[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
Köszi a kivonatolást. Bevallom őszintén, rám ezek szerint komoly hatással volt a LM marketing szakosztálya ;)

A forgószárnyasoknál mi lehet az oka a két xV-22 variáns költségei közt tapasztalható, közel kétszeres szorzónak?
A CV-22 az USAF SOC verzio, mig az MV-22 az a USMC standard Marine Expeditionary Unit combat assault aircraft, azaz utobbibol messze-messze tobb lehet hasznalatban es valoszinuleg sokkal kevesbe custom-pimped is, mint amennyi az Air Force Special Operations squadronoknal szolgal. Ha visszakeresed a kepeimet a legutobbi Fleet Weekrol, ott is volt Osprey a USS Bataan (egy mezei LHD) fedelzeten.
 
K

kamm

Guest
És vajon hogy jön ki a 11-szeres különbség a CH-53 és az F Chinook között? Az világos, hogy a Stallion jóval bonyolultabb és tengerészeti üzemű, de akkor is döbbenetes a különbség. Kíváncsi lennék, hogy mennyit jelenti a tengeri üzem.
Tippre csak:

  • CH-53E jóval öregebb (1974.03.01.) mint a CH-47F (2001 upgadelt CH-47D, 2006.06.15. új építésűek).
  • CH-53E készült kb. 234 db, CH-47F erre nincs adatom, folyamatosan gyártás alatt van.
  • CH-53E csak a US Navy, US Marines használja, CH-47F sokan + licenc gyártás
  • a CH jelölés alapján mindkettő szállító variáns, nem spéci al-változat.

O, hat ez egyszeru: a CH-53 sorozat az Sikorsky azaz Lockheed, mig a Chinook a Boeing tipusa. :D De nem viccelek, a LM az egyik legvisszataszitobb, leggatlastalanabb parazitaja a military-industrial complexnek, es valoban, a Stallionok a letezo legbonyolultabb szarok, amit mindenre is akarnak hasznalni, avagy legalabbis ugy eladni, mig a Chinook egy sokkal tisztabb gep, alapvetoen egy heavy-lifting transport chopper es kesz. Ennek megfeleloen eszement osszegek mennek el supportra stb, mig a Chinookbol annyi keszult es annyival egyszerubb az uzemeltetese, hogy kb a hulyenek is megeri, mint szallitoheli.

@pöcshuszár es en nagy tamogatoi vagyunk, hogy 6-8 Chinookot kellene venni valamilyen keveset hasznalt amerikai depobol, majd upgradelni oket a latest Block II-re kesobb. Meg jobb megoldas lenne, ha pl az olaszoktol ujakat rendelnenek, mondjuk ha ok meg a Lynx mellett dontenek (az AW gyartja a legujabb Chinookot is licensz alapjan.) Ezek a gepek baromi hasznosak mindenfelere a 10t feletti teherbirasukkal, akar NASAMS inditokat stb is lehet hegyoldalba stb pakolaszni, no meg 30 perc alatt barhol ott vagy veluk az orszagban, egy arviz stb eseten meg pillanatok alatt kiemelnek akar buszokat stb akarhonnan.
 

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
1 015
2 803
113
O, hat ez egyszeru: a CH-53 sorozat az Sikorsky azaz Lockheed, mig a Chinook a Boeing tipusa. :D De nem viccelek, a LM az egyik legvisszataszitobb, leggatlastalanabb parazitaja a military-industrial complexnek, es valoban, a Stallionok a letezo legbonyolultabb szarok, amit mindenre is akarnak hasznalni, avagy legalabbis ugy eladni, mig a Chinook egy sokkal tisztabb gep, alapvetoen egy heavy-lifting transport chopper es kesz. Ennek megfeleloen eszement osszegek mennek el supportra stb, mig a Chinookbol annyi keszult es annyival egyszerubb az uzemeltetese, hogy kb a hulyenek is megeri, mint szallitoheli.

@pöcshuszár es en nagy tamogatoi vagyunk, hogy 6-8 Chinookot kellene venni valamilyen keveset hasznalt amerikai depobol, majd upgradelni oket a latest Block II-re kesobb. Meg jobb megoldas lenne, ha pl az olaszoktol ujakat rendelnenek, mondjuk ha ok meg a Lynx mellett dontenek (az AW gyartja a legujabb Chinookot is licensz alapjan.) Ezek a gepek baromi hasznosak mindenfelere a 10t feletti teherbirasukkal, akar NASAMS inditokat stb is lehet hegyoldalba stb pakolaszni, no meg 30 perc alatt barhol ott vagy veluk az orszagban, egy arviz stb eseten meg pillanatok alatt kiemelnek akar buszokat stb akarhonnan.
Én mindkettőnek örülnék ha rá kerülne az ék az oldalára. :)

De ha azt nézem mire vannak tervezve, nehéz teher cipelése, akkor a CH-47F block II a jobb vállasztás. A két rotor miatt jobb a külső teher cipelésben, jobban el lehet helyezni és többet is alatta. Míg a CH-53 csak a rotor tengely alatt cipelhet külső súlyt, hogy ne változzon meg a gép súly pontja, vagy mi.

Sajna a Boeing is arra az útra lépet, lásd mit műveltek a B737 legújabb változatánál.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
519
1 443
93
És vajon hogy jön ki a 11-szeres különbség a CH-53 és az F Chinook között? Az világos, hogy a Stallion jóval bonyolultabb és tengerészeti üzemű, de akkor is döbbenetes a különbség. Kíváncsi lennék, hogy mennyit jelenti a tengeri üzem.

Jó eséllyel az lehet az oka, hogy nem ugyanolyan módszerrel vannak megadva a költségek. Érdekes módon a jelentésben szereplő három legolcsóbb helikopter közül mindnek az Army az üzemeltetője. Itt egy összehasonlítás:

Army AH-64 Apache: 5171 $/óra
Marine AH-1Z: 20642 $/óra

Army UH/HH-60: 3116 $/óra
Navy MH-60R: 14555 $/óra
Navy MH-60S: 16324 $/óra
Air Force HH-60G: 36335 $/óra

Az egész jelentésben a legegyszerűbb típus az Air Force által üzemeltetett egyhajtóműves UH-1N, amire 14454$-t adtak meg.

Számomra valami így nem kerek ezekkel a számokkal.
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle and Negan

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 485
35 986
113
CH53 3 hajtóműves,bonyorultabb,haditengerészeti igényekre kifejlesztett gép,nagyobb teljesitményű.Persze,hogy drágább üzemeltetésű.
Nekünk viszont tényleg jó lenne,és elégséges a CH47.
@kamm őbeképzeltsége ugyan fertelmesen okosnak gondolja magát,de "kicsit" hülye jópár dologhoz.F35 üzemeltetése drága ugyan,de harcérték/ár arányt kell számolni.Aki nem egy kirakatlégierőt akar,az feladatmegoldásra vesz gépet.A feladat megoldásához számolják ki a gépek költségeit.Persze,hogy egy Gripen olcsóbban üzemeltethető,mint egy F35.Kicsi,kis teljesitményű,az F35höz képestz egyszerű kis gép.De mint harcfeladatot megoldó eszkö,egy adott harcfeladat megoldása vele jóval,nagyságrendel drágább,mint az F35el-ha egyáltalán lehetséges vele.Ukrajnában most jol látható,hogy a 4+ gen gépekkel felszerelt orosz légierő képtelen elnyomni a 80as évek végi szovjet szinvonalú ukrán légvédelmet (pedig ismerik az eszközöket,mint a tenyerüket).Lényegében nem is tudnak az orosz gépek beleszólni a harcokba.Sziriában a különben igencsak qrvára fejlett REH rendszerekkel felszerelt IAF F16I-k kénytelenek voltak menekülni a 60as évekből származó Vega elöl.Ezzel szemben az Adirok simán szétkapták az odaküldött modern orosz légvédelmet is,azok teljesen tehetetlenek voltak ellenük.
És az EFre,Rafalera ugyanezek állnak.A korszerű A2AD képességű légvédelem a 4+ gen gépek számára kemény dió,amit csak nagyon mags erőkoncentrációval lehetnek képesek leküzdeni-ha egyáltalán képesek rá (73ban az IAF nem tudta elnyomni az arab légvédelmet,azt végűl a szárazfőldi erők törték át.82ben meg egy kombinált földi-légi csapásmérés hozta meg a sikert-az akkor már jórészt elavult szir légvédelem ellen.Irak és a szerbek szintén alapvetően elavult légvédelemmel rendelkeztek).Most Ukrajnában az oroszok 1 év után,még mindig nem tudták kivivni a légi uralmat......
 
  • Tetszik
Reactions: bel and alali77
T

Törölt tag

Guest
Én mindkettőnek örülnék ha rá kerülne az ék az oldalára. :)

De ha azt nézem mire vannak tervezve, nehéz teher cipelése, akkor a CH-47F block II a jobb vállasztás. A két rotor miatt jobb a külső teher cipelésben, jobban el lehet helyezni és többet is alatta. Míg a CH-53 csak a rotor tengely alatt cipelhet külső súlyt, hogy ne változzon meg a gép súly pontja, vagy mi.

Sajna a Boeing is arra az útra lépet, lásd mit műveltek a B737 legújabb változatánál.
Háát a CH-53-at ne nagyon akard! Abból már minden elérhető használt darab öreg, mint a szekérút. Az újak (53K) meg per pillanat egy hatalmas rémálom.
Az a program nem tudom, hogy végül is hova fog kifutni.
Kimondottan tengeri felhasználásra fejlesztették ki. Összecsukható rotorokkal. Irgalmatlan teheremelő képességgel a lehető legkisebb fedélzeti tárolás mellett. Az is fontos szempont volt, hogy a hatalmas beltérben jobban elfértek a tradicionálisan nagyobb Marines alegységek.
Jó eséllyel az lehet az oka, hogy nem ugyanolyan módszerrel vannak megadva a költségek. Érdekes módon a jelentésben szereplő három legolcsóbb helikopter közül mindnek az Army az üzemeltetője. Itt egy összehasonlítás:

Army AH-64 Apache: 5171 $/óra
Marine AH-1Z: 20642 $/óra

Army UH/HH-60: 3116 $/óra
Navy MH-60R: 14555 $/óra
Navy MH-60S: 16324 $/óra
Air Force HH-60G: 36335 $/óra

Az egész jelentésben a legegyszerűbb típus az Air Force által üzemeltetett egyhajtóműves UH-1N, amire 14454$-t adtak meg.

Számomra valami így nem kerek ezekkel a számokkal.
Ennyit számít a rendszerben lévő mennyiség. Pár darab maradt csak belőle. Már megvan az utódja is.
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle and kamm
K

kamm

Guest
CH53 3 hajtóműves,bonyorultabb,haditengerészeti igényekre kifejlesztett gép,nagyobb teljesitményű.Persze,hogy drágább üzemeltetésű.
Nekünk viszont tényleg jó lenne,és elégséges a CH47.
@kamm őbeképzeltsége ugyan fertelmesen okosnak gondolja magát,de "kicsit" hülye jópár dologhoz.F35 üzemeltetése drága ugyan,de harcérték/ár arányt kell számolni.Aki nem egy kirakatlégierőt akar,az feladatmegoldásra vesz gépet.A feladat megoldásához számolják ki a gépek költségeit.Persze,hogy egy Gripen olcsóbban üzemeltethető,mint egy F35.Kicsi,kis teljesitményű,az F35höz képestz egyszerű kis gép.De mint harcfeladatot megoldó eszkö,egy adott harcfeladat megoldása vele jóval,nagyságrendel drágább,mint az F35el-ha egyáltalán lehetséges vele.Ukrajnában most jol látható,hogy a 4+ gen gépekkel felszerelt orosz légierő képtelen elnyomni a 80as évek végi szovjet szinvonalú ukrán légvédelmet (pedig ismerik az eszközöket,mint a tenyerüket).Lényegében nem is tudnak az orosz gépek beleszólni a harcokba.Sziriában a különben igencsak qrvára fejlett REH rendszerekkel felszerelt IAF F16I-k kénytelenek voltak menekülni a 60as évekből származó Vega elöl.Ezzel szemben az Adirok simán szétkapták az odaküldött modern orosz légvédelmet is,azok teljesen tehetetlenek voltak ellenük.
És az EFre,Rafalera ugyanezek állnak.A korszerű A2AD képességű légvédelem a 4+ gen gépek számára kemény dió,amit csak nagyon mags erőkoncentrációval lehetnek képesek leküzdeni-ha egyáltalán képesek rá (73ban az IAF nem tudta elnyomni az arab légvédelmet,azt végűl a szárazfőldi erők törték át.82ben meg egy kombinált földi-légi csapásmérés hozta meg a sikert-az akkor már jórészt elavult szir légvédelem ellen.Irak és a szerbek szintén alapvetően elavult légvédelemmel rendelkeztek).Most Ukrajnában az oroszok 1 év után,még mindig nem tudták kivivni a légi uralmat......
Valaki olvassa el es foglalja ossze, pls - se turelmem, se idom ilyen "wall-of-text" amator orbakolast (hogyan vegez el valaki akar egy altalanost a bekezdesek ismerete nelkul?) vegigbongeszni, osszeontott mondatokat rendbe rakni stb.
 
  • Vicces
Reactions: Centquri prime
K

kamm

Guest
Jó eséllyel az lehet az oka, hogy nem ugyanolyan módszerrel vannak megadva a költségek. Érdekes módon a jelentésben szereplő három legolcsóbb helikopter közül mindnek az Army az üzemeltetője. Itt egy összehasonlítás:

Army AH-64 Apache: 5171 $/óra
Marine AH-1Z: 20642 $/óra

Army UH/HH-60: 3116 $/óra
Navy MH-60R: 14555 $/óra
Navy MH-60S: 16324 $/óra
Air Force HH-60G: 36335 $/óra

Az egész jelentésben a legegyszerűbb típus az Air Force által üzemeltetett egyhajtóműves UH-1N, amire 14454$-t adtak meg.

Számomra valami így nem kerek ezekkel a számokkal.
Pedig qrva egyszeru, economies of scale.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 446
9 628
113
a LM az egyik legvisszataszitobb, leggatlastalanabb parazitaja a military-industrial complexnek, es valoban, a Stallionok a letezo legbonyolultabb szarok, amit mindenre is akarnak hasznalni, avagy legalabbis ugy eladni, mig a Chinook egy sokkal tisztabb gep, alapvetoen egy heavy-lifting transport chopper es kesz. Ennek megfeleloen eszement osszegek mennek el supportra stb, mig a Chinookbol annyi keszult es annyival egyszerubb az uzemeltetese, hogy kb a hulyenek is megeri, mint szallitoheli.

Azért a Boeing-et sem a korrektségéről ismerik. Itt van egy cikk, ami ugyan 10 éves (és pont a CH-47F-ről szól), de nem hiszem, hogy azóta drasztikusan megváltoztak volna:

"Korábbi jelentések alapján ezen felül voltak olyan kis mókáik is, miszerint az árazási politikájuk miatt az Army 13,7 millióval többet fizetett tartalék alkatrészekért, olyanok miatt, mint amikor egy amúgy 10 dolláros csapágyperselyt darabonként 2 286 dollárért számítottak meg Boeing-ék.
Hasonló eredményre jutott egy 2011 májusi vizsgálat is, mikor egy 23 millió dolláros rendelésen 13 millió dolláros túlárazást találtak abból kifolyólag, hogy a Boeing például 644,75 dollárért adott egy olyan műanyag elemet, amit egy másik ügy kapcsán 12,51 dolláros darabáron szerzett be a Pentagon."
 
K

kamm

Guest
Azért a Boeing-et sem a korrektségéről ismerik. Itt van egy cikk, ami ugyan 10 éves (és pont a CH-47F-ről szól), de nem hiszem, hogy azóta drasztikusan megváltoztak volna:

"Korábbi jelentések alapján ezen felül voltak olyan kis mókáik is, miszerint az árazási politikájuk miatt az Army 13,7 millióval többet fizetett tartalék alkatrészekért, olyanok miatt, mint amikor egy amúgy 10 dolláros csapágyperselyt darabonként 2 286 dollárért számítottak meg Boeing-ék.
Hasonló eredményre jutott egy 2011 májusi vizsgálat is, mikor egy 23 millió dolláros rendelésen 13 millió dolláros túlárazást találtak abból kifolyólag, hogy a Boeing például 644,75 dollárért adott egy olyan műanyag elemet, amit egy másik ügy kapcsán 12,51 dolláros darabáron szerzett be a Pentagon."
O hat persze hogy nem az. Csak a LM ezt gyakorlatilag a #2 revenue streamme fejlesztette, a tularazast meg a supporttal valo zsarolast. Ritka undorito egy konglomeratum.
 
T

Törölt tag

Guest
Akkor milyen drága lesz üzemeltetni a KC390-et?! :oops:
UH-1N-nek azért más a helyzete, mert ebben az esetben egy irgalmatlanul régi gép van valahogy életben tartva innen onnan összevadászott alkatrészekkel.
Miközben már régen ki kellett volna vonni a típust. Ott a típus életciklus végén vannak a gépek, gyakorlatilag youngtimerként oldtimer árazással.
A KC-390esetén meg most indul csak a típus. Innentől kezdve nagyjából 40 évig biztosan fogják rendelni a típus alaktrészeit. Az Embraer mindenféle nagyobb kockázat nélkül be rendelhet akár 10 évre előre alkatrészeket 60-70 gépre biztosan. Ráadásul egy csomó alkatrész a kereskedelmi szektorból jön bele, sokkal nagyobb rendelési állományokból.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 347
16 553
113
És vajon hogy jön ki a 11-szeres különbség a CH-53 és az F Chinook között? Az világos, hogy a Stallion jóval bonyolultabb és tengerészeti üzemű, de akkor is döbbenetes a különbség. Kíváncsi lennék, hogy mennyit jelenti a tengeri üzem.
Tengeri üzemet nem tudom, de hajózásra alkalmas rendszerek (mérőeszköz, szenzorika, beavatkozók, stb.) drágák. Elképesztően korroziv a sós pára (a la osztrák autók alváza).
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 457
6 766
113
Tengeri üzemet nem tudom, de hajózásra alkalmas rendszerek (mérőeszköz, szenzorika, beavatkozók, stb.) drágák. Elképesztően korroziv a sós pára (a la osztrák autók alváza).
Akkor ez is "magyarázhatja" az F35 magasabb költségét mint az F16.Egy korábbi kommentben valaki kifelytette hogy az amerikaiak reptér vagy akár a hordozó üzemeltetését is beleszámolják repült/óra költségbe.Legjobban úgy lehetne összehasonlítani az összes 4 gen géppel ha mindegyikhez össze tudna valaki szedni egy részletes listát hogy melyik gépnek mi van elszámolva repüpt óra/költségnél.Ami a "zsarolási"potenciált illeti egy korszerű gépet se lehet már gyártói támogatás nélkül még közép távon se üzemeltetni.Üzemeltetési költségtől függetlenül nem véletlen hogy azokat a tendereket ahol indul szinte kivétel nélkül "húzza" be az F35 "kihasználva" hogy jelenleg az egyetlen elérhető nyugati 5 gen gép a piacon.Politikai "alapon" amúgy is megválogatják kinek adjál el hiába van rá pénz valahol. Sokkal "finnyásabbak"az amerikaiak ezen a téren mint pl a svédek,franciák.Nem véletlen a rafale export sikere.Amellett hogy az egyik "legpotensebb" 4 gen+ harci gép saját gyártásból tudnak hozzá mindent biztosítani.
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 347
16 553
113
Akkor ez is "magyarázhatja" az F35 magasabb költségét mint az F16.Egy korábbi kommentben valaki kifelytette hogy az amerikaiak reptér vagy akár a hordozó üzemeltetését is beleszámolják repült/óra költségbe.Legjobban úgy lehetne összehasonlítani az összes 4 gen géppel ha mindegyikhez össze tudna valaki szedni egy részletes listát hogy melyik gépnek mi van elszámolva repüpt óra/költségnél.Ami a "zsarolási"potenciált illeti egy korszerű gépet se lehet már gyártói támogatás nélkül még közép távon se üzemeltetni.Üzemeltetési költségtől függetlenül nem véletlen hogy azokat a tendereket ahol indul szinte kivétel nélkül "húzza" be az F35 "kihasználva" hogy jelenleg az egyetlen elérhető nyugati 5 gen gép a piacon.Politikai "alapon" amúgy is megválogatják kinek adjál el hiába van rá pénz valahol. Sokkal "finnyásabbak"az amerikaiak ezen a téren mint pl a svédek,franciák.Nem véletlen a rafale export sikere.Amellett hogy az egyik "legpotensebb" 4 gen+ harci gép saját gyártásból tudnak hozzá mindent biztosítani.
Azért Irán elvan support nélkül az F-14-el. De nyilván egy új rendszernél más a helyzet. F-35, bármennyire potens gép, de egyre fejlettebb rendszerek, egyre távolabbról észlelik (sőt követik), így nekünk -szerintem- érdektelen. Amit el tudnék képzelni: kisméretű lopakodó drón (kizil elma?) szétcsap a légvédelemben, kamikáze drónok, drónok, fegyvermálha gépek és vadász/sead gépek.
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle
T

Törölt tag

Guest
Akkor ez is "magyarázhatja" az F35 magasabb költségét mint az F16.Egy korábbi kommentben valaki kifelytette hogy az amerikaiak reptér vagy akár a hordozó üzemeltetését is beleszámolják repült/óra költségbe.Legjobban úgy lehetne összehasonlítani az összes 4 gen géppel ha mindegyikhez össze tudna valaki szedni egy részletes listát hogy melyik gépnek mi van elszámolva repüpt óra/költségnél.Ami a "zsarolási"potenciált illeti egy korszerű gépet se lehet már gyártói támogatás nélkül még közép távon se üzemeltetni.Üzemeltetési költségtől függetlenül nem véletlen hogy azokat a tendereket ahol indul szinte kivétel nélkül "húzza" be az F35 "kihasználva" hogy jelenleg az egyetlen elérhető nyugati 5 gen gép a piacon.Politikai "alapon" amúgy is megválogatják kinek adjál el hiába van rá pénz valahol. Sokkal "finnyásabbak"az amerikaiak ezen a téren mint pl a svédek,franciák.Nem véletlen a rafale export sikere.Amellett hogy az egyik "legpotensebb" 4 gen+ harci gép saját gyártásból tudnak hozzá mindent biztosítani.
Megakadt a tű?
Mi lenne, ha nem másra hívatkoznál, hanem magad néznél utána a dolognak?
Egy korábbi kommentben? Valaki?
Szerintem ( :rolleyes: ) még a pilóták repi macái is benne vannak. NOOT!
Kíváncsi vagyok, hogy mikorra találod meg! :)
 
  • Vicces
Reactions: kamm

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 457
6 766
113
Azért Irán elvan support nélkül az F-14-el. De nyilván egy új rendszernél más a helyzet. F-35, bármennyire potens gép, de egyre fejlettebb rendszerek, egyre távolabbról észlelik (sőt követik), így nekünk -szerintem- érdektelen. Amit el tudnék képzelni: kisméretű lopakodó drón (kizil elma?) szétcsap a légvédelemben, kamikáze drónok, drónok, fegyvermálha gépek és vadász/sead gépek.
Azért minden "tisztelet" az Irániaké hogy üzemben tudták tartani a kor "legkomplexebb" 4 gen vadászát.Nekünk alapvetően "politikai"okokból is érdektelen.Nem véletlen hogy Izrael nagyrészt F35-össel repül bevetéseket szíria felett.Egyenlőre nyilvános adat nem nagyon van róla hogy mekkora távolságból képes érzékelni pl egy s400 az F35-öst.Nekünk közép távon az ideális véleményem szerint egy 48 darabosra bővített modernizált gripen c+flotta lenne az ideális 2 reptéren megfelelő "vasbeton" fedezékekkel+légvedelem.És természetesen az említett drónokkal.
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle and rappali_