[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Ehhez képest amit irsz a IDET kiállításon Brünben két magyar cég volt, amellyek marginális dolgokat gyártanak. A Hinterberger Osztrák, az Omnipol Cseh zászló alatt volt.. Magyar tulajdonra semmi nem utalt, mert páriák vagyunk saját szövetségeinkben.. Nem csak pénz nincs, de lassan politikai akarat sem, hogy modern technikát eladjanak számunkra, vagy vásároljanak tőlönk. (Most nem Törökország, illetve egyéb nem NATO országokat, pld. Egyiptom, Pakisztán, Szerbia, hanem a nyugati szövetségeseink).
Hirtenberger, ha szabad kérnem!

Mindenesetre ezt a kommentet elteszem, mert szerintem elég szarul fog öregedni. Kicsit lassan fog beérni, de mindegy... :cool:
 
  • Tetszik
Reactions: hete and polyfag

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
A BAP és a környező országok légirendészeti tevékenységének elvégézésére nem szükséges csúcstechnika, 5 gen. repülőgép. A KFOR sem követel a személyi felszerelésen és gépjárműveken szupporton túl, modern hadviselére eszköz pld. HIMARS használatát. Még gyalogsági harcjármű sincs részünkről. Szinte katonai rendőri feladat. (egyébként komoly dolog, de semmi köze ahhoz amiről írunk). BAP-ot még a románok is elláttak MiG-21-el, és a Lengyelek többször 29-essel.. )
Öööö milyen gyalogsági harcjárművet akarsz te oda kivinni? Jelenleg nincs nekünk olyan!
Ha a BTR-re gondolsz, akkor szerintem olyan van kint.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 347
43 645
113
Nekem még mindig az a problémám, hogy amikor megjön a plusz 4 gép, akkor a meglévő 14 éppen félidős lesz.

Amikor pedig a 14 kiöregszik, akkor lesz 4 félidős gépünk, ami kevés hadrendben tartani és nem lehet eladni se, mert kinek kellene 4 gép.

Nekem ez csak akkor lenne logikus, ha:
  • Vagy félidős, használt gépeket kapunk.
  • Vagy 4 db új D-t kapunk. Egyrészt a mostani két D nagyon ki van hajtva, másrészt tudomásom szerint a Gripen NG-hez a svédek is Jas-39D-ket akarnak kiképző gépnek (nem F-et, mint a brazilok), tehát egy esetleges Gripen NG vételhez lenne 4 db kiképző D-nk.
A +4 gép várhatóan bérelve lesz 10-15 évre. A 30-as években meg jön a váltó típus - ha jól meg gazadasáf akkor abból már 2 század.
K. sok pénz kell a nagyon lerohadt szárazföld fejlesztéséhez, de annak fejlesztése 28-30-ig nagyjából befejeződik. Után lehet nagyobb pénzt költeni ismét a légierőre.
Igazából a légierő nem áll rosszul, mondhatni eddig ők voltak fókuszban: tök új helikopter flotta, új szállító gépek, új földi légvédéselem. 10 éve még senki nem hitte volna hogy a Gripen lesz a legrégebbi eszköze a légierőnek (még pár évig repülő Mil helikopterekt leszámítva).
Upgraddel még 10 évig jók lesznek a Gripen C-k, aztán kell nézni valami mást. Ha továbbra sem akarnak F-35-öst mert drága és amerikai, akkkor az évtized végére már elérhető lesz a koreai KF-21 belső fegyver térrel. A lengyelek is várhatóan rendszeresítítik, sőt licenc gyártják a tervek szerint, szóval lenne szervízbázis viszonylag közel. Képességeiben mennyire lesz az F-35-tel egyenrangú azt egyelőre nehéz megítélni...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 685
34 471
113
Ehhez képest amit irsz a IDET kiállításon Brünben két magyar cég volt, amellyek marginális dolgokat gyártanak. A Hinterberger Osztrák, az Omnipol Cseh zászló alatt volt.. Magyar tulajdonra semmi nem utalt, mert páriák vagyunk saját szövetségeinkben.. Nem csak pénz nincs, de lassan politikai akarat sem, hogy modern technikát eladjanak számunkra, vagy vásároljanak tőlönk. (Most nem Törökország, illetve egyéb nem NATO országokat, pld. Egyiptom, Pakisztán, Szerbia, hanem a nyugati szövetségeseink).
Mert nem az szamit,hogy kinek a tulajdona,hanem hogy kinek a joghatosaga alatt mukodik.Hirti odztrak ceg jelenleg magyar tulajdonban
Opel is nemet ceg,hiaba volt GM,vagyis amerikai tulajdonban.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 310
8 809
113
Kardigánon múlik... ;)
Egyetértek, tisztán látszik, hogy Orbánék Erdogán miatt vétóztak (hányszor álltunk ki hangosan a törökök mellett, amikor a svédeknél bármi számukra sértő történt).
Valamiért nagyon be akarnak vágódni nála, és ha a törökök engedni fogják a svéd NATO csatlakozást (mondjuk cserébe az F16-okért), akkor mi is hirtelen egyből engedni fogjuk és látszólag semmit nem fogunk vele nyerni (maximum a háttérben a svédek nem fognak foglalkozni az soros magyar elnökség elvételi javaslatával amíg ők az elnökök).
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 347
43 645
113
Egyetértek, tisztán látszik, hogy Orbánék Erdogán miatt vétóztak (hányszor álltunk ki hangosan a törökök mellett, amikor a svédeknél bármi számukra sértő történt).
Valamiért nagyon be akarnak vágódni nála, és ha a törökök engedni fogják a svéd NATO csatlakozást (mondjuk cserébe az F16-okért), akkor mi is hirtelen egyből engedni fogjuk és látszólag semmit nem fogunk vele nyerni (maximum a háttérben a svédek nem fognak foglalkozni az soros magyar elnökség elvételi javaslatával amíg ők az elnökök).
Én inkább azt látom benne, hogy a hazai közönségnek szól a dolog: "beszóltak, mi meg jól meg mutatjuk nekik!"
Kifelé meg mondhatja, hogy rajtunk nem fog múlni: Erdogán kell meggyőzni. ("nem mi leszünk az utolsók akik megszavazzák") Igazából potyautast játszik Orbán Erdogán mellett belpolitikai haszonszerzés céljából.
Nálunk szinte mindent belpolitika, a hatalamom megtartása motivál - külpolitikát is. Ez eléggé káros megközelítés az ország számára, de ez nekik nem szempont...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 842
82 374
113
A +4 gép várhatóan bérelve lesz 10-15 évre.
Kb. 2017 óta az a jelszó hogy kerüljenek saját tulajdonba a vadászgépek, mert az nekünk állítólag valamiért jobb lesz. A svédek sem nagyon hajlottak a 2026 utáni C/D bérlésre. A cseheknek is csak mint ötlet dobta be a svéd nagykövet utolsó kétségbeesésében. Ezért nem tűnik valószínűnek hogy csak bérelve lesz az a +4 gép, és az sem hogy majd csak a 10 éves lízing végén kerülnek magyar tulajdonba. A C/D Gripen már most is eladhatatlan, nem kell azon aggódni hogy kinek lehet majd eladni évek múlva, nem véletlenül akarták a svédek, hogy most már inkább vegyék meg a gépeket a bérlő/lízingelő országok. Ha 10 éves bérlés/lízing lenne, akkor valószínűleg már régen meg lenne rendelve, mert annyira jelentéktelen éves tétel lenne a költségvetésben, illetve a svéd oldalon sem számítana komoly bevételnek.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 347
43 645
113
Kb. 2017 óta az a jelszó hogy kerüljenek saját tulajdonba a vadászgépek, mert az nekünk állítólag valamiért jobb lesz. A svédek sem nagyon hajlottak a 2026 utáni C/D bérlésre. A cseheknek is csak mint ötlet dobta be a svéd nagykövet utolsó kétségbeesésében. Ezért nem tűnik valószínűnek hogy csak bérelve lesz az a +4 gép, és az sem hogy majd csak a 10 éves lízing végén kerülnek magyar tulajdonba. A C/D Gripen már most is eladhatatlan, nem kell azon aggódni hogy kinek lehet majd eladni évek múlva, nem véletlenül akarták a svédek, hogy most már inkább vegyék meg a gépeket a bérlő/lízingelő országok. Ha 10 éves bérlés/lízing lenne, akkor valószínűleg már régen meg lenne rendelve, mert annyira jelentéktelen éves tétel lenne a költségvetésben, illetve a svéd oldalon sem számítana komoly bevételnek.
Csak mondjuk kb. 10-12 év múlva nekünk sem fognak kelleni ezek a gépek...
Gripent meg annyira nem veszik (pláne a C-ket), hogy szerintem bérlet is érdekelheti a SAAB-ot.
Persze lehet hogy az eladás lesz a jobb ajánlat...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 150
9 319
113
Mert nem az szamit,hogy kinek a tulajdona,hanem hogy kinek a joghatosaga alatt mukodik.Hirti odztrak ceg jelenleg magyar tulajdonban
Opel is nemet ceg,hiaba volt GM,vagyis amerikai tulajdonban.
Ezt hivják nemzeti hadiiparnak :)... Az Eurospike-nál kint van az izraeli zászló. Vagy éppen a Northrop Grumman LITEF GmbH-nál is az amerikai.. de azért semmi probléma, magyarázatnak megfelelő ....
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 347
43 645
113
Ha 10 éves bérlés/lízing lenne, akkor valószínűleg már régen meg lenne rendelve, mert annyira jelentéktelen éves tétel lenne a költségvetésben, illetve a svéd oldalon sem számítana komoly bevételnek.
Még esetleg az lehet a lebegtetés mögött hogy látnak esélyt egy korábbi típus váltásra vagy arra hogy 14 Gripen mellé második századnak behoznak egy új típust és akkor nem kell a +4 gép.
Valamiért még lebegtetve vannak a dolgok: se +4 gép, a meglévő Gripenek modernizációja sem kezdődött még el, Meteor megrendelésről sincs konkrét hír - valamiért kivárnak...valamire várnak.

Talán már konteó kategória, de lehet hogy svéd NATO-blokkolással a SAAB-tól / svéd államtól akarnak valamit kicsikarnai, másolva Erdogánt, aki meg F-16-osokat akarna ugyanezért?
Mindenesetre látványosan be van fagyva minden ami a Gripen jövőjével kapcsolatos, noha a legolcsóbb nyilván a C/D flotta megtartása, bővítése és modernizálása lenne.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 093
50 340
113
Valaki esetleg? Tényleg érdekelne a forrás, ahonnan tudható, hogy a Gripenek EW csomagja ennyire mindentvivő. Negan írt arról, hogy az F-16I hogyan viszonyul a témához, de engem az érdekelne, hogy a nyilvánvalóan elavult C/D Gripenek mire képesek ilyen téren.
Mindennemű hidden agenda nélkül kérdezem: honnan tudjuk ennyire biztosan, hogy a SAAB EW rendszerei ennyire ütősek?
Valamiért mindig, amikor szóba kerül nálad a Gripen, hirtelen úgy pozícionálódik, mint valami szuperfegyver, ami mindent is tud jammelni.
Szóval: honnan tudjuk ezt biztosan, figyelembe véve, hogy kurrens EC(C)M rendszerekről kb semmi se tudható publikusan a dobozok befoglaló méretein kívül?

Csak mert nekem nem áll össze a kép, mert egy olyan rendszerről beszélünk (a Gripen esetében), amely éles (/forró) konfliktusban tudtommal még nem szerepelt sehogy.

Megköszönöm, ha nem bunkózol a válaszodban.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 347
43 645
113
Valaki esetleg? Tényleg érdekelne a forrás, ahonnan tudható, hogy a Gripenek EW csomagja ennyire mindentvivő. Negan írt arról, hogy az F-16I hogyan viszonyul a témához, de engem az érdekelne, hogy a nyilvánvalóan elavult C/D Gripenek mire képesek ilyen téren.
Ha ezt elmondanánk neked, akkor elvisz a TEK! :D

Ezekről az EW dolgokról publikusan szinte semmi nem tudható. A SAAB az E/F EW gépességeiről nyomat promó anyagokat, de ennél mélyebbet senki nem tud illetve nem mond.
Még annyi tudható hogy svédek évszázadok óta az oroszok ellen készülnek háborúzni, így az ő légvédelmi rendszereik elnyomására készültek mindig is. Rendszeresen repkednek közel Kalinyingrádhoz, hogy tanulmányozzák az ottani légvédelmet illetve hogy mit lehet vele tenni EW terén. Szóval vélhetően az orosz légvédelmi rendszerek ellen kifejlesztettek egy és mást...
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 093
50 340
113
Ha ezt elmondanánk neked, akkor elvisz a TEK! :D

Ezekről az EW dolgokról publikusan szinte semmi nem tudható. A SAAB az E/F EW gépességeiről nyomat promó anyagokat, de ennél mélyebbet senki nem tud illetve nem mond.
Még annyi tudható hogy svédek évszázadok óta az oroszok ellen készülnek háborúzni, így az ő légvédelmi rendszereik elnyomására készültek mindig is. Rendszeresen repkednek közel Kalinyingrádhoz, hogy tanulmányozzák az ottani légvédelmet illetve hogy mit lehet vele tenni EW terén. Szóval vélhetően az orosz légvédelmi rendszerek ellen kifejlesztettek egy és mást...
Szóval nem tudjuk.

Egy gyártó (sőt, ország), amely gépei forró konfliktusban még nem szerepeltek, azt állítja magáról, hogy az ő gépeik a bleeding edge elektronikus hadviselés terén.
Tehát se a gyártó gépei nem voltak olyan helyzetben, hogy ezt teljeskörűen bizonyíthatták volna, de még az ország légiereje sem.

Ez így ilyen Bart Simpson-szerű, “Touch of Death” dolognak tűnik :)