[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 941
30 788
113
Ezzel az a gond, hogy Trump már föld alatt lesz rég mikor nálunk ezek a gépek még bőven az életük elején járnak. Nem lehet hosszútávom, de még középtávon sem azzal tervezni, hogy éppen a kormányunknak szimpi ember ül-e a Fehérházban.
Az F-35 másik nagy baja az ára: nekünk kb. akkor lesz 5G-s gépünk ha valaki ad mellé hitelt vagy gazdasági ellentételeztst. Az a mcsi sosem szoktak, míg koreaik kb. könyörögnek hogy adhassank. (lásd lengyelek esete!)
Szóval nem érdemes itt Trumptól csodát várni - alapból nem is biztos hogy nyer, meg akkor sem vettünk szinte semmi amerikait amikor ő volt az elnök. (NASAMS is csak részben amerikai.)
A gond csak az,hogy az amcsiknak van,a koreaiaknak meg nincs 5G gépük.
És azt én koreai népmesének tartom,hogy ami az amcsiknak 20 évig tartott,hogy kifejlesszék és érleljék az F35öt,az majd a koreaiaknak töredék befektetéssel,ipari-tervezési tapasztalattal (vadászgépekre értve),elkészülő géplétszámmal majd rövidebb idő alatt,és olcsóbban sikerúlni fog......Törököknek meg a szultán hasissal töltött vizipipás álmaiban fog az menni
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 646
35 742
113
A gond csak az,hogy az amcsiknak van,a koreaiaknak meg nincs 5G gépük.
És azt én koreai népmesének tartom,hogy ami az amcsiknak 20 évig tartott,hogy kifejlesszék és érleljék az F35öt,az majd a koreaiaknak töredék befektetéssel,ipari-tervezési tapasztalattal (vadászgépekre értve),elkészülő géplétszámmal majd rövidebb idő alatt,és olcsóbban sikerúlni fog......Törököknek meg a szultán hasissal töltött vizipipás álmaiban fog az menni
Még nincs nekik és F-35-ös szintű szerintem sem lesz nekik, max közelítik azt majd valamennyire.
 
  • Tetszik
Reactions: Catles

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
547
1 367
93
A gond csak az,hogy az amcsiknak van,a koreaiaknak meg nincs 5G gépük.
És azt én koreai népmesének tartom,hogy ami az amcsiknak 20 évig tartott,hogy kifejlesszék és érleljék az F35öt,az majd a koreaiaknak töredék befektetéssel,ipari-tervezési tapasztalattal (vadászgépekre értve),elkészülő géplétszámmal majd rövidebb idő alatt,és olcsóbban sikerúlni fog......Törököknek meg a szultán hasissal töltött vizipipás álmaiban fog az menni
Ott nem volt egy, pontosabban kettő, gond, hogy nem egy F-35 tervezése folyt hanem három különböző gépé?
Az F-35A ment a légierőnek szárazföldre, ment a F-35B a tengerészgyalogságnak a kisebb hotdozókra mint Harrier utód, illetve F-35C a tengerészetnek a hordozókra.
Ebből a "B" variáns volt tervezésileg a legdurvább, majd a "C" ami több ponton is eltér mind a "A" és a "C" változattól.
Még az "A" volt az ujjgyakorlat a tervezés miatt.

Az alap, "A" variáció felszállása (AA-1) 2006.12.15 volt, kiguritó ceremónia pedig 2006.02.19.

1997 elején kapta meg a cég a szerzödést a teszt példány megépítésére X-35 jelzés alatt.

Ez alig 9 év. Az, hogy elötte mennyi elméleti teszt és vizsgálat volt az más kérdés mert ez alatt az idő alatt több cég is versenyben volt a JSF program miatt.
Ha így nézzük, hogy a program kiírása, protók és a rendszerbe állítás között mennyi idő telt el akkor a V-22 a nyerő . :)
 
  • Tetszik
Reactions: Catles

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 941
30 788
113
Ott nem volt egy, pontosabban kettő, gond, hogy nem egy F-35 tervezése folyt hanem három különböző gépé?
Az F-35A ment a légierőnek szárazföldre, ment a F-35B a tengerészgyalogságnak a kisebb hotdozókra mint Harrier utód, illetve F-35C a tengerészetnek a hordozókra.
Ebből a "B" variáns volt tervezésileg a legdurvább, majd a "C" ami több ponton is eltér mind a "A" és a "C" változattól.
Még az "A" volt az ujjgyakorlat a tervezés miatt.

Az alap, "A" variáció felszállása (AA-1) 2006.12.15 volt, kiguritó ceremónia pedig 2006.02.19.

1997 elején kapta meg a cég a szerzödést a teszt példány megépítésére X-35 jelzés alatt.

Ez alig 9 év. Az, hogy elötte mennyi elméleti teszt és vizsgálat volt az más kérdés mert ez alatt az idő alatt több cég is versenyben volt a JSF program miatt.
Ha így nézzük, hogy a program kiírása, protók és a rendszerbe állítás között mennyi idő telt el akkor a V-22 a nyerő . :)
JSF program inditása,és a teljes bevethetőség birtokában levő F35A felszállása között mennyi idő telt el?Vagy a Rafalet eredményező CFX program inditása,és a teljessen bevthető Rafale felszállása között?Mert a koreaiak kb a Rafale A és az YF35 első felszállásának stádiumában járnak.Vagy inkább csak a Rafale A szintjén,hosz a KF21 egyenlőre semmien tekintetben nem 5G gép.Az YF35A szintjének elérése még hátra van.
 
  • Tetszik
Reactions: Catles and laca

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
547
1 367
93
JSF program inditása,és a teljes bevethetőség birtokában levő F35A felszállása között mennyi idő telt el?Vagy a Rafalet eredményező CFX program inditása,és a teljessen bevthető Rafale felszállása között?Mert a koreaiak kb a Rafale A és az YF35 első felszállásának stádiumában járnak.Vagy inkább csak a Rafale A szintjén,hosz a KF21 egyenlőre semmien tekintetben nem 5G gép.Az YF35A szintjének elérése még hátra van.
Oké, megvan mi nálunk az eltérés ebben a kérdésben. :)

Te a az egész programot nézed attól fogva ahogy kijött a kiíras a nyomtatóból és küldték el a gyártóknak, hogy mit akarnak a Pentagonban a sok csillaosok.

Én azt nézem, hogy mikor indult az adott eszköz tervezése a kiválasztás után végleges formájába. Mert bőven van változás közte az idő alatt. Lásd YF-22 és a széria F-22 esetét. :)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 941
30 788
113
Oké, megvan mi nálunk az eltérés ebben a kérdésben. :)

Te a az egész programot nézed attól fogva ahogy kijött a kiíras a nyomtatóból és küldték el a gyártóknak, hogy mit akarnak a Pentagonban a sok csillaosok.

Én azt nézem, hogy mikor indult az adott eszköz tervezése a kiválasztás után végleges formájába. Mert bőven van változás közte az idő alatt. Lásd YF-22 és a széria F-22 esetét. :)
Még a Rafale A szinten járnak,még az YF35 szintjét el se érték-mikorra lesz ez kiforrott,sorozatgyártható 5G gép?Pl Gripen A sorozat még nem volt kiforrott.
A kis db-számú gyártás miatt meg kizárt,hogy olcsó legyen majd,mikor elkészül.
FA50ből is hol van az igért egyszemélyes könnyűvadász?És közben már a sima harcképes oktató-gyakorló 3x annyiba kerül,mint amennyiért a könnyűvadászt igérték.És még mindig nincs teljesen meg a kétszemélyes gépen se minden,amit igértek képességet......
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 844
91 288
113
Ezzel az a gond, hogy Trump már föld alatt lesz rég mikor nálunk ezek a gépek még bőven az életük elején járnak. Nem lehet hosszútávom, de még középtávon sem azzal tervezni, hogy éppen a kormányunknak szimpi ember ül-e a Fehérházban.
Az F-35 másik nagy baja az ára: nekünk kb. akkor lesz 5G-s gépünk ha valaki ad mellé hitelt vagy gazdasági ellentételeztst. Az a mcsi sosem szoktak, míg koreaik kb. könyörögnek hogy adhassank. (lásd lengyelek esete!)
A németek kaptak ellentételezést az RM-en keresztül.
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
768
1 909
93
Ezzel az a gond, hogy Trump már föld alatt lesz rég mikor nálunk ezek a gépek még bőven az életük elején járnak. Nem lehet hosszútávom, de még középtávon sem azzal tervezni, hogy éppen a kormányunknak szimpi ember ül-e a Fehérházban.
Az F-35 másik nagy baja az ára: nekünk kb. akkor lesz 5G-s gépünk ha valaki ad mellé hitelt vagy gazdasági ellentételeztst. Az a mcsi sosem szoktak, míg koreaik kb. könyörögnek hogy adhassank. (lásd lengyelek esete!)
Szóval nem érdemes itt Trumptól csodát várni - alapból nem is biztos hogy nyer, meg akkor sem vettünk szinte semmi amerikait amikor ő volt az elnök. (NASAMS is csak részben amerikai.)
Nem mert hosszútávon nem ő lesz az elnök ott azért nem 10+évig uralkodik valaki ezáltal nem lehet kiszámítani, hogy milyen lesz a viszony és így a légierő gerince eléggé kiszolgáltatott helyzetbe kerűlne.
De ez egyszerűen nem érv! Értem amit írtok, de egyszerűen nem igaz. Egy vadászgép élettartama 30-40 év. Most akkor onnan veszünk, ahol a következő 30 évben barátok lesznek hatalmon???? Ez ugye nem komoly.
Mire feláll az első cseh század, Orbán már nyugdíjas lesz.
A svédekkel is ment/megy a huzavona, de a gépek mennek.
Én nem várok csodát, annyit írtam, hogy kíváncsi leszek, lesz-e változás!

De a következő 3-5 évben elvi döntést kell hozni a hogyan tovább-ról. Fontos jel lesz, hogy milyen lesz a kövi 4 Gripen. Ha használt, a mieinkkel kb azonos állapotú, akkor a Griffek már csak átmeneti megoldások, lehet nem is lesz több belőlük, és már keresik az utódot. Ha viszont a tárolt vázakból jön kvázi 4 új gép, akkor viszont hosszabb távon számolnak velük és lehet jön még egy század.
Én hajlok az első verzióra, esetleg egy olyan variációban, hogy lehet jön majd még egy század később, szintén használtan, és e miatt jóárasítva, majd a 30-as években egy fokozatos flottacsere.
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
7 928
26 885
113

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 646
35 742
113
De ez egyszerűen nem érv! Értem amit írtok, de egyszerűen nem igaz. Egy vadászgép élettartama 30-40 év. Most akkor onnan veszünk, ahol a következő 30 évben barátok lesznek hatalmon???? Ez ugye nem komoly.
Mire feláll az első cseh század, Orbán már nyugdíjas lesz.
A svédekkel is ment/megy a huzavona, de a gépek mennek.
Én nem várok csodát, annyit írtam, hogy kíváncsi leszek, lesz-e változás!
Nem valószínű. A Gripenek simán velünk lehetnek 2040-ig is. 2028-30-ig bőven van idő eldönteni a mi legyen a Gripen váltótípusa - nincs döntési kényszer most.
Az évtized végére több típus fejlesztése is tovább lép: látszódni fog milyen alternatíváink vannak. 2040-ig akár a brit-japán-olasz Tempest is elkészülhet, de KF-21-nek is bőven lehet már 5G-s válrozata 30-as évek közepén.
Biztos, hogy az F-35-höz képes bármelyik másik projekt jobb gazdasági feltételeket tud kínálni.
Ha meg nem, még mindig megvehetjük a F-35-öst, de erről tényleg nem most kell dönteni. Ezért is tök mindegy a Trump elnökség, mert már rég vége lesz mire nálunk komolyabban elkezdenek foglalkozni a 2035 körül vagy az után esedékes Gripen-váltással.
+ most nagyon csórók is vagyunk mert a szárazföld visz el minden lét.
A légierőnek nagyjából ennyi volt ebben az évtizedben sztem. Nagy drónok meg harcihelik talán még jöhetnek 1-2 tucatos mennyiségben aztán majd 2030 után lesz nekik nagyobb forrás várhatóan. Azért azt a rohadt sok Lynxet meg 155-ös és rakétatürzérséget ki kell köhögni a KF51-ről nem is beszélve. Ha F-35-öt veszünk akkor ezeket kb. törölni kell
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek and tindalos

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
2 042
6 774
113
De ez egyszerűen nem érv! Értem amit írtok, de egyszerűen nem igaz. Egy vadászgép élettartama 30-40 év. Most akkor onnan veszünk, ahol a következő 30 évben barátok lesznek hatalmon???? Ez ugye nem komoly.
Mire feláll az első cseh század, Orbán már nyugdíjas lesz.
A svédekkel is ment/megy a huzavona, de a gépek mennek.
Én nem várok csodát, annyit írtam, hogy kíváncsi leszek, lesz-e változás!

De a következő 3-5 évben elvi döntést kell hozni a hogyan tovább-ról. Fontos jel lesz, hogy milyen lesz a kövi 4 Gripen. Ha használt, a mieinkkel kb azonos állapotú, akkor a Griffek már csak átmeneti megoldások, lehet nem is lesz több belőlük, és már keresik az utódot. Ha viszont a tárolt vázakból jön kvázi 4 új gép, akkor viszont hosszabb távon számolnak velük és lehet jön még egy század.
Én hajlok az első verzióra, esetleg egy olyan variációban, hogy lehet jön majd még egy század később, szintén használtan, és e miatt jóárasítva, majd a 30-as években egy fokozatos flottacsere.
Elvileg de ki hangsúlyozom mai jelen állás szerint 35-36ig lesz Gripen ha lesz váltó típus azt 27-28ig alá fogjak írni
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 844
91 288
113
De van

Igazad van. De sztem előbb volt a németeknél is megrendelés és később kapott szerződést az RM gyártásra.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 646
35 742
113
Elvileg de ki hangsúlyozom mai jelen állás szerint 35-36ig lesz Gripen ha lesz váltó típus azt 27-28ig alá fogjak írni
Ha lesz addigra értelmes váltótípus!
Ha(!) az F-35 nem játszik, akkor jelenleg semmilyen másik 5G-s gép nincs a piacon, ami valóban bevethető állapotban van.
Még a KF-21-ben lehet potenciál, de az is nagyon odébb van. Ha csak nem vagyunk olyan hülyék megint hogy rajzasztalról veszünk valamit mint "ahogy szoktuk". Lásd KF51, bár az faék egyszerű szerkezet egy lopakodó vadászbombázóhoz képest.
 
  • Tetszik
Reactions: Chima3ra and Kávé

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 621
3 880
113
szia! definiáld a problémás repülőgépeket, csakmert az AP nagyrésze kimerül abban hogy egy utasszállító nem veszi fel a kapcsolatot az irányítókkal és 2 grif felmegy rájuk szólni hogy mi az anyád van... rosszabb esetben ha erre sem reagálnak akkor meg végigkísérik a magyar légtéren, ezt a 900-al suhanó L39ng is pontosan tudja
Szia,

Hogyan tudna? Megy pl. a Boeing 840 km/h-val, megy utana 900-zal az L39NG (tekintsunk el attol, hogy mennyi ido amig felgyorsul es felemelkedik, szamoljunk ugy, mintha a felszallas pillanataban egybol magasan es gyorsan repulne). Legyen 5 perc az ido, amig felszall a gep, es ne varjunk el nagyon nagy hatosugarat, legyen mondjuk 0 km, vagyis nem az az elvaras, hogy egy Kecskemettol messze meno, es tavolodo gepet kell elfogni, hanem ott helyben levo gepet. Szoval 5 perc alatt megtesz 70 km-t a Boeing. Ez utan lelkesen elindul az L39NG elfogni. Egy teljes ora alatt megtesz 900 km-t, nyilvan kozben reg elhagyta a Magyar legteret, de ezen az aprosagon ne akadjunk fel. Ennyi ido alatt a Boeing megtesz 840 km-t. Vagyis meg mindig 10 km tavolsagban lesz az elfogando geptol!

Akkor kepzeld el ugyanezt ugy, hogy ha Magyarorszagon belul kell elfogni, nem helyben levo gepet, es ido, amig felemelkedik es felgyorsul a gep.

Az L39NG teljesen alkalmatlan legirendeszetre. A II. vilaghaboru idejen meg alkalmas volt, de azota elmult. :)
 

Banyek

Active Member
2021. augusztus 31.
51
171
33
Szia,

Hogyan tudna? Megy pl. a Boeing 840 km/h-val, megy utana 900-zal az L39NG (tekintsunk el attol, hogy mennyi ido amig felgyorsul es felemelkedik, szamoljunk ugy, mintha a felszallas pillanataban egybol magasan es gyorsan repulne). Legyen 5 perc az ido, amig felszall a gep, es ne varjunk el nagyon nagy hatosugarat, legyen mondjuk 0 km, vagyis nem az az elvaras, hogy egy Kecskemettol messze meno, es tavolodo gepet kell elfogni, hanem ott helyben levo gepet. Szoval 5 perc alatt megtesz 70 km-t a Boeing. Ez utan lelkesen elindul az L39NG elfogni. Egy teljes ora alatt megtesz 900 km-t, nyilvan kozben reg elhagyta a Magyar legteret, de ezen az aprosagon ne akadjunk fel. Ennyi ido alatt a Boeing megtesz 840 km-t. Vagyis meg mindig 10 km tavolsagban lesz az elfogando geptol!

Akkor kepzeld el ugyanezt ugy, hogy ha Magyarorszagon belul kell elfogni, nem helyben levo gepet, es ido, amig felemelkedik es felgyorsul a gep.

Az L39NG teljesen alkalmatlan legirendeszetre. A II. vilaghaboru idejen meg alkalmas volt, de azota elmult. :)
Hasonlót akartam én is írni Aladeen FA-50 légirendőr ötletére. Ezeknek a gépeknek a földről indulva kell utolérni, elfogni a problémás gépet.
Ez a mi kis légterünkben szerintem 2M alatti csúcssebességű géppel nem nagyon jöhet össze... Mire utolérne, már kint is van tőlünk.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 554
14 439
113
Hasonlót akartam én is írni Aladeen FA-50 légirendőr ötletére. Ezeknek a gépeknek a földről indulva kell utolérni, elfogni a problémás gépet.
Ez a mi kis légterünkben szerintem 2M alatti csúcssebességű géppel nem nagyon jöhet össze... Mire utolérne, már kint is van tőlünk.

A koreai FA-50 szuperszónikus.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Aladeen

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 646
35 742
113
Hasonlót akartam én is írni Aladeen FA-50 légirendőr ötletére. Ezeknek a gépeknek a földről indulva kell utolérni, elfogni a problémás gépet.
Ez a mi kis légterünkben szerintem 2M alatti csúcssebességű géppel nem nagyon jöhet össze... Mire utolérne, már kint is van tőlünk.
Másfél Mach (kb. 1800km/h) tök elég! Duplája mint amit egy utasszállító tud. Ráadásul az ország közepéről száll fel helyzeti előnye van.
Az a vicc, hogy az F-35 sem sokkal gyorsabb: 1,6 Mach a legnagyobb sebessége.