Ááááááááááááááááááááááááá....
MS20 frissitések igazából 2018-tól kezdődtek, ők (a csehek) voltak az elsők akkor, de csak a Block 1.2-vel. Lássuk a cseheket:
"Samotný proces modernizace a příprava k instalaci MS20 (Materiel System 20) do českých Gripenů započaly již v létě 2016, kdy byla do Švédska k výrobci SAAB v Linköpingu odeslána první dvojice strojů JAS-39C. Vzhledem k požadavkům na nové schopnosti byla nezbytná také instalace nové datové sběrnice, a tak práce na každém letounu trvaly zhruba tři měsíce. K únoru 2017 už modernizací prošlo celkem osm strojů JAS-39, jako poslední byla modernizována spárka 9820, která se vrátila z Linköpingu zpět do Čáslavi začátkem března. Všechny modernizované stroje však po návratu ze Švédska stále používaly starší softwarovou edici MS19.3."
Azaz a lényeg, hogy 2016-ban küldték ki az első kettő (2!) gépet a svédekhez, 2017-ben is csak nyolc (8!) gép volt készen, mivel három (olvasd/értsd 3!) hónap egy gép "frissitésre" való felkészitése.
forrás:
http://czechairforce.com/news/ceske-gripeny-prechazeji-na-novou-softwarovou-edici-ms20/
Cseh eredettörténet, amit lehet már korábban irtam:
2005 – MS18.5 (Materiel System 18 Block 5) – az alap rendszer, lehetővé tette a Mauser BK-27 és AIM-9L Sidewinder használatát (a csehek elsősorban légtérrendészetre – Air Poliocing a NATINADS részeként - szánták ugye a gépeket).
2006 – MS18.7 – fejlettebb AIM-9M-9 használat lehetősége, AIM-120C-5 Amraam kezelése (a svédek alaprendszere az AIM-120B/Rb.99-re volt tervezve). Ekkor kapták meg a frissitéssel a csehek az EWS39 elektronikai önvédelmi és harc-rendszert, az IFF Have Quick II-t, ill. a PS-05/A Mark 3 radar új üzemmódjait.
2012 – MS19.2 – a radar főként meteorológiai üzemmódjai frissültek, ill. az A-G üzemmóddal bővült. Javitottak a navigációs rendszeren, a svéd TIDLS datalinken,az EWS39-en, ill. a földi küldetés-tervező és kiértékelő rendszeren.
2015 – MS19.3 – az EWS39 elektronikai önvédelmi és harc-rendszert frissitését tartalamzta ill. a pilóta létfentartó rendszereiben (légzés, túlnyomásos ruha) hozott fejlődést.
2018 –
MS20 Block 1.2 (Materiel System 20) – a svédeknél 2016-tól használt MS20 Block 1.1 újabb változata, átdolgozásra kerültek a szimbólumrendszerek és átalakultak az MFD képernyők egyes funkciói is. A gépekbe kerül a CGAS (Groun Collision Avoidance System), teljessé vált a műszerek NVG kompatibilitása, ekkor cserélték le az eredeti Flzghjälm 115E sisakokat NVG kompatibilis 115H-ra.Az upgrade érdekes része volt új ital és étel tartó rekeszek kialakitása hosszú (tartósan 4 óránál hosszabb) küldetések vagy nagy távolságú áttelepülések esetére. Frissitésre került a PS-05/A Mark 3 lokátor szoftvere, akár 80%-kal nagyobb távolságú légi felderitést ill. kifinomultabb A-G képességeket igérve.
Újdonság volt a csomagban a MBDA Meteor/Rb.101 légiharcrakéta ill. a GBU-39 SDB (Small Diameter Bomb) kezelése és ennek köszönhetően kaphatták meg a cseh gépek a Rafael Litening4i célmegjelölő konténereket is. Érdekességképpen a Link16 kérdését a csehek saját maguk külön próbálták oldani a Viasat Inc. MIDS-LVT (Multifunctional Information Distribution System) termináljaival, a rádiók titkositását pedig végül a Leonardo S.p.a. Have Cuick II CM-107E/CP-107E egységekkel oldották meg.
2020 –
MS20 Block 2.0 - IFF Mode 5 megjelenése, katonai GPS teljes körű felfrissitése ill. összehangolása a GCAS-al.
forrás:
https://www.armadninoviny.cz/moznosti-dalsi-modernizace-a-provozu-stroju-jas-39cd-gripen-vzdusnych-sil-acr.html?hledat=39C/D+Gripen+Vzdušných+sil+AČR
https://www.vydavatelstvo-mps.sk/letectvi-kosmonautika/2409-ceske-gripeny-presly-na-ms20.html
Szóval a program "finiselését" lehet hogy lezárták néhány hónap alatt, DE úgy, hogy lényegében
2+ évig dolgoztak az egészen! Nem kellene blamálni indok nélkül valamit, amiről hiányosak az ismereteink...