[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
Mert te aztán k. értesz hozzá, mi?!? :D :D :D
Hat, hozzad kepest biztosan tanithatnam.
Kapasbol fogalmad nincs semmilyen relevans network protocolrol, lefogadom, de szerintem @Negan is, mint volt radios, merfoldekkel tobbet ert a hullamformakhoz es a jelfeldolgozas meg manipulalas alapjaihoz, mint te.
 
K

kamm

Guest
Még esetleg az lehet a lebegtetés mögött hogy látnak esélyt egy korábbi típus váltásra vagy arra hogy 14 Gripen mellé második századnak behoznak egy új típust és akkor nem kell a +4 gép.
Valamiért még lebegtetve vannak a dolgok: se +4 gép, a meglévő Gripenek modernizációja sem kezdődött még el, Meteor megrendelésről sincs konkrét hír - valamiért kivárnak...valamire várnak.

Talán már konteó kategória, de lehet hogy svéd NATO-blokkolással a SAAB-tól / svéd államtól akarnak valamit kicsikarnai, másolva Erdogánt, aki meg F-16-osokat akarna ugyanezért?
Mindenesetre látványosan be van fagyva minden ami a Gripen jövőjével kapcsolatos, noha a legolcsóbb nyilván a C/D flotta megtartása, bővítése és modernizálása lenne.
Ketlem, hogy a Saabnak a sved allam diktalhatna. Inkabb arrol van szo, hogy az EU penzek nelkul egyszeruen nem mernek egyetlen buznyakot sem kolteni olyasmire, ami nem 1. muszaj es azonnal kell avagy 2. hatalommegtartasra szolgal.
 
K

kamm

Guest
@cirqle Meg annyit, hogy az EW nem ordongosseg, hanem teljesitmeny es helyigenyes dolog volt mindig is. Most, hogy ilyen iszonyatos szamitasi kapacitas fer el mar egy maroknyi feluleten is, nem lesz akkora kihivas a jovoben, de bele kell tenned a sw es egyeb fejlesztoi orakat, ugye. Ezen felul a networked resz ujdonsag meg, a svedeknek az a resze regen megvan, masok most azt is hozza kell adjak.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 767
2 329
113
Ketlem, hogy a Saabnak a sved allam diktalhatna. Inkabb arrol van szo, hogy az EU penzek nelkul egyszeruen nem mernek egyetlen buznyakot sem kolteni olyasmire, ami nem 1. muszaj es azonnal kell avagy 2. hatalommegtartasra szolgal.
Nos , ha a tavaly beígért, idénre tervezett 2.1. upgrade idén mégsem valósul meg , akkor nemcsak pénzről van szò.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 072
33 107
113
@cirqle Meg annyit, hogy az EW nem ordongosseg, hanem teljesitmeny es helyigenyes dolog volt mindig is. Most, hogy ilyen iszonyatos szamitasi kapacitas fer el mar egy maroknyi feluleten is, nem lesz akkora kihivas a jovoben, de bele kell tenned a sw es egyeb fejlesztoi orakat, ugye. Ezen felul a networked resz ujdonsag meg, a svedeknek az a resze regen megvan, masok most azt is hozza kell adjak.
Hát,ha valami qrva nagy ördöngősség,az pont az EW.És nem csak sw kell hozzá,hanem keményen hardwer is.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 072
33 107
113
Volt, 40 eve. Itt kezdődik a problema, hogy nem érted az egész technológiai forradalmat, ami láthatóan elment melletted az elmult 20-25 evben.
Inkább forditva.Hiba van egy LPI technológiához való softwered,ha nincs meg hozzá a hardwer,ami képes azt alkalmazni.És ez nem csak számitási kapacitás kérdése.Ahoz a jelgenerátornak,a frekvenciaszabályzónak,és magának az antennának,a vevő jelfogónak is alkalmasnak kell lennie,hogy biztositsa az LPI üzemmódot.PS05A radarra hiába kötsz rá akármilyen számitástechnikát,akármilyen softwerrwl,egyszerűen már csak az antenna,az adó-vevő hardwer technika nem képes biztositani vas oldalrol a szükséges üzemmódokat,teljesitményt,gyors hangolhatóságot.
Szóval eléggé egy svéd álomvilágba élsz,ami bizony igen messze esik a valóságtol.
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: fishbed and kamm
K

kamm

Guest
Inkább forditva.Hiba van egy LPI technológiához való softwered,ha nincs meg hozzá a hardwer,ami képes azt alkalmazni.És ez nem csak számitási kapacitás kérdése.Ahoz a jelgenerátornak,a frekvenciaszabályzónak,és magának az antennának,a vevő jelfogónak is alkalmasnak kell lennie,hogy biztositsa az LPI üzemmódot.PS05A radarra hiába kötsz rá akármilyen számitástechnikát,akármilyen softwerrwl,egyszerűen már csak az antenna,az adó-vevő hardwer technika nem képes biztositani vas oldalrol a szükséges üzemmódokat,teljesitményt,gyors hangolhatóságot.
Szóval eléggé egy svéd álomvilágba élsz,ami bizony igen messze esik a valóságtol.
Te erted egyáltalán, hogyan működik ma egy katonai radio? Nem az EW, csak egy mezei rádió...?
Fentiek alapján erősen kétlem.
 
K

kamm

Guest
Én igen.(legalábbis nálad jobban).Te nem.
Haha, fogalmad nincs az egeszrol, ez az iment kiderult. :cool: Az hullamalapokon meg jelfeldolgozasi elveken kivul semmi, de semmi nem stimmel.
Kapasbol azt sem erted, hogy ma mar SDN van mindenhol, a radiok es meg az EW rendszerek is SDR-derivant SCA platformokra epulnek, azaz - surprise, surprise - szintiszta sw minden, pont ettol lett sokkal kevesbe bonyolult, mert adatkent teljesen portable lett minden info, jel, akarmi. :cool:
FYI mindez mar 20-25 eve is digitalis volt, tehat az altalad allitolag ismert analog jelfeldolgozas mar akkor is elavult volt, de lassan egy evtizede minden swben tortenik, max a vegen van egy transmitter valahol...
 
  • Vicces
Reactions: Negan

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 830
48 521
113
Haha, fogalmad nincs az egeszrol, ez az iment kiderult. :cool: Az hullamalapokon meg jelfeldolgozasi elveken kivul semmi, de semmi nem stimmel.
Kapasbol azt sem erted, hogy ma mar SDN van mindenhol, a radiok es meg az EW rendszerek is SDR-derivant SCA platformokra epulnek, azaz - surprise, surprise - szintiszta sw minden, pont ettol lett sokkal kevesbe bonyolult, mert adatkent teljesen portable lett minden info, jel, akarmi. :cool:
FYI mindez mar 20-25 eve is digitalis volt, tehat az altalad allitolag ismert analog jelfeldolgozas mar akkor is elavult volt, de lassan egy evtizede minden swben tortenik, max a vegen van egy transmitter valahol...
Annyit tennék ehhez, hogy “a végén van egy transmitter” komponensen sok múlik, és a Gripen csökött mérete pl igenis korlátozó tényező, akár ha csak a fedélzeti radar képességeit nézzük (F-16 hasonló).
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 072
33 107
113
Annyit tennék ehhez, hogy “a végén van egy transmitter” komponensen sok múlik, és a Gripen csökött mérete pl igenis korlátozó tényező, akár ha csak a fedélzeti radar képességeit nézzük (F-16 hasonló).
Nem.Azt kell hozzátenni,hogy @kamm valójában hót hülye az egészhez.
Semmilyen softwer nem képes pótolni a mechanikus sikantenna és az elektronikus PESA antenna közti hardwer adta különbséget.És semmilyen softwer nem képes kiegyenliteni a PESA és az AESA antenna közti lehetőség különbséget.De még a régebbi GaAr és a mai GaNi AESA antennák közi különbséget sem pótolhatja semmiféle softwer.
Abban igaza van,hogy a digitális jelfeldolgozás a régi lokátorok lehetőségeit jelentősen képes emelni.Ezt személyesen is láttam,mikor a zl egyik P37 radarja megkapta a HTI digitális jelfeldolgozóját.Ugyanakkor ez nem csinált a 2D radarbol 3D radart,nem növelte a vevőfej érzékenységét,nem lett tőle frekisávugratásos,sem mechanikus legyezésüből elektronikus legyezésüvé.Semmilyen szuper jelfeldolgozó rendszer ráépitése nem csinál a P37böl egy ELM 2084 képességű multifunkci radart-mert hardweresen,fizikailag a radar alkalmatlan rá.És ez érvényes a Gripen PS05 radarjára is.Egy softwerfrisités javit a teljesitményadatain,de a hardweres korlátok megmaradnak.Ma már egy elavult lokátor.Lehet azonban még hardweresen is korszerűsiteni,pl AESA antennára cserélni a régi mechanikus elemet.
A digitális jelfeldolgozás különben már az 50es évek végén megjelent a lokátortechmológiában.Konkrétan kezeltem olyan eszközt,ami 62es gyártású volt,és digitális rendszerű-csak éppen két félpótkocsira volt ráépitve a korabeli szovjet digitális számitógép.SzT lokátor meg vegyes legyezésű (horizontálisan mechanikus,magasságban elektronikus),és már alapbol digitális jelfeldolgozású volt.
És ehez még hozzájön,hogy @kamm semmit nem ért a légvédelem harcászatához,sem a légirő harcászathoz-a kettő összhangjáról meg végképpen fingja sincs.Nyugodtan ignorálhatod,ami hülyeségeket ir,azon csak röhögni lehet.
 
K

kamm

Guest
Nem.Azt kell hozzátenni,hogy @kamm valójában hót hülye az egészhez.
Semmilyen softwer nem képes pótolni a mechanikus sikantenna és az elektronikus PESA antenna közti hardwer adta különbséget.És semmilyen softwer nem képes kiegyenliteni a PESA és az AESA antenna közti lehetőség különbséget.De még a régebbi GaAr és a mai GaNi AESA antennák közi különbséget sem pótolhatja semmiféle softwer.
Jaj, baszki...
A Gripen E eleve az eppen legfejlettebb AESAval jon, de jobbara semmi koze az EW-nek ahhoz a radarhoz, te szerencsetlen. :D

Abban igaza van,hogy a digitális jelfeldolgozás a régi lokátorok lehetőségeit jelentősen képes emelni.Ezt személyesen is láttam,mikor a zl egyik P37 radarja megkapta a HTI digitális jelfeldolgozóját.Ugyanakkor ez nem csinált a 2D radarbol 3D radart,nem növelte a vevőfej érzékenységét,nem lett tőle frekisávugratásos,sem mechanikus legyezésüből elektronikus legyezésüvé.Semmilyen szuper jelfeldolgozó rendszer ráépitése nem csinál a P37böl egy ELM 2084 képességű multifunkci radart-mert hardweresen,fizikailag a radar alkalmatlan rá.
Ez jo, teljesen vilagosan latszik, hogy fogalmad nincs, mirol beszelek, meg hogyan is mukodnek a software-defined rendszerek. :D

Konkretan is 50-100% kozott ugrott meg a hatotavja a MkIII Gripen C radarnak, amikor lecsereltek a processing backendet. Nem a radart, hanem a backendet.
Nem irom le ujra miert, mert 10x leirtuk, te meg ugysem ertesz belole semmit, mert nemcsak lovesed nincs a technologiai kerdesekhez, de nem is vagy hajlando semmit megtanulni roluk.


És ez érvényes a Gripen PS05 radarjára is.Egy softwerfrisités javit a teljesitményadatain,de a hardweres korlátok megmaradnak.Ma már egy elavult lokátor.Lehet azonban még hardweresen is korszerűsiteni,pl AESA antennára cserélni a régi mechanikus elemet.
Haha, lasd pont itt fenn. :D Most aztan vegleg bebizonyitottad, hogy fogalmatlan vagy meg a modern radarokhoz is, nemhogy az EW kerdeskorehez. :cool:

A digitális jelfeldolgozás különben már az 50es évek végén megjelent a lokátortechmológiában.Konkrétan kezeltem olyan eszközt,ami 62es gyártású volt,és digitális rendszerű-csak éppen két félpótkocsira volt ráépitve a korabeli szovjet digitális számitógép.SzT lokátor meg vegyes legyezésű (horizontálisan mechanikus,magasságban elektronikus),és már alapbol digitális jelfeldolgozású volt.
Na varjunk csak: te erted egyaltalan, mit jelent az, hogy "digitalis"...?

Egyre gyanusabb, hogy csunyan felreertesz valamit... :eek:


És ehez még hozzájön,hogy @kamm semmit nem ért a légvédelem harcászatához,sem a légirő harcászathoz-a kettő összhangjáról meg végképpen fingja sincs.
Mondja ezt egy kamionsofor – biztosan meggyozo, nem is kerdes. :cool:

Nyugodtan ignorálhatod,ami hülyeségeket ir,azon csak röhögni lehet.
Mint mar sokszor mondtuk, nem az a baj, hogy semmihez nem ertesz igazan, csak osszeolvastal egy csomo regen elavult infot, hanem az, hogy tanulni sem vagy hajlando senkitol, hiaba koptatod itt a forummotort evek ota.
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: rappali_ and Negan
K

kamm

Guest
Annyit tennék ehhez, hogy “a végén van egy transmitter” komponensen sok múlik, és a Gripen csökött mérete pl igenis korlátozó tényező,
De nem, ma mar nem az. Direkt leirtam feljebb, hogy manapsag mar akkora szamitasi kapacitas van, hogy meg limitalt helyen is iszonyat algokat tudsz real-time futtatni. Peldanak lasd a PS-05/A MkIII uj noise algoja utani hatotavot.

Az adoteljesitmeny meg igazan akkor szamit, amikor aktivan akarsz valamit jammelni, de a Gripen max akkor lesz keves, ha mondjuk escort jamminget akarnanak adni egyetlen Gripennel – na olyasmira mondjuk mar az F-35 taprendszere meg adoi kellenek (feltetelezem, azok kepesek ilyesmire.)

akár ha csak a fedélzeti radar képességeit nézzük (F-16 hasonló).
Attol fugg, melyik. Nincs olyan, hogy "F-16", mert van kb 3-4 generacio azon belul, mind mas radarral stb.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 532
10 166
113
Szerintem elbeszéltek egymás mellett. A SWel lehet optimalizáni egy radar lehetőségeit (akár jelentős képességnövekedést okozva), de a HW adottságot alapvetően nem lehet megváltoztatni, abból kell főzni, ami van. Ha jó a HW akkor lehet varázsolni. De próbáljuk meg egy MiG-21 radarjával...
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 830
48 521
113
De nem, ma mar nem az. Direkt leirtam feljebb, hogy manapsag mar akkora szamitasi kapacitas van, hogy meg limitalt helyen is iszonyat algokat tudsz real-time futtatni. Peldanak lasd a PS-05/A MkIII uj noise algoja utani hatotavot.

Az adoteljesitmeny meg igazan akkor szamit, amikor aktivan akarsz valamit jammelni, de a Gripen max akkor lesz keves, ha mondjuk escort jamminget akarnanak adni egyetlen Gripennel – na olyasmira mondjuk mar az F-35 taprendszere meg adoi kellenek (feltetelezem, azok kepesek ilyesmire.)


Attol fugg, melyik. Nincs olyan, hogy "F-16", mert van kb 3-4 generacio azon belul, mind mas radarral stb.
Ok, újfent feltenném a kérdést: ha egy kurrens EW rendszer képességeit leíró adatok hétpecsétes titoknak számítanak, tudsz adni forrást, hogy pl a PS-05 mire képes ma?
Félreérthető volt, amit írtam, de te is megemlítetted végül: a radarok alapfunkciójához (úgymint: minél nagyobb távolságról való célazonosítás, -követés, stb) kell a méret, azt meg nem lehet szoftverből megcsinálni. Földi radarrendszerről olvastam, hogy ott létezik distributed array (rádiócsillagászatban ugye meg már régóta megy a módszer), de légi radarnál nem tudok ilyenről.