Értem én, szar a nyugdíjas román F-16, de nemrég te ajánlgattál boneyard-ból előrángatandó helikopter mint szuper vételt. Mi a difi a kettő között?
Struktúrális különbség van a kettő között.
Az F-16-os műrepül, terheléssel a szárnyon (nem tömegközéppontban). A fix szárnyak és a törzs a műrepülés közben folyamatos hajlító, és nyíróerőknek vannak kitéve. Kormányszervek ugyan így.
A Chinook esetén a fő teher és terhelés viselő elemek a forgószárnyak, és a rotor agy. Maga a törzs egy viszonylag fix terhelésnek van kitéve. Ráadásul az élettartama nagy részén egy Chinook a max. terhelhetőségének töredékén szállít, és átrepül. Nem műrepülnek vele, tehát nincsenek olyan dinamikus túlterhelések, mint egy multifunkciós vadászgépnél.
A helikopter fő teherviselő elemei pofon egyszerűen vizsgálhatók, és cserélhetők. Mi több a lapátokat rendszeresen kell is cserélni. Az F-16 szárnyai úgy vannak tervezve, hogy alapvetően kibírják a gép élettartamát, viszont ha cserélni kell őket, az nagyon nem 2 fillér.
Ezért nem ritka akár a 40-50 éves Chinook test folyamatos aktív használatban.
Ehhez még vegyük hozzá, hogy a románok nem csak a letárolt portugál gépekből vásárolt be, de a norvégok kirepült gépeiből is. Ezeknek jó, ha még 10-20% van hátra az élettartamukból.
Egy 20-25 éves Chinook meg még épp hogy félidős.
Az UH-1-es annak ideji megvétele viszont egy nagyon "no go" lett volna. Ott gyakorlatilag fő típusnak vettük volna meg a felújított gépeket, ráadásul piszok sok pénz lett volna a felújításuk.
Igen, persze jó lenne egy 4-6 gépes új Chinook flotta is, de ezen tényleg lehetne ésszel pénzt megfogni, akár egész hosszú itt tartózkodással.
HOgy mennyi időt lehetnek itt a gépek, az azért fontos, mert a pilótákat ki kell képezni. Ennek a költsége nem mindegy, hogy 5 évre, vagy 20-30 évre oszlik el.