászati repülőgépgyártás megszüntetni. A problémájuk, a francia vezetés, és hogy a franciák akarnak minden fontosabb részegységek fejlesztei.
De ami igaz, az igaz, hogy a franciák fejlesztettéka Rafale-t amely szvsz sokkal jobb repülőgép lett mint a többnemzetiségű EF. A PESA és AESA lokátoraik is europai gyártmányok.
Ugyanakkor a Tempestre én sem tennék nagy pénzt, abban az értelemben, hogy a svédek csak később kérezkedtek be. A britek egyébként ismét növelik az F35 gépeik számát, az olaszok összeszerelik, egyik nemzetnek sem sürgős. A BAe-nek és a RR-nek fontos (így persze a briteknek is, de nem kell rohanniuk, a potenciális ellenségekne (Orosz, és Kína) nincs a jelenlegi RAF ellen semmilyük. Egyedül a lérak rendszereik vannak, de ezért vettek VIllám 2-est a britek.

Sajnos mindkét típus überdrága lesz, mert fejlesztése sokba kerül, és eleve a megrendelések száma, akármennyire is optimistán nézzük minimális lesz (még az 500 darabot se éri el), ellentéteben a F-35-el. És az F-22 váltótípus 6. gen amcsi gépről nem is tudunk semmit...

Nekünk viszont a Gripen teljesen megfelelő üzemeltetés költsége és bekerülési költsége alapján arra amire a katonai doktrinánk van. (és persze a nemzet a haderőre költeni tud)... A csehek nagy marhaságot csinálnak most az F-35-el.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 430
33 724
113
Az FCAS a franciáknak fontos. Nekik kell saját gép a Rafi után. A németeknek is kell, mert az F-35 mennyiség (két század) csak az atomhordozói privilégiumukhoz szükséges a Tonkák után. Egyébként a németekben inkább

Super Hornet lesz az a két század. Vagy lemaradtam valamiről?
 
K

kamm

Guest
Ugyanakkor a Tempestre én sem tennék nagy pénzt, abban az értelemben, hogy a svédek csak később kérezkedtek be.
Ez konkretan nem igaz, lasd a FT cikket, amit le is forditottam a Tempest temaban. ;)

Mindket programba meghivtak oket, de a britek teljes design reszvetelt is ajanlottak, logikusan inkabb azt valasztottak, mint atadjak csak az IPt a franciaknak beleszolas nelkul.
Egyebkent a Saab teljesen sw-alapu tervezesi rendszeret a Boeing is megirigyelte anno, azert is vonta be a Red Hawk projectbe, amit aztan meg is nyertek (=az uj amerikai trainer fighter jet.)
A Tempestben ok csinaljak raadasul a teljes system integrationt, szoval ha lesz valami a Tempestbol, akkor valoszinuleg modernebb next-gen platformja lesz, mint barmelyik masiknak (talan a japanokat kiveve, ok meg kepesek lehetnek hirtelen generaciokat atugrani, a franciak meg nemetek nemigen.)

A sved kormany altal kiadott next-gen Gripen utod felmerese sem mas, mint mar keszitik elo, minek kell benne lennie a Tempestben is, ha a Saab arra szamit, hogy azt el fogja nekik adni - ez nekem vilagosan azt erositi meg, amirol mar beszeltek korabban is: lesz egy "general Tempest fighter jet", amit aztan a program memberek ugy pimpelnek tovabb maguknak, ahogy akarnak (emlekezzunk, mindharom orszag kepes gyartani.)

A svedek nagy elonye, hogy mindenkinel fejlettebb a sw platformjuk - ezt sokan meg mindig nem ertik, miert kritikus: mar itt van a jovo, ez a legfontosabb szempontok egyike minden fegyverrenszerben! - , emellett nagyon is gazdasagosan gondolkodnak (hiaba qrva gazdag orszag, ok is csak 10M vannak), mikozben ugyanolyan csucsminoseget szallitanak, mint barki az iparagban.

Ennek kapcsan egy fontos lehetoseg lehet nekunk, hogy ha Marothek ugyesen targyalnak a svedekkel most, akkor a Saab farvizen bele is keveredhetnek a programba, Ez hatalmas elonyt jelentene 2035 utanra, amikor a jelenlegi C/D+++ (akarhany upgrade jonne kozben meg ra) nyugdijba lesz kuldve, akkor a megmarado 2 szazad E melle johetne mar az elso szazad Saab-Tempest-verzio - ugyanekkor pl mondjuk egy cseh F-35 miniflotta meg 10 eves sem lesz, szoba sem kerulhet majd a csereje.

Az F-35 a briteknek muszaj, mert nincsen mas carrier-based modern gepuk. Ugyanakkor ez mar-mar onmeghatarozas kerdeseve valt naluk, hogy kepesek-e meg egyaltalan ilyesmit epiteni, amire most a haborus hiszteria meg ratett egy lapattal a sokkal jobb uzleti kornyezet miatt (=mindenki fegyverkezni kezdett, ez menni fog meg vagy 10 evig.)

Ami a masikat illeti, jelenlegi allas szerint a franciak megint gatlastalanul probaljak lenyulni a projectet, megrohasztjak a nemetekkel a viszonyt, mig a Tempestnel a brit-olasz-sved trio allitolag targyal a Mitsubishivel, ha ezt teto ala hozzak, akkor szerintem el is dolt, melyik 6th gen gep lesz itt hamarabb, es plane melyik lesz fejlettebb platform...
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
10 629
32 176
113
Ez konkretan nem igaz, lasd a FT cikket, amit le is forditottam a Tempest temaban. ;)

Mindket programba meghivtak oket, de a britek teljes design reszvetelt is ajanlottak, logikusan inkabb azt valasztottak, mint atadjak csak az IPt a franciaknak beleszolas nelkul.
Egyebkent a Saab teljesen sw-alapu tervezesi rendszeret a Boeing is megirigyelte anno, azert is vonta be a Red Hawk projectbe, amit aztan meg is nyertek (=az uj amerikai trainer fighter jet.)
A Tempestben ok csinaljak raadasul a teljes system integrationt, szoval ha lesz valami a Tempestbol, akkor valoszinuleg modernebb next-gen platformja lesz, mint barmelyik masiknak (talan a japanokat kiveve, ok meg kepesek lehetnek hirtelen generaciokat atugrani, a franciak meg nemetek nemigen.)

A sved kormany altal kiadott next-gen Gripen utod felmerese sem mas, mint mar keszitik elo, minek kell benne lennie a Tempestben is, ha a Saab arra szamit, hogy azt el fogja nekik adni - ez nekem vilagosan azt erositi meg, amirol mar beszeltek korabban is: lesz egy "general Tempest fighter jet", amit aztan a program memberek ugy pimpelnek tovabb maguknak, ahogy akarnak (emlekezzunk, mindharom orszag kepes gyartani.)

A svedek nagy elonye, hogy mindenkinel fejlettebb a sw platformjuk - ezt sokan meg mindig nem ertik, miert kritikus: mar itt van a jovo, ez a legfontosabb szempontok egyike minden fegyverrenszerben! - , emellett nagyon is gazdasagosan gondolkodnak (hiaba qrva gazdag orszag, ok is csak 10M vannak), mikozben ugyanolyan csucsminoseget szallitanak, mint barki az iparagban.

Ennek kapcsan egy fontos lehetoseg lehet nekunk, hogy ha Marothek ugyesen targyalnak a svedekkel most, akkor a Saab farvizen bele is keveredhetnek a programba, Ez hatalmas elonyt jelentene 2035 utanra, amikor a jelenlegi C/D+++ (akarhany upgrade jonne kozben meg ra) nyugdijba lesz kuldve, akkor a megmarado 2 szazad E melle johetne mar az elso szazad Saab-Tempest-verzio - ugyanekkor pl mondjuk egy cseh F-35 miniflotta meg 10 eves sem lesz, szoba sem kerulhet majd a csereje.

Az F-35 a briteknek muszaj, mert nincsen mas carrier-based modern gepuk. Ugyanakkor ez mar-mar onmeghatarozas kerdeseve valt naluk, hogy kepesek-e meg egyaltalan ilyesmit epiteni, amire most a haborus hiszteria meg ratett egy lapattal a sokkal jobb uzleti kornyezet miatt (=mindenki fegyverkezni kezdett, ez menni fog meg vagy 10 evig.)

Ami a masikat illeti, jelenlegi allas szerint a franciak megint gatlastalanul probaljak lenyulni a projectet, megrohasztjak a nemetekkel a viszonyt, mig a Tempestnel a brit-olasz-sved trio allitolag targyal a Mitsubishivel, ha ezt teto ala hozzak, akkor szerintem el is dolt, melyik 6th gen gep lesz itt hamarabb, es plane melyik lesz fejlettebb platform...
Nekem van csak rossz érzésem a Tempest körül bábáskodó britek miatt? Nekem inkább kerékkötőnek tűnnek a programban, mint az amcsik trójai falova.
 
  • Imádom
Reactions: LMzek 2.0
K

kamm

Guest
Nekem van csak rossz érzésem a Tempest körül bábáskodó britek miatt? Nekem inkább kerékkötőnek tűnnek a programban, mint az amcsik trójai falova.
A briteknek korrekt legiiparuk volt, csak ugye szepen eladtak az anyjukat is a megfelelo penzekert, es minden ipari kapacitasuk ment a levesbe.
Van egy marek beszallito az F-35-be - ok Tier 1 partnerek voltak az elejetol -, de azert az faj nekik ma is, hogy semmit nem gyartanak.
A brexites "global Britain" orulet ennyibol egeszseges gondolkodast inditott be, hogy legyen mar sajat gyartokapacitasuk - de az az F-35-tel nem ment volna.

En inkabb a penzhiany, meg a fenti gyartasi know-how hianya miatt szoltam le eloszor oket, de amikor a svedeket sikerult odacsabitaniuk az olaszok melle, akkor azert mas lett a helyzet. A penz kerdeset meg szerintem most megoldotta a haboru, mindenhol revidealjak a defense budzseket, erre is lesz majd tobb forras, figyeld meg.