Ez a cikk a válasz, ez négy napja íródott:
F-16, Romania. F-16 Fighting Falcon aircraft of the Romanian Air Force. Photo: MApN
“We believe that this year, followed by 2024, we will have deliveries for these aircraft. I used the term we think that because the dependence is not only on the Romania-Norway relationship.
The world must know that an airplane of this level is a very complex product that has not only the physical elements of flight but also software that must be brought up to date with Romanian realities. This software must be updated so that it is harmonized with our realities. And this is done by the third party, the US government, which contracts Lockheed Martin to do this“.
Romania recently purchased 32 F-16 Fighting Falcon aircraft from Norway, at a price of 388 million euros, to ensure the transition to the F-35.
The 32 Norwegian F-16 AM/BM aircraft are in the M6.5.2 configuration, and the contract also includes spare engines and logistics support.
Currently, the Romanian Air Force has 17 F-16 aircraft in the M5.2R configuration, which will be upgraded to the M6.6 configuration.
Tehát:
- Most van 17 ex Portugál gépük, amik 5.2-es MLU szinten vannak, de majd valamikor 6.6-ra lesznek frissítve.
- A 32 Norvég gépet aláírták, remélik, hogy idén, vagy jövőre érkeznek is, de ez még az USA-tól és az LM-től is függ.
Halkan megjegyzem az alábbiakat:
1. A románok 30 db AMRAAM C7-et és 60 db Sidewinder-t vettek a 17 db ex Portugál F-16-hoz:
www.dsca.mil
Újabb fegyverzet rendelésről nem hallottam az elmúlt években.
2. Norvégiának ez a 388 millió euró, amit kérnek a 32 db F-16-ért apró pénz.
Simán el tudom képzelni, hogy vagy a norvégok, vagy az USA ezt a 32 db F-16-ost inkább Ukrajnában látná (mint ahogy a dánok is felajánlották a saját régi F-16-osaikat).
De akár azt is el tudom képzelni, hogy a norvégok ezt a 32 db gépet inkább otthon látnák most szívesebben, amikor a küszöbön a háború (hiszen csak 2021 végén nyugdíjazták őket, még bőven van rá szakemberük).:
Típusok | A legfrissebb hírek szerint, 2021 végén nyugdíjazzák a Norvég Királyi Légierő F-16AM/BM flottáját, átadva a stafétabotot az ötödik generációs F-35A-nak.
www.jetfly.hu
De még azt is el tudom képzelni, hogy a norvégok megbánták, hogy ilyen olcsón adták ezeket a gépeket, mikor minden fegyvernek megy fel az ára.
Tehát eddig aláírások voltak 2022 novemberben:
The Norwegian Defence Materiel Agency (NDMA) and Romania have signed a contract for the sale of 32 F-16 fighter jets to the latter’s air force.
www.airforce-technology.com
Romania's government signed a contract for the acquisition of 32 F-16 fighter aircraft from Norway for 388 million euro ($380 million), the defence ministry said on Friday.</p>
seenews.com
Szétszálaznád nekem, hogy ebben mi a te véleményed, amit úgy gondolsz vagy akár elképzelhetőnek is tartasz... És mi az, amit rajtad kívüli szereplőkre és tényekre támaszkodva biztosan állíthatunk?
Norvégia nagyon jól túlélte a vírust, hála az olajiparához rendelt biztonsági tartalékainak. Majd azt követő pár évben az égbe szökő földgáz és kőolaj áraknak köszönhetően annyit keresett, hogy egy átlag román bele zavarodna, ha megvilágosodna egy pillanatra, hogy pontosan mit is jelent ez az összeg, amit a vikingeknek befújt az ablakon a szél.
Én véleményt fogok elmondani. Szerintem a norvég kormány ma nincs pénzzavarban. A legkisebb problémája, hogy a románokat vagy másokat használt amerikai fegyverekkel át kéne ejteniük, ki kéne ugraniuk egy szerződésből, csak hogy egy kis bevételhez jussanak máshol is eladva őket. Főleg Ukrajna nem játszik, mint aki a közeljövőben pénzt fog fizetni bárkinek is.
Én nem alapoznék arra, hogy úgyis vissza fogják mondani, de ettől függetlenül bármi megtörténhet. Márpedig ha nem mondják vissza, akkor jelentősen lerövidül a te hsz-ed is. Szerintem nem arra kell alapozni, hogy úgy sem fog teljesülni egyetlen szerződés sem a környező országokban és majd mindent lemond valamelyik fél... Én inkább azt veszem a kalkulusom első lépésének, hogy jelenleg 1 század F-16-juk van, amit igen problémás fenntartaniuk. Ha megtörténik az átadás, akkor lesz háromszor ennyi. Valószínűleg nem kevésbé problémás fenntartással. Azt meglátjuk, hogy a MIG-21-ek kivonásával megspórolnak-e annyit, hogy az F-16-osokat folyamatosan reptetni tudják? (Ügye az az
üzemeltetés sem egyértelmű siker volt, többször leállították teljesen. Vagyis amikor átlagolunk, akkor több évben 0 repórával kell számolnunk. És most, amikor a szovjet és amerikai gépeik is repülnek segítség kell nekik még a légirendészethez is, kérdéseim lennének, hogy akkor "rendes" évben megvan-e az elvárt repült óraszám és a szükséges finanszírozás. Nem olyannak tűnnek, mint ahol minden pénzt belefektettek volna eddig a szükséges üzemeltetésbe.) Ha meg több pénz kell egy F-16 üzemeltetéséhez, mint egy MIG-21-eséhez, akkor meglátjuk, hogy azt a pluszt hajlandóak-e bele rakni. Vagy gépkannibalizálás lesz az egészből.
De erre nem tudunk sokat ráhatni, ezért én azon a véleményen vagyok, hogy reális lehetőségként kell számolni vele, hogy a norvég gépek átadásra fognak kerülni és a jövőben rendelkezésükre fognak állni. És nem megoldhatatlan a mi részünkről sem, hogy erre a szükséges ellenlépések meglegyenek. Eleve náluk kis mennyiségben van modern fegyverzet, még nálunk is kisebbe. Ezt eddig nagy mennyiségű elavult technikával ellenpontozzák.
Azoknak meg szűkszavúan reagálnék, akik ebben a topicban lassan már a magyar haditengerészetet is összehasonlítanák a románnal. Azért ne ájuljunk el se 30, se 100 Piranhától! Nem tudom én sem, hogy pontosan mennyi van nekik, mert az első évek rendeléseiből érkező Piranha III-asokat oda adták Moldvai Köztársaságnak, annyira nem voltak még ők sem megelégedve vele. Szóval egy nem ismert számból kell levonni egy nem ismert számot.
De én még nem láttam tornyot román csoda halakon. Sőt! Rendelést is nem rég adtak le ilyenre, abban viszont megint nem 30-as ágyú,
csak egy nehézgépuska lesz beépítve. (Illetve lesz önjáró aknavetős változat.) És rakéta a keményebb célpontok ellen szintén nincs. Szóval zöld mezőn megállunk egymással szemben eseténél ne akarjuk se kevés, se sok Lynxszel összehasonlítani! Nekik egyelőre ötletük nincs arra, hogy mit kéne rakni a tankok mellé. És egyelőre gyártó kapacitásuk sincs ennek megoldásához, ahogy nekünk se. (Mármint nálunk ötlet és rendelés megvan, csak gyártó kapacitás a szűk keresztmetszet.)
A két sereg még nagyon gyatra mind a két oldalon. Egész fegyvernemek hiányoznak. Nálunk APC a közepes dd-hez (megy a rajzolgatás, de az nem katonai képesség), és rakéta tüzérség+ csövesből is még mennyiség kell, amit Íjász elmondta, hogy képzelné el. Náluk -és ezen most hiába vitázik bárki is- nincs meg a modern MBT, még szerződés szintjén sem, de hozzá IFV se. És lehet szépíteni, de csövesből is csak a régi van nekik, lőszergyár náluk sincs. (Nálunk legalább épül.)
Igen, lehet autóskártáyzni, hogy egy halom vontatott régi löveg jobb-e, mint nálunk kevesebb halom régi löveg mellett PZH2000, de ez a dolog nem ezen múlik. Ma még több embert tudnak kiállítani a mi kevesebbünkkel szemben -és ez demográfiai okokból valószínűleg nem is fog megváltozni- és több szovjet kori cuccuk van, mint nekünk. Viszont 8 évvel ezelőtt nekünk nulla hazai gyártásunk volt lényegében és tisztán külföldről vásárolt és onnan fenntartott parkunk. Ez részben megváltozott és már hazai résztulajdon és hazai gyártás +kézifegyverek, APC, aknavető esetén már hazai mérnöki munkáról is beszélhetünk. Náluk ugyan csak 8 évvel ezelőtt a legtöbb eszközüket hazai ipar segítette fenntartani. Ez változott meg, egyre több a polcról vásárlás (HIMARS, PATRIOT, F-16) és mellette a meglévő állami hadipari cégek is részben külföldi tulajdonúvá válnak. (Hajógyár, tankgyár, stb.)
Tetszik, nem tetszik, az olló csukódik, de még egyik sereg sem végleges. Óriási hiányosságok vannak mind a két oldalon.