[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.
K

kamm

Guest
Már megint a Kefír,jajj istenem...o_O
Most a típust hagyjuk is,ezzel már aztán tényleg nem akarom az 50 ezredik kört futni.
Sokkal lényegesebb a bővítés esetében,hogy (az Albákat is ide értve,mivel azokkal is valamilyen szinten számolnak harci/felderítő feladatkörben,és ezt az agyrémet megint inkább csak hagyjuk) egy három százados légierőben ne akarjunk már 3 különböző típussal számolni. Van 14 Gripen C/D,ezek a harmincas évek közepéig biztosan maradnak,amúgy a modernizációval és új fegyverzettel addig potens gépek is lesznek. Na a gond az itt jön. Ha lesz második század,akkor az hogyan legyen? Én a legjobb megoldásnak használt C/D gépeket tartanám. Egy-másfél évtizedre bőven jók,homogén lenne a flotta,és a harmincas években egyszerre lehetne váltani a 2 századot új gépekre,ami lehet F-35,vagy valamilyen új európai gép,ha addigra lesz belőlük valami,ami mondjuk azért nagyon is kérdéses. Bármennyire is az európai megoldásokat pártolom,amiben csak lehet,azért az eddigi tapasztalatok alapján az új vadászfejlesztésekkel kapcsolatban baromi erősek a fenntartásaim.
Ott van még akkor opciónak a 12 C/D airframe. Itt a típus legalább azonos,de 15+ éves gépek mellé vennénk gyakorlatilag újakat,aminek az lenne az eredménye,hogy az egyik századot a harmincas,a másikat meg az '50-es években kellene váltani,szóval lenne 10-15 évig homogén flotta,aztán megint ott tartunk,hogy van egy két százados légierő két különböző típussal,arról nem is beszélve,hogy azért a negyvenes évekre a C/D menthetetlenül elavult lesz...
És akkor ott van még a Gripen E/F. Itt még plusz probléma,hogy bár Gripen-Gripen,de a C/D és az E/F úgy viszonyul egymáshoz,mint a Hornet és a Superhornet,nem egy sima upgrade,hanem félig-meddig új típus,a régebbi verziót át sem lehet építeni az újra. Ha már holnap E/F-et veszünk,akkor is az leghamarabb a '20-as évek második felében állhat hadrendbe. És az nem egy áthidaló megoldás arra, hogy majd 2040-ben váltunk pl. Tempestre(ha lesz), mert mocskosul drága vadászgépet nem 10 évre veszünk. Ha az E/F kerül rendszeresítésre,akkor az bizony az '50-es, '60-as évekig itt marad. Alapból egy 4. generációs géppel számolni a következő 30+ évre nem feltétlenül a legszerencsésebb, és akkor még mindig ott van a C/D század,amit viszont 10-15 év múlva mindenképp cserélni kell.
Sajnos most annak a levét isszuk évtizedekkel később,amikor az a végtelenül elhibázott és rövidlátó döntés született,hogy csak 14 gépet veszünk,és egyszádos légierővé vállt a magyar. Most pedig már nem egy egyszerű dolog jó döntést hozni,hogy ezt esetleg hogyan is lehetne bővíteni.
Az E szinte minden rendszere ugyanazon logika, minimalis a trening ra, a foldi rendszerei, az infra is ugyanaz. Pont ez a lényege, hogy uhyan a gep maga erősebb, jóval tobbet elvisz, messze tobbet tud, de a korábban megszokott rendszerei ugyanazok, csak fejlettebbek, azokon nemigen van mit tanulni, az ujakat kell, de azoknal is a metodika, a logika ugyanaz (ezt meg remélem nem kell elmagyarázni, miért lényeges.

Amikor mindossze 30-40 geped van, akkor elmeroggyant dolog lenne kifutó modellbe olni a penzt, amelyrol tudjuk, hogy már most előző generációs, hogy 10 even belul amúgy is nyugdijaznunk kell majd, mikozben ott a modern modell, amelyik a legujabb generációs elektronikaval es sw platformmal érkezik.
Ráadásul látható, hogy a Tempeat/FCAS/japán stb sixth-gen cuccok mind messze le fogjak lepni az F-35 mar most is láthatóan limitalt előnyeit (ezt nagyon pontosan látják Marothek es a légierő is), viszont egyértelműen nem fix, mikorra es milyen gép lesz készen.
Ezért különösen fontos érv az E mellett az is, hogy mint a legmodernebb modell, megfelelő színvonalú elrettentést nyújt akár 20 évre előre is, mert ugye a NATO taggá váló, az oroszokkal komplett régiót feloszto svédeknek az E a prime fighter jetuk, a NATOnak ez lesz a frontline gépe északon, a svedek már elotte ia megmondták, hogy 20-25 évig biztosan aktívan fejlesztik rá az új funkciókat majd, de ezek után egyértelműen jönnek majd hozzá sorban az új képességek (ráadásul, ugye, köztudottan ez az első, ahol a latest-gen virtualized-containerized architektúra miatt az alrendszerek akár hetek alatt is frissithetoek, nem erintik az avionikat avagy mas kritikus rendszereket, nincs szükség féléves-eves tesztekre többé egy-egy új integrációnál, avagy akár új kepessegnel sem.)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 261
33 569
113
Már megint a Kefír,jajj istenem...o_O
Most a típust hagyjuk is,ezzel már aztán tényleg nem akarom az 50 ezredik kört futni.
Sokkal lényegesebb a bővítés esetében,hogy (az Albákat is ide értve,mivel azokkal is valamilyen szinten számolnak harci/felderítő feladatkörben,és ezt az agyrémet megint inkább csak hagyjuk) egy három százados légierőben ne akarjunk már 3 különböző típussal számolni. Van 14 Gripen C/D,ezek a harmincas évek közepéig biztosan maradnak,amúgy a modernizációval és új fegyverzettel addig potens gépek is lesznek. Na a gond az itt jön. Ha lesz második század,akkor az hogyan legyen? Én a legjobb megoldásnak használt C/D gépeket tartanám. Egy-másfél évtizedre bőven jók,homogén lenne a flotta,és a harmincas években egyszerre lehetne váltani a 2 századot új gépekre,ami lehet F-35,vagy valamilyen új európai gép,ha addigra lesz belőlük valami,ami mondjuk azért nagyon is kérdéses. Bármennyire is az európai megoldásokat pártolom,amiben csak lehet,azért az eddigi tapasztalatok alapján az új vadászfejlesztésekkel kapcsolatban baromi erősek a fenntartásaim.
Ott van még akkor opciónak a 12 C/D airframe. Itt a típus legalább azonos,de 15+ éves gépek mellé vennénk gyakorlatilag újakat,aminek az lenne az eredménye,hogy az egyik századot a harmincas,a másikat meg az '50-es években kellene váltani,szóval lenne 10-15 évig homogén flotta,aztán megint ott tartunk,hogy van egy két százados légierő két különböző típussal,arról nem is beszélve,hogy azért a negyvenes évekre a C/D menthetetlenül elavult lesz...
És akkor ott van még a Gripen E/F. Itt még plusz probléma,hogy bár Gripen-Gripen,de a C/D és az E/F úgy viszonyul egymáshoz,mint a Hornet és a Superhornet,nem egy sima upgrade,hanem félig-meddig új típus,a régebbi verziót át sem lehet építeni az újra. Ha már holnap E/F-et veszünk,akkor is az leghamarabb a '20-as évek második felében állhat hadrendbe. És az nem egy áthidaló megoldás arra, hogy majd 2040-ben váltunk pl. Tempestre(ha lesz), mert mocskosul drága vadászgépet nem 10 évre veszünk. Ha az E/F kerül rendszeresítésre,akkor az bizony az '50-es, '60-as évekig itt marad. Alapból egy 4. generációs géppel számolni a következő 30+ évre nem feltétlenül a legszerencsésebb, és akkor még mindig ott van a C/D század,amit viszont 10-15 év múlva mindenképp cserélni kell.
Sajnos most annak a levét isszuk évtizedekkel később,amikor az a végtelenül elhibázott és rövidlátó döntés született,hogy csak 14 gépet veszünk,és egyszádos légierővé vállt a magyar. Most pedig már nem egy egyszerű dolog jó döntést hozni,hogy ezt esetleg hogyan is lehetne bővíteni.
Igen,logikailag az egytlen igazán jó döntrés az F35 lenne.....ha lenne rá keret.
Annyira különben nem kell megijedni a többtipusos légierőtől sem,több kis légierő is van több tipussal,és köszönik szépen,jol elvannak.
Ténylegesen Mo-nak minimum 2 harcászati ezred lenne méretileg megfelelő légierő.Persze ez jelenleg kb lehetetlen kigazdálkodni.
Kfir NG ha valóban hozná az igért teljesétmény és költségvonzatokat,egyáltalán nem lenne olyan rossz megoldás.Gripen C egy nagyon kis teljesitményű gép,E meg minden más komolyabb nekünk túl drága.NG az ami elég olcsó,és elég teljesitőképes,hogy lehessen egy tömegesitő tipus.
Ebbe az utcába akkor kerültünk bele,mikor megrendeltük az F16ADF-ek helyett a Gripen A-t.Jol kijönni ebből már nem tudunk,csak kevésbé rosszul.
Legvalószinűbb,hogy korszerűsitve lesznek a jelenlegi gépeink valamennyir...és ennyi.
Albák vétele meg kb annyira értelmes,mint anno a Gripen A vétele volt.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77
K

kamm

Guest
Végezetül ott van Brazília, akik kimondottan is azon dolgoznak, hogy nagyon hamar legalább 80-100 gépes Gripen E (és F!) flottájuk legyen, saját gyárat kaptak a Saabtol, teljesem világosan apait-anyait belead majd az a hatalmas területű, vilag 5-6-7. legnagyobb gazdaságú országa - amelytől a szallitogepunk is jon, raadasul az Aero annak már most is beszállítója... jó, most nem kezdek bele a sved-brazil-magyar konteomba.
 
K

kamm

Guest
Igen,logikailag az egytlen igazán jó döntrés az F35 lenne.....ha lenne rá keret.
Annyira különben nem kell megijedni a többtipusos légierőtől sem,több kis légierő is van több tipussal,és köszönik szépen,jol elvannak.
Ténylegesen Mo-nak minimum 2 harcászati ezred lenne méretileg megfelelő légierő.Persze ez jelenleg kb lehetetlen kigazdálkodni.
Kfir NG ha valóban hozná az igért teljesétmény és költségvonzatokat,egyáltalán nem lenne olyan rossz megoldás.Gripen C egy nagyon kis teljesitményű gép,E meg minden más komolyabb nekünk túl drága.NG az ami elég olcsó,és elég teljesitőképes,hogy lehessen egy tömegesitő tipus.
Ebbe az utcába akkor kerültünk bele,mikor megrendeltük az F16ADF-ek helyett a Gripen A-t.Jol kijönni ebből már nem tudunk,csak kevésbé rosszul.
Legvalószinűbb,hogy korszerűsitve lesznek a jelenlegi gépeink valamennyir...és ennyi.
Albák vétele meg kb annyira értelmes,mint anno a Gripen A vétele volt.
Logikailag a legrosszabb döntés az F-35 lenne, gyakorlatilag árulással érne fel, anyagi szempontból biztosan, sovereignity szempontjából meg erősen valószínűsíthetően.
A többire reagalni sem erdemes, amnyira koze nincs a valósághoz.

A világ nem hulye, Magyarország kb a svedek es portugálok szintjen mozog, a svedekhez közelebb álló risk factorokkal; ott 100-150 legmodernebb gépből betakarjak az a rettenet területüket, a Kárpátok között ez a 90+ ezer km2 valahol 40-60 legmodernebb gép korul simán megoldható ugyanúgy.
 
W

Wilson

Guest
Az E szinte minden rendszere ugyanazon logika, minimalis a trening ra, a foldi rendszerei, az infra is ugyanaz. Pont ez a lényege, hogy uhyan a gep maga erősebb, jóval tobbet elvisz, messze tobbet tud, de a korábban megszokott rendszerei ugyanazok, csak fejlettebbek, azokon nemigen van mit tanulni, az ujakat kell, de azoknal is a metodika, a logika ugyanaz (ezt meg remélem nem kell elmagyarázni, miért lényeges.
Ha úgy gondolják a dolgot ahogy Maróth állította akkor a Geipen E esélyei alacsonyak, ugyanis annak nem sok értelme van, hogy vadiúj Gripen E századot 15 évre rendszeresítsünk.
 

Chima3ra

Well-Known Member
2020. július 28.
297
1 043
93
Igen,logikailag az egytlen igazán jó döntrés az F35 lenne.....ha lenne rá keret.
Annyira különben nem kell megijedni a többtipusos légierőtől sem,több kis légierő is van több tipussal,és köszönik szépen,jol elvannak.
Ténylegesen Mo-nak minimum 2 harcászati ezred lenne méretileg megfelelő légierő.Persze ez jelenleg kb lehetetlen kigazdálkodni.
Kfir NG ha valóban hozná az igért teljesétmény és költségvonzatokat,egyáltalán nem lenne olyan rossz megoldás.Gripen C egy nagyon kis teljesitményű gép,E meg minden más komolyabb nekünk túl drága.NG az ami elég olcsó,és elég teljesitőképes,hogy lehessen egy tömegesitő tipus.
Ebbe az utcába akkor kerültünk bele,mikor megrendeltük az F16ADF-ek helyett a Gripen A-t.Jol kijönni ebből már nem tudunk,csak kevésbé rosszul.
Legvalószinűbb,hogy korszerűsitve lesznek a jelenlegi gépeink valamennyir...és ennyi.
Albák vétele meg kb annyira értelmes,mint anno a Gripen A vétele volt.
Nézd,én alapból úgy vagyok vele,hogy szerintem a +1 század vadász nem akkora priorítás. Nyilván a 14 gép baromi kevés,főleg amikor a magyar és szlovén légtér felügyelete mellett 4 gépet még a baltikumba is küldünk( félreértés ne legyen,a BAP egy nagyon jó lehetőség a pilótáinknak,örülök neki,hogy már a harmadik válltást adjuk!),akkor érezhető,mennyire is ki van centizve ez a mennyiség. Viszont ameddig a honvédségben kb. komplett fegyvernemek hiányoznak,nincs megoldva az egyéni felszerelések problémája,nincs megfelelő mennyiségű tüzérség,teherautó,atgm stb..., ameddig nincs rakétatüzérség,ameddig a katonák szakadt Btr-ekben furikáznak és még hosszasan lehetne sorolni,addig van fontosabb még egy századnyi vadászgépnél. Mert ha csak 14 db is,de modern vadászgépünk legalább van. Ami fontosabb,hogy ez a 14 Gripen legyen "kimaxolva". Modernizáció,új AA és AG fegyverzet mellett a jelenlegi gépek bőven jók lesznek még 10-15 évig. Plusz amit Molni szokott írni,még esetleg Kecskemétet kellene rendberakni,fedezékek és légvédelem.
A szárazföldiek legalább megfelelő szintre történő "rendberakása" az évtized végéig mindenképp eltart,a Gripenek a harmincas évek közepéig biztosan maradnak,szóval inkább ott lenne érdemes a C/D-k cseréjével egybekötve még egy vadásszázadot felállítani szerintem. F-35 még a harmincas években is gyártásban lesz,illetve addigra talán az európai fejlesztésekből is látszik majd,hogy lesz-e valami.
Ha a légierő képességnövelését szeretnénk a következő pár évben,akkor úgy gondolom,hogy érdemesebb lenne a drónbeszerzést pörgetni.
 

Chima3ra

Well-Known Member
2020. július 28.
297
1 043
93
Ha úgy gondolják a dolgot ahogy Maróth állította akkor a Geipen E esélyei alacsonyak, ugyanis annak nem sok értelme van, hogy vadiúj Gripen E századot 15 évre rendszeresítsünk.
Ezt próbálom neki én is elmagyarázni,hogy olyan nincs,hogy most veszünk Gripen E-t, 2040-ben meg majd Tempestre cseréljük... Ha idén már megrendelnénk az E/F-et,akkor is minimum 4-5 évet a rendszerbeállításra rá lehet számolni,vagyis maximum 10-15 éves gépeket szeretne "kukázni". Százmillió dolláros gépeket meg nem ennyi időre,hanem ennek nagyjából a duplájára veszel.
 
  • Tetszik
Reactions: Catles
W

Wilson

Guest
Ezt próbálom neki én is elmagyarázni,hogy olyan nincs,hogy most veszünk Gripen E-t, 2040-ben meg majd Tempestre cseréljük... Ha idén már megrendelnénk az E/F-et,akkor is minimum 4-5 évet a rendszerbeállításra rá lehet számolni,vagyis maximum 10-15 éves gépeket szeretne "kukázni". Százmillió dolláros gépeket meg nem ennyi időre,hanem ennek nagyjából a duplájára veszel.
Itt a kulcs az, hogy mennyire van kőbe vésve az a Maróth által elmondott 2035-2040 körüli dátum mert ha akkor akarunk minimum 5 generációs vadászgépeket venni, akkor nem sok logikus választási lehetőség van a második vadászszázad ( ha felállítjuk) tekintetében, mondjuk azzal, hogy maradnak a jelenlegi Gripenek, gyakorlatilag determinálják ezen gépek lecserélését 2040 környékén. Amúgy nekem semmi problémám a Gripen E-l, remek gépnek tartom ,ha azt mondják, hogy Gripen E gépeket veszünk nem fogom bánatomban telesírni a párnát ...:)
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 261
33 569
113
Nézd,én alapból úgy vagyok vele,hogy szerintem a +1 század vadász nem akkora priorítás. Nyilván a 14 gép baromi kevés,főleg amikor a magyar és szlovén légtér felügyelete mellett 4 gépet még a baltikumba is küldünk( félreértés ne legyen,a BAP egy nagyon jó lehetőség a pilótáinknak,örülök neki,hogy már a harmadik válltást adjuk!),akkor érezhető,mennyire is ki van centizve ez a mennyiség. Viszont ameddig a honvédségben kb. komplett fegyvernemek hiányoznak,nincs megoldva az egyéni felszerelések problémája,nincs megfelelő mennyiségű tüzérség,teherautó,atgm stb..., ameddig nincs rakétatüzérség,ameddig a katonák szakadt Btr-ekben furikáznak és még hosszasan lehetne sorolni,addig van fontosabb még egy századnyi vadászgépnél. Mert ha csak 14 db is,de modern vadászgépünk legalább van. Ami fontosabb,hogy ez a 14 Gripen legyen "kimaxolva". Modernizáció,új AA és AG fegyverzet mellett a jelenlegi gépek bőven jók lesznek még 10-15 évig. Plusz amit Molni szokott írni,még esetleg Kecskemétet kellene rendberakni,fedezékek és légvédelem.
A szárazföldiek legalább megfelelő szintre történő "rendberakása" az évtized végéig mindenképp eltart,a Gripenek a harmincas évek közepéig biztosan maradnak,szóval inkább ott lenne érdemes a C/D-k cseréjével egybekötve még egy vadásszázadot felállítani szerintem. F-35 még a harmincas években is gyártásban lesz,illetve addigra talán az európai fejlesztésekből is látszik majd,hogy lesz-e valami.
Ha a légierő képességnövelését szeretnénk a következő pár évben,akkor úgy gondolom,hogy érdemesebb lenne a drónbeszerzést pörgetni.
Kb erre céloztam,hogy ha valóban olyan légierőt akarunk,ami már érdemi módon bele tud szólni a harc menetébe,az alsóhangon 2 EZRED nagyobb teljesitőképességű harci gép.Finnek nem hasraütésből találták ki a 64 gépmennyiséget,mint szüksélet.
Csakhogy erre nincs pénzünk.Pont.
Európai fejlesztésekben nem bizok.EF2000 az elrettentő példa.Egyedűl viszont már egyik európai állam sem tud 5.,pláne 6. generációs gépet kifejleszteni.Európai új generációs gépre rentábilis módon szerintem csak akkor lenne reális esélye,ha megalakul az EEÁ.
A legmaximumabb,amit szerintem a csillagok kedvező állása esetén (amire momentán igen csekély az esély),a tescogazdaságos Kfir NG-ből 2 század,és továbbéltatni a Gripen századot.Majd mikor a Gripen kiöregszik,lecserélni őket F35-re.Utána mi lesz,az már beláthatalan időtávlatban van.
Mert erre (sincs igazábol) van keret.
Logikailag a legrosszabb döntés az F-35 lenne, gyakorlatilag árulással érne fel, anyagi szempontból biztosan, sovereignity szempontjából meg erősen valószínűsíthetően.
A többire reagalni sem erdemes, amnyira koze nincs a valósághoz.

A világ nem hulye, Magyarország kb a svedek es portugálok szintjen mozog, a svedekhez közelebb álló risk factorokkal; ott 100-150 legmodernebb gépből betakarjak az a rettenet területüket, a Kárpátok között ez a 90+ ezer km2 valahol 40-60 legmodernebb gép korul simán megoldható ugyanúgy.
Gyermekem,nincs pénz.Gyermekem,a Gripen E az F16V-nek is csak messziről jelenthet.F35 meg szó szerint körberöhögi.Kb mint a MiG21MF-et az F16C.Mert olyan generációs ugrás van a két gép között.És ezen egy elvakult gyermeteg Gripenbolondság fikarcnyit sem változtat.
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: fishbed and jimkirk

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 355
96 783
113
Ha úgy gondolják a dolgot ahogy Maróth állította akkor a Geipen E esélyei alacsonyak, ugyanis annak nem sok értelme van, hogy vadiúj Gripen E századot 15 évre rendszeresítsünk.
Sztem van értelme. És sztem a C / D /F-35 /L-39NG választásból fogjuk igazán látni a haderőfejlesztés céljait, picit a filozófiáját.

1. L-39NG. Kezdjük a legxarabb verzióval. Erre semmi esélyt nem látok, de írjuk fel, főleg mert jópáran így gondolják. Tehát új vadaszgépek helyett L-39 lesz. Elmutyizitt, elbaszott csőd, látványpékség. .

( 2 vadaszgép század alá L-39 NG más kategória, de ebbe most nem megyek bele.)

2. Még 1 század C /D. Sztem ez a realista megközelítés. Viszonylag költségkímélő és a meglévő képességek kimaxolására (radar, fehyver, szoftver stb) alkalmas koncepció. Mindezzel együtt a mai biztonságpolitikai helyzetben egy középszerű megoldás.

3. A meglevő C /D mellé 1 század E. Nagyobb beszerzési és fenntartási költség, viszont a folyamatos technológiai fejlődés fokozatosságát szem előtt tartó fejlesztés. Nem véletlen, hogy a svédek sem a C-k számát növelik, hanem az E-t vezetik be. Én emellett vagyok és csalódás lenne számomra 2 század C. (ha Kecskemétből indulunk ki, ez lesz. Ami ott megjelent, előbb - utóbb beszerzésre kerül)

Valószínűleg hadiipari szempontból, a Saab-Embraer-AV 3szög hazai együttműködése kapcsán is itt teszünk le az asztalra egy szemmel jól látható összeget, amiért vmilyeb gyáron (akár Airbus kopi) elgondolkodnak a svédek. Az Embraer már régóta jatszik a gondolattal, az AV meg házi feladat.

Ez mutatná azt számomra, hogy a Z haderőfejlesztesi terv mögött sokkal több van, mint ami látható. 1 lepcsőzetes, fokozatosan q hazai hadiipari kapacitásokra épülő, közép távon a hadiipar bevételeiből legalább részben a haderőfejlesztést finanszírozni próbáló komplex program.

4. F-35. A legköltségesebb beszerzés és üzemeltetés, de a legjobb vadaszgép. Ha sokan 12 L-39 kapcsán arról beszélnek mennyi pénzt szív el a rendszerből, hat akkor itt x10-el lehet számolni. Hadiipari vonzata minimális és biztonságpolitikai szempontból fordulat lenne. Nem sírnék, de nem is örülnék. 15 év Gripen tapasztalatát kukáznánk. Nem aktívan politizálva, de erre akkor lett volna a legnagyobb esély ha kormányváltás van. Lásd a cseh fordulatot.

Kicsit védelmi pénz jellege lenne, 0 hadiipari vonzata, a hosszú távú haderőfejlesztési celokat kevésbé, az azonnali képességfejlesztést szolgáló beszerzés.

Attól tartok a többi fejlesztés rovasára is menne közép távon, vagy extra +2% pénzeket igényelne.
 
W

Wilson

Guest
3. A meglevő C /D mellé 1 század E. Nagyobb beszerzési és fenntartási költség, viszont a folyamatos technológiai fejlődés fokozatosságát szem előtt tartó fejlesztés. Nem véletlen, hogy a svédek sem a C-k számát növelik, hanem az E-t vezetik be. Én emellett vagyok és csalódás lenne számomra 2 század C. (ha Kecskemétből indulunk ki, ez lesz. Ami ott megjelent, előbb - utóbb beszerzésre kerül)

Szerintem egy ilyen beszerzésnek nincs értelme abban az esetben, ha 2040 körül minimum 5 gen gépekre váltunk, ahogy fentebb említve lett 15 évre hülyeség Gripen E venni.
A svédek példája annyiban nem releváns, mivel ők a Gripen gyártói, így érthető,hogy még hosszú évtizedekig a Gripen E-ben "gondolkodnak".
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 355
96 783
113
Szerintem egy ilyen beszerzésnek nincs értelme abban az esetben, ha 2040 körül minimum 5 gen gépekre váltunk, ahogy fentebb említve lett 15 évre hülyeség Gripen E venni.
A svédek példája annyiban nem releváns, mivel ők a Gripen gyártói, így érthető,hogy még hosszú évtizedekig a Gripen E-ben "gondolkodnak".
Akár 6.generációsra. De 2035-40-ben C sorcserét jelentene. Míg E esetén jó eséllyel nem kell kukáznunk, bizonyos feladatokra alkalmas lehet 1-2 E század és amellé lehet az új akár a Tempest progiból megszülető gépet rendszeresíteni.

Mi van ha csúszik a progi?? Beszorulunk 30-35 évre a C-be??

Az E többletköltség, látszólag felesleges kiadás, de lehet 5-10 év múlva már nem biztis, hogy igy gondoljuk.

Ráadásul inkább partiban lesz a horvat Rafale-al és a szlovák új F-16-al, mint a C. A Gripen rendszeresítésével anno a vadaszgépek terén megszerzett, térségi előnyünket megbízhatóbban tartanánk.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and Lokkancs
W

Wilson

Guest
Akár 6.generációsra. De 2035-40-ben C sorcserét jelentene. Míg E esetén jó eséllyel nem kell kukáznunk, bizonyos feladatokra alkalmas lehet 1-2 E század és amellé lehet az új akár a Tempest progiból megszülető gépet rendszeresíteni.

Mi van ha csúszik a progi?? Beszorulunk 30-35 évre a C-be??

Az E többletköltség, látszólag felesleges kiadás, de lehet 5-10 év múlva már nem biztis, hogy igy gondoljuk.

Ráadásul inkább partiban lesz a horvat Rafale-al és a szlovák új F-16-al, mint a C. A Gripen rendszeresítésével anno a vadaszgépek terén megszerzett, térségi előnyünket megbízhatóbban tartanánk.
Nem fog Magyarország egyszerre üzemben tartani egy 4 gen és egy 5 v 6 gen századot, az persze előfordul, hogy csúszhat a program, de akkor sincs nagy tragédia, ami pedig a Szlovák F-16V-t és a Horvát Rafale-t illeti azok miatt felesleges aggódni.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
@Negan !

Ha te a Kfir NG-re azt mondod, hogy ne tervasztalról és gyártsák le, próbáljuk ki...
Ezzel nekem azt is mondod, hogy ezt a következő generációs típust senki nem fogja használni, csak mi. Mert nagyjából ugyan az, mint a Gripen C/E logika, csak a Griffek hadrendben fognak még állni a svédeknél, ezzel (és a brazil megrendeléssel) biztosan nem csak az 1-2 század magyar géppark fogja pénzügyileg eltartani a géptípus továbbfejlesztését.
Viszont ha nem tévedek, az általad tukmált gép annyira olcsó, hogy még Izrael is ki fogja spórolni a rendszeresítését, nem lesz senkinek érdeke rákölteni K+F-et, csak a mi megrendeléseink alapján.

Ez azért több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol.
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 610
14 826
113
Teszek próbát kicsit megijeszteni titeket :cool:

2022 : https://dailytimes.com.pk/977428/commander-defense-forces-of-hungary-calls-on-air-chief/

https://www.pakdefense.com/blog/pak...rshal-zaheer-ahmed-babar-at-air-hq-islamabad/

WhatsApp-Image-2022-08-04-at-8.40.29-PM.jpg


2021 : https://www.24newshd.tv/16-Jul-2021...on-air-chief-marshal-zaheer-ahmed-baber-sidhu

hungarian-envoy-calls-on-air-chief-marshal-zaheer-ahmed-baber-sidhu-1626442429-3386.jpeg
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 700
42 146
113
Atombombát ment venni SZRSZ! :D
Más ötletem nincs mi kellhetne tőlük...

A pakisztániak amúgy az atomfegyvertechnológia legnagyobb terjeszői: Észak-Koreának is besegítettek jó pénzért állítólag és Szaud-Arábiával is van egy szerződésük, hogy ha veszélybe kerül a királyság akkor átadnak pár bombát...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 261
33 569
113
@Negan !

Ha te a Kfir NG-re azt mondod, hogy ne tervasztalról és gyártsák le, próbáljuk ki...
Ezzel nekem azt is mondod, hogy ezt a következő generációs típust senki nem fogja használni, csak mi. Mert nagyjából ugyan az, mint a Gripen C/E logika, csak a Griffek hadrendben fognak még állni a svédeknél, ezzel (és a brazil megrendeléssel) biztosan nem csak az 1-2 század magyar géppark fogja pénzügyileg eltartani a géptípus továbbfejlesztését.
Viszont ha nem tévedek, az általad tukmált gép annyira olcsó, hogy még Izrael is ki fogja spórolni a rendszeresítését, nem lesz senkinek érdeke rákölteni K+F-et, csak a mi megrendeléseink alapján.

Ez azért több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol.
Izrael 30 éve nem tart rendszerben Kfirt.Izrael soha nem tartott rendszerben F5,MiG21,Mi17,Mi24,T72,stb harceszközöket,amikhez dolgozott ki korszerűsitési programokat,és forgalmazza,elvégzi a termékkövetést,logisztikai ellátást,nagyjavitást,stb egyszerűen üzleti alapon.
Izrael valójában semmit nem fejlesztett ki külön a Kfir NG részére.Semmit.Mindent már létező egykori,vagy jelenlegi programokbol emel át hozzá.Ezért lehet ilyen olcsó.FBW rendszert még a franciákkal közösen dolgozták ki,a Mirage 2000 és a Kfir C2 számára,IAF Mirage III.B gépén kiprobálták (Dassaultal közösen),aztán takarékosságbol nem rendszeresitették.Lavi szintén FBW kormányvezérlésű volt,egyszerűen elővették és modernizálták.ACW szárny még a búrokkal közös fejlesztés.Már akkor kidolgozták,búr Cheetahkon kipróbálták-majd a hh végével,apartheid bukásával törölték a programot.Hajtóműcsere technológiáját még az argiknak tervezett Kfir C9/Nammer programbol származik,Nammert kinálták J79,Atar 9K50,SECMA M53,és GE404 hajtóművekkel.Argiknak nem volt végül pénzük rá,dél afrikai Super Cheetahkok viszont átépitett C2 sárkányokbol készültek-1 századuk még mindig repül (és még harci bevetéseket is csinál) Eucvadorban.Elta 2052 radar egyszerűen az Elta radarsorozat része,GaNitrid technológiás LPI AESA radar.REH randszer az Adirnak lett kifejlesztve.Kommunikációs és bevetésirányitó rendszer detto.Alap fegyverzeti csomag meg a forgalmazott zsidó fegyverzet-de kivánságra bármilyen NATO kompatibilis fegyverzetet ráintegrálnak.Ha fizikailag lehetséges,akkor nem NATO kompatibilisat is,csak az drágább.....
Ennyi a titka az olcsóságnak.Semmit nem fejlesztettek külön a Kfir NG-nek.Már meglévő technológiát hasznositanak rajta újra.Maga a sárkány éktelenűl régi technológia.Aki a MiG21et tudja üzemeltetni,annak ez a sárkány sem fog problémát okozni.Ami új benne,azt meg azért fejlesztik tovább,mert mások is használják.Vagy maga az IAF (elektronika),vagy mások (hajtómű,Gripen E-ben is GE414 hajtómű van).
A gép egyenlóre csak papirtigris,nem létezik (és ez valószinűleg igy is marad,mert nincs rá fizetőképes vásárló.Kolumbiaiak is USA segélyből vehetnék csak meg-de az amcsik momentán nem adnak zsidó gépre pénzt).Kb Mirage 2000 szintű repteljesitményt tudna nyújtani,5. generációs harcrendszerekkel.Ez jóval több,mint amit a modernizált Gripen C tud nyújtani.A becslések szerint kb a Gripen E harcértékének 90-95%-kát tudná adni-de harmad akkora áron.2019ben 35milkáért kinálták,és 10ezer dolcsis repült óra költséggel való üzemeltethetőséget igértek
És ha valaki nagyon független akar lenni az USA-tol,akkor szállitják SNECMA M53 hajtóművel is.De ez esetben kisebb lesz a hatósugara,mint GE414 hajtóművel(nagyobb fogyasztás,nem fér be az új növelt kapacitású üzemanyagrendszer).Viszont jobb lesz a hangsebesség feletti teljesitmény a franci hajtóművel.(állitólag az orosz RD93 hajtómű is beépithető,de az inkább szóbeszéd/felvetés szintű dolog,és nekünk amúgy sem opció)
IAI nem hiába zsidó cég,minden fillérért lenyúl.Kfir NG kb erről szól.És ez garantálja,hogy amig repül a gép,el is végzik a termékkövetést.Ahogy eddig is elvégezték a latino és sri lankai gépeken.
 
Status
Not open for further replies.